Problemen met verven Trespa panelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsnel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-03 00:20
Beste verfexpert,

Ik heb Trespa panelen geverfd maar er komen steeds een soort belletjes en kratertjes in de verf. Tot dusver heeft de verfleverancier en de helpdesk van Sikkens mij niet kunnen helpen.

Dit is het geval:
- Trespa panelen (boeiboorden)
- Ontvet met St Marc Express
- Geschuurd met korrel 280
- Ontvet met St Marc Express
- Gegrond met Drost Deventaal Multiprimer Express (Alkyd)
- Geschuurd met korrel 180
- Eindverf, Sikkens Rubbol Satura (professional) aangebracht met Anza Super Felt viltroller
- Omstandigheden: temperatuur ca. 18 graden celcius, relatieve luchtvochtigheid ca. 60%

Resultaat na aanbrengen van de Sikkens verf:
Kratervormige structuurtjes, uniform verdeeld over het gehele oppervlak, ca. 1 stuctuur per 10x10 cm. Ze ontstaan al na 5 min.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Andere eindverf: Caparol
- Andere rollers
- Verf aanbrengen met kwast (uitsluiten oorzaak rollers)
- Toevoegen Avis Anti Siliconen druppels
- Invloed van stof uitgesloten: 1 klein Trespa paneel direct na aflakken onder een omgekeerde Curver box gelegd zodat er geen stof bij kon komen

Resultaat blijft hetzelfde.

Wie kan mij helpen deze verfziekte te bedwingen?

Ik heb het idee dat er een stof in de Trespa plaat verantwoordelijk is voor deze structuren in de verf.

Hieronder enkele foto’s van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwsocrdbqd1mgowIwf_cKCeAtYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6x5QmBfZmkoRKMJIEWJHZlk1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJGOFxQwZ6l-LEX9Fs3I8hXl9PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEMbW81ijZzULuFMPHNZmjWn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2McOQBCUcSp-otpzJUFhIVPmoNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jahPeATnLkydfEsQuAMhZWuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhQfBq2oAoEIxooMZewc9UAcAhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYyLdlEWt8U7DnavXP1oqwC2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsEqV7p7FRi8mOe1c13t9_QYN1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soXvQIX2g8uiA9SW9BuN88FA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zd62GS0h3are68P7s1FsGo0EBXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMnGTuJ05GuHQG83Qho54xOW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Jzrik_weI0aXCBEe7Kocy9Kunk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SKUO7EZwyRh4rFI5kLP5bbo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:31
Het zijn neem ik aan nieuwe panelen? Bij enkel de primer geen problemen?

En als je de primer + lak combi op een ander oppervlakte probeert? Vreemd dat het maar zo incidenteel voorkomt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wanneer het aan een stof in je trespa paneel zou liggen dan zou het uniform over het hele paneel plaats moeten vinden.
Het feit dat dit niet zo is kan bijna maar tot een conclusie leiden: verontreiniging tijdens het opbrengen van de eindlaag.
Ik neem tenminste aan dat je de panelen heel goed, met een witte pluisvrije doek, volgens de gebruiksaanwijzing van St. Marc ontvet en afgenomen hebt. (Dus ook de tweede fase met alleen water en een pluisvrije doek).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsnel
Señor Sjon,

Het zijn panelen van 23 jaar oud. Na opbrengen van de primer nog geen problemen. Het oppervlak ziet er egaal uit zonder die 'verfpest'. De verfleverancier vertelde me dat de primer een heel open structuur heeft en snel droogt. Mogelijk is dat de reden van de afwezigheid van de kratertjes.

Op een dik stuk karton droogt de eindlak egaal uit zonder vervuiling van het oppervlak.

Yaksa,

Inderdaad reinig ik met St. Marc op precies de wijze die je beschrijft! Dus 2e fase afnemen met water en pluisvrije doek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:40

paQ

Kan bet zijn dat er in de opgeschuurde primer st marc is gaan zitten? Ergo niet afdoende uitgedampt alvorens lakken?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsnel
Beste paQ,

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik heb de met St. Marc gereinigde panelen wel met schoon water afgenomen met een pluisvrije doek, maar ik heb geen 'bakken' schoon water gebruikt.

