Mobiel internet voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 07:29
Doordat ik tegenkwam, dat je via Odido tegenwoordig 5G mobiel internet voor thuis kunt krijgen voor een relatief lage prijs, kwam ik aan het denken.
Weliswaar is dat mobiele internet voor thuis niet supersnel, maar dat heb ik ook niet nodig. Alleen internet, mailen en af en toe een youtube filmpje. Lijkt voor € 25,-/mnd dus nog niet zo gek.

Maar,
Wat als ik op mijn mobiel (waar ik toch al voor betaal) een uitgebreidere bundel neem (met onbeperkt internet) en die vervolgens gebruik om ook in huis als toegangspunt voor internet te gebruiken. Dan kan internet alleen gebruikt worden als ik met mijn telefoon thuis ben, maar dat is hier geen probleem.

Wat ik niet weet, is hoe het dan gaat met andere apparatuur die nu aan mijn modem/router gekoppeld is. Ik denk even aan mijn slimme laadpaal, mijn SMA home manager, PV-omvormers, printer etc.

Heb ik dan nog steeds een router nodig (en wat voor type)? En kan ik die (draadloos) aan mijn mobiel koppelen? Hoe?

Je ziet, ik ben niet goed op de hoogte van wat ik precies nodig heb, maar ik "ruik" besparingsmogelijkheden ;)

Iemand een idee hoe je dat zou kunnen uitvoeren?

Zwerius Kriegsman

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is niet toegestaan vanuit je mobiele provider om je telefoon SIM-kaart in te zetten voor datagebruik in een router, dan moet je alsnog Klik-en-Klaar of een andere MiFi oplossing aanschaffen met een datasimkaart met 097-nummer erop.
Wat je wil kan technisch wel, maar het is simpelweg niet toegestaan.

[ Voor 12% gewijzigd door nelizmastr op 13-11-2024 15:32 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 07:29
nelizmastr schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:32:
Het is niet toegestaan vanuit je mobiele provider om je telefoon SIM-kaart in te zetten voor datagebruik in een router, dan moet je alsnog Klik-en-Klaar of een andere MiFi oplossing aanschaffen met een datasimkaart met 097-nummer erop.
Wat je wil kan technisch wel, maar het is simpelweg niet toegestaan.
OK. Dat is helder.
Maar het geeft (door het prijsverschil) dus ook meteen aan hoe we "genaaid" worden.
Kennelijk hoeft internet helemaal niet zo veel te kosten.
Natuurlijk weet ik ook dat glasvezel aangelegd is en dat betaald moet worden, maar ik heb niet specifiek naar glasvezel gevraagd. Een verbinding via 5G vind ik ook prima.

Pas geleden zag ik overigens ook ergens van een consumentenorganisatie een overzicht van internettarieven in Europa.
In Finland bijv. betalen ze minder dan de helft van wat wij betalen.
Dus kennelijk kan het wel veel goedkoper.

De tarieven hier zijn voornaamelijk zo hoog, omdat er niet veel concurrentie is op het glasvezelnetwerk.
Dat is kennelijk voornamelijk in handen van KPN en Ziggo, die de dienst uitmaken en dus ook bepalen wat andere providers moeten betalen voor het gebruik van hun netwerk.

Als Odido nu begint met internet voor thuis (via 5G) zullen er spoedig wel meer volgen.
Met € 25,-/mnd is dat al een stuk goedkoper dan de € 35,-die ik nu betaal voor het internet via glasvezel (ook van Odido).
Alleen op de manier die ik dacht, kon het nog goedkoper. OK. Mag dus kennelijk niet. Maar geeft wel aan, dat de kosten die we betalen dus eigenlijk te hoog zijn.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Zwerius schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:41:
[...]

De tarieven hier zijn voornaamelijk zo hoog, omdat er niet veel concurrentie is op het glasvezelnetwerk.
Dat is kennelijk voornamelijk in handen van KPN en Ziggo, die de dienst uitmaken en dus ook bepalen wat andere providers moeten betalen voor het gebruik van hun netwerk.
Ziggo levert (vrijwel) niet over glasvezel, zij gebruiken vrijwel geheel DOCSIS over het kabelnetwerk (coax), een compleet andere techniek. Dat er tussen bepaalde elementen glasvezel zit, ja, maar dat is niet tot de deur van de consument, een paar uitzonderingen daargelaten.

KPN, ODF en Delta zijn de grote drie op het glasvezelnetwerk in Nederland (voor consumenten), er is concurrentie genoeg, maar de glasboeren hebben op hun eigen infra nogal wat in de melk te brokkelen en vragen een meerprijs voor andere providers. Welke tarieven je doorbelast krijgt is dus afhankelijk van:

A. Eigenaar van het glasvezelnetwerk
B. Gekozen provider

Als A en B dezelfde partij zijn is het voordelig, als deze afwijken betaal je al gauw €10 extra per maand voor hetzelfde.

Bij xDSL is daar minder sprake van, hoewel KPN daar monopolist is (zoals Ziggo op DOCSIS, het aandeel Delta op DOCSIS is verwaarloosbaar).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:07
Glasvezel en 5G is toch totaal iets anders....

Sowieso qua dienstverlening en snelheid, latency etc.

Vergelijk het met andere mobiele abonnementen en dan kom je ook rond de €25 uit.

Er is helemaal niks raars aan. Jij maakt simpelweg een foute vergelijking en gaat dan van dingen uit.

Iets met appels en peren ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:55
Maar het geeft (door het prijsverschil) dus ook meteen aan hoe we "genaaid" worden.
imho geeft het eerder aan dat we allemaal een vrachtwagen huren omdat we dagelijks een brief moeten bezorgen ;)

Voor de meeste dingen die je online doet heb je helemaal geen dure always on vaste verbinding nodig.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:54
@nelizmastr

Ff uit nieuwsgierigheid hoe komen ze daar achter als je dat zou doen?

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:27
Maar geeft wel aan, dat de kosten die we betalen dus eigenlijk te hoog zijn.
tegenover wat exact? bedrijven zijn uit op winst

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:58
Als Odido nu begint met internet voor thuis (via 5G) zullen er spoedig wel meer volgen.
Met € 25,-/mnd is dat al een stuk goedkoper dan de € 35,-die ik nu betaal voor het internet via glasvezel (ook van Odido).
Alleen op de manier die ik dacht, kon het nog goedkoper. OK. Mag dus kennelijk niet. Maar geeft wel aan, dat de kosten die we betalen dus eigenlijk te hoog zijn.
Of KPN en/of Vodafone hier aan gaan beginnen valt nog te bezien. Tot nu toe hangt het vooral af van goede 5G-dekking bij Odido. Heb je dat niet, heb je ook niets aan mobiel internet voor thuis.

Die €25 kan ook een tarief zijn om marktaandeel te winnen en daarna langzaamaan de prijzen te verhogen. Jij bent immers ook een wakkergeschud door de prijs. ;)

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1