Ervaringen Meerlagenbuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
Ik ben eindelijk zo ver in onze renovatie dat ik aan de waterleidingen kan beginnen. Uiteraard is het bedoeling om een en ander van meerlagenbuis te gaan maken. Echter, door de vele merken en vooral ook goed bedoelde adviezen en ervaringen uit mijn omgeving zie ik door de bomen het bos niet meer. Op dit moment twijfel ik tussen twee merken en systemen (perstangen voor beide systemen kan ik krijgen / huren / kopen).
Het betreft Uponor en Alupex(.be).

Van beide systemen hoor ik goede verhalen (Nederlandse en Belgische installateurs), maar het gigantische prijsverschil tussen uponor en Alupex laat me twijfelen. Voor geisoleerde buis (75 meter 20x2 6mm) isolatie bedraagt het prijsverschil rond de 280 euro.... Ik heb redelijk wat lengte te overbruggen, ook met warmwater leidignen dus geisoleerde buizen is een een must.

Heima24 heb ik ook al bekeken, maar gezien de beperkte verschillen in prijzen en de voor mij makkelijkere beschikbaarheid van de Alupex laat ik dat hier even buiten beschouwing.

Iemand nog tips? of wijsheid in deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Zover ik weet zijn alle A-merken prima. Veel Tweakers hebben overigens wel goede ervaringen met het (B-merk) pipetek materiaal van heima24. Overigens kan je henco ook op uponor persen indien nodig, en vice versa, maar verlies je wel je eventuele systeemgarantie.

Henco is gewoon een A-merk, als je die neemt hoef je je geen zorgen te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 13-11-2024 10:22 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
alupex is de productnaam en niet zo zeer een merknaam of fabrikant. alupex.be speeld daar slim opin en verkoopt white label onder "eigen" vlag. die koppelingen kom je overal op internet tegen met verschillende kleuren ringen. wat niet wil zeggen dat het troep is, maar als je een a-merk verwacht dat is het dus niet.. overegens is Uponor verreweg het duurste a merk er zijn er meer en die zijn goedkoper. zoals bv henco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
de enige met afwijkende maten is uponor, die doen 25mm ipv 26mm bijv. Ik zou dat links laten liggen en gewoon voor Pipetec/heima24-spul gaan. Je kunt die buizen ook prima combineren met Henco-koppelingen of spul van wavin (tigris) of de andere merken. De buizen van uponor kunnen een klein beetje flexibeler zijn dus mss gaan die lekkerder door de bocht. Voor mij het bizarre prijsverschil niet waard.

over die isolatie: weet je zeker dat je dat nodig hebt? als de leidingen in je geisoleerde schil liggen boeit het weinig en waterleiding mag/wil je eigenlijk niet isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:19
Mijn ervaring is dat je met het TH profiel de meeste keuze hebt: Henco en een aantal andere merken. Ook een handtang voor het TH profiel is betaalbaar en in mijn ervaring prima wanneer je op de plek waar je wilt persen genoeg ruimte hebt voor het openen van de tang. In krappe hoekjes is een echte perstang soms handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Is dat geïsoleerd stuk een lange verbinding? Daar kan je een aparte oplossing voor bekijken, los van wat je in de rest van het huis gebruikt.
Ik heb zelf met alupex leidingen gewerkt met knelkoppelingen, dus geen perstang nodig. Was via Easykit, je hebt in BE verschillende dergelijke "doe het zelf met hulp"-bedrijven; heel handig om je bouwplannen even te overlopen, en dan op het gewenste moment het materiaal geleverd te krijgen op de werf. Je krijgt uitleg, kan even bellen als je vastzit, overschot breng je zo weer terug. Heel tevreden van, voor sanitair waar ik minder in thuis ben. Voor electriciteit heb ik alles zelf geregeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1