Resonantie airco buitenunit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riemerdj
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-12-2024
Hallo,
Onze buren hebben sinds deze zomer airco's geïnstalleerd. In de zomer hoorden we het luchtgeluid wel, maar verder geen last. Nu wordt het kouder en gebruiken ze de airco ook als verwarming. Wanneer de airco verwarmt horen wij een bromgeluid (ik denk resonantie) in huis. Heel irritant.
Nu heb ik gekeken, en het lijkt erop dat bij de plaatsing van de units (vrijwel) geen rubbers of andere demping is gebruikt. We hebben goed contact met de buren, dus we willen samen op zoek naar een oplossing. De installateur geeft niet thuis (zegt te druk te zijn), dus we willen graag zelf al het een en ander proberen.

Na wat onderzoek heb ik verschillende zaken gevonden wat hierbij kan helpen. Mijn plan was om de trillingsdempers onder de units te plaatsen, en de muurbeugel met de geluidsdempende wandpluggen op te hangen (houdt dit?), met wellicht het rubber tussen beugel en muur (kan dit?).
Heeft iemand een idee of dit 1) kan en 2) helpt? Of zijn er slimmere manieren om geluidsoverlast door resonantie te voorkomen?

Bijgevoegd wat foto's van de situatie.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L_eensOn4pf-j44eg7pb3GD4qY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8aTZTNBXtVNs0qS81cvHWS9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEzIsefryw1TfHsGytqaQNE1kO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v96JQBAWLmW7Y2Xar3Wj9QH6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7q_qE58tvKWE4ThOsIZTSlZov8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4UK4MYiJD1nNQ2d5Z474QQb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Riemerdj op 13-11-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou willen adviseren om eerst eens te kijken naar de opstelling. Er zijn nogal wat regels rondom het plaatsen van airco's en de hoeveelheid geluid die deze mogen produceren.

Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking

Als de opstelling niet voldoet aan de normen, dan moet toch echt de installateur gesommeerd worden om zijn werk (alsnog) goed te doen. Mocht de opstelling niet voldoen, en de installateur niet thuisgeven, dan is het jammer voor je buren maar dan sta je in je volste recht om te vragen om de airco's niet te gebruiken totdat ze hun probleem opgelost hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 13-11-2024 10:50 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riemerdj
Question Mark schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:48:
Als de opstelling niet voldoet aan de normen, dan moet toch echt de installateur gesommeerd worden om zijn werk (alsnog) goed te doen. Mocht de opstelling niet voldoen, en de installateur niet thuisgeven, dan is het jammer voor je buren maar dan sta je in je volste recht om te vragen om de airco's niet te gebruiken totdat ze hun probleem opgelost hebben.
We hebben nu ook afgesproken dat ze t ding minimaal gebruiken, en 's avonds na 22 uur uit zetten. We hebben goed contact, en ze houden ook heel erg rekening met ons (gelukkig!). Ik wil alleen ook niet dat ze in de kou zitten... Dat is dus vooral een korte-termijn oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:33

Theo

moederbord

Je kan altijd de buitenunits op trillingsdepmers plaatsen (van die stalen veren). De airco's staan op een beugel, en deze beugel hangt bovenin aan de muur, en onderop staat deze tegen de muur. Op dit onderste punt kun je ook een dempend materiaal plaatsen zodat de 90 graden hoek van de beugel hier niet tegen de gevel aan zit, maar dus via dat dempende materiaal tegen de muur zit.
Dan kunnen de airco's lastig de trillingen aan de beugels doorgeven, en de beugels ook lastiger naar de muur toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 13-11-2024 10:56 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Riemerdj schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:55:
[...]

We hebben nu ook afgesproken dat ze t ding minimaal gebruiken, en 's avonds na 22 uur uit zetten. We hebben goed contact, en ze houden ook heel erg rekening met ons (gelukkig!). Ik wil alleen ook niet dat ze in de kou zitten... Dat is dus vooral een korte-termijn oplossing
Dat snap ik. Maar ik zou toch als eerste de rekentool invullen. Daarmee hebben jullie wat meer munitie richting leverancier mocht de installatie gewoon niet voldoen aan de wettelijke eisen.

Zelf investeren in oplossingen kan altijd nog.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 13:03

voz

De echte kenner

Hier ook een muurbeugel met resonantie bij starten van de airco en verwarmen bij lagere temperaturen. De enige oplossing bij mij was stalen veren. Daarbij heb ik dempende muurpluggen, maar dat was al voor de stalen veren. De dempende pluggen op zich maakten niet veel verschil, de stalen veren losten het probleem volledig op. Daarvoor rubberen dempers gehad, die losten het probleem slechts gedeeltelijk op.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:12

paQ

Is die grijze kap onder aan de foto de erfgrens?

edit
nee waarschijnlijk niet, maar in dat geval hangen ze zo te zien haast tegen de erfgrens met de buren aan de andere kant.
Geloof er niets van dat deze installatie (geluidstechnisch) voldoet.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 13-11-2024 12:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:57:
[...]

