[PV] Type omvormer keuze SolarEdge, Enphase of APS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mynewacc
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 14:53
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIk4vRYoQvGXoSJO2_smBXnEqI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nxPHxp9e2uoyTIFXY7TAezsK.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ChV3NCIjqzM7FYjX4E48naPHeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qduVOfqAhjuek5DuOoFWjB3.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Grofweg 15 x 6 meter met enkele objecten waar omheen gewerkt moet worden. In Oost/West opstelling zouden er 24 panelen op moeten passen.

Binnen is zeer beperkt ruimte om aanvullende technische installaties te plaatsen. Buiten is wel ruimte onder een afdak.
Schaduw
Afhankelijk van het seizoen is er beperkte schaduwval van bomen aan de randen van het dak. De bijgevoegde foto is in oktober genomen. Daar zie je net een hoekje in de schaduw. De houten valbeveiliging is tijdelijk en wordt weer verwijderd.
Jaarverbruik
Circa 8500 kWh. We gebruiken een e-boiler voor het warm tapwater.
Verwarming is nu nog volledig gasgestookt. Mogelijk komt er in de toekomst een EV, even afhankelijk van de prijsontwikkeling van batterijtechnologie. De verwachting is dat het jaarverbruik gaat toenemen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is een 3-fase aansluiting aanwezig. 63A hoofdschakelaar.
Op een ander dakdeel liggen 20 panelen op zuid, gekoppeld aan een 3-fase Kaco omvormer, die weer op z'n eigen solar groep zit. Circa 5000 Wp bestaand vermogen.
Budget en doel
De panelen die nu op een ander dakvlak liggen zijn te storingsgevoelig (vochtproblemen was reden voor de dakrenovatie die je op de foto's ziet) en hebben nu een grote opwekpiek op het midden van de dag doordat ze op Zuid liggen.
Doel is voornamelijk om meer opwek te genereren, beter verspreid over de dag en minder storingsgevoelig. Het budget staat in verhouding met de verwachte opwek én bereiken van deze doelen (verbeteren spreiding over de dag en voorkomen grote storingen)
We willen voor het maximale aantal panelen gaan dat past -- ga uit van 24 panelen in oost/west opstelling.
Wie gaat het project uitvoeren
Ondanks dat het een plat dak is, willen we dit door een installateur laten plaatsen.
Bijhouden van data
We gebruiken Home Assistant en willen de data hieraan koppelen. Het zou fijn zijn als het teruggeleverde vermogen regelbaar is, hoewel we op dit moment nog geen dynamisch contract hebben.
Regio
Utrecht
Vragen:
Na wat rondgevraagd te hebben in de markt, heb ik hierover wat twijfels:
  • Eén installateur raadde een SolarEdge systeem aan, vooral omdat zij daar veel mee werken. Nu leek mij dit niet bijdragen aan het doel van een lagere storingsgevoeligheid, omdat er nog steeds een single-point-of-failure (de solaredge omvormer) in je systeem zit.
    Hij wilde ook wel Enphase micro's plaatsen, maar dan komt de AC aansluiting voor eigen rekening. Is dit gebruikelijk?
  • In eerste instantie viel ons oog op APSystems micro-omvormers. Dit leek ons economisch efficiënter omdat er dan 2 panelen (1 oost, 1 west) op 1 omvormer aangesloten kunnen worden. Bovendien kunnen we dan de oude zonnepanelen (250 Wp) in de toekomst, zodra de huidige string omvormer van dat dakvlak het begeeft, per 4 op 1 omvormer aansluiten. Een installateur raadde echte Enphase aan, omdat deze betere datalogging zouden hebben. Maar omdat Enphase voor ieder paneel een micro vereist, wordt dit wel een hele kostbare onderneming.
  • Tot slot raadde een installateur een SolarEdge hybride omvormer aan omdat er dan DC/AC conversieverlies vermeden wordt. Op zich mooi, maar van wat ik zag ben je met deze omvormers erg beperkt in de batterijkeuze en ik vraag mij dan ook af of het economisch nog wel efficiënt is, voor het geval je over 3 tot 5 jaar aan de thuisbatterij wilt. Ik kan me voorstellen dat het economisch slimmer is om de vrijheid van merk/product te behouden en het conversieverlies dan maar te incasseren.

Beste antwoord (via mynewacc op 25-12-2024 13:37)

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:47
Volgens mij is dit inderdaad simpel, geen schaduw dus geen micros of solaredge nodig.

