Wifi verbeteren - waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-05 22:15
Ons huis is rond 1975 gebouwd, heeft betonnen vloeren en draagmuren, 3 verdiepingen en de wifi werkt niet lekker. Ik kan op iedere verdieping komen met een utp kabel, maar niet netjes vanaf 1 centraal punt en ook niet naar alle kamers of punten waar bureau's staan. Vanuit de woonkamer gaat een utp kabel naar zolder. Hij komt uit in een wall outlet met 1 connector, en eronder zit een wall outlet met 2 connectoren. 1 daarvan gaat terug via een andere muur naar de 1e verdieping en 1 gaat naar een andere kamer op zolder aan de andere kant van een draagmuur.

Momenteel heb ik een Ziggo Giga modem in de woonkamer staan en op zolder een Fritz 4060 router als AP. Op 1e verdieping heb ik geen AP staan en met van boven naar beneden lopen merk ik dat hij niet lekker switched tussen de routers en op de 1e verdieping pakt hij niet altijd lekker over. Als ik bijvoorbeeld de Sonos One aanzet op de 1e etage, pakt mijn telefoon hem niet altijd op. Het lijkt alsof de Sonos dan aan het Ziggo modem hangt en mijn telefoon nog aan de AP op zolder.

Nu heb sinds eind vorige maand ook een glasvezelaansluiting in de meterkast liggen en zie ik hier een uitgelezen kans om de boel aan te pakken. Het Ziggo modem gaat er dan uit en met alleen de Fritz router kom ik er niet. Ik hoor overal Mesh tegenwoordig, dus ik dacht ik zoek even op een Mesh setje en gaan... Maar na wat meer lezen slaat de twijfel en verwarring toe. Heb ik Mesh nodig als ik een bekabelde backhaul kan aanleggen, stroomverbruik, PoE APs, routers met abonnementen, Wifi 7 en... toen wist ik het even niet meer. 8)7

Mijn eerste gedachte:
Gaten boren vanuit de meterkast door een betonnen muur in de gang, zodat ik een directe kabel heb tussen meterkast en de woonkamer. Vanaf daar kan ik het bestaande bedraadde netwerk oppakken naar boven. Het modem van de Provider wil ik zoveel mogelijk uitzetten, die wil ik alleen mijn eigen netwerk laten voeden en het vanaf daar oppakken.

Vragen:
- Door hoe mijn bekabelde netwerk ligt kan ik niet makkelijk PoE aanleggen volgens mij? Ik heb meerdere switches liggen om alles aan elkaar te knopen, als ik die allemaal door PoE switches vervang wordt het best kostbaar?
- Kan ik mix en matchen tussen merken, of hou ik dan problemen met roaming binnenshuis? De Fritzbox doe zijn werk opzich netjes, die hoeft er niet perse uit. Alleen ondersteund die geen wifi 7, dat voelt een beetje als een gemiste kans als ik nu de boel ga upgraden. (of toon ik me hier alleen zeer vatbaar voor mooie marketing praat? :))

Ik had zelf zoiets op het oog:
TP-Link Deco BE65 BE9300 (3-pack)
of om een Fritz AP 3000ax en Fritz AP 6000ax aan te schaffen.

Het Deco setje ziet er estetisch ook aantrekkelijk uit om in de woonkamer te plaatsen, maar dat er opties achter een abonnement verdwijnen stuit me tegen de borst. De Fritz opties hebben allemaal geen Wifi 7 ondersteuning, dat voelt ook niet lekker. De Ubiquiti UniFi U7 Pro komt goed uit reviews, maar die zit aan PoE vast en heeft maar weinig aansluitingen. In mijn netwerk moet ik kunnen doorlussen, ik denk dat ik het mezelf met die optie erg moeilijk maak.