Is die grijze kap onder aan de foto de erfgrens?
Kijkend naar de dakgoot en de kleuren van de regenpijpen, dan lijkt het erop dat er twee buitenunits op max 1,5 meter van de erfgrens hangen. De installateur weet dan zelf ook wel dat de opstelling niet of lastig kan voldoen aan de eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Question Mark schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:52:
[...]

Kijkend naar de dakgoot en de kleuren van de regenpijpen, dan lijkt het erop dat er twee buitenunits op max 1,5 meter van de erfgrens hangen. De installateur weet dan zelf ook wel dat de opstelling niet of lastig kan voldoen aan de eisen.
Het is slecht te zien vanuit dit perspectief, maar het lijkt me echt heel erg veel minder.
Voor mijn gevoel hangt de rechter unit wellicht 25 cm van zijn eigen HWA af.

edit:

:')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP6_1Co0K6o9VtwXTi0KoOFYAls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2V6MsTv90gbl8L5FGQFJGPWd.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
heb de buitenafmetingen van een mitsu buitenunit gegeven want zo te zien is dat wat het is

@Riemerdj hoe ver zit GPT er vanaf? :D

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 13-11-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

OP wil graag resonanties verhelpen. Dat kan door andere demping te plaatsen of in dit geval: überhaupt demping te plaatsen. Of de units wel of niet volgens geldende regels geplaatst zijn, maakt voor resonantie niet zoveel uit. Afstand vanaf de erfgrens gaat om hoorbaar geluid.

Resonanties weet je nooit waar en hoe je die terughoort. In mijn eigen situatie hangt de unit aan de zijmuur en hoor ik resonanties van de unit bij de tussenmuur. De afstand tot de erfgrens heeft daar helemaal niets mee van doen. De unit moet gewoon zo gemonteerd worden, dat trillingen niet doorkomen.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

voz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:52:
OP wil graag resonanties verhelpen. Dat kan door andere demping te plaatsen of in dit geval: überhaupt demping te plaatsen. Of de units wel of niet volgens geldende regels geplaatst zijn, maakt voor resonantie niet zoveel uit. Afstand vanaf de erfgrens gaat om hoorbaar geluid.
Uit regelgeving kan best komen dat er geen enkele plek op die achtergevel is waar de buitenunits geplaatst mogen worden. Dan is het aan de leverancier om ze te verplaatsen naar een wel toegestane plek (bv. in de tuin). En daarmee is dan meteen het resonantieprobleem van TS opgelost. Vandaar dat ik daar over begon.

Er mag max 40 DB hoorbaar zijn op de erfgrens. De rekentool kan snel aangeven of dat uberhaubt haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

voz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:52:

Resonanties weet je nooit waar en hoe je die terughoort. In mijn eigen situatie hangt de unit aan de zijmuur en hoor ik resonanties van de unit bij de tussenmuur. De afstand tot de erfgrens heeft daar helemaal niets mee van doen. De unit moet gewoon zo gemonteerd worden, dat trillingen niet doorkomen.
Ja, OK, wat dat betreft off-topic, maar het is wel symptoombestrijding.
Ik weet haast zeker dat ze er niet mogen hangen volgens de regels. Als je de oorzaak wegneemt is het effect ook direct (geheel) weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riemerdj
Dank voor de reacties. De units hangen inderdaad zo'n beetje op de erfgrens. Voor onszelf geen probleem, want wij wonen aan de andere kant. Maar ik was ook verbaasd dat t zo geplaatst kon.
Unit de grond plaatsen zou het probleem denk ik ook oplossen. Ook in de zomer, het luchtgeluid. Is een uiterste oplossing. Dan is regelgeving een goeie om mee te nemen naar de leverancier; zou zouden dit moeten weten. En dus ook oplossen, mijns inziens.

Voor ons is de resonantie t meest acute probleem. Later kijken naar de andere zaken (zoals een kist erom voor t beeld en geluid). Ik zal ook die berekening es proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 08:05
Als je nu zelf gaat rommelen aan de unit dan weet ik wel wat de leverancier gaat zeggen als je bij hem komt met de vraag of alles wel volgens de geldende normen uitgevoerd is…

Je buren, de eigenaren, moeten de leverancier gewoon aanspreken op het feit dat hij z’n werk niet goed gedaan heeft. Of hij tijd heeft of niet is niet relevant, aanpakken die handel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:48

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Welke cowboy heeft dit nu weer opgehangen, verschrikkelijk. Als je alleen al naar het kabelmanagement kijkt weet je wat voor een vlees je in de kuip hebt.

