TP Link doet het alleen met aangesloten kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydk
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-03 08:28
Mijn vraag
Hallo, ik heb een Deco TP Link x50 outdoor en wil deze graag aansluiten. Nu heb ik die op de bestaande router aangesloten en heb ik ook een nieuw netwerk, maar als ik de kabel uit de modem neem, dan doet het nieuwe netwerk het niet meer. Mijn vraag is, hoe kan ik ervoor zorgen dat deze x50 Outdoor via wireless connection met mijn router verbonden word? Het heeft geen zin om met een kabel de tuin in te gaan :). Op de doos geeft hij aan dat deze wireless als met kabel aangesloten kan worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Deco TP-Link X50-Outdoor.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt de Deco wel ingesteld en niet alleen een keer aangekoppeld en weer afgekoppeld neem ik aan?

Je wilt ook, neem ik aan, dezelfde WiFi naam hebben als je router uitstuurt en niet echt twee gescheiden netwerken hebben? Daarvoor plaats je de Deco in Access Point modus en stel je de juiste SSID en wachtwoord in.

Plaats de Deco ook op een plek waar je oorspronkelijke WiFi signaal nog sterk is en niet daadwerkelijk achter drie betonnen muren en een pui van HR+++ glas, want dan houdt je geen signaal meer over en moet je echt een kabel trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 13-11-2024 16:16 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydk
Thanks voor je snelle antwoord, ik heb hem in de app geïnstalleerd, door middel van een kabel direct in de modem te doen. Hierdoor vroeg de app dat ik een nieuwe Netwerkadresnaam toevoegen moest. Ik hoopte dat het in de app mogelijk was om van kabel naar wifi om te wandelen, maar dat kan ik niet vinden

Zelfde wifi behouden in plaats van een nieuwe is fijn, maar als dat moeilijker gaat is het niet hoofdzakelijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:25
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1432/

Zie Q2. Hiervoor heb je 2 Deco's nodig waarvan 1 bedraad op de router wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydk
Ah, dan is dat het probleem. Ik heb 1 Deco! Thanks, dan moet er nog maar een tweede bij. Mag dat alle Deco apparaten zijn die als hoofd Deco-Aansluitingspunt geïnstalleerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4D
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-09 13:17

C4D

Daar kan tp-Link het beste antwoord op geven. Even de online FAQS lezen.

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2248/

psn: lupusergo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:34
Voor optimale verbinding sluit hem bedraad aan!

Dit werkt het snelste en meest stabiele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Floydk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:45:
Ah, dan is dat het probleem. Ik heb 1 Deco! Thanks, dan moet er nog maar een tweede bij. Mag dat alle Deco apparaten zijn die als hoofd Deco-Aansluitingspunt geïnstalleerd kan worden?
Ik zou binnen ook een X50 neerzetten en de wifi van de router uitschakelen. Dan weet je dat ze onderling goed samenwerken en ook dat switchen van de indoor naaar de outdoor Deco probleemloos gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:38
Floydk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:57:
Mijn vraag
Het heeft geen zin om met een kabel de tuin in te gaan :).
Ik denk het wel, want als jij nu slechte wifi hebt in de tuin gaat het niet helpen om daar een Deco met alleen wifi daar te zetten. Die gaat dan proberen het slechte wifi signaal te versterken, gevolg: veel streepjes op je telefoon, maar nog steeds een hele trage verbinding.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Met een tweede Deco binnen kun je die ook (bedraad aangesloten op de router) een stuk in de richting van de outdoor Deco verplaatsen als de verbinding tussen de Deco's onderling niet goed genoeg blijkt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Je kunt die Deco gewoon als AP configureren en dan heb je echt geen tweede Deco nodig.
Zorg ervoor dat de security settings en het SSID van die Deco en je router gelijk zijn.

Verhalen dat je twee Deco's nodig hebt, dat je de Wifi van je router uit moet zetten en dat je alles van hetzelfde merk moet hebben zijn echt niet waar.
Alle AP's voldoen aan de wifi standaarden en kunnen dus prima samen gebruikt worden.