Zit ik op de goede weg qua overwegingen en wat zouden jullie adviseren / kan ik verder nog uitzoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 14:57
Ubiquiti Unifi AC Pro punten hebben een primary en secondary netwerkpoort. Op deze manier kan je ze doorlinken. Met een PoE injector ertussen kun je zo redelijk makkelijk een goed mesh netwerk van ubiquiti opzetten. Ik heb dit mijzelf en al mijn vrienden ook geadviseerd ( al dan niet met een echte PoE Switch) en sindsdien nooit meer WiFi problemen. :) Kijk hier eens naar, zijn tweedehands ook goed te krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Boinkie op 13-11-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Vraag 1: Je hoeft niet per se POE switches te nemen. Vaak worden er bij dit soort apparaten ook losse POE injectors geleverd. Dat is een voedingsadapter die je aansluit op (het laatste stukje van) de netwerkkabel.

Vraag 2: In theorie zou je moeten kunnen mix en matchen en toch roaming binnenhuis te laten werken. Echter, in mijn ervaring werkt roaming vaak beter binnen 1 eco systeem. Zet dan Wifi uit op je Ziggo router en neem een setje APs van hetzelfde merk. Zelf gebruik ik een setje van Unifi naar volle tevredenheid. Van mijn 3 APs voedt ik er 1 via POE over de switch en 2 stuks met aparte POE injectors.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Boinkie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:54:
Ubiquiti Unifi AC Pro punten hebben een primary en secondary netwerkpoort. Op deze manier kan je ze doorlinken. Met een PoE injector ertussen kun je zo redelijk makkelijk een goed mesh netwerk van ubiquiti opzetten. Ik heb dit mijzelf en al mijn vrienden ook geadviseerd ( al dan niet met een echte PoE Switch) en sindsdien nooit meer WiFi problemen. :) Kijk hier eens naar, zijn tweedehands ook goed te krijgen :)
Let op; de nieuwsten hebben dat niet meer :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 14:57
NeFoRcE schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:13:
[...]

Let op; de nieuwsten hebben dat niet meer :)
Uiteraard... Dat wist ik niet.. Goeie tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:54
Kijk eens naar een Ubiquiti Unifi Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
Thanks! Overal waar ik lees wordt Ubiquiti geadviseerd en krijgt veel bijval. (Reddit & Tweakers)

Voor mijn situatie heb ik toch serieuze twijfels. Als ik naar Ubiquite overstap moet ik 2 extra switches aanschaffen omdat APs zelf maar 1 poort hebben en moet ze alle 3 aanvullen met PoE injectoren omdat mijn netwerkbekabeling een zooitje is. Het is bestaande bouw, beton en er liggen geen loze leidingen, alles netjes vanuit 1 centraal punt bekabelen gaat niet lukken.

Ik zoek liever een set met 4+ ethernetpoorten, zodat ik bedraad kan doorlussen en bijvoorbeeld boven mijn pc bekabeld kan aansluiten zonder nog meer apparatuur neer te zetten. Mocht ik bijvoorbeeld naar Odido overstappen voor glasvezel, kan ik mijn Fritz 4060 dan achter de Zyxel van Odido plaatsen, daar alles op uitschakelen behalve utp en verder alles achter mijn fritzbox hangen? De Zyxel er helemaal tussenuit kan volgens mij niet met de 4060?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32
OrganicIron schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:49:
Ons huis is rond 1975 gebouwd, heeft betonnen vloeren en draagmuren, 3 verdiepingen en de wifi werkt niet lekker. Ik kan op iedere verdieping komen met een utp kabel, maar niet netjes vanaf 1 centraal punt en ook niet naar alle kamers of punten waar bureau's staan. Vanuit de woonkamer gaat een utp kabel naar zolder. Hij komt uit in een wall outlet met 1 connector, en eronder zit een wall outlet met 2 connectoren. 1 daarvan gaat terug via een andere muur naar de 1e verdieping en 1 gaat naar een andere kamer op zolder aan de andere kant van een draagmuur.

