jeroen3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:10:
Of er signaal is kun je mogelijk al oppakken met de antenne als je de afsluiting eraf haalt en de tinysa in de buurt hebt.
Maar je hebt geen idee wat je wil zien. En ook als de kabel stuk is zal er wel iets van signaal zijn. Dus het geeft je precies nul extra info.
Ik weet niet hoe de situatie is, ik ben nog niet ter plaatse geweest.
Hier in België herstelt de ISP de coax kabel niet. Alles van binnenhuisbekabeling (ook de dropkabel) moet je zelf voorzien. Zij sluiten hem wel aan (zetten de stekkers erop en sluiten buiten aan op de tap en binnen op de NIU).
Ik hoopte met de tinySA te kunnen zien of er signaal op de dropkabel staat. Als er signaal op staat dan zal deze inderdaad slecht zijn en vervangen moeten worden.
Als er helemaal géén signaal op staat kunnen we eventueel verder zoeken hoe de kabel juist loopt en waarom er geen signaal op staat.
Ik weet dat het in theorie heel simpel is: 1 dropkabel uit 1 stuk van de NIU naar de tap buiten, en dan nog liefst dubbel afgeschermd als het even kan.
Ik weet ook dat het in de praktijk meestal helemaal anders is (hier in België toch), zeker in appartementsgebouwen.
Ik hoopte dat de tinySA mij een beetje zou kunnen helpen met die zoektocht, maar ik wil dus eerst zeker zijn dat ik hem niet beschadig...