Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Ik heb een tinySA ultra. Weet iemand of je die veilig kan gebruiken om de coax kabel van de provider door te meten?

Ik heb gelezen dat de tinySA gevoelig is voor te sterke signalen en/of DC-componenten op de kabel, maar ik heb geen idee of dit het geval is bij de coax kabel van je provider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Geen idee wat je verwacht te kunnen meten. Een Ziggo monteur gebruikt een ONX. Het betreffen digitale signalen vaak. Dus analoog zul je weinig interessante data vinden. Maar misschien kunnen we je helpen zonder dat je iets moet doormeten. Of is het doel puur interesse voor doormeten? In dat geval is dit een nutteloos antwoord en durf ik er niets over te zeggen en heb je er niets aan XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-05 23:54
Tip, log op je modem in en lees de kanalen uit, kan je alles uit halen. Op coax van Ziggo staat geen spanning vanaf kast naar klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Die Tiny gaat zoals ik lees tot 866mhz, nieuwe modems ziggo gebruiken ook daarna ofdm kanalen nog. Apararaat wat jij hebt ga je niet de informatie mee krijgen die jij zoekt. Je kan mee halen door modem uit de lezen. Staat alles in van level waardes tot pakketverlies en kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Nu online
deamosreapos schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:36:
Geen idee wat je verwacht te kunnen meten. Een Ziggo monteur gebruikt een ONX. Het betreffen digitale signalen vaak. Dus analoog zul je weinig interessante data vinden. Maar misschien kunnen we je helpen zonder dat je iets moet doormeten. Of is het doel puur interesse voor doormeten? In dat geval is dit een nutteloos antwoord en durf ik er niets over te zeggen en heb je er niets aan XD
dewiss1993 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:38:
Tip, log op je modem in en lees de kanalen uit, kan je alles uit halen. Op coax van Ziggo staat geen spanning vanaf kast naar klant.
Bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik de tinySA normaal gezien voor draadloze metingen (microfoons).

Nu zit ik in een situatie bij een kennis waar de ISP aangeeft dat hij niet kan aansluiten omdat de "coax kabel in de woning beschadigd is". Kennis kent er zelf niets van en van de provider krijgen we ook niet meer informatie.

Het is in een appartementsgebouw, dus ik zou willen weten of het probleem bij de drop kabel ligt (waar die binnenkomt) of effectief verder in het appartement zoals de uitleg van de ISP lijkt te suggereren. Hiervoor zou ik dus willen meten of er een signaal aan het begin en het einde van de coax kabel aanwezig is.

Ik besef dat ik met de tinySA niet ga kunnen meten of het signaal goed is, maar ik zou willen weten of er überhaupt een signaal op de kabel aanwezig is. Ik zou niet weten hoe ik dit anders kan testen, als jullie suggesties hebben...

En ter info @dewiss1993 : de tinySA ultra gaat tot 6Ghz, maar dat doet hier niet terzake :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een antennesignaal is nu niet echt iets van een hoge spanning dat schadelijk kan zijn maar ook ik vraag mij af wat je kan meten als je geen vergelijk of specificaties weet van wat je moet meten.

Maar het zal vast wel gaan werken, je zult denk ik alleen de frequentie spikes zien waarop signaal is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Volgens mij moet je dan insertion loss meten, dat kan die niet..

Je zou de tinysa wel kunnen gebruiken om te controleren of de kabel nog dicht is als hij aan de andere kant is afgesloten.
https://tinysa.org/wiki/pmwiki.php?n=Main.CoaxCableImpact

De tinysa kun je denk ik niet aansluiten op het ziggo signaal. Dan heb je attenuators nodig. Maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Nu online
memphis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:52:
Een antennesignaal is nu niet echt iets van een hoge spanning dat schadelijk kan zijn maar ook ik vraag mij af wat je kan meten als je geen vergelijk of specificaties weet van wat je moet meten.

Maar het zal vast wel gaan werken, je zult denk ik alleen de frequentie spikes zien waarop signaal is.
jeroen3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:55:
Volgens mij moet je dan insertion loss meten, dat kan die niet..