Momenteel heb ik een Ziggo Giga modem in de woonkamer staan en op zolder een Fritz 4060 router als AP. Op 1e verdieping heb ik geen AP staan en met van boven naar beneden lopen merk ik dat hij niet lekker switched tussen de routers en op de 1e verdieping pakt hij niet altijd lekker over. Als ik bijvoorbeeld de Sonos One aanzet op de 1e etage, pakt mijn telefoon hem niet altijd op. Het lijkt alsof de Sonos dan aan het Ziggo modem hangt en mijn telefoon nog aan de AP op zolder.

Nu heb sinds eind vorige maand ook een glasvezelaansluiting in de meterkast liggen en zie ik hier een uitgelezen kans om de boel aan te pakken. Het Ziggo modem gaat er dan uit en met alleen de Fritz router kom ik er niet. Ik hoor overal Mesh tegenwoordig, dus ik dacht ik zoek even op een Mesh setje en gaan... Maar na wat meer lezen slaat de twijfel en verwarring toe. Heb ik Mesh nodig als ik een bekabelde backhaul kan aanleggen, stroomverbruik, PoE APs, routers met abonnementen, Wifi 7 en... toen wist ik het even niet meer. 8)7

Mijn eerste gedachte:
Gaten boren vanuit de meterkast door een betonnen muur in de gang, zodat ik een directe kabel heb tussen meterkast en de woonkamer. Vanaf daar kan ik het bestaande bedraadde netwerk oppakken naar boven. Het modem van de Provider wil ik zoveel mogelijk uitzetten, die wil ik alleen mijn eigen netwerk laten voeden en het vanaf daar oppakken.

Vragen:
- Door hoe mijn bekabelde netwerk ligt kan ik niet makkelijk PoE aanleggen volgens mij? Ik heb meerdere switches liggen om alles aan elkaar te knopen, als ik die allemaal door PoE switches vervang wordt het best kostbaar?
Dat ligt eraan in hoeverre jij bereid bent om met een boor, kabelgoten, etc in de weer te gaan.
Heb je al gekeken naar eventuele oude telefoon of televisie aansluitingen die om te bouwen zijn?
- Kan ik mix en matchen tussen merken, of hou ik dan problemen met roaming binnenshuis?
In feite heb je nu ook mix&match met twee merken en dat heeft geleid tot dit topic ;)
De Fritzbox doe zijn werk opzich netjes, die hoeft er niet perse uit. Alleen ondersteund die geen wifi 7, dat voelt een beetje als een gemiste kans als ik nu de boel ga upgraden. (of toon ik me hier alleen zeer vatbaar voor mooie marketing praat? :))
Ik zou me niet al te druk maken voor het ontbreken van Wifi 7. Het is dat we massaal een bende van onze Wifi maken dat bedrijven flink marketingen maken voor Wifi 5,6 en 7.
Het Deco setje ziet er estetisch ook aantrekkelijk uit om in de woonkamer te plaatsen, maar dat er opties achter een abonnement verdwijnen stuit me tegen de borst.
Aan de andere kant: zijn dat opties die nodig hebt?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:27:
Dat ligt eraan in hoeverre jij bereid bent om met een boor, kabelgoten, etc in de weer te gaan.
Heb je al gekeken naar eventuele oude telefoon of televisie aansluitingen die om te bouwen zijn?
True! Beneden zeker, daar trek ik vanuit de meterkast, langs de deurmat en door een draagmuur een kabel naar de woonkamer. De oude telefoonlijn is al verwijderd, die hebben we gebruikt om de utp kabel naar boven te trekken. Boven ligt nu overal laminaat, ik kan geen boor meer in de vloer zetten zonder echt heel drastisch aan de slag te gaan.
FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:27:
Aan de andere kant: zijn dat opties die nodig hebt?
Eens, daar zit mijn twijfel. Ik heb nog een beetje moeite af en toe met producten kopen die daarna toch niet helemaal van mij zijn. De betaalde features heb ik niet nodig en de Deco BE63 komt overal erg goed uit de reviews. Hij is nog niet van de lijst, de extra poorten vind ik ook een grote pre. Ik heb nu nergens meer dan 4 poorten tegelijk in gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34
Ik zou lekker die bestaande fritz beneden als router neerzetten en dan 1a2 fritz extenders aanschaffen, liefst bekabeld.