Als die St. Marc dan mogelijk nog in een of meer van de lagen van de verf aanwezig is, primer laag of eindlagen, kan de St. Marc dan nog als het ware verwijderd worden of zit hij dan gevangen in de verf en kan dan alleen via open kanaaltjes naar buiten om vervolgens de kratertjes te produceren? Ik suggereer maar even wat.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-06 20:46
@jgsnel jgsnel

Ik vind dit soort zaken ook altijd interessant, waar het vandaan komt en hoe het te voorkomen is.
Maar wat ik zelf daarin soms ook heb geaccepteerd is dat als het op hoogte hangt en het niets afdoet aan de bescherming van het materiaal. Dat ik het soms gewoon accepteer, en bij de volgende keer verven weer zie.

Dit doet vaak even pijn, maar een paar dagen later ben ik het alweer vergeten.

inhoudelijk betreft: ik gebruik sinds ik een paar afleveringen heb gekeken van ?edens? op youtube eigenlijk een ammoniak verdunning in plaats van st.Marc, en heb het idee dat dat soms beter werkt.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Gewoon ophangen....dit gaat echt niet opvallen op de hoogte waarbij ze komen te hangen. Je panelen zijn beschermt en zitten wel goed in de verf

Of je koopt nieuwe panelen in de gewenste kleur..ook een optie...kost alleen wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06 20:23
Ik denk aan haartjes/stof uit de roller, putjes door siliconen besmetting.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• jgsnel
Ik wil iedereen bedanken voor zijn suggesties. Ik ben nog steeds zoekende. (Wie niet in deze wereld ;-)) Ik heb een aantal panelen kaal getrokken en ben weer opnieuw begonnen om uit te sluiten dat St. Marc Express de primer laag heeft vervuild. Het resultaat is echter nog hetzelfde. Ik ga nu experimenteren met schuimrollers i.p.v. de viltrollers. Daar kon ik ca. 15 jaar geleden deuren kaasglad mee schilderen!

Bedankt voor jullie aandacht!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:40

paQ

Lastig. Het lijkt op gasbelletjes.
Hoe is het klimaat waar je lakt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Orkaan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:34:
Gewoon ophangen....dit gaat echt niet opvallen op de hoogte waarbij ze komen te hangen. Je panelen zijn beschermt en zitten wel goed in de verf
Sluit ik me bij aan.

@jgsnel Ga eens grofweg op dezelfde afstand van die panelen staan als de afstand waarop ze komen te hangen. En zonder strijklicht. Zie je het dan nog/vind je het dan nog ergerlijk? Dan vooral iets mee doen. Anders lekker zo laten ;)

</my2cents>

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-06 21:53
Dan maar gewoon beplakken met een zelfklevend vinyl in de kleur naar keuze?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is de verf goed geroerd voor gebruik? De leverancier heeft misschien een mengmachine, daarna kun je zelf nog eens mengen. Sommige groothandels gaan ervan uit dat je dat zelf wel doet en weet hoe.

Ik zou all het materiaal goed schoon maken, droogmaken met iets dat geen vezels achterlaat, en daarna de eerste methode nog eens proberen met een nieuwe roller. En langzaam vanzelf laten opdrogen. Zonder gerichte warmte.

Sommige schilders verdunnen de verf en zetten het dan dik op waar nodig. Dat is een bedenkelijke methode, maar verdunnen zou kunnen helpen om een vlak resultaat te verkrijgen.

Trespa/HPL heeft geen verf nodig voor bescherming. Het is geperst (HPL: High Pressure Laminate) en bevat hars. Is het merk Trespa of is een ander merk en is het gebruikt als generieke naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
De eerste vraag die in mij opkomt:
Waarom ga je na het schuren van de primer nog een keer met St Marc aan de slag? Je onderlaag heb je vetvrij gemaakt en daar heb je primer op geschilderd. deze schuur je op en maak je stofvrij. Dus zachte stoffer en eventueel er met een vochtige (pluisvrije!) doek overheen.

Daarnaast zou ik de eerste keer schuren niet met p280 maar met p120 doen zodat het hechtingsoppervlak voor de primer groter is en dieper in de trespa zit.

Op enkele foto's lijken het pluisjes van bijvoorbeeld een roller of een doek te zijn die de oneffenheden veroorzaken.

Je kan ook proberen om met een mesje voorzichtig één van de oneffenheden uit te snijden zodat je kan kijken wat eronder zit.

Verder: als die platen op hoogte zitten zie je dit nooit meer vanaf de straat.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Pagina: 1