Wel is het zo, dat proberen een AP buiten te plaatsen met alleen een wifi verbinding vaak erg problematisch is doordat zeker in moderne woningen de wifi nauwelijks door de muren en het HR++(+) glas komt.
Het beste zorg je dus voor een kabel naar buiten om hem aan te sluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Lecenten
Ben(V) schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:39:
Je kunt die Deco gewoon als AP configureren en dan heb je echt geen tweede Deco nodig.
Zorg ervoor dat de security settings en het SSID van die Deco en je router gelijk zijn.

Verhalen dat je twee Deco's nodig hebt, dat je de Wifi van je router uit moet zetten en dat je alles van hetzelfde merk moet hebben zijn echt niet waar.
Alle AP's voldoen aan de wifi standaarden en kunnen dus prima samen gebruikt worden.
Nee, wat @Floydk probeerde was het oppikken van het bestaande wifi signaal van de router om de Deco te koppelen. Dat is repeater mode, geen access point. Dat kan uitdrukkelijk niet met de Deco en dat hoef je niet van mij aan te nemen, zie de FAQ van TP-Link:

"Q2: Can I connect Deco wirelessly to an existing router to extend my existing Wi-Fi network?

Deco doesn't support Repeater mode, only Router and Access Point modes are available.

In the Deco network, the main Deco must be wired to a modem, router, or an internet cable to get internet access. In other words, Deco cannot be set up to connect to an existing router wirelessly. However, the satellite Deco can connect to the existing Deco network wirelessly."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Prima, reden te meer om geen deco te nemen als je repeater mode wilt gebruiken.
Er is genoeg apparatuur op de markt die dat wel kan.
Om twee deco's te kopen om dat daar een mesh netwerk mee te maken is een beetje onzinnig.

Maar een buiten wifi punt in repeater mode is bijna altijd een zinloze poging en op z'n best bij oude huizen en de 2,4Ghz band gebruiken mogelijk.
Mijn advies blijft trek een kabel naar buiten en sluit daarmee die X50 Outdoor aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:45
Deco kan wel in repeater mode, maar dus niet met 1 deco. Van deco naar deco kan wel.
Dus idd 1 deco binnen via stukje bedraad wat meer richting buiten plaatsen en een 2e buiten hangen wireless gekoppeld met de 1e deco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Draadloos van deco naar deco is geen repeater maar een mesh. Dat is nou net het essentiele verschil, want een repeater wil je niet.

Als je een kabel naar buiten kan trekken is dat beter en dan heb je de tweede Deco niet nodig. Maar soms kan dat niet of eigenlijk wil men het niet. Dan is het meestal met een mesh ook goed op te lossen.

• Ben(V)
Tja en mesh is gewoon niets anders dan wireless backhaul ofwel een repeater.
Het probleem is blijkbaar dat die deco's dat alleen met andere deco's wil doen, dat noemen we vendor lock-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Nee, een mesh is wat anders dan een repeater. Een repeater halveert de bandbreedte en als je een tweede repeater zou gebruiken halveert die nog een keer, enzovoort. Wat ik hiervoor al schreef: daarom gebruik je een mesh, want een repeater wil je niet.

Bij bijvoorbeeld de X50 worden 2,4 en 5 GHz radio's gecombineerd voor de backhaul, daardoor hoeft de client niet de volledige bandbreedte te delen met de backhaul. En dat werkt, zie de recente test op Tweakers met metingen aan oa de X50. De duurdere mesh sets gebruiken aparte radio's voor de backhaul, dat werkt nog beter.

Iedere fabrikant heeft daarvoor een eigen methode, daardoor zijn de mesh sets niet onderling uitwisselbaar. Dus geen specifieke vendor lock-in alleen voor de TP-Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het is een definitie discussie maar wireless mesh is wat mij betreft gewoon synoniem voor repeater.
Je hebt dual band en tri-band mesh maar ook dual band en tri-band repeaters. Het is gewoon hetzelfde :)

Het nadeel van een repeater is dat je dan een signaal van bv je provider router gaat versterken en de wifi specs van een provider router liggen vaak in lijn met wat "reguliere clients" aan kunnen. Reguliere clients zijn vaak trager dan een mesh node qua wifi specs en daar zijn de provider routers dan op bemeten. Moet wel zeggen dat dit aan het veranderen is, mijn modem van Ziggo heeft echt knappe specs aan boord. Ook niet gek want Ziggo knoopt er zelfs ook draadloze repeaters (sorry mesh :P) aan. In de praktijk zal een goede repeater met bv het ziggo modem vergelijkbare snelheden halen als een mesh setje.