Unifi is leuk voor de hobbyist/tweaker, je kunt er eindeloos mee spelen. Voor mensen die gewoon goeie wifi willen en geen tweaker zou ik het links laten liggen, teveel complexiteit en kans op verstoringen door firmware gedoe

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 13-11-2024 19:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boinkie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:54:
Mesh? Mesh is juist met draadloze backhaul. Als je de apparaten bedraad aansluit gebruik je (gelukkig!) geen mesh functionaliteit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
OrganicIron schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:39:[...]True! Beneden zeker, daar trek ik vanuit de meterkast, langs de deurmat en door een draagmuur een kabel naar de woonkamer. De oude telefoonlijn is al verwijderd, die hebben we gebruikt om de utp kabel naar boven te trekken. Boven ligt nu overal laminaat, ik kan geen boor meer in de vloer zetten zonder echt heel drastisch aan de slag te gaan.
Ik ben nog nooit een situatie tegengekomen dat het leggen van een vaste kabel onmogelijk was. Met plakplinten of overzetplinten, een goede betonboor en een krimptang + tester voor je kabels (en een beetje inventiviteit en praktisch inzicht) kun je echt overal een vaste verbinding aanleggen. De enige goede stabiele verbinding met internet is een vaste kabelverbinding.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
Yaksa schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:51:
[...]

Ik ben nog nooit een situatie tegengekomen dat het leggen van een vaste kabel onmogelijk was. Met plakplinten of overzetplinten, een goede betonboor en een krimptang + tester voor je kabels (en een beetje inventiviteit en praktisch inzicht) kun je echt overal een vaste verbinding aanleggen. De enige goede stabiele verbinding met internet is een vaste kabelverbinding.
Kan ik me 100% bij aansluiten.

Ik heb hier thuis 200 down.
Met vaste verbinding ping van 3MS
Met draadloze verbinding ping van 6MS
Snelheid gelijk in beide situaties.

Investeren in vaste verbindingen zeker op thuiswerk plekken geeft zoveel meer kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
Yaksa schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:51:
[...]

Edit: Mijn reactie hierop voegde niet veel toe. 😃 Kan ik mijn post ook verwijdereb?

[ Voor 16% gewijzigd door OrganicIron op 13-11-2024 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:32
als je al overal kabels hebt liggen is het simpelste met een (goedkope) switch eea aan elkaar aansluiten. voor de bekabeling maakt die paar extra meters niets uit binnen een woning. sluit dan per switch/punt ook een bekabelde fritz repeater aan. (zoals @laurens0619 ook al voorstelde). AX wifi doorvoer is snel genoeg.
Als over een aantal jaren blijkt dat de snelheid onvoldoende is, kun je dat knelpunt de fritz repeater voor een modernere vervangen.

ik ben zelf tevreden met de (oude 1200) fritz repeaters. goed bereik (tot 20m in de tuin >50Mb) eenvoudig te installeren onder de fritz box als master en naadloze overgang van ene naar andere AP

[ Voor 17% gewijzigd door peter-rm op 13-11-2024 22:29 . Reden: typo/aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
OrganicIron schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:02:
Thanks! Overal waar ik lees wordt Ubiquiti geadviseerd en krijgt veel bijval. (Reddit & Tweakers)

Voor mijn situatie heb ik toch serieuze twijfels. Als ik naar Ubiquite overstap moet ik 2 extra switches aanschaffen omdat APs zelf maar 1 poort hebben en moet ze alle 3 aanvullen met PoE injectoren omdat mijn netwerkbekabeling een zooitje is. Het is bestaande bouw, beton en er liggen geen loze leidingen, alles netjes vanuit 1 centraal punt bekabelen gaat niet lukken.

