Zandcementvloer & afpappen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:29
Gisteren heb ik een zandcementvloer met afschot gestort in mijn badkamer. Ik heb de verhoudingen die op de Weber Zandcement Snel stonden aangegeven strikt aangehouden en het mengsel binnen de gestelde verwerkingstijd gebruikt. Alles is goed aangedrukt, strak geschuurd, en daarna heb ik folie over de vloer gelegd met de ramen gesloten.

De toplaag is nu behoorlijk hard, ik kan er zonder problemen op lopen, maar ik heb nog wel een laagje zandcement verwijderd dat korrelig bovenop lag. Het lijkt nu onmogelijk om de vloer verder in te drukken, maar de toplaag voelt nog steeds wat "zanderig" aan.

Ik lees her en der over het "afpappen" van de vloer met een mengsel van cement en water (1 deel cement, 5 delen water). Is dit aan te raden? En hoe breng ik dit aan, moet ik het gewoon gieten en verspreiden?

Ik ben op zoek naar advies over hoe ik de vloer netjes kan afwerken zodat ik de tegels kan plaatsen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Afpappen kan, maar als er tegels overheen gaan dan is het in principe genoeg om met een bouwzuiger grondig te zuigen. De tegellijm die je gaat gebruiken is al cementgebonden en met buttering floating zullen je tegels muurvast komen te zitten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
DexterDee schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:43:
Afpappen kan, maar als er tegels overheen gaan dan is het in principe genoeg om met een bouwzuiger grondig te zuigen. De tegellijm die je gaat gebruiken is al cementgebonden en met buttering floating zullen je tegels muurvast komen te zitten.
Ik ga de bak opsluiten in een rand natuursteen en pas inderdaad buttering floating toe wanneer de tegels gelegd gaan worden. Hij voelt alleen wat "broos" aan, niet een solide massa maar wel hard / je kan er niet met je duim in drukken. Ik laat hem nog een goeie twaalf uurtjes uitharden, kijken of dat nog verschil gaat maken.

Moet wel goed natuurlijk, maar er volledig uitbreken en opnieuw is geen optie en volgens mij ook niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Je moet sowieso eigenlijk minimaal een week wachten met tegelen. Volgens de strikte richtlijnen zelfs 1 week per centimeter zandcement. Ik zou nog heel even geduld hebben en kijken hoe het er na een weekje en een goede stofzuigbeurt uitziet. Er dampt nu nog steeds wat water uit, ook al lijkt de oppervlakte droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Daarom heb ik bewust zandcement snel genomen, beloopbaar na 24 uur. Maar zeker, onder de folie is het nog behoorlijk vochtig, dus ik ga hem zeker nog wat tijd geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21
Ik herken je verhaal. Onlangs met de zandcement Rapide ook een vloer aangevuld. Deze bleef bovenop enorm korrelig op sommige stukken. Uiteindelijk heb ik er een dun laagje egaliseer overheen gedaan, toen was ie perfect glad.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

Je kan er nog wat egaline overheen gooien - maar je wil echt wel langer wachten imho.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:18
Mijn badkamer was nadat ik zandcement had gestort ook wat korrelig. Goed gezogen met een bouwstofzuiger gegrond en waarnodig waterdicht gemaakt en daarna gewoon getegeld. Zou me er niet zo druk om maken. Kanttekening is dat ik geen snel centment heb gebruikt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor cement gebonden producten is wachttijd nagenoeg niet nodig.. maar aangezien het over afschot gaat zou ik verwachten dat er een waterdichte coating en/of kimband opgaat, dan wil je wel nog wat droogtijd. die proucten moeten bijna allemaal op een schone droge ondergrond worden aangebracht.

ls je nu twijfeld over het afzanden zou ik hem gewoon vandaag afpappen.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 13-11-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
twain4me schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:58:
Voor cement gebonden producten is wachttijd nagenoeg niet nodig.. maar aangezien het over afschot gaat zou ik verwachten dat er een waterdichte coating en/of kimband opgaat, dan wil je wel nog wat droogtijd. die proucten moeten bijna allemaal op een schone droge ondergrond worden aangebracht.
Klopt, in de hoeken komt kimband.
twain4me schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:58:
ls je nu twijfeld over het afzanden zou ik hem gewoon vandaag afpappen.
Ik kijk het nog een avond / nacht aan en zal kijken of ik hem dan kan afpappen. Heb je voor mij een goede verhouding en misschien tips, want ik heb dit niet eerder gedaan / hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Afpappen wil je juist snel doen. en niet telang wachten

Verrhouding 1 op 5 (op vollume) gaat wel werken, aanbrengen met een trekker en je bent in 3 min klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 13-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Precies, snel doen of je moet juist de ondergrond flink nat maken. Anders trekt je vocht uit je papje meteen in de cement en droogt het te snel op. Dan vererger je het probleem alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Ik heb het nu exact 24 uur laten drogen, kan het dan nog en welk cement stel je voor? Anders moet ik vanavond nog naar een bouwmarkt om dit te doen. Wil de boel niet verergeren. Wat is wijsheid... nu afpappen voelt als een risico zonder dat ik die echt kan onderbouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wimbjorno op 13-11-2024 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik gebruik zelf graag portland cement van enci, maar als je het in de bouwmarkt koopt zou ik vooral gaan voor het product wat het meest verkoopt en de hoogste doorloopsnelheid heeft. dan heb je tenminste geen oude meuk, al meng je het met deze verhouding zo dun dat zelfs dat waarschijnlijk niets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbjorno
Ik heb de gok genomen en de douchebak zo gelaten. Heb hem nog een paar keer ligt aangeveegd met een handveger en gestofzogen.

Bak is zo hard als beton, met buttering kan hier in mijn optiek niets mee gebeuren.

Vanavond kimmen en morgen tegelen.

Dank voor jullie reacties, veel geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimbjorno
Het resultaat na goed buttering floating te hebben toegepast. Een sterk douchevloertje waar ik mij geen zorgen om maak wat betreft de cementdekvloer die er onder ligt.

Weer veel geleerd in korte tijd.

Nogmaals dank voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrDidrZhqqGDgx3MMc0KvtaqCWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zky9vx11lmdxxBshNfRh0ik6.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1