Bij een x50 gaat de bandbreedte gewoon nog /2.
Die 2.4ghz is mooi erbijmaar in de praktijk (wil je die) zo min mogelijk gebruiken door lage snelheid/verstoring.
Echter die /2 boeit niet zoveel als je initiele link bv 937mbit en de repeater 515mbit

Tuurlijk is een kabel beter maar ik ken echt legio mensen die gewoon deco nodes of superwifi over het huis hebben verspreid en nog nooit "zon goed internet hebben gehad". Grootste uitdaging bij nieuwbouw is een goed 5ghz link tussen nodes op verschillende verdiepingen of buiten en binnen. Dan moet je echt op zoek gaan naar plekken waar het signaal goed doorheen komt (Bv trappengat)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
laurens0619 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:33:
Het is een definitie discussie maar wireless mesh is wat mij betreft gewoon synoniem voor repeater.
Je hebt dual band en tri-band mesh maar ook dual band en tri-band repeaters. Het is gewoon hetzelfde :)

...

Bij een x50 gaat de bandbreedte gewoon nog /2.
OK, maar dan moet je een repeater dus definieren als een repeater waarbij de backhaul en de client de bandbreedte volledig moeten delen en een mesh als een repeater waarbij die bandbreedte niet (volledig) wordt gedeeld. Dat laatste noem ik dan gewoon een mesh. Nog even afgezien van alle andere verschillen tussen repeaters en mesh systemen.

Nee, bij een X50 gaat de bandbreedte niet door 2. Bij een 3 node systeem met 5 GHz client haalde node 1 in de Tweaker test vrijwel de volledige bandbreedte, node 2 67% en node 3 38%. Bij een wifi router plus 2 repeaters was dat in alle gevallen maximaal 25% geweest.

Dat klopt heel aardig met mijn praktijkervaring met 2 X50 nodes en vrijwel geen 2,4 GHz client verkeer (waardoor effectief een dedicated 2,4 GHz backhaul). Op de eerste node haal ik dan met een 5 GHz client vrijwel de volledige bandbreedte en op de tweede rond de 2/3e, met een wifi router plus repeater was dat in beide gevallen maximaal 50% geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Lecenten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:33:
[...]

OK, maar dan moet je een repeater dus definieren als een repeater waarbij de backhaul en de client de bandbreedte volledig moeten delen en een mesh als een repeater waarbij die bandbreedte niet (volledig) wordt gedeeld. Dat laatste noem ik dan gewoon een mesh. Nog even afgezien van allen andere verschillen tussen repeaters en mesh systemen.

Nee, bij een X50 gaat de bandbreedte niet door 2. Bij een 3 node systeem met 5 GHz client haalde node 1 in de Tweaker test vrijwel de volledige bandbreedte, node 2 67% en node 3 38%. Bij een wifi router plus 2 repeaters was dat in alle gevallen maximaal 25% geweest.

Dat klopt heel aardig met mijn praktijkervaring met 2 X50 nodes en vrijwel geen 2,4 GHz client verkeer (waardoor effectief een dedicated 2,4 GHz backhaul). Op de eerste node haal ik dan met een 5 GHz client vrijwel dezelfde snelheid als bedraad en op de tweede rond de 2/3e, met een wifi router plus repeater was dat in beide gevallen maximaal 50% geweest.
Een repeater en wireless mesh zijn echt hetzelfde maar je hebt gelijk dat het niet strak /2 is vanuit de Tweakers review.