Ik zoek liever een set met 4+ ethernetpoorten, zodat ik bedraad kan doorlussen en bijvoorbeeld boven mijn pc bekabeld kan aansluiten zonder nog meer apparatuur neer te zetten. Mocht ik bijvoorbeeld naar Odido overstappen voor glasvezel, kan ik mijn Fritz 4060 dan achter de Zyxel van Odido plaatsen, daar alles op uitschakelen behalve utp en verder alles achter mijn fritzbox hangen? De Zyxel er helemaal tussenuit kan volgens mij niet met de 4060?
Hier in huis gekozen voor een Deco X50 set, dat werkt erg soepel. Wifi uitgezet op de routermodem en klaar. Stuk redelijker geprijsd dan de Deco BE65 die jij noemt. Een Deco X50 heeft 3 UTP poorten, maar met een paar gbit switches kost je het je nog steeds minder dan de helft dan die BE65 en zal grotendeels dezelfde performance leveren gok ik zo, afhankelijk van de hoeveelheid data.

Je hoeft overigens niet alles vanuit een centraal punt aan te sluiten, je kan in principe gewoon doorlussen. Je zal natuurlijk wel meer netwerkverkeer over 1 kabel gooien maar of dat een probleem is hangt wederom van de hoeveelheid data af.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Misschien is dit iets: https://www.arubainstanto...-points/access-point-22d/ ?

Daar zitten ook een aantal ethernetpoorten op, met PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 16:20
https://www.tp-link.com/n...access-point/eap615-wall/

Kijk hier eens naar. Is een ap die je voedt met poe waar ook 3 poorten op zitten. Er wordt een injector meegeleverd dus je hoeft niet jouw switches te vervangen. De AP zijn stand alone te configgen of met een controller. Ik heb deze zelf in huis met een controller en ik ben er best tevreden over.

Maar wat je ook aanschaft ik zou alles hetzelfde merk/type houden qua wifi dus niet mixen en matchen. En zorg ervoor dat het roaming ondersteunt zodat apparaten makkelijk van het ene naar het andere AP kunnen switchen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Mixen en matchen is tegenwoordig echt geen probleem meer zolang je de security settings maar gelijk houd en elk wifi device ondersteund roaming.
Buiten dat word roaming door de client gedaan en niet door AP's.

Je legt het beste een kabel naar elke verdieping en plaats op elke verdieping ergens centraal een AP.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Mix en match is nooit een probleem geweest het probleem is imho dat mensen slecht zijn in de match :P

Vaak ging dat bv mis dat het ene AP WPA deed en de andere WPA2. En dat zie je nu opnieuw misgaan met WPA2/WPA3

Als je AL die details goed weet gelijk te trekken dan werkt het prima. Wel adviseer ik om 5ghz only netwerken te gebruiken omdat mixen van bandsteering technieken wel wat problematischer kan zijn (plus ik er altijd ruzie mee heb )

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:14
laurens0619 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:21:
Vaak ging dat bv mis dat het ene AP WPA deed en de andere WPA2. En dat zie je nu opnieuw misgaan met WPA2/WPA3
WPA3 geeft inderdaad wel eens problemen bij (wat) oudere apparatuur/clients.
Vaak zet ik dat dan op WPA2 only
laurens0619 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:21:
Als je AL die details goed weet gelijk te trekken dan werkt het prima. Wel adviseer ik om 5ghz only netwerken te gebruiken omdat mixen van bandsteering technieken wel wat problematischer kan zijn (plus ik er altijd ruzie mee heb )
5Ghz only lijkt wel mooi maar in de praktijk niet echt praktisch voor velen denk ik zo.
Het bereik is gewoon zo veel minder en er zullen toch nog vaak (niet alleen) oudere 2,4Ghz apparaten aanwezig zijn.
Zelf heb ik ook 2,4/5Ghz met dezelfde SSID, dat gaat prima.
En vaak schakelen portable apparaten hier toch naar 2,4Ghz omdat het signaal daarvan dan (bij mij) beter/sterker is.