Je zou de tinysa wel kunnen gebruiken om te controleren of de kabel nog dicht is als hij aan de andere kant is afgesloten.
https://tinysa.org/wiki/pmwiki.php?n=Main.CoaxCableImpact

De tinysa kun je denk ik niet aansluiten op het ziggo signaal. Dan heb je attenuators nodig. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik besef zeker dat ik niet ga kunnen meten of er een goed signaal op de kabel staat, maar ik wil gewoon meten of er uberhaupt een signaal op staat. Als ik de frequentie-blokken zie weet ik genoeg.

Mijn vraag/bezorgdheid is inderdaad of er een attenuator of iets anders tussen moet, ik heb niet veel zin om de tinySA stuk te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Of er signaal is kun je mogelijk al oppakken met de antenne als je de afsluiting eraf haalt en de tinysa in de buurt hebt.

Maar je hebt geen idee wat je wil zien. En ook als de kabel stuk is zal er wel iets van signaal zijn. Dus het geeft je precies nul extra info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
Met spectrum analyseren kan je inderdaad zien of signaal op staat. Of hij kapot is meet je met een TDR meter meestal van twee kanten. Maar dan nog je hebt echt de isp nodig die het komt nameten, en als die kapot is laten zij het maken.

https://images.app.goo.gl/D2vrDuqeq82K4EeQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Nu online
jeroen3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:10:
Of er signaal is kun je mogelijk al oppakken met de antenne als je de afsluiting eraf haalt en de tinysa in de buurt hebt.

Maar je hebt geen idee wat je wil zien. En ook als de kabel stuk is zal er wel iets van signaal zijn. Dus het geeft je precies nul extra info.
dewiss1993 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:32:
Met spectrum analyseren kan je inderdaad zien of signaal op staat. Of hij kapot is meet je met een TDR meter meestal van twee kanten. Maar dan nog je hebt echt de isp nodig die het komt nameten, en als die kapot is laten zij het maken.

https://images.app.goo.gl/D2vrDuqeq82K4EeQA
Ik weet niet hoe de situatie is, ik ben nog niet ter plaatse geweest.

Hier in België herstelt de ISP de coax kabel niet. Alles van binnenhuisbekabeling (ook de dropkabel) moet je zelf voorzien. Zij sluiten hem wel aan (zetten de stekkers erop en sluiten buiten aan op de tap en binnen op de NIU).

Ik hoopte met de tinySA te kunnen zien of er signaal op de dropkabel staat. Als er signaal op staat dan zal deze inderdaad slecht zijn en vervangen moeten worden.
Als er helemaal géén signaal op staat kunnen we eventueel verder zoeken hoe de kabel juist loopt en waarom er geen signaal op staat.

Ik weet dat het in theorie heel simpel is: 1 dropkabel uit 1 stuk van de NIU naar de tap buiten, en dan nog liefst dubbel afgeschermd als het even kan.
Ik weet ook dat het in de praktijk meestal helemaal anders is (hier in België toch), zeker in appartementsgebouwen.

Ik hoopte dat de tinySA mij een beetje zou kunnen helpen met die zoektocht, maar ik wil dus eerst zeker zijn dat ik hem niet beschadig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:30

DaWaN

'r you wicked ??

Maximale ingangsniveau van de tinySA is +10dBm.
Kabel geeft denk ik maximaal zo'n -20dBm? Moet goed gaan lijkt mij.

Als je schade wilt voorkomen kun je alvast de interne demping zo hoog mogelijk zetten en anders kun je altijd nog extra demping tussen de tinySA en kabel plaatsen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:08
DaWaN schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:57:
Kabel geeft denk ik maximaal zo'n -20dBm?
Nominale niveau voor docsis is [-10,10]dBmV, maar ik heb het in de praktijk wel hoger gezien.

• mathias82
  • Nu online
hcQd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:06:
[...]

Nominale niveau voor docsis is [-10,10]dBmV, maar ik heb het in de praktijk wel hoger gezien.
Ja maar dBm != dBmV. dBm is dB milliwatt, dBmV is dB millivolt...

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:08
mathias82 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:08:
[...]

Ja maar dBm != dBmV. dBm is dB milliwatt, dBmV is dB millivolt...
Ah, dat is zo'n 60dBmV bij 75Ω, dat is inderdaad geen probleem.

