verschil prijs energie gewone pc en gamepc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:55
Voor mijn gemoedsrust wil ik graag het volgende weten:

Ik had een gewone normale desktop, die stond laten we zeggen 13 uur per dag aan.

Nieuwe pc gebouwd : rijzen 7 7800x3d, rtx4070 super, 2 keer 16GB ddr5, mvme 1tb, powersupply 650 watt.
Draait ook 13 uur per dag, laten we zeggen max 2 uur per dag gamen.

Nou probeer ik een beetje uit te rekenen wat me dat op jaarbasis extra gaat kosten, ook wel wat onderzoek gedaan, maar de antwoorden lopen nogal uiteen.

Ik hoef natuurlijk geen exacte bedragen, maar gewoon globaal een reële schatting.

bvd
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Dat gaat letterlijk niemand jou kunnen vertellen zonder te weten hoeveel je vorige PC daadwerkelijk verbruikt tijdens die 13 uur per dag en wat je nieuwe pc precies verbruikt tijdens die 13 uur per dag.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:32
Meten is weten,
Meet je dag verbruik van de Gewone normale desktop, en van de Game-pc, verschil is meer/minder verbruik.
dit keer je KW/h prijs.

Makkelijk met een stopcontact verbruiks meter google link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:53
Bierviltjesberekening omdat mijn glazen bol kapot is (de enige exacte manier is inderdaad om het te meten):

Idle gebruikt je oude pc pakweg 30 watt dus 390Wh op 13 uur.
Idle gebruikt je gaming pc pakweg 30 watt dus 330Wh op 11uur.
Full load verbruikt je gaming pc waarschijnlijk rond de 400 watt dus 800Wh op 2 uur.

Samen is dat dus 0,39kWh tegenover 1,130kWh, en als je rekent met een kWh prijs van 30 cent, dan is het respectievelijk 0,117 euro per dag en 0,339 euro per dag.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
@Malantur

Ik wist niet exact meer wat die oude bak was, maar niet wereldschokkend, doorsnee. (heb hem weggegeven)

Ik had al gelezen dat die 7800x3d idle enorm zuinig was, ook 1 van de redenen waarom de keuze van cpu op AMD viel.
Qua gpu koos ik voor nvidia vanwege raytracing, en tevens stroomverbruik, daar blijft AMD in achter.

Als ik jou bierviltjes berekening neem, dan is het verschil dus 22 ct per dag wat dus neerkomt op iets meer dan 80 euro. Ik snap ook wel dat het wat natte vinger werk is, maar ik had gewoon een richtlijn nodig.

Ik game overigens niet alle dagen, dus laten we zeggen dat het nooit meer zal zijn dan 120 per jaar.
Dan is dat nog niet een tientje in de maand.

Valt me enorm mee.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:36
Als hij niets staat te doen, dan bizar weinig met een nieuwe pc.
Als je vol aan het gamen bent, dan kan dat best veel zijn.

Ik heb ooit eens op een "zuinige" cpu mijn server gebouwd. dual core Atom. Later op een i5 8400 geupgrade, die was idle ruim zuiniger dan de Atom. Ja tuurlijk, als hij hard moet werken, dan schiet het omhoog.

Maar denk dat het allemaal wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
@Arunia

denk ik ook, ach de rest is huis tuin en keuken gebruik, en werk.
(af en toe render ik eens wat, niks spannends.

Die syno nas van me van 32 tb, zal meer nemen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:36
@Stapper55 Dat is ook zo inderdaad. Maar wat meer milieubewust zijn is helemaal niet erg natuurlijk.
Maar dat zeg ik dan met net een 7900XTX gekocht te hebben omdat deze net zo snel voor minder geld, maar inderdaad ruim onzuiniger dan de Nvidia tegenhanger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
dat zag ik die lust wel een slokje.

Ach ik tik nu 61, ik wou weer wat gamen, gooide vroeger toen ik nog 18 was de guldens nog in de arcade kasten hahaha :)
maar ja die games zijn tegenwoordig zo verschrikkelijk mooi, ik dacht die ouwe baas wil ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:10
Als je echt wilt weten wat iets kost zal je het moeten meten. Kan kan bijvoorbeeld direct aan het stopcontact of via de P1 poort. Het verschil is dan dat je je hele huis meet i.p.v. 1 apparaat en daardoor wat onnauwkeuriger kan zien wat iets nou gebruikt.

Als ik mijn eigen situatie bekijk gebruikt mijn setup tijdens het een beetje browsen, mailen youtuben etc +-125 Watt. Vergelijk ik dit met mijn game sessie van gister avond gaat dat al snel naar de 500. Als ik kijk naar gister heb ik over de hele dag ongeveer 2,5kWh verbruikt. Op Pricewist kost 1 kWh momenteel 0,24074 cent.

Dat komt op een jaarlijkse kostenpost neer van
5*52*2,5*0,24074 = 156,481 euro

Op jaarbasis is het verschil tussen computer redelijk te verwaarlozen en komt het neer op een paar euro per jaar. Daarom loont het ook niet om puur voor de efficiëntie van een voeding te investeren in een premium platinum extra zuinige PSU.

Mijn setup is vergelijkbaar inventaris: mini ITX intel build. let op in deze metingen zitten wel een scherm, randapparatuur en een 4 tal lampen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr.DJ95 op 13-11-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stapper55
@mr.DJ95 Grappig dat je dat zegt, daar zat ik toen ook op te rekenen, de efficiency van een 80 plus gold voeding ten opzichte van de prijs, en of dat wel loont.

Ik heb het toch maar gedaan, of ik het terug verdien geen idee.
Zal wel langer meegaan, moedertje aarde vind het ook leuk, en een kwaliteitsvoeding geeft me meer zekerheid.

Als ik alleen naar de poen kijk, dan denk ik niet dat je de meerprijs terug verdiend idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:10
Stapper55 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:45:
@mr.DJ95 Grappig dat je dat zegt, daar zat ik toen ook op te rekenen, de efficiency van een 80 plus gold voeding ten opzichte van de prijs, en of dat wel loont.

Ik heb het toch maar gedaan, of ik het terug verdien geen idee.
Zal wel langer meegaan, moedertje aarde vind het ook leuk, en een kwaliteitsvoeding geeft me meer zekerheid.

Als ik alleen naar de poen kijk, dan denk ik niet dat je de meerprijs terug verdiend idd.
Loont niet inderdaad, zeg ik vanaf een machine met een 80 Plus Platinum voeding.
Pagina: 1