Videokaart voor 4K gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoLokerse
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hallo allemaal,

ik ben inmiddels al 3 maanden bezig om mijn ideale nieuwe gaming/werk pc samen te stellen. Ik heb in de afgelopen periode dan ook bijna al alles aangeschaft met de kennis en info van hier. Ik ben er superblij mee, maar nu heb ik nog 1 onderdeel wat aangeschaft moet worden en dat is de videokaart. Ik gebruik hem voor mijn werk, maar wil er ook op gaan gamen. Voor mijn werk is een 4K resolutie wel belangrijk en heb daar dan ook mijn monitor en hardware op geselecteerd.

Uiteindelijk ben ik tot onderstaande samenstelling gekomen waar ik dan nu ook al met veel plezier gebruik van maak.

Ik zoek dus een videokaart voor 4K gaming
Ik twijfel heel erg tussen de Radeon 7900 XTX en een NVidia 4080 Super. Deze zitten gezien de prijs dicht bij elkaar. Merk maakt me niet zoveel uit, zolang hij maar compatible is met de rest van mijn pc.

Wat is je budget?
Mijn budget is niet echt een probleem, maar hoef geen 4090 te hebben bijvoorbeeld. Maar rond de 1000 euro heb ik er voor over

Dit is het systeem, zoals ik hem nu al heb en gebruik maak van de processor GPU
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI
1BehuizingenMSI MPG Velox 100R
1MonitorsGigabyte M32UC Zwart
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 622 Halo Black
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2X7200C34
1VoedingenCooler Master V750 Gold i Multi
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB

Kunnen jullie mij helpen aub?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:16

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou voor een 4080 super gaan. Die is zo'n 10% sneller dan de 7900 XTX met 35 watt minder TDP. Beide kaarten zijn compatible met je hardware setup.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:21

Louw Post

Cerenas

Misschien kan de best buy guide voor 4K videokaart je ook een beetje op weg helpen: Best Buy Guide: Beste videokaart voor 4k-gaming

Ik denk dat de grootste verschillen features als DLSS en ray tracing zijn. Wil je gebruik gaan maken van DLSS en speel je veel games met ray tracing (en wil je dat ook aan hebben) dan sowieso de 4080 Super, zo niet, zou ik persoonlijk kijken welke games je speelt en op basis daarvan kijken welke van de twee beter performed in die games. De 7900XTX heeft net wat meer FPS in bepaalde games en is zo'n 150 euro goedkoper.

Zie ook de Tweakers review van de 4080 Super en de verschillende games. review: RTX 4080 Super - Drie keer is scheepsrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Laatst online: 16:25
DexterDee schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:44:
Ik zou voor een 4080 super gaan. Die is zo'n 10% sneller dan de 7900 XTX met 35 watt minder TDP. Beide kaarten zijn compatible met je hardware setup.
In geen enkele review is de 4080 super sneller, laat staan 10%? Wel is dlss en raytracing beter.

Ga je voor native 4K dan is de xtx gemiddeld de betere, en 24gb is ook niet verkeerd. Verder zit er ook nog zo'n 150 euro prijsverschil tussen de 2 in het voordeel van de xtx.

Het beste is misschien wel om vooral te kijken naar de games die je wilt spelen. Soms is Nvidia beter, soms Amd in bepaalde titels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:40
Mogelijk werkt een 4080 (Super) niet met de uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi. Die kaarten willen een 450w 12VHPWR kabel en je voeding heeft een 300.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 13-11-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 18:16

DexterDee

I doubt, therefore I might be

meljor schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:29:
In geen enkele review is de 4080 super sneller, laat staan 10%? Wel is dlss en raytracing beter.
In (onder andere) Passmark wel en op 4K resolutie over alle games heen, zie bijvoorbeeld deze comparison:
https://technical.city/en...vs-GeForce-RTX-4080-SUPER
Het beste is misschien wel om vooral te kijken naar de games die je wilt spelen. Soms is Nvidia beter, soms Amd in bepaalde titels.
Hier ben ik het wel mee eens, het kan per spel echt verschillen dus er is geen eenduidig antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door DexterDee op 13-11-2024 17:52 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Laatst online: 16:25
DexterDee schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:46:
[...]

In (onder andere) Passmark wel en op 4K resolutie over alle games heen, zie bijvoorbeeld deze comparison:
https://technical.city/en...vs-GeForce-RTX-4080-SUPER

[...]

Hier ben ik het wel mee eens, het kan per spel echt verschillen dus er is geen eenduidig antwoord.
Nergens op gebaseerd of echt specifieke games getest. Zowel bij techspot (HUB), Techpowerup, tweakers als vele andere is de xtx een fractie sneller (techspot zelfs 9%, anderen weer wat minder maar gemiddeld nooit langzamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoLokerse
Uszka schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:37:
Mogelijk werkt een 4080 (Super) niet met de uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi. Die kaarten willen een 450w 12VHPWR kabel en je voeding heeft een 300.
Hier zat ik toevallig ook al aan te denken. Toch staat er bij de specificaties van een 4080 Super dat ze zo rond de 320W verbruiken wat met de port en de kabel samen wel genoeg moet zijn. Ik had ook ergens gelezen dat de voeding niet altijd compatible was met de voeding, maar verdere info heb ik daar niet over gevonden. Dit staat volgens mij in de BBG voor de 4K pc van mei. Er staat alleen in de log dat het bepaalde problemen gaf. Ik weet niet of dit toevallig die voeding is en welke kaarten hier problemen mee hebben.

Info: Ik heb nog even research gedaan en wanneer hier op zocht kwam ik op een site (die ik verder niet bij naam noem) waarbij dit ook gemeld wordt. Ze vragen gemiddels 320W maar overklokken zit er dan niet echt in. Al lijken de meegeleverde kabels tot zelfs 600W te kunnen gaan, maar wordt dit gewoon tegen gehouden door de fabrikant.

[ Voor 15% gewijzigd door JacoLokerse op 13-11-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacoLokerse
meljor schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:57:
[...]

Nergens op gebaseerd of echt specifieke games getest. Zowel bij techspot (HUB), Techpowerup, tweakers als vele andere is de xtx een fractie sneller (techspot zelfs 9%, anderen weer wat minder maar gemiddeld nooit langzamer).
Ik speel niet specifieke games op dit moment maar wil ik wel doen. De PC games van vroeger die ik veel speelde waren Medal Of Honor en dat soort titels. Die denk ik nu ook wel weer te gaan spelen, maar dan de games van deze tijd ;).
Pagina: 1