Platenspeler voor een leek 200 - 350 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HorteGrote
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-05 13:54
Hallo allemaal,

Mijn goedkope platenspeler is overleden. Ik kom er op Tweakers niet echt uit omdat ik de materie lastig vind.

Ik zoek een:
Platenspeler geschikt voor een leek, waarbij ik niets hoef aan te passen. De kwaliteit hoeft niet voor audiofielen te zijn maar wel 'gemiddeld'.

Budget:
Budget tussen 250 - 350. Liever 250 maar als ik iets kan kopen wat écht veel beter is dan overweeg ik 350 ook.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om:
Af en toe een plaatje opzetten zonder voorversterker te gebruiken.
Indien mogelijk gebruiken met edifier 1700BT

Wat heb je zelf al gevonden?
De volgende, geen idee of het goed is:

- Audio Technica AT-LP120XUSB (€300,-)
- Audio-Technica AT-LPW50PB (€344,99)
- Argon Audio TT-3 Hout (€369,-)
- ARGON AUDIO TT MK2 PINE GREEN (€249,99) -> deze vind ik het mooiste maar ik heb geen idee wat de kwaliteit hiervan is.

Ik sta zeker ook open voor andere opties.

Aanvullende vragen vanuit mijzelf:
Direct drive of belt?
Geen 2e hands want ik ben niet zo handig

Ik hoop dat ik een beetje volledig was, maar als er nog vragen zijn zal ik deze zo precies mogelijk beantwoorden!

[ Voor 38% gewijzigd door HorteGrote op 13-11-2024 17:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Bij een platenspeler moet je altijd ff letten op de voorversterker.
Het standaard signaal wat van een platenspeler komt is niet geschikt / niet hetzelfde als reguliere analoge audio signalen.

De "Audio Technica AT-LP120XUSB" heeft een ingebouwde voorversterker en kan daarmee direct via analoge kabels worden aangesloten.
Je "edifier 1700BT" heeft kennelijk een directe audio ingang via analoge kabels.
Naar mijn idee zou dit met elkaar moeten werken.

Veel plezier ermee.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
Argon Audio is het huismerk van de Hifiklubben keten, je vindt deze in Nederland in de wat grotere steden in het midden en westen van Nederland. Meestal hebben hun spullen een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Dan de kwestie van de voorversterker: die heb je inderdaad nodig, alleen de eerste Argon heeft deze niet, de andere spelers in je lijst hebben dat wel.
Snaar versus direct drive is een langlopend debat, sommigen zweren bij een snaar, die dempt bijgeluiden van een motor beter volgens de aanhangers. Zelf vind ik het nadeel het onderhoud, snaren slijten/drogen uit, na enige jaren moet je ze vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-05 21:57
Rega Planar 1 Plus, handmatige speler, met voorversterker erin.
Pro-Ject Automat A1, een volautomaat, met voorversterker erin.

Die Audio Technica AT-LP120XUSB is en blijft een populaire speler.
In die prijsklasse een goede keuze denk ik.

Er zijn vast wel mensen die dat hier kunnen bevestigen, maar ik dacht dat je bij de Audio Technica ook de stylus zo kan upgraden naar een ML (Micro line) versie voor relatief weinig geld.
Dus een leuke speler.

Is ook een beetje wat je mooi en handig vindt, die Autio Technica is natuurlijk qua uiterlijk een DJ achtige speler. Moet je van houden.

[ Voor 73% gewijzigd door RobbieT op 13-11-2024 22:09 ]

• HorteGrote
martyw schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:16:
Argon Audio is het huismerk van de Hifiklubben keten, je vindt deze in Nederland in de wat grotere steden in het midden en westen van Nederland. Meestal hebben hun spullen een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Dan de kwestie van de voorversterker: die heb je inderdaad nodig, alleen de eerste Argon heeft deze niet, de andere spelers in je lijst hebben dat wel.
Snaar versus direct drive is een langlopend debat, sommigen zweren bij een snaar, die dempt bijgeluiden van een motor beter volgens de aanhangers. Zelf vind ik het nadeel het onderhoud, snaren slijten/drogen uit, na enige jaren moet je ze vervangen.
Dankje voor de info! Goed om te weten.
Ik heb nog wel een vraagje nav je post: bedoel je dat alle platenspelers op één na een eigen voorversterker hebben of juist andersom?