Oftewel hele dak vol leggen oost/west orientatie met een 2x string ingangen (mppt) omvormer zoals een Goodwe / Growatt of SMA.

Mocht je toch persee micros willen zou ik Apsystems QT2 aanraden om de kosten iets te drukken. Aps koppelt prima aan Home assistant dus voldoet daarin aan jou eisen. Enphase is simpelweg echt heel veel duurder en topt nog piek af ook, wat Apsystems niet doet.

Zou je een foto van de meterkast kunnen sturen om deze even te checken? Incl de automaten van de netbeheerder (dus voor/onder de hoofdschakelaar)

Daarnaast staar je niet blind op een batterij, het is momenteel nog niet echt rendabel vanuit financieel oogpunt. Een stand alone oplossing voor batterij kan interessanter zijn denk aan bijvoorbeeld Homewizard of sessy.

[ Voor 18% gewijzigd door Chrisverst op 13-11-2024 22:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 21:02
Single point of failure heeft altijd mijn voorkeur. Het is goedkoper, en ook gewoon makkelijker om een probleem op te lossen.
Het komt absoluut niet veel meer voor, dat een omvormer het zomaar begeeft.
Verder zal je beperkte ruimte, toch niet zo beperkt zijn, alls je al nadenkt over een batterij. Dus plaats om deze op te hangen zal je sowieso wel hebben.

Het extra voordeel om een centrale omvormer te hebben, maar dan ook GEEN SolarEdge aub, is dat het gewoon goedkoper is, en je zit inderdaad niet met DC/AC verliezen bij een eventuele batterij.
Micro's en SolarEdge is gewoon zonde om te leggen, als je niets met schaduw te maken hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Volgens mij is dit inderdaad simpel, geen schaduw dus geen micros of solaredge nodig.

Oftewel hele dak vol leggen oost/west orientatie met een 2x string ingangen (mppt) omvormer zoals een Goodwe / Growatt of SMA.

Mocht je toch persee micros willen zou ik Apsystems QT2 aanraden om de kosten iets te drukken. Aps koppelt prima aan Home assistant dus voldoet daarin aan jou eisen. Enphase is simpelweg echt heel veel duurder en topt nog piek af ook, wat Apsystems niet doet.

Zou je een foto van de meterkast kunnen sturen om deze even te checken? Incl de automaten van de netbeheerder (dus voor/onder de hoofdschakelaar)

Daarnaast staar je niet blind op een batterij, het is momenteel nog niet echt rendabel vanuit financieel oogpunt. Een stand alone oplossing voor batterij kan interessanter zijn denk aan bijvoorbeeld Homewizard of sessy.

[ Voor 18% gewijzigd door Chrisverst op 13-11-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mynewacc
Ik snap de opmerkingen over geen schaduwval --> ga voor een stringomvormer. De vorige bewoners hebben hier gewoon veel pech gehad met de oude installatie, waarschijnlijk door stilstaand water op het dak, waardoor 'ie jarenlang een kwart van de tijd in storing blijkt te hebben gestaan. Daar is een licht trauma opgebouwd rond single point of failure en in het bijzonder rond het ontbreken van data over waar het probleem zich precies voordoet :-).
Daarbij moet ik wel zeggen dat het prijsverschil inderdaad aanzienlijk is.

Hier een paar foto's van de meterkast -- laat het weten als er nog iets mist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA8-ka8nUB-zozv-a-iYcelEATA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MKVSziaPMhPZsl5VdmeeSMu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6JeutB_4sDPOT0T92ts-i5hjo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beXa6QLLbKpay3JdGbLkJ5nH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv0E71uy7Xl7wRmE0hLftFTaYBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shdWgFXfDoltRQtQOOu5fvB7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waWD24cl6VTH-Uy-VF-mTAb2ygg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RW1SycBF6Fu4QK8cZXeVNhXj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:34
Ehm, je zonnepanelen vinden het niet erg als hun voeten in het water liggen ... Maar als je Micros hebt die in het water liggen wordt het een kleine ramp. ,elfde geldt voor optimizers.
Ze zijn niet ip68....

Dan kan je beter voor string gaan, en de zonnepanelen op voeten zetten van 5 cm hoger.

Enneh, je afvoer goed maken natuurlijk...

