SSD X400 upgraden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Voor een oude laptop die ik wil upgraden (het is een banksurfer) zoek ik een iets grotere SSD dan de huidige 128 GB X400 die er nu in zit. Ook komt er meer RAM in maar vooralsnog eerst maar eens de SSD aanpakken.
Doel is om het maximale uit deze oude laptop te houden, is weinig gebruikt, snel genoeg voor waar ie voor gebruikt wordt, zelfs de accu werkt nog naar behoren dus vervangen is eigenlijk zonde. En ook omdat het kan (hoop ik).

Het betreft een HP 14-bp020nd uit 2018 (!)

Nu had ik nog een M2 SSD liggen uit een gamelaptop van 1 TB maar die wordt niet door het moederbord herkent, al past ie als een handschoen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BOEPvfa4PfHps6TmNjuK4oRpKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEMc6DiqeS4NaxmRPNzxPuTh.jpg?f=fotoalbum_large

In V&A en de PW kan ik niet op X400 selecteren, maar wel zoeken, er komt alleen weinig bovendrijven (128 GB versie wel).

Via Google krijg ik meer opties, zoals bijvoorbeeld deze https://www.coolblue.nl/p...p-512gb-m-2-sata-ssd.html
De twee notches komen overeen lijkt het.
Maar hoe kan ik nu nagaan of dit gaat werken? Iemand nog ervaring met deze oudere SSD standaard?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Beste antwoord (via franssie op 13-11-2024 15:04)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
Als je zoekt op 'SD8SN8U' dan kom je al snel tegen dat het een SATA M.2-schijf is. De andere M.2-SSD die je ernaast hebt liggen is NVMe.

Als die niet werkt zal je dus een M.2 SATA moeten vinden als vervanging.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 13-11-2024 15:07 ]

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
Als je zoekt op 'SD8SN8U' dan kom je al snel tegen dat het een SATA M.2-schijf is. De andere M.2-SSD die je ernaast hebt liggen is NVMe.

Als die niet werkt zal je dus een M.2 SATA moeten vinden als vervanging.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 13-11-2024 15:07 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee zaken; de ene is een NVME drive, de andere een SATA-drive; de vraag is dus meer of jouw laptop wel NVME wil praten. En, "past als een handschoen"; ik vraag me af hoe & waarom want de ene is volgens mij een M-key en e andere ee B/M-pin

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:00:
Twee zaken; de ene is een NVME drive, de andere een SATA-drive; de vraag is dus meer of jouw laptop wel NVME wil praten. En, "past als een handschoen"; ik vraag me af hoe & waarom want de ene is volgens mij een M-key en e andere ee B/M-pin
Past dus gek genoeg wel in het slot (zou je niet verwachten vanwege de twee inkepingen) maar soit, SATA dus,.

@Hahn @MAX3400 dank beiden!

EDIT: en gewoon in 5 minuten _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 13-11-2024 15:06 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het is alleen maar een extra inkeping, dus logisch dat het gewoon past.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05505821.pdf

Het slot ondersteunt dus alleen maar Sata.

Zie ook: https://h30434.www3.hp.co...-to-SSD-nvme/td-p/8089121

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Voor documentatie doeleinden, voor mensen die dit topic vinden op basis van de laptop 14-bp020nd
review: HP 14-bp020nd Review - Instapper met ips en i3

en wellicht ook de processor i3-6006U - deze draait nu inmiddels prima op Windows 11 24-H2 home.
in afwachting van de nieuwe SSD en een 8 GB bankje verwacht ik dat ik beter wel opnieuw de Windows installatie kan doen (dat gaat met een 2 GHZ proc niet sneller dan een goede puzzel van zeg 500 stukjes, dus trek er een paar uur voor uit)
Startup is wel 15 seconden op de standaard 128 GB ssd en 4 GB ram.

Enige wat niet meekwam met de installatie met een USB stick was multitrack van het trackpad (standaard microsoft media creation, geen rufus, MS herkende de oude installatie en vroeg niet om een key dus de upgrade naar win 11 was tot mijn verbazing keyless - de installatie vroeg wel mijn USB te verwijderen voor een upgrade ipv nieuwe installatie, maar de vorige gebruiker is weg op de laptop dus ik ben blij eerst een backup gedaan te hebben)

De windows 10 driver van HP sp79746.exe heeft het touchpad probleem voor mij opgelost, dus ik kan weer scrollen met twee vingers

Lange middag, maar weer een stukje electronica toekomstbestendiger kunnen maken (ik type dit overigens van een Lonovo, maar die heeft een i5 die 1.8 ghz doet, maar wel meekwam in het originele update progeamma, de i3-6006U was lang uitgesloten maar nu blijkbaar wel toegestaan.
Moedervordje van de hp-14-bp020nd ondersteund prima TPM en secureboot, zeker in de laatste BIOS al is die ook al een paar jaar oud

Dus wellicht heeft iemand die ook ooit op die BBG deze laptop gekocht heeft er nog iets aan.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 13-11-2024 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
zo f*cking irritant dat je na twee dagen je bericht niet meer kan aanpassen maar soit.

SSD uitvoering: Transcend 825S 500GB
RAM uitvoering: G.Skill Ripjaws F4-2133C15S-8GRS

Loopt allemaal als een zonnetje, voor zover dat han met 2 GHZ processor.

Pagina: 1