Vloerverwarming aangezet zonder protocol *1 dag*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:40
Beste Tweakers,

Sinds eind maart heb ik een nieuwe aanbouw met cementdekvloer incl vloerverwarming. Tevens ook de oude woonkamer in laten frezen. Tussen beide vloeren netjes een delitatievoeg en afgewerkt met keramische tegels.
Ivm andere verbouwdingetjes nog niet aan toegekomen tot gisteren.

Bedrijf laten langskomen die destijds ook de full electric warmtepomp had geïnstalleerd.

Zij vertelde mij dat er geen opstookprotocol nodig was aangezien de vloer al droog is en er al 7 maanden ligt. Ik vond dit een beetje raar maar uiteindelijk toch maar in bedrijf laten stellen zonder protocol. Na een nachtje en vloerverwarming al voelbaar, deze ochtend met een rare nasmaak opgestaan en toch hier en daar gegoogled en toch geconcludeerd om het wel te doen.

Agv hiervan eerst de cementdekvloer man gebeld en die zei ook om het liever wel te doen. Hierna het installatie bedrijf gebeld.. lang gesprek kort zij komen vrijdag alsnog protocol starten.

Nu is mijn vraag hoe ernstig is het dat ik de vloerverwarming 1 nacht en ochtend heb aangehad op gelijk 40 graden?

Heb de afsluiters inmiddels dichtgemaakt tot vrijdag.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via bartsony op 15-11-2024 20:09)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:58
Opstookprotocol doe je normaal gesproken vóórdat er tegels gelegd worden.
Dit om de vloer te kunnen laten werken (krimpen) zodat de krimpspanning eruit is en niet deze spanning naderhand op de tegels komt te staan. Nu heb je al tegels liggen, en lijkt het me juist extra risicovol om nu nog een opstookprotocol te gaan uitvoeren.

Daarnaast is het voor een warmtepomp ook niet perse nodig. Vind die 40 graden eigenlijk nog fors hoog voor een warmtepomp, das niet heel efficient. Mijn warmtepomp met vloerverwarming in jaren '50 huis krijgt de boel warm met water van 30 graden. Als je met die temperaturen werkt, is een opstookprotocol vaak ook helemaal niet meer relevant.. (in combinatie met je 7 maanden oude vloer dus in dit geval). Als je van plan bent met het opstookprotocol nog hoger te gaan dan die 40 graden, dan heb je alleen maar extra risico dat je de vloer nu kapot gaat maken, zou ik dus niet doen.

Las kort geleden ook deze paper die ik hier in een ander topic op het forum ergens voorbij zag komen, over de noodzaak van een opstartprototocol, zeker met laagtemperatuur warmtepompen tegenwoordig:

https://www.tbafbouw.nl/w...col-nog-wel-actueel-1.pdf

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:58
Opstookprotocol doe je normaal gesproken vóórdat er tegels gelegd worden.
Dit om de vloer te kunnen laten werken (krimpen) zodat de krimpspanning eruit is en niet deze spanning naderhand op de tegels komt te staan. Nu heb je al tegels liggen, en lijkt het me juist extra risicovol om nu nog een opstookprotocol te gaan uitvoeren.

Daarnaast is het voor een warmtepomp ook niet perse nodig. Vind die 40 graden eigenlijk nog fors hoog voor een warmtepomp, das niet heel efficient. Mijn warmtepomp met vloerverwarming in jaren '50 huis krijgt de boel warm met water van 30 graden. Als je met die temperaturen werkt, is een opstookprotocol vaak ook helemaal niet meer relevant.. (in combinatie met je 7 maanden oude vloer dus in dit geval). Als je van plan bent met het opstookprotocol nog hoger te gaan dan die 40 graden, dan heb je alleen maar extra risico dat je de vloer nu kapot gaat maken, zou ik dus niet doen.

Las kort geleden ook deze paper die ik hier in een ander topic op het forum ergens voorbij zag komen, over de noodzaak van een opstartprototocol, zeker met laagtemperatuur warmtepompen tegenwoordig:

https://www.tbafbouw.nl/w...col-nog-wel-actueel-1.pdf

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

40???
Waarom niet (gewoon) 26-28.

Dan is er verder ook weinig protocol nodig ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 15:52
Opstookprotocol is om scheurvorming in de cementdekvloer te "triggeren", daarom doe je dat ook voordat je er een afdekvloer (pvc, laminaat, tegels, whatever) op legt.
Als er namelijk scheurvorming optreedt als er al een afdekvloer ligt heb je namelijk twee problemen om op te lossen ipv alleen wat scheurtjes dicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 20:13
Ik snap de situatie niet helemaal?

Heb je in maart de aanbouw laten doen + leidingen laten freezen en leg je er nu pas tegels, pvc, etc op?

Spel en typfouten voorbehouden