• jeroen3
  • Nu online
Ik ben benieuwd wat je aantreft! Maak je een paar screenshots?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Nu online
jeroen3 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:16:
Ik ben benieuwd wat je aantreft! Maak je een paar screenshots?
Ik ben er vandaag geweest. Ik heb de tinySA uiteindelijk niet nodig gehad.

Ik heb de drop kabel (in Nederland noemen jullie dit blijkbaar de "groene kabel") kunnen volgen. In de keuken was onder een keukenkast een koppeling gemaakt met een heel oud koppelstuk, zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stSSvYya6ogvrtrGd1DCisFFgy4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tU7zFzhYELquLQp55XsXJQk3.jpg?f=user_large

Dit heb ik er tussenuit gehaald en dan nieuwe connecties gemaakt met correcte F-connectoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFluWIOtdW_rj7NoGG8SDYWdFz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnmE7Zpwy6EvLe3JAUYe1zmm.jpg?f=fotoalbum_large

Telenet gaat nu terug langskomen om te kijken of aansluiting nu wel mogelijk is. Anders zal er een volledig nieuwe drop kabel moeten gelegd worden, maar da's makkelijker gezegd dan gedaan: dan zal zo goed als heel de keuken gedemonteerd moeten worden. Maar dat zien we dan wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
Die ouwe plastic koppelingen zijn drama ja. Kom ze vaak tegen en vooral als docsis hoog frequent zit altijd een feestje. Kijk netjes opgelost met een F-F lasje.

In Nederland is inderdaad de isp verantwoordelijk tot de hoofdaansluiting maar wil je de kabel verplaatst hebben bijv dan betaal je natuurlijk of door eigen schuld kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:23

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De Tinysa Ultra altijd gebruiken met verzwakker bij zo'n meting. Alleen al door ESD kun je hem stuk krijgen. Overigens is hier een LiteVNA of NanoVNA meer geschikt. Daar kun je de afstand tot een onderbreking tot op de cm mee bepalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Il8MGOC1k9DDIS1I-nRkOeAZACg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbbvUEzhBNhtW7vmMG8iJ5zZ.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je een losse kabel van 45cm.
Voor jou natuurlijk niet meer van belang, maar mocht iemand anders hetzelfde probleem hebben ;)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Nu online
xah5kiDe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:34:
De Tinysa Ultra altijd gebruiken met verzwakker bij zo'n meting. Alleen al door ESD kun je hem stuk krijgen. Overigens is hier een LiteVNA of NanoVNA meer geschikt. Daar kun je de afstand tot een onderbreking tot op de cm mee bepalen
[Afbeelding]
Hier zie je een losse kabel van 45cm.
Voor jou natuurlijk niet meer van belang, maar mocht iemand anders hetzelfde probleem hebben ;)
Is er een specifieke verzwakker die je zou aanraden (een die ook ESD protectie biedt)?

Heb je met de VNA ook een verzwakker nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Een 10 of 20dB sma versie zoals deze https://www.eleshop.nl/20-db-sma-attenuator.html
Zodra je een verzwakker opneemt kun je geen reflectie meer meten. Een VNA op een onbekende coax aansluiten is dan ook riskant. Door eerst even met een multimeter en SA te meten of de kabel echt geen signaal heeft (en geen DC spanning) voorkomt onverwachte schade. Al die RF speeltjes zijn gevoelig voor te sterke signalen of elektrische ontladingen. Een 20dB verzwakker laat maar 1% van het vermogen door. Die verwijder je pas nadat je geen sterke signalen ziet.

[ Voor 10% gewijzigd door xah5kiDe op 24-11-2024 19:23 ]

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De Tinysa heeft als maximaal ingangsniveau 10dBm wat bij 50Ohm overeenkomt met 57dBmV. Docsis meldt een maximaal vermogen van 65dBmV. Dat is totaal over alle kanalen, niet per kanaal. Dat is 8dB te hoog en kan zeker tot schade leiden bij het meten van een kabel signaal. Met 20dB verzwakking ertussen voorkom je dat.

Theo

Pagina: 1