Node 1: 949
Node 2:671 (70% van Node 1)
Node 3: 379mbit (56% van Node 2)

Dat kan inderdaad komen door de rol van het 2.4ghz netwerk, Die heeft de Deco in 40mhz staan en kan je dan in, ideale omstandigheden, wel 100-200mbit extra opleveren.
Ik denk dat het echte verschil komt door de testopstelling van tweakers. In de praktijk gaat 2.4ghz je niet zoveel opleveren en kom je lager uit. (of ze simuleren verstoring, weet ik niet zeker)

Welke getallen haal jij en wat is je internet snelheid?
Als je bijvoorbeeld slechts een 300mbit internet abonnement hebt dan merk je namelijk niets van de /2 stap.
Ook al gaat de bruto snelheid tussen nodes/2,zolang je internet snelheid daarbinnen blijft dan zal je nog steeds de volle 300mbit op node 3 halen.

ps: voor duidelijkheid ik ben een groot deco fan en zeer onder de indruk over de snelheden en stabiliteit die je ermee haalt. Tuurlijk is kabel beter maar ik denk dat er veel mensen dit op tweakers groter maken dan het is...
Heb zelf nog de good old Deco m4, die bundelt ook 2.4ghz als downlink maar daar zie je wel duidelijk dat je een /2 drop hebt

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Die 2,4 GHz backhaul bij 5 GHz clients levert meestal meer op dan 100-200 Mbit, dat blijkt ook al uit die test want met 1 repeater was de snelheid op zowel node 1 als node 2 al gehalveerd. Ik zie zo niet hoe ver ze de nodes uit elkaar hebben gezet, want maakt natuurlijk veel uit.

Ik haal op dezelfde afstand van de eerste en van de tweede node 600 Mbit DL op node 1 en 400 op node 2. Mijn internet abonnement is 300 Mbit maar gezien mijn ervaringen met repeaters heb ik er geen vertrouwen in dat ik dat zou halen achter de repeater. En al helemaal niet als ik nog een Deco ga toevoegen, wat wel moet als ik boven ook op elke kamer die 300 Mbit wil halen. Iets wat met 2 repeaters zeker niet zou lukken. Dan vergeet je nog de snelheid tussen de clients onderling (bv de NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het verschil tussen een mesh set en een repeater heeft niets met bandbreedte of delen van airtime te maken, dat is een hardware kwestie van de devices aankunnen.

De term mesh is door de marketing van fabrikanten volkomen verkeerd overgebracht en tweakers doen daar vrolijk aan mee.

Wat een mesh set (zou moeten) kunnen is vanaf elke AP het meest optimale path naar zijn doel vinden.
Stel een mesh configuratie als een schaakbord voor met op elk vakje een AP, als een AP dan data naar een van de andere nodes moet sturen zoekt een mesh set uit welk path hij het beste kan gebruiken met in achtneming van de netwerk belasting tussen alle nodes.

Een repeater kan alleen maar verbinden naar een enkel ander AP en die blijft hij dan gebruiken.

In de praktijk kunnen de meeste mesh set die functionaliteit helemaal niet bieden en in de Nederlandse huizen heeft dat ook heel weinig zin want die zijn over het algemeen zo gebouwd dat plaatsen van zoveel AP's dat verschillende paden mogelijk zijn je de AP's te dicht bij elkaar moet zetten met alle nadelen van dien.

Kortom mesh set zijn praktisch gezien gewoon repeaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Ben(V) schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:40:

Kortom mesh set zijn praktisch gezien gewoon repeaters.
OK :) Dus als ik in plaats van mijn 2 en straks 3 Deco's gewoon weer de wifi van de router plus 2 repeaters gebruik, dan blijft alles op dezelfde manier en met dezelfde snelheid werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Lecenten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:33:
Die 2,4 GHz backhaul bij 5 GHz clients levert meestal meer op dan 100-200 Mbit, dat blijkt ook al uit die test want met 1 repeater was de snelheid op zowel node 1 als node 2 al gehalveerd. Ik zie zo niet hoe ver ze de nodes uit elkaar hebben gezet, want maakt natuurlijk veel uit.

