Zonnepanelen, advies opbrengt/kosten overweging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magin12
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-05 15:14
Goedendag mede Tweakers.

Al enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op zonnepanelen maar zit nog met wat vragen of wat dan het beste en meest verstandige is.
Op het dak passen per dakdeel 8 panelen van 440WP maar ook wel 8 panelen van 580WP dus hier heb ik 2 opties van uitgewerkt en berekend.

I.v.m. de schaduw leken mij micro omvormers ideaal, maar ik lees ook dat er omvormers zijn die panelen kunnen overslaan als er schaduw op valt zodat je alsnog 1 omvormer kunt gebruiken?
Optie 2 lijkt mij het beste om voor de toekomst genoeg op te wekken maar is ook weer duurder per Wp.
Wat vinden jullie en mis ik nog iets?

Optie 1:
16x Jinko Solar 440Wp JKM440N-54HL4R-BK € 55,66
Enphase IQ7+ €56,50 (Pac max 295w) (120kwh minder opbrengst op jaarbasis door goedkopere micro omvormer en aftopping)
Kosten (panelen, micros, gateway, iq-relay, montagerail, kabels) = € 3400
Geschatte opbrengt 5720KWh
Kosten per Wp 0,594

Optie 2:
16x JA Solar 580WP JAM66D42-MB glas-glas bifacial €97,50
Enphase IQ8HC €127,50 (Pac max 380w) (Grote Enphase google paneel check gaf aan dat 7 serie de ics niet aan kan van deze panelen, ook zou dit veel aftoppen)
Kosten (panelen, micros, gateway, iq-relay, montagerail, kabels) = € 5200
Geschatte opbrengt 7360KWh
Kosten per Wp 0,706

i.v.m. oriëntatie en dakhelling zou er minimale aftopping zijn op beide opties volgens https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w9tfFRNqM2TCdx1SCTRK0mqMMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WT8dUFFIpa2Q5StdgMsHlVJA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG6sj20OMkesVyFmW7D8hct7Rds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vesI8joS2NOOllyvckB7dWyP.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak op oost west (100 en 280 graden) met een helling van 15 graden
Beide kanten zijn identiek en hebben geen schoorstenen o.i.d. in de oppervlakte.
9800mm x 2300mm per kant
Schaduw
Een boom op zuidwest
En een huis op beide kanten dat even hoog is als het dak daar panelen op komen en nog stukje dak op west wat bij lage zon iets van schaduw geeft.
Jaarverbruik
4500kwh
Hier zal nog een warmtepomp bij op komen in de toekomst van plus minus 7kw
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 Fase met 2 kracht groepen en 12 normale groepen
Budget en doel
Doel is maandlasten naar beneden brengen en idealiter meter op 0 houden op jaarbasis.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf met hulp van elektricien.
Bijhouden van data
Uitlezen verbruik en opwekking is leuk. En koppeling met Home Assistant zou gewenst zijn.
Reeds verkregen offertes
Tot nu toe 1 die niet het hele dak vol zou leggen en alleen huidige gebruik zou opwekken.

12 Zonnepanelen AEG - N-type Backcontact ABC - 455Wp Bifacial Glas-Glas Full Black
12 Omvormers Enphase IQ8AC Micro-omvormer
1 Bevestigingsmaterialen ClickfitEvo montagesysteem
1 Monitoring IQ Gateway Standard (met gratis online monitoring)
1 Montage Inclusief complete montage en oplevering
1 Meerkosten veiligheid
Verkoopprijs exclusief 0% BTW: € 7.100,00
Metered gateway + € 500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEuzEEmtwF6W1g6L2Ui4RKFztOA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WdHEGPmRDvxFNKPxF4NQVCw5.png?f=user_large
Regio
Friesland

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
Die boom staat niet extreem dichtbij en is niet heel veel hoger dan het huis. De invloed is daarmee best wel beperkt.

De 580W panelen op een string omvormer zou het prima moeten doen.

