Goedendag mede Tweakers.
Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op zonnepanelen maar zit nog met wat vragen of wat dan het beste en meest verstandige is.
Op het dak passen per dakdeel 8 panelen van 440WP maar ook wel 8 panelen van 580WP dus hier heb ik 2 opties van uitgewerkt en berekend.
I.v.m. de schaduw leken mij micro omvormers ideaal, maar ik lees ook dat er omvormers zijn die panelen kunnen overslaan als er schaduw op valt zodat je alsnog 1 omvormer kunt gebruiken?
Optie 2 lijkt mij het beste om voor de toekomst genoeg op te wekken maar is ook weer duurder per Wp.
Wat vinden jullie en mis ik nog iets?
Optie 1:
16x Jinko Solar 440Wp JKM440N-54HL4R-BK € 55,66
Enphase IQ7+ €56,50 (Pac max 295w) (120kwh minder opbrengst op jaarbasis door goedkopere micro omvormer en aftopping)
Kosten (panelen, micros, gateway, iq-relay, montagerail, kabels) = € 3400
Geschatte opbrengt 5720KWh
Kosten per Wp 0,594
Optie 2:
16x JA Solar 580WP JAM66D42-MB glas-glas bifacial €97,50
Enphase IQ8HC €127,50 (Pac max 380w) (Grote Enphase google paneel check gaf aan dat 7 serie de ics niet aan kan van deze panelen, ook zou dit veel aftoppen)
Kosten (panelen, micros, gateway, iq-relay, montagerail, kabels) = € 5200
Geschatte opbrengt 7360KWh
Kosten per Wp 0,706
i.v.m. oriëntatie en dakhelling zou er minimale aftopping zijn op beide opties volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc//f/image/WT8dUFFIpa2Q5StdgMsHlVJA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vesI8joS2NOOllyvckB7dWyP.jpg?f=fotoalbum_large)
Beide kanten zijn identiek en hebben geen schoorstenen o.i.d. in de oppervlakte.
9800mm x 2300mm per kant
En een huis op beide kanten dat even hoog is als het dak daar panelen op komen en nog stukje dak op west wat bij lage zon iets van schaduw geeft.
Hier zal nog een warmtepomp bij op komen in de toekomst van plus minus 7kw
12 Zonnepanelen AEG - N-type Backcontact ABC - 455Wp Bifacial Glas-Glas Full Black
12 Omvormers Enphase IQ8AC Micro-omvormer
1 Bevestigingsmaterialen ClickfitEvo montagesysteem
1 Monitoring IQ Gateway Standard (met gratis online monitoring)
1 Montage Inclusief complete montage en oplevering
1 Meerkosten veiligheid
Verkoopprijs exclusief 0% BTW: € 7.100,00
Metered gateway + € 500
:strip_exif()/f/image/WdHEGPmRDvxFNKPxF4NQVCw5.png?f=user_large)
Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op zonnepanelen maar zit nog met wat vragen of wat dan het beste en meest verstandige is.
Op het dak passen per dakdeel 8 panelen van 440WP maar ook wel 8 panelen van 580WP dus hier heb ik 2 opties van uitgewerkt en berekend.
I.v.m. de schaduw leken mij micro omvormers ideaal, maar ik lees ook dat er omvormers zijn die panelen kunnen overslaan als er schaduw op valt zodat je alsnog 1 omvormer kunt gebruiken?
Optie 2 lijkt mij het beste om voor de toekomst genoeg op te wekken maar is ook weer duurder per Wp.
Wat vinden jullie en mis ik nog iets?
Optie 1:
16x Jinko Solar 440Wp JKM440N-54HL4R-BK € 55,66
Enphase IQ7+ €56,50 (Pac max 295w) (120kwh minder opbrengst op jaarbasis door goedkopere micro omvormer en aftopping)
Kosten (panelen, micros, gateway, iq-relay, montagerail, kabels) = € 3400
Geschatte opbrengt 5720KWh
Kosten per Wp 0,594
Optie 2:
16x JA Solar 580WP JAM66D42-MB glas-glas bifacial €97,50
Enphase IQ8HC €127,50 (Pac max 380w) (Grote Enphase google paneel check gaf aan dat 7 serie de ics niet aan kan van deze panelen, ook zou dit veel aftoppen)
Kosten (panelen, micros, gateway, iq-relay, montagerail, kabels) = € 5200
Geschatte opbrengt 7360KWh
Kosten per Wp 0,706
i.v.m. oriëntatie en dakhelling zou er minimale aftopping zijn op beide opties volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Foto's
/f/image/WT8dUFFIpa2Q5StdgMsHlVJA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vesI8joS2NOOllyvckB7dWyP.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak op oost west (100 en 280 graden) met een helling van 15 gradenBeide kanten zijn identiek en hebben geen schoorstenen o.i.d. in de oppervlakte.
9800mm x 2300mm per kant
Schaduw
Een boom op zuidwestEn een huis op beide kanten dat even hoog is als het dak daar panelen op komen en nog stukje dak op west wat bij lage zon iets van schaduw geeft.
Jaarverbruik
4500kwhHier zal nog een warmtepomp bij op komen in de toekomst van plus minus 7kw
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 Fase met 2 kracht groepen en 12 normale groepenBudget en doel
Doel is maandlasten naar beneden brengen en idealiter meter op 0 houden op jaarbasis.Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf met hulp van elektricien.Bijhouden van data
Uitlezen verbruik en opwekking is leuk. En koppeling met Home Assistant zou gewenst zijn.Reeds verkregen offertes
Tot nu toe 1 die niet het hele dak vol zou leggen en alleen huidige gebruik zou opwekken.12 Zonnepanelen AEG - N-type Backcontact ABC - 455Wp Bifacial Glas-Glas Full Black
12 Omvormers Enphase IQ8AC Micro-omvormer
1 Bevestigingsmaterialen ClickfitEvo montagesysteem
1 Monitoring IQ Gateway Standard (met gratis online monitoring)
1 Montage Inclusief complete montage en oplevering
1 Meerkosten veiligheid
Verkoopprijs exclusief 0% BTW: € 7.100,00
Metered gateway + € 500
:strip_exif()/f/image/WdHEGPmRDvxFNKPxF4NQVCw5.png?f=user_large)
Regio
FrieslandDEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.