Ik haal op dezelfde afstand van de eerste en van de tweede node 600 Mbit DL op node 1 en 400 op node 2. Mijn internet abonnement is 300 Mbit maar gezien mijn ervaringen met repeaters heb ik er geen vertrouwen in dat ik dat zou halen achter de repeater. En al helemaal niet als ik nog een Deco ga toevoegen, wat wel moet als ik boven ook op elke kamer die 300 Mbit wil halen. Iets wat met 2 repeaters zeker niet zou lukken. Dan vergeet je nog de snelheid tussen de clients onderling (bv de NAS).
Kijk dat klinkt wel verklaarbaar, ik denk dat je een rekenfout maakt bij de snelheid van je eigen device als uitgangspunt te nemen terwijl je eigenlijk de snelheid moet hebben van hoe node 2 met 1 verbonden is.

Je snelheid met je eerste node is dan 600mbit vanuit een client (tel/laptop) maar grote kans dat de draadloos verbonden node een snelheid haalt van 800. Sneller dus, omdat er snellere radois in een X50 zitten dan in veel devices.

Voor jouw ervaring is de snelheid op de 2e node dan misschien niet gedeeld door 2 maar dat is die eigenlijk wel kijkende naar de snelheid tussen nodes.

Tegelijk laat het ook zien dat die theoretische /2 beperking helemaal niet zo erg is. Die nodes hebben onderling zon hoge snelheid dat de impact stuk kleiner voor je is.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Lecenten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:46:
[...]

OK :) Dus als ik in plaats van mijn 2 en straks 3 Deco's gewoon weer de wifi van de router plus 2 repeaters gebruik, dan blijft alles op dezelfde manier en met dezelfde snelheid werken ?
Als jouw Wifi router en je Wifi repeater dezelfde specs hebben, dan in theorie wel ja.

Echter wifi routers waren vaak bemeten op wifi clients en hadden ook lagere wifi specs. Hierdoor, icm hetzelfde verhaal voor extenders, haalde je dus lagere snelheden.

Voorbeeldje:
De experiabox v10 is 802.11ac 2x2 80mhz en de Deco x50 160mhz.
Met een client als een iPhone 14 merk je dat verschil niet, die gaan niet harder dan 80mhz en dus even snel op beide.

Echter zodra een andere deco node "client speelt" dan merk je het verschil wel. Die kan dan op 160mhz verbinden wat bijdraagt in de keten (lees de /2 merk je minder hard).

De experiabox v12 is 160mhz, Als je een 160mhz repeater hebt dan verwacht ik daar vergelijkbare snelheden mee als een deco x50 set.

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Een superwifi 2 kan een andere radioverbinding gebruiken voor de backhaul als voor de client, dat is dus in mijn definitie zeker geen repeater, Ook op andere gebieden is dit een mesh, waarbij de eerste node in de router zit.

Met 2 repeaters zou de snelheid voor alle nodes naar 25% gaan. Dan zou ik de internetsnelheid draadloos nooit meer halen, nog afgezien van het punt van bijvoorbeeld die NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Superwifi2 is gewoon een dual band mesh node/repeater. Geef het een naam. De enige aparte radioverbinding die hij heeft is de 2.4 ghz en die is beperkt inzetbaar ivm vervuiling. Bij 5ghz deelt die dus gewoon de radio voor client en backhaul.
Pas bij dedicated backhaul (een Deco M9plus of een Xe75) waar gebruikt wordt van DFS kanalen of 6 ghz heb je geen last meer van de /2

En ja met 2 repeaters zou je snelheid inderdaad naar 25% gaan. Als de onderlinge verbinding goed is dan is dat nog steeds dik 200mbit bij een x50. jij zou je 300mbit niet meer halen nee (maar ik begreep dat je maar 1 repeater/mesh node hebt)

In de meeste gevallen is dat gelukkig niet nodig en gaat je verkeer max 1 hop waardoor netto 400mbit realistisch is door je huis.