Maar bij de Windows apparaten kan je vaak nog wel wat instellen:

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

• laurens0619
Ik heb ook een 2.4ghz ssid ernaast maar die gebruik ik enkel voor iot spul die 5ghz niet slikt :)

En als je geen bereik hebt. Tja accesspoint bijplaatsen. De 2.4ghz is hier zo brak dat ik gewoon zo min mogelijk op die band wil zitten

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:14
laurens0619 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:53:
En als je geen bereik hebt. Tja accesspoint bijplaatsen. De 2.4ghz is hier zo brak dat ik gewoon zo min mogelijk op die band wil zitten
Ik heb gewoon geen zin om weer extra AP's (ik heb er genoeg) bij te gaan plaatsen als het gewoon niet nodig is voor normaal gebruik. :)
Ik heb daarnaast natuurlijk ook nog gewoon mijn bekabelde aansluitingen/netwerk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 15:45
OrganicIron schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:02:

ik gebruik thuis de ubiquiti in wall om een switch en een AP te hebben. mooie manier om bijvoorbeeld op je zolder een AP te plaatsen en direcht je 2 andere kamers aan te sluiten.

Echter wel opmerkingen.
A ubiquiti in wall is er nog niet met wifi7 (ten minste niet met de ingebouwde switch
B Alleen de eerste poort geeft Poe door. Mocht je 2 apparaten met PoE willen aansluiten op de inwall krijgt de 2de geen stroom
C de belangrijkste, ubiquiti spul is in mijn ervaring goed maar er is wel enige kennis nodig om alles netjes werkend/ingesteld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
De In-Wall versie had ik nog niet gevonden. Jammer dat hij alleen gigabit poorten heeft en geen Wifi 7, voor de investering die het is zit ik liever iets hoger qua specs. Punt C uit de lijst is eerlijk gezegd een beetje mijn zorgpunt, ik ben niet een heel ervaren systeembeheerder (hence dit topic 🫣).

Ik denk dat ik zonder boren een utp kabel vanuit de meterkast langs de vloer kan leggen als ik de plinten beneden voorzichtig verwijder. Er past dan een platte kabel tussen en hopelijk ook bij de uitzagingen rond de deur. Ik kom op een lengte van 15m om alles netjes te verstoppen. Heeft iemand ervaring met platte kabels op redelijke lengte? Op het internet vind ik tegenstrijdige berichten. Voordeel, ze komen alleen te liggen er lopen daar geen andere kabels.
Round Cat6 cables are less susceptible to attenuation, meaning they experience less degradation or loss of data over long cable lengths. Round Ethernet cables also provide more insulation compared to flat cables. In a word, round Cat6 cables offer better protection against EMI.
Because of the way they are built, flat Ethernet cables can reduce crosstalk, an interference that occurs when signals from a wire affect another wire's signals in the same bundle. Flat cables diminish this effect, providing better signal integrity and making them a top pick for high-speed networks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrganicIron
Met alle black friday aanbiedingen heb ik besloten toch voor een Deco BE65 set van 3 te gaan. Ik heb 1 switch vervangen door een 2.5 gigabit variant en daarmee is de backhaul bedraad op 2.5 gigabit. De wifi is verbazend veel sneller dan de FritzBox 4060 die ik had staan. De Deco staat op exact dezelfde plek en de wifi snelheid via speedtest.net is op mijn laptop van ~450mbps naar 1021mbps gegaan.

Ik heb vanmorgen ook alle plinten in de gang losgehaald en een platte kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer gelegd. Ik heb het Odido glasvezel welkomstpakket al in de gang staan, nu nog de mail van Guidion om een montageafspraak te plannen. Ik hoop dat die snel komt. :)

Dank allen voor het meedenken! 👌👍
Pagina: 1