Wil je meer opbrengst dan is met het dak van het kleine deel van het huis veel meer te behalen voor minder geld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magin12
Ronald schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:09:
De 580W panelen op een string omvormer zou het prima moeten doen.

Wil je meer opbrengst dan is met het dak van het kleine deel van het huis veel meer te behalen voor minder geld.
Hartelijk dank voor je reactie,

Op kleine dak 440 panelen bijleggen kom je idd ook op hogere opbrengt maar is het dak vol en kun je niet later nog bijleggen indien nodig.

Welke stringomvormers zou ik naar moeten kijken voor 3 fase systeem, en zijn optimizers dan nodig ivm mogelijke schaduw of zo'n slimme omvormer die een paneel overslaat als er schaduw op valt?
Heb ik mij nog niet in verdiept.

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
Ik zou persoonlijk voor een oplossing kiezen waarmee je de opbrengst kunt regelen (terugleveren beperken of uitzetten). Veel omvormers kunnen dat en bij enphase heb je denk ik de envoy metered ipv standard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat bypassen van schaduw doen omvormers al decennia… behalve bij Enphase ironisch genoeg want de mppt tracker in die dingen kan niet laag genoeg om dat te kunnen.

Leg je dak vol, bijleggen is gecompliceerd… wil zelden op dezelfde omvormer en daarvoor veel extra uitgaven voor Enphase kopen is de Achterdeur uit

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• magin12
Ronald schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:04:
Dat bypassen van schaduw doen omvormers al decennia… behalve bij Enphase ironisch genoeg want de mppt tracker in die dingen kan niet laag genoeg om dat te kunnen.

Leg je dak vol, bijleggen is gecompliceerd… wil zelden op dezelfde omvormer en daarvoor veel extra uitgaven voor Enphase kopen is de Achterdeur uit
Check ik heb onderzoek gedaan en begrijp hoe het werkt met optimizers en SolarEdge.
Snelle berekening van 16 580w panelen a €100 + € 60 S500 optimizer + € 1500 omvormer is meer dan panelen met Enphase micro's

En blijkbaar kan ik geen SolarEdge designer account meer maken zonder serienummer, en kan niet vinden hoe ik een systeem kan tekenen ergens om te testen zonder dikke excel berekeningen te maken over hoeveel watt de oost/west moeten opwekken voordat systeem opstart.

PVcal voor 2x8 580w
https://www.thomasberger....emp_coeff2=-0.3&max2=5000

Lees dat 3fase minimaal 16 optimizers nodig heeft? Dus dan zou bovenstaan al niet kunnen?
Hoe kan ik eenSolarEdge systeem ontwerpen het beste aanpakken?

"de Achterdeur uit" uitdrukking ken ik niet?
Met Enphase is het makkelijk bij plaatsen indien gewenst later toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
SolarEdge is geen string omvormer.... En heb ik heel bewust niet genoemd... Je opstelling is niet geschikt voor SolarEdge.

https://www.solar-outlet.nl/growatt-mod-6000tl3-x-copy.html

Dat kost minder dan 900 aan omvormer.

Enphase kost >€2600 aan spullen.

Jij gaat mij niet overtuigen dat 1700 euro extra uitgeven aan Enphase beter is dan meteen je dak vol gooien voor minder dan 1700 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 18:46
Makkelijke dakvlakke, weinig gedoe met schaduw (string omvormer i.c.m. diodes in ieder modern paneel hebben echt geen moeite met een beetje schaduw van een boom), dus gewoon string omvormer pakken en de totale opstelling daarmee veel eerder terugverdient hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magin12
Hartelijk dank voor iedereen zijn terugkoppeling.

Na veel onderzoek en het spreken van verschillende mensen wordt het een Deye 20K 3 Fase High Voltage omvormer waar ik waarschijnlijk 40KWh accu aan ga hangen om een hoger eigen verbruikt te krijgen en om te handelen op de enegiemarkt.

Op het dak komen 20 580W panelen verdeeld over 2 strings oost-west.
Deze panelen bedekken zoveel mogelijk dak waardoor ik het maximale kan opwekken met het aantal m2 dat ik heb.

Pagina: 1