Verder zal ik stoppen met topic kapen :P

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-09 17:10
Zouden jullie mij ook kunnen helpen?
Mijn WiFi valt steeds weg (ik merk het als ik wat filmpjes op mijn telefoon kijk, dan loopt ie vast/buffert ie)

Ik heb een setje van 3 Deco's, allemaal bekabeld aangesloten, ingesteld als AP.
Standaard WiFi van Odido uitgeschakeld.

Ligt het aan mijn instellingen, waarom het zo beroerd werkt?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Serpz0r schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:23:
Zouden jullie mij ook kunnen helpen?
Mijn WiFi valt steeds weg (ik merk het als ik wat filmpjes op mijn telefoon kijk, dan loopt ie vast/buffert ie)

Ik heb een setje van 3 Deco's, allemaal bekabeld aangesloten, ingesteld als AP.
Standaard WiFi van Odido uitgeschakeld.

Ligt het aan mijn instellingen, waarom het zo beroerd werkt?
Kun je beter apart topic voor openen :)

Maar om antwoord te geven controleer:
- Ziet de node wel vanuit de app dat die verbonden is met ethernet?
- Is je client verbonden via 2.4 of 5ghz? (zie je ook alin de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Alle 3 bedraad aangesloten, dat zou probleemloos moeten werken.

Heb je dat probleem alleen met die telefoon ? Ik heb ook 1 telefoon in huis waarmee het niet lekker werkte, ging veel beter na vastzetten op 5 GHz. De Deco's geven alleen een seintje naar de telefoon wat het beste access point is, maar de uiteindelijke keuze is aan de telefoon zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Ja de node is verbonden volgens de app met internet.
Client 2.4 of 5ghz zie ik niet zo snel, maar staan allebei aan

Inderdaad merk ik het vooral zelf op mijn iPhone, de vrouw hoor ik niet vaak klagen.

Maar zou het kunnen dat het systeem zo raar doet omdat er geen router voor zit en gelijk AP's aan het modem hangen? Althans ik heb de routerfunctie / WiFi uitgeschakeld op het modem.
Zit daar nog verschil in?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Met internet of met ethernet?

De reden dat ik de vraag stel is omdat Deco's er om bekend staan dat ethernet backhaul niet met alle switches samenwerkt. Gek genoeg gaat dit vooral met switches mis die in provider modems zitten. Advies is dan om een switch ertussen te zetten waar alle deco nodes inzitten.

Maar voor je dit doet is het belangrijk om te kijken of dit wel het geval is. Heb je last van zon switch probleem dan zie je in de app niet dat die verbonden is via ethernet maar Wifi.

Het allerergste daarvan is dat je een netwerklus krijgt (want hij is ook verbonden via ethernet) waarna je verbinding instort.

Anders screenshotjes helpen altijd :)

bv in dit plaatje zie je signaalbron meterkast met een wifi icoontje ernaast.
Als er een kabel in zit dan is dat niet wat je wilt zien

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/0975095e-b155-4450-934a-50c28a2af872.jpg

wat je wel wilt zien is dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg1mDGOATQwNFPZfuXDOO4mbLA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uKT4ERUp3qP3XW4HUIzsHfFg.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Ik bedoelde ethernet sorry.

Ik heb nu de set weer terug gezet van AP modus naar WIFI router modus.
Nu is het volgende probleem: 1 Deco vind ie niet meer, en tussen de andere 2 staat een wireless icoon ipv een bekabelde.
Degene die die niet meer vond heb ik ge-reset, zonder resultaat.
Ethernet bekabeling is nog steeds verbonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Ik ben nu weer terug geswitcht naar AP modus, en alle 3 de Decos zijn weer live, én weer zichtbaar verbonden met een kabeltje/ethernet. het werkt weer zoals het deed. Maar weer afwachten hoe stabiel hij blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Toen je de Deco's in eerste instantie in access point mode had gezet stond de wifi van het modem dan wel uit, de router functie van het modem stond nog wel aan. Anders had helemaal niets gewerkt.

Je moet in de app kijken naar de verbinding met die specifieke telefoon, hoe sterk die is en op 2,4 of 5 GHz. En inderdaad ook in de app kijken of de verbinding van de Deco's onderling wel als bedraad wordt weergegeven.
Pagina: 1