Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-04 14:44
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over een nieuw te bouwen high-end ITX systeem in een SFF kast.
Het is de eerste keer dat ik een SFF build maak, dus ik zal ongetwijfeld een aantal dingen over het hoofd zien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming, alledaags gebruik, Python leren, misschien later ook VR proberen. Ik wil wel een future-proof systeem waar ik lang mee kan doen zonder dat ik er veel aan moet veranderen of er veel onderhoud aan heb.
Voorbeeld: ik probeer liever die kryosheet dan dat ik ieder jaar de thermal paste vervang. 4tb ipv 2tb opslag.

In het geval er een nieuw spel uitkomt die mij leuk lijkt, wil ik in staat zijn om dat vloeiend te spelen op een 34" ultrawide scherm (3440x1440 • 144Hz • 1ms) op high/ultra. Voor nu hergebruik ik een 4070 omdat het zwaarste spel Cyberpunk is en ik bijna aan het eind van het spel ben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb momenteel geen harde maximumprijs. Ik betaal graag voor een stap omhoog als dat logisch is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm,keyboard, muis, GPU gaan mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie deze lijst voor onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 597,99€ 597,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 249,-€ 249,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 GAMING X SLIM WHITE 12G€ 696,42€ 696,42
1BehuizingenNCase M2 Grater Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 280€ 74,90€ 74,90
2VentilatorsArctic P14 Slim PWM PST, 140mm€ 10,65€ 21,30
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 112,-€ 112,-
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 164,90€ 164,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heatsink) 1TB€ 95,95€ 95,95
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 129,90€ 129,90
1OverclockingThermal Grizzly KryoSheet 33 x 33€ 16,90€ 16,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.159,26

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU staat vast.
Geen Corsair meer (wat een drama), uitzondering voor de PSU is mogelijk
Liever geen Samsung. Verder is alles prima qua merk.
Qua RAM ga ik het liefst voor de snelste set die op de QVL lijst van het mobo staat, maar ik weet nog niet hoeveel clearance ik heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- 12-18 liter volume
- Ruimte voor high-end GPU, sowieso moet de 4070 passen maar ik hoop straks ook een 5080.
- Ruimte voor AIO (ik verwacht dat 280 AIO een 9800X3D toch wat koeler houdt in een kleine kast)
- SFX PSU lijkt me prima, ik zie geen meerwaarde in SFX-L, alleen nadelen (kost ruimte)?
- Geluidsniveau is wel belangrijk want pc komt op bureau, daarom ook liever hoog dan breed / lang
- Redelijke temps (geen toaster)

Ga je overklokken?
Ik zal vast gaan spelen binnen de standaard mogelijkheden die de 9800X3D biedt. GPU stock.

Wat verwacht je van ons?
- Inzicht in goede koelingsopties voor SFF.
- Check op wat ik tot nu toe heb.
- Advies over kasten, radiator/ventilator plaatsing
- Advies over fans (zijn er duidelijke favorieten op gebied van low profile fans? Welke?)
- SFF Tips & tricks
- Advies over extra's die niet essentieel zijn maar wel heel waardevol. Voorbeeld: https://j-hackcompany.com...ck-m2426-customizable-kit Geen idee of dit product geschikt zou zijn, maar ik begrijp dat zoiets dus kabels en ruimte kan schelen dus vandaar als voorbeeld.

Alvast bedankt!

Note to self:
De Arctic Freezer III 280 A-RGB lijkt te passen in de NCase M2: https://www.reddit.com/r/...d_4090_fe_arctic_freezer/

[ Voor 9% gewijzigd door uNoTopia op 14-11-2024 12:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:41
Neem de beter presterende Super variant van de videokaart, die is niet veel duurder, MSI GeForce RTX 4070 SUPER 12G GAMING X SLIM WHITE.
De Corsair SF750 (2024) voldoet qua vermogen.
Voor een 240 AIO is iets makkelijker een kleine kast te vinden dan voor een 280.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
martyw schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:15:
Neem de beter presterende Super variant van de videokaart, die is niet veel duurder, MSI GeForce RTX 4070 SUPER 12G GAMING X SLIM WHITE.
De Corsair SF750 (2024) voldoet qua vermogen.
Voor een 240 AIO is iets makkelijker een kleine kast te vinden dan voor een 280.
Thanks!

De 4070 heb ik al, vandaar dat 'ie in het overzicht zit. Ik heb hem alleen in de lijst gezet zodat de totale build duidelijk is. Dat helpt bij het kunnen vaststellen of het allemaal past en toereikend is. :)

Deze 4070 gaming X slim past in een NCase M2 en daar zou ook nog een 280 AIO in moeten passen.
Uitgangspunt voor 240 of 280 AIO voor mij is:
- groter oppervlak van radiator is wenselijk
- 140 mm fans net iets stiller dan 120 mm fans

Ik heb voor de duidelijkheid de NCase M2 toegevoegd in de tabel.

Qua PSU heb ik uit gemak gekozen voor 850w ipv 750w. Qua prijs ontloopt het elkaar niet erg en ik zou graag de grootste GPU die past erin stoppen, van de volgende generatie. Ik neem aan dat dit iets van een 5080 (S) ofzoiets zal zijn en dat die qua verbruik ergens tussen een 4080 en 4090 zit. Dan zit ik liever op een 850w PSU dan 750w PSU. Is het enige nadeel van de 850w dat ie 2 tientjes duurder is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:41
Dan wil je dus naar een build als deze? Daar werken ze met twee Arctic P14 PWM PST A-RGB 0dB 1-pack, 140mm ventilatoren, maar let dan vooral ook op de opmerkingen die daarbij in de link naar de build gemaakt worden, je hebt dan deze VGPU + PCIe Cable Kit nodig. Of kijk je naar deze build?

In de eerste build past een SFX-L voeding, zij hebben daar de ASUS ROG LOKI SFX-L 850W Platinum genomen, de goedkopere 750 Watt Corsair uit de tweede build, die ik ook al noemde, voldoet ruim voor deze componenten.

Overigens begrijp ik de witte componenten uit je lijst niet, daar zie je weinig van met een dichte zijkant.

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 13-11-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uNoTopia
martyw schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:58:
Dan wil je dus naar een build als deze? Daar werken ze met twee Arctic P14 PWM PST A-RGB 0dB 1-pack, 140mm ventilatoren, maar let dan vooral ook op de opmerkingen die daarbij in de link naar de build gemaakt worden, je hebt dan deze VGPU + PCIe Cable Kit nodig. Of kijk je naar deze build?

In de eerste build past een SFX-L voeding, zij hebben daar de ASUS ROG LOKI SFX-L 850W Platinum genomen, de goedkopere 750 Watt Corsair uit de tweede build, die ik ook al noemde, voldoet ruim voor deze componenten.

Overigens begrijp ik de witte componenten uit je lijst niet, daar zie je weinig van met een dichte zijkant.
Yes, zoiets als build 9 had ik op het oog!

Ik zal die Arctic P14 fans nog toevoegen aan de lijst, ik twijfel alleen nog tussen de normale of de Slims.

Ik wil dan graag de 90 graden riser bijbestellen (M2 VGPU Kit 90D (CNC Support Bracket + PCIe 4.0 Riser Included)). Die is momenteel in status restocking, maar die lijkt me wel beter dan de reguliere.

Qua witte onderdelen: daar ben ik nog niet over uit. Idee was om de window kit erbij te nemen. Dan zie je GPU en fans, voor de AIO maakt het eigenlijk niet uit dus die vervang ik voor zwarte non-RGB variant.