Enige goede oplossing is verplaatsen naar de begane grond op een paar bigfoots. En dan de airco’s op stalen veren in de juiste gewichtscategorie. Maar ja, dat zijn extra centjes. Daarom adviseren die installatie cowboys dit ook niet, want die willen een zo laag mogelijke offerte neerleggen, want een grotere kans op slaging.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-05 08:25
Deze units (MHI) hebben ook een silent modus, hierdoor zal de buitenfan en compressor minder snel draaien idem. Misschien opereert de airco net in een toerengebied welke nare resonanties doorgeeft.

Bij stevige compressorsnelheden willen de leidingen ook graag meetrillen, let er dus op dat ze zoveel mogelijk vrij lopen (achter de unit bv maar ook de muurdoorvoer).

Verder de poten (4x) en de beugel proberen te dempen. Voor de poten kun je toe met een veersysteem zoals deze (rubber wordt hard als het koud is);

https://www.ventilatielan...0wzgdnEAQYASABEgLt5_D_BwE

of deze;

https://aircoshopnl.nl/to...0wzgdnEAQYBSABEgLcTfD_BwE

Deze blijken vaak erg effectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:52
voz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:53:
Hier ook een muurbeugel met resonantie bij starten van de airco en verwarmen bij lagere temperaturen. De enige oplossing bij mij was stalen veren. Daarbij heb ik dempende muurpluggen, maar dat was al voor de stalen veren. De dempende pluggen op zich maakten niet veel verschil, de stalen veren losten het probleem volledig op. Daarvoor rubberen dempers gehad, die losten het probleem slechts gedeeltelijk op.
Hier een combi van stalen veren met rubber er omheen. Dit werkt perfect, helemaal geen last meer. Ik denk dat dit dan ook de oplossing is, en kost ook geen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Grutte Pier schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:55:
Deze units (MHI) hebben ook een silent modus, hierdoor zal de buitenfan en compressor minder snel draaien idem. Misschien opereert de airco net in een toerengebied welke nare resonanties doorgeeft.

Bij stevige compressorsnelheden willen de leidingen ook graag meetrillen, let er dus op dat ze zoveel mogelijk vrij lopen (achter de unit bv maar ook de muurdoorvoer).

Verder de poten (4x) en de beugel proberen te dempen. Voor de poten kun je toe met een veersysteem zoals deze (rubber wordt hard als het koud is);

https://www.ventilatielan...0wzgdnEAQYASABEgLt5_D_BwE

of deze;

https://aircoshopnl.nl/to...0wzgdnEAQYBSABEgLcTfD_BwE

Deze blijken vaak erg effectief
Ik hoor van verschillende bronnen dat de blauwe en groene veren het probleem vaak oplossen. Bij mij was dat helaas niet zo. Resonantie was nog net zo aanwezig als bij de rubber dempers die ik daarvoor had.
De onderste oplossing, de stalen veren, werken echter perfect. Trillingen zijn helemaal weg.

Waarmee ik wil zeggen: er is geen universele oplossing, deze is afhankelijk van de situatie.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Om te zorgen dat de airco zijn trillingen niet doorgeeft aan de muur, heb je het liefst geen verbinding tussen die twee. Dat kan natuurlijk niet. Maar met een veer kom je aardig in de buurt. Voor trillingen is er dan alsnog bijna geen verbinding. Net als de vering (incl. luchtbanden) van een auto. Hoe zachter, hoe beter het werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 25-11-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza Mario
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-03 15:30
paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:53:
[...]

Het is slecht te zien vanuit dit perspectief, maar het lijkt me echt heel erg veel minder.
Voor mijn gevoel hangt de rechter unit wellicht 25 cm van zijn eigen HWA af.

edit:

:')

[Afbeelding]

offtopic:
heb de buitenafmetingen van een mitsu buitenunit gegeven want zo te zien is dat wat het is

@Riemerdj hoe ver zit GPT er vanaf? :D
Op foto is afstand ongeveer 3 hele stenen is dan 66 cm ipv 10.8 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pizza Mario schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:07:
[...]

Op foto is afstand ongeveer 3 hele stenen is dan 66 cm ipv 10.8 cm
aan de andere kant natuurlijk

zie ook:
Riemerdj in "Resonantie airco buitenunit"

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 09-12-2024 17:26 ]

Pagina: 1