Unit4 Business Suite SQL beschikbaar maken via VPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:51
Ik heb een uitdaging en inmiddels een hoop dingen geprobeerd.
Een klant gebruikt nog de oude Business Suite van Unit4 (Exact) die een lokaal database heeft. Recent hebben we een nieuwe server geplaatst en het een en ander overgezet zoals data en een Unit4 omgeving die lokaal draait. Inmiddels heeft de klant ook Intune met laptops in gebruik, ze loggen alleen nu nog in op de oude terminal server ivm de applicatie. (Voor Intune hadden ze nog thin clients in gebruik.)

Via Unit4 krijg ik nauwelijks tips/hulp om de Business Suite applicatie werkend te krijgen met VPN. Ik heb hiervoor WireGuard geïnstalleerd (op een VM) en dit werk zoals het moet, je kan de shares/printers/netwerk benaderen. Maar de VPN verbinding naar de SQL services wilt niet! De Business Suite omgeving is wel ingericht dat alles op naam moet werken, er zitten geen vaste IP instellingen in de config verwerkt.

Heeft er iemand een soortgelijke situatie al werkend gekregen?
WireGuard lokaal werkt ook niet, de NAT van VPN werkt de SQL weer tegen waardoor de applicatie niet meer intern bereikbaar is. WireGuard op een VM is op dit moment de enige oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke foutmeldingen krijg je?

Wat gebeurt er als je lokaal een ODBC Connectie naar de sql database probeert op te zetten? Lukt dit wel? Hoe is de SQL listener ingesteld?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Er is geen foutmelding, de applicatie kan gewoon geen verbinding maken met de "middleware" server van Business Suite. Hij blijft hangen in het laadscherm.

Wat bedoel je met SQL listener? Heb even gegoogled, dat zal ik straks even moeten nalopen. Zover ik weet mogen wij niet aan de SQL instellingen rommelen, ook diverse vragen erover worden niet beantwoord wat ik erg jammer vind.

update,
Lokaal werkt alles, binnen het netwerk van de klant werkt alles zoals het moet. Het werkt alleen niet als je de VPN verbinding opzet en de applicatie wil openen. Ik zal morgen even testen wat er gebeurt als je VPN actief hebt en een ODBC connectie wilt opzetten.

[ Voor 34% gewijzigd door vishal_d op 13-11-2024 17:20 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zou goed kunnen dat er een firewall (al dan niet lokaal op de server) regel die enkel verkeer van whitelisted subnetten toestaat.

Ervan uitgaande dat (MS?) SQL gebruikt wordt, zou er port connectie kunnen zijn op poort 1433 (std MS SQL TCP port)

Dan kun je gewoon een port test doen met powershell en test-netconnection

Test eerst lokaal zodat je weet hoe succesvolle output eruit ziet, dan via VPN
https://stackoverflow.com...ing-for-sql-server-or-not

[ Voor 11% gewijzigd door akimosan op 14-11-2024 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

akimosan schreef op donderdag 14 november 2024 @ 01:28:
Test eerst lokaal zodat je weet hoe succesvolle output eruit ziet, dan via VPN
https://stackoverflow.com...ing-for-sql-server-or-not
Misschien persoonlijk, maar ik vind zelf testen via ODBC wat sneller en eenvoudiger. Daarmee test je niet alleen of je de poort kunt benaderen, maar ook of je authenticatie werkt. ODBCad32.exe is je vriend. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersron
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 23:07
Had je wellicht een oplossing? Ik loop namelijk tegen het zelfde probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tweakersron schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:45:
Had je wellicht een oplossing? Ik loop namelijk tegen het zelfde probleem aan.
Er staan hierboven al wat troubleshoot tips genoemd. Welke feedback krijg je als je deze doorloopt?

Wat heb je verder zelf allemaal al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersron
Het probleem lijkt hem te zitten in het feit dat de business suite client niet in een ander VLAN mag zitten.
Zodra je de applicatie start vanuit een ander VLAN als waar de database zich bevindt, blijft de foutmelding wachten op middleware server. Inderdaad Exact reageert niet tot weinig.

Windows firewall op de server uitzetten heeft in ieder geval het probleem niet opgelost.
In een wireshark trace zie ik het dataverkeer gewoon stoppen, zonder rare dingen of fouten.

Laten we voorop stellen dat Business suite een verouderde applicatie is.
Voor zover mij bekend draait Business Suite ook niet op Microsoft SQL, ik zie wel een DLL van Gupta SQL in de installatie folder en ik weet dat je iets met Interbase kunt installeren. Of dat Business Suite ODBC ondersteund, ik ben er bang voor, maar ik weet in ieder geval niet hoe ik een ODBC-koppeling kan maken naar de database.

@Question Mark ik kan je de installatie handleiding wel eens prive sturen. Dat is namelijk het enige wat ik tot nu toe los gepeuterd heb gekregen bij Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mijn eerste vermoeden (zonder de onderliggende techniek te kennen) zou zijn dat de applicatie ergens onder water Netbios nodig heeft om te functioneren. Zonder iets van een WINS-server gaat dat niet automatisch werken over meerdere subnetten heen.

Kun je eens netwerkverkeer capturen bij een werkende client? Ik ben benieuwd of er nog Netbios en/of Broadcast verkeer verstuurd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Zover ben ik ook gekomen en eigenlijk heb ik de hoop opgegeven. Inderdaad als er een andere VLAN in het spel zit, zoals VPN, dan gebeurd er gewoon niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakersron
Ik vermoed dat de client applicatie de server via broadcast moet zien. Maar ook ik heb de hoop opgegeven en het via remote apps opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishal_d
Je kan via de config van BS aangeven dat de broadcast niet hoeft, je geeft dan het IP op van de server waar middleware op draait. Zo voorkom je dus dat ie vraagt op het netwerk.
Maar zelfs dat werkt niet!

Ik ga me even verdiepen in de Remote Apps. We hebben gelukkig resources ervoor op de nieuwe server die we hebben geplaatst.
Pagina: 1