Maar, er ligt nu al 5000 WP op je dak, is dit niet genoeg? Dat is 12 moderne panelen...
Want nu ga je een heleboel bijleggen, maar het grootste deel van eigen verbruik zit in die eerste5000 WP, alles daarboven geeft relatief weinig eigen verbruik. Met salderen prima, daarna stuk minder nuttig...

Dus ALS je het doet, hou het simpel. Leg de panelen iets hoger dan normaal, en zorg dat de kabels onder de panelen vast zitten en niet in het water hangen. (Zoals het dus ook hoort, maar je hebt altijd bedrijven die het goedkoop willen doen).
String omvormer is eigenlijk enige goede optie hier, rest gaat veel te duur worden

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 13-11-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mynewacc
99ruud99 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:16:
Ehm, je zonnepanelen vinden het niet erg als hun voeten in het water liggen ... Maar als je Micros hebt die in het water liggen wordt het een kleine ramp. ,elfde geldt voor optimizers.
Ze zijn niet ip68....

Dan kan je beter voor string gaan, en de zonnepanelen op voeten zetten van 5 cm hoger.

Enneh, je afvoer goed maken natuurlijk...
Heel goed punt! Daar had ik nog niet zo bij stilgestaan. Gelukkig is dit dak nu net aangepakt en het afschot verbeterd, dus het water zou nu weg moeten lopen.
99ruud99 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:16:
Maar, er ligt nu al 5000 WP op je dak, is dit niet genoeg? Dat is 12 moderne panelen...
Want nu ga je een heleboel bijleggen, maar het grootste deel van eigen verbruik zit in die eerste5000 WP, alles daarboven geeft relatief weinig eigen verbruik. Met salderen prima, daarna stuk minder nuttig...
Ook een goed punt. Wel relevant is dat we nu nog een verbruik van zo'n 2500 m³ gas hebben voor de verwarming. Wellicht wordt dit nog een keer een warmtepomp en dat tikt wel aan. Het idee was om de dakrenovatie aan te pakken om er meteen modern spul qua zonne-energie op te leggen, nu er inderdaad ook nog een jaar of twee te salderen valt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:34
Dan is de vraag hoeveel je het waard vindt dat je per paneel opbrengst ziet.

Qua storing, daarvoor heb je garantie :) natuurlijk als alle aansluitingen in water liggen heb je gewoon een cowboy bedrijf ... Daar hoef je geen expert voor te zijn om te begrijpen dat dat op den duur mis gaat.

• Chrisverst
mynewacc schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:03:
Ik snap de opmerkingen over geen schaduwval --> ga voor een stringomvormer. De vorige bewoners hebben hier gewoon veel pech gehad met de oude installatie, waarschijnlijk door stilstaand water op het dak, waardoor 'ie jarenlang een kwart van de tijd in storing blijkt te hebben gestaan. Daar is een licht trauma opgebouwd rond single point of failure en in het bijzonder rond het ontbreken van data over waar het probleem zich precies voordoet :-).
Daarbij moet ik wel zeggen dat het prijsverschil inderdaad aanzienlijk is.

Hier een paar foto's van de meterkast -- laat het weten als er nog iets mist.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De meterkast is wel stevig oud! Ik zou hierin aanraden deze te laten vervangen als je toch bezig bent met de panelen net zo makkelijk.

Er is wel iets raars met de oude set aan de hand, dit soort water problemen is niet normaal. 9 van de 10 keer ligt er een stekkertje los in het water.

Als ik naar de investering kijk 24 paneeltjes kom je met string omvormer al gauw uit op ongeveer 7000 euro uit. Of je dat waard vindt laat ik aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mynewacc
Nog even ter terugkoppeling voor wie het interessant vindt. Inmiddels is ons nieuwe systeem geplaatst. Uiteindelijk zijn we toch voor het Enphase systeem gegaan in combinatie met bifacial panelen. Wetende dat dit niet de meest gunstige optie was qua financiën, gaf dit ons meer rust wetende dat er minder single-point-of-failure componenten in zitten, en vonden we de opbrengststatistieken per paneel ook wat waard als (dure) hobby. Uiteindelijk is het voor zo'n €1 per wattpiek gelegd en de groepenkast is ook meteen gerenoveerd.
We konden geen installateur vinden die bereid was zoveel APsystems micro's te leggen. De meeste installateurs die met APsystems werken, reageerden niet eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3DklB4KbbOmuun3NL6xDEbksjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vi8QsSlk3kqd2zoE9i8ponSe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mynewacc op 09-02-2025 17:17 ]

Pagina: 1