• HorteGrote
RobbieT schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:41:
Rega Planar 1 Plus, handmatige speler, met voorversterker erin.
Pro-Ject Automat A1, een volautomaat, met voorversterker erin.

Die Audio Technica AT-LP120XUSB is en blijft een populaire speler.
In die prijsklasse een goede keuze denk ik.

Er zijn vast wel mensen die dat hier kunnen bevestigen, maar ik dacht dat je bij de Audio Technica ook de stylus zo kan upgraden naar een ML (Micro line) versie voor relatief weinig geld.
Dus een leuke speler.

Is ook een beetje wat je mooi en handig vindt, die Autio Technica is natuurlijk qua uiterlijk een DJ achtige speler. Moet je van houden.
Thx, daar kan ik ook wel wat mee. Ik snap wat je bedoelt met het uiterlijk van de AT, niet echt mijn ding. Wel direct-drive maar van eerdere reacties begrepen dat belt of direct drive toch best subjectief is. En met mijn beperkte kennis heb ik geen voorkeur.

De suggestie van jou 'Pro-Ject Automat A1' ziet er ook goed uit.. en schijnbaar (zeggen ze zelf) met een goed element.. dus dit zou nog wel eens wat kunnen zijn denk ik! Eens over nadenken.

Weet jij hier iets van: https://argonaudio.com/pr...k2?variant=50645376696649

Want estetisch vind ik deze heel erg mooi.. kan ik hier wat mee bereiken als ik het element vervang voor een betere? Of zal deze nooit dezelfde / vergelijkbare prestaties leveren als de Pro-Ject Automat A1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
HorteGrote schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:33:
[...]

Dankje voor de info! Goed om te weten.
Ik heb nog wel een vraagje nav je post: bedoel je dat alle platenspelers op één na een eigen voorversterker hebben of juist andersom?
Dat idd, en niet andersom ;)

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:05
Misschien net iets boven je gevraagde max. prijs: de Pioneer DJ-PLX500. Heeft line-out, phono-out èn USB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
HorteGrote schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:55:
[...]

Weet jij hier iets van: https://argonaudio.com/pr...k2?variant=50645376696649

Want estetisch vind ik deze heel erg mooi.. kan ik hier wat mee bereiken als ik het element vervang voor een betere? Of zal deze nooit dezelfde / vergelijkbare prestaties leveren als de Pro-Ject Automat A1?
Een element vervangen is niet zo heel eenvoudig. Daar zou ik als absolute beginner niet direct aan beginnen.
De stylus (naald) kan je vaak wel upgraden, maar voor die goedkope AT3600 is er niet veel te upgraden voor zover ik weet.

• HorteGrote
RobbieT schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:02:
[...]

Een element vervangen is niet zo heel eenvoudig. Daar zou ik als absolute beginner niet direct aan beginnen.
De stylus (naald) kan je vaak wel upgraden, maar voor die goedkope AT3600 is er niet veel te upgraden voor zover ik weet.
Wederom dankjewel voor je antwoord.. Ik wordt steeds iets 'wijzer'.. ik zal je advies meenemen en het element even vergeten.

Op reddit zag ik iemand die de volgende upgrade heeft gedaan: https://www.lpgear.com/product/LPGCFN3600LE.html

Dit zou moeten passen dan toch?

Ik vraag me wel af of ik er niet goed aan doe om meer richting je andere advies te gaan, de Pro-Ject Automat A1. Ziet er erg degelijk uit met mega goede reviews!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Ik heb geen idee, ik heb geen platenspelers (gehad) met een Audio Technica element, dus heb daar geen ervaring mee.
En dus nooit uitgezocht wat past bij die dingen.

Dat zal iemand anders wel kunnen beantwoorden en anders moet je misschien zelf wat onderzoek doen.
Pagina: 1