Zeer hoge luchtvochtigheid in hele huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 06:36
Probleem: wij hebben een zeer hoge luchtvochtigheid geconstateerd in onze woning en willen hier de juiste vervolgstappen voor zetten.

Woning:
De woning is in 2016 geheel verbouwd en heeft energielabel C, spouwmuurisolatie, vloerisolatie (pir, 8 cm), dakisolatie hellend dak 9cm pur, dakisolatie plat dak 10 cm pir. Overal hr++ beglazing. Maar twee luchtroosters (hal). Woning wordt continu opgewarmd door vloerverwarming en is nergens kouder dan 19 graden. Woonkamer wordt bijgestookt door een gesloten houtkachel met externe luchtaanvoer. Toch is de gemiddelde luchtvochtigheid 70-80% momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0mfqL6KFD2h2emxZZU3SpTKm2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2BOI74N5UYWxay2VnhROcu2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHvMLAdSYRf0K7pqgOGtEkcnW6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCP2vHo5UflzUKpEAhR8Jxgn.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren wel meerdere ramen op een kier, maar het daalt niet echt (stijgt in sommige gevallen). Vorige week voor het eerst schimmel gezien in een kamer aan de onderzijde wat optrekkend vocht zou kunnen zijn. Wat zouden we kunnen doen om dit te verbeteren? Moeten we denken aan bijvoorbeeld wtw, mechanische ventilatie, extra isolatie? Alle plafonds zijn van hout en nog niet afgewerkt (overal underlayment) zichtbaar. We willen nog extra gaan isoleren in het gehele huis, waarna we het hout willen afwerken met gips en kunnen nu dus bijvoorbeeld nog aan mechanische ventilatie denken of een WTW te realiseren als dat het probleem kan verhelpen.

We hebben geen luchtafvoer in de badkamer, dat moet nog gerealiseerd worden in de komende tijd. Zou dat grotendeels de bron van het hele probleem kunnen zijn? Het lijkt mij sterk dat dat alles zo kan verhogen, maar ik heb werkelijk geen idee.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je hebt eigenlijk je hele huis geisoleerd en kierdicht gemaakt, maar doet op twee roostertjes na eigenlijk niet aan ventileren, zelfs in de badkamer niet. Dan kun je inderdaad dit soort problemen krijgen.

Ik zou even wat langere tijd goed ventileren, en kijken wat er dan gebeurd met de luchtvochtigheid. Ik zou daarnaast alvast zeker kijken naar de ventilatieopties die je kunt inzetten in je woning. Misschien zijn een paar de-centrale WTW units al voldoende voor je woning. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Je kan eenvoudigweg niet alles dicht isoleren en dan verwachten dat je lucht gezond blijft.
Dus je enige oplossing is zorgen voor ventilatie. Door zelf ramen open te zetten en te monitoren met je metertjes of een ventilatiesysteem in te bouwen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:17

paQ

Elm0 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:19:

We hebben geen luchtafvoer in de badkamer, dat moet nog gerealiseerd worden in de komende tijd. Zou dat grotendeels de bron van het hele probleem kunnen zijn? Het lijkt mij sterk dat dat alles zo kan verhogen, maar ik heb werkelijk geen idee.
Ja dat is wel funest natuurlijk.

Een goede RLV betekent stoken + ventileren. Als je een van de twee niet doet, dan heb je een vochtig huis.
Ook niet bepaald gezond.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

We hebben geen luchtafvoer in de badkamer, dat moet nog gerealiseerd worden in de komende tijd. Zou dat grotendeels de bron van het hele probleem kunnen zijn?
Nee. Dat is wel een probleem voor de badkamer zelf, maar dat zal het niet voor de rest van het huis oplossen.

Een beetje gezin brengt alleen al door adem te halen en te zweten liters aan vocht in je huis. Betere isolatie vereist betere ventilatie. Dus mechanische ventilatie of balansventilatie hoort zeker op je lijstje, daarmee pak je dit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier hebben we in de woonkamer ook altijd in de stookperiode de ventilatieroosters dicht. Als ik dat niet doe, dan dropt de temperatuur snel in de woonkamer, want vaak wind op het oosten, wat zo door de woonkamer giert dan. Ofwel, behoorlijk meer stookkosten. RLV zit rond 60%. Wat nog net prima is.

Wellicht zit jouw huis nog meer dicht? Boven hebben we alle roosters wel gewoon open namelijk (stoken we ook niet).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Eigenlijk is het vreemd dat dit nu pas een probleem wordt, terwijl je verbouwing al in 2016 was. Heb je gegevens om te vergelijken of het afgelopen jaren veel minder was?

Het zou kunnen dat het weer van afgelopen tijd meegespeeld heeft. Zo is het volgens mij redelijk windstil geweest de afgelopen tijd, dat komt je ventilatie niet ten goede. Daarbij was het ook nog redelijk vochtig.

Op het moment is het buiten ruwweg 10 graden aan 90%, warm je die lucht op naar 19 graden dan houd je 51% relatieve luchtvochtigheid over. Je moet dus nogal flink ventileren om 70/80% luchtvochtigheid naar beneden te krijgen met de huidige omstandigheden.
Volgende week lijkt er een wat koudere periode aan te komen met overdag rond de 5 graden en wat nachtvorst. Als ons dan ook nog wat zonneschijn gegund is zou dat al een stuk moeten scehelen.

Aangezien je je huis flink geisoleerd hebt is het ook handig om de ventilatie eisen voor nieuwbouw er eens bij te pakken:
De minimale ventilatiecapaciteit moet 0,9 dm³ per seconde, per m² zijn.
Reken dat eens om voor de oppervlakte van jouw huis en houdt vervolgens je hand eens voor die ventilatie roosters. Denk je dat je hier enigszins in de buurt komt?

(Huis van 2.6m hoog bevat per vierkante meter 2,6m³ aan lucht. Dit moet dus 0,9 dm³ per m²/s ventileren. Per uur maakt dat 0,9 dm³ * 3600 = 3240 dm³, wat neerkomt op 3,24 m³ per uur voor iedere m² in je huis. Afhankelijk van de precieze afmetingen van je huis moet je dus ruwweg ieder uur de complete luchtinhoud van je huis vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:44
Sinds gisteren wel meerdere ramen op een kier, maar het daalt niet echt (stijgt in sommige gevallen).
Dat gaat ook nog wel even duren voordat al het vocht je huis uit is.
Vorige week voor het eerst schimmel gezien in een kamer aan de onderzijde wat optrekkend vocht zou kunnen zijn. Wat zouden we kunnen doen om dit te verbeteren? Moeten we denken aan bijvoorbeeld wtw, mechanische ventilatie, extra isolatie? Alle plafonds zijn van hout en nog niet afgewerkt (overal underlayment) zichtbaar. We willen nog extra gaan isoleren in het gehele huis, waarna we het hout willen afwerken met gips en kunnen nu dus bijvoorbeeld nog aan mechanische ventilatie denken of een WTW te realiseren als dat het probleem kan verhelpen.
Meer ventileren is altijd een goed idee. Die mechanische ventilatie (al dan niet met WTW) had er allang moeten zijn als je zo hard aan het isoleren bent geslagen.
Pieter van Ras schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:04:
Eigenlijk is het vreemd dat dit nu pas een probleem wordt, terwijl je verbouwing al in 2016 was. Heb je gegevens om te vergelijken of het afgelopen jaren veel minder was?
Hypothese:
Toen was er nog geen baby en was de ventilatie net voldoende.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:15:
[...]

Hypothese:
Toen was er nog geen baby en was de ventilatie net voldoende.
Er is een groot nieuw aquarium *D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-09 10:49
NeFoRcE schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:11:
Hier hebben we in de woonkamer ook altijd in de stookperiode de ventilatieroosters dicht. Als ik dat niet doe, dan dropt de temperatuur snel in de woonkamer, want vaak wind op het oosten, wat zo door de woonkamer giert dan. Ofwel, behoorlijk meer stookkosten. RLV zit rond 60%. Wat nog net prima is.

Wellicht zit jouw huis nog meer dicht? Boven hebben we alle roosters wel gewoon open namelijk (stoken we ook niet).
Haal eens een CO2 meter in huis. Het is niet de bedoeling dat je je roosters gaat dichtzetten. Ventileren is ook voor je gezondheid, niet enkel om je te pesten met hogere stookkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:15
Probleem: wij hebben een zeer hoge luchtvochtigheid geconstateerd in onze woning en willen hier de juiste vervolgstappen voor zetten.

Woning:
De woning is in 2016 geheel verbouwd
Sinds de 2016 en nu ervaar je dit probleem?

Heb je daadwerkelijk last van het vocht? Heb je schimmels? Heb je condens? Ondervind jezelf klachten?
Of lees je op internet problemen en heb je wel “echt” een probleem?
Ik stel deze vragen omdat men elkaar via internet nogal eens onrustig wil maken met problemen die er niet zijn en vervolgens wel van alles gaan zien.

Zijn de meetgegevens een weekmaand opname of zijn ze representatief voor een heel jaar?
Volgens jou tabel de recente periode.

Als er daadwerkelijk een probleem is dan kan je er inderdaad opzoek gaan naar een oplossing.
Ventilatie in de badkamer is een no brainer. Maar zal zeker niet het hele huis continue van te veel vocht voorzien.

[ Voor 27% gewijzigd door barry86 op 14-11-2024 08:06 ]

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 06:36
Wij hebben de woning vorig jaar oktober gekocht en zijn er gaan wonen in december, we hebben destijds niets opgemerkt, behalve dat we nogal veel moesten stoken om het warm te krijgen/houden. Dit komt, verwacht ik, gedeeltelijk door de isolatie/bouw van het huis (geheel begane grond (155m2), woonkamer 11x6 open tot de nok à 4,30 meter). Maar het kan ook zijn dat de luchtvochtigheid destijds ook al zo hoog was waardoor de woning slecht(er) opwarmde.

In de woning hebben wij geen aanpassingen gedaan, wij hebben het zo overgenomen van de vorige bewoners.
Question Mark schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:08:
Je hebt eigenlijk je hele huis geisoleerd en kierdicht gemaakt, maar doet op twee roostertjes na eigenlijk niet aan ventileren, zelfs in de badkamer niet. Dan kun je inderdaad dit soort problemen krijgen.

Ik zou even wat langere tijd goed ventileren, en kijken wat er dan gebeurd met de luchtvochtigheid. Ik zou daarnaast alvast zeker kijken naar de ventilatieopties die je kunt inzetten in je woning. Misschien zijn een paar de-centrale WTW units al voldoende voor je woning. :)
Ik ga daar even naar kijken! Het lijkt dat een centrale WTW tussen de leef en natte ruimtes redelijk moeilijk is aangezien ik niet bij die ruimtes kan komen van binnenuit (zie afbeelding, hal + slaapkamer = plat dak). De balkenlaag (ca 17cm) zou geen spirobuis kunnen hebben in ieder geval, of we moeten gaan voor platte buizen, maar daar zou ik nog in moeten duiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7HSAixBjSj54lLEZEJ6nM7sKfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3H0uSUCXVZaZifzWw12Li2x.jpg?f=fotoalbum_large
NeFoRcE schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:11:

Hier was ik ook "bang" voor, dit was wel het geval in onze vorige woning (1920 woning), waardoor ik er nu helemaal niet bij stilgestaan heb en alles dichtgehouden heb. Daar hadden we alles potdicht, maar aangzien de lucht overal toch nog langs kon hadden we daar waarschijnlijk toch een betere ventilatie dan wat we nu hebben.
Pieter van Ras schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:04:
Op het moment is het buiten ruwweg 10 graden aan 90%, warm je die lucht op naar 19 graden dan houd je 51% relatieve luchtvochtigheid over. Je moet dus nogal flink ventileren om 70/80% luchtvochtigheid naar beneden te krijgen met de huidige omstandigheden.

Volgende week lijkt er een wat koudere periode aan te komen met overdag rond de 5 graden en wat nachtvorst. Als ons dan ook nog wat zonneschijn gegund is zou dat al een stuk moeten scehelen.

Aangezien je je huis flink geisoleerd hebt is het ook handig om de ventilatie eisen voor nieuwbouw er eens bij te pakken:
De minimale ventilatiecapaciteit moet 0,9 dm³ per seconde, per m² zijn.
Reken dat eens om voor de oppervlakte van jouw huis en houdt vervolgens je hand eens voor die ventilatie roosters. Denk je dat je hier enigszins in de buurt komt?

(Huis van 2.6m hoog bevat per vierkante meter 2,6m³ aan lucht. Dit moet dus 0,9 dm³ per m²/s ventileren. Per uur maakt dat 0,9 dm³ * 3600 = 3240 dm³, wat neerkomt op 3,24 m³ per uur voor iedere m² in je huis. Afhankelijk van de precieze afmetingen van je huis moet je dus ruwweg ieder uur de complete luchtinhoud van je huis vervangen).
"Je moet dus nogal flink ventileren om 70/80% luchtvochtigheid naar beneden te krijgen met de huidige omstandigheden." - Ha, dat dacht ik nu ook al, het is wel iets verbeterd sinds gisteren, alle ruimtes zijn circa 8% gedaald in luchtvochtigheid en zitten nu tussen de 65-72, waar ze gisteren tussen de 72-80 zaten.

Ik weet nu al dat ik niet in de buurt kom met die ventilatieroosters, dat zijn twee roosters van 30 centimeter breed. Als ik de oppervlakte (155m2)x 3,24m3 doe dan zou ik ca 502,2m3 moeten ventileren per uur?
barry86 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:11:
Sinds de 2016 en nu ervaar je dit probleem?

Heb je daadwerkelijk last van het vocht? Heb je schimmels? Heb je condens? Ondervind jezelf klachten?
Of lees je op internet problemen en heb je wel “echt” een probleem?
[..]
Zijn de meetgegevens een weekmaand opname of zijn ze representatief voor een heel jaar?
Volgens jou tabel de recente periode.
Niet gemeld inderdaad, my bad, maar wij hebben de woning sinds afgelopen oktober (zie begin van deze comment). Ik kwam er achter na een gesprek over na-isolatie en dat ik toen pas naar mijn vochtigheidspercentage keek. We hadden diezelfde week wel net lichte schimmelvorming ontdekt op een muur (onderzijde van een muur), aangezien mijn vriendin nu ook nog ziek is voelde ik toch wat druk uiteraard ;). Ik heb niet meer data dan wat ik hierboven getoond heb helaas.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je misschien wat foto's van de woning? Kozijnen van de buitenkant, foto van de woning vanuit de tuin, voorgevel, de nok waar je het over hebt, dat soort dingen.

Lijkt me een tweevoudig probleem; huis slecht op te warmen dus je gaat minder ventileren, en er is weinig ventilatie uit zichzelf.

De beste oplossing is mechanische ventilatie aanbrengen, maar in de basis zou je ook al kunnen kijken naar een gewone ventilator om het binnenshuis te laten circuleren. Je hebt een vrij uitgestrekte woning, een ventilator die lucht van de woonkamer afvoert en naar de bijkeuken pompt zou je al een luchtstroom geven die de vochtigheid in huis gelijktrekt. Alleen trek je dan in dit geval ook al het vocht van de badkamer mee de woonkamer in, dus dat moet je sowieso oplossen.

Log je toevallig ook de temperatuur in iedere ruimte? Zet die in Home Assistant eens onder elkaar, zie je dan pieken in luchtvochtigheid wanneer het koud is?

Uiteindelijk wil je gewoon je huis boven de 15 graden krijgen en de luchtvochtigheid tussen de 40 en 60%, dat is het minimale om schimmelvorming te voorkomen. De vraag is even wat je hebt aan ramen/kozijnen en hoe het er allemaal uitziet, en of er een patroon te herkennen is (relatief aan zichzelf of rlv-temp)

• paQ

paQ

Elm0 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:43:

Ik weet nu al dat ik niet in de buurt kom met die ventilatieroosters, dat zijn twee roosters van 30 centimeter breed. Als ik de oppervlakte (155m2)x 3,24m3 doe dan zou ik ca 502,2m3 moeten ventileren per uur?
Dat hoeft niet perse onvoldoende te zijn, maar er moet ook ergens een mechanische afvoer zijn zodat er trek ontstaat. Ergo: warme lucht neemt meer vocht op, dus als je de vochtige warme lucht ook weer afvoert dan daalt de LV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

Breek je hoofd er niet te hard over zolang je geen afzuiging hebt in de badkamer.
Eens die er is los je twee problemen in een keer op, het vocht van de badkamer kan de rest van het huis amper nog in, en er wordt lucht uit je huis gezogen, die door verse buitenlucht wordt vervangen. Het zal zeker efficiënter worden als je op strategische plaatsen er voor zorgt dat buitenlucht gemakkelijk via een rooster je huis binnen kan, maar tenzij je huis overal is afgetaped en je geen buitendeuren hebt zal er nu ook wel lucht binnen geraken.

• BovenHond
  • Laatst online: 11-09 10:43
Het is de afgelopen weken / maanden sowieso erg vochtig. Het is immers nog niet zo koud dat er flink gestookt moet worden in een modern huis.

Dat de luchtvochtigheid eerst stijgt zodra je gaat ventileren is normaal. Er komt koudere lucht in je huis bij het ventileren. Koudere lucht kan minder vocht vast houden. En daarom is de relatieve luchtvochtigheid van koude lucht hoger. Zodra deze lucht opwarmt naar kamertemperatuur zal de relatieve luchtvochtigheid dalen.

Bij mij zijn de deuren in mijn huis hier een factor in. Origineel horen hier opdekdeuren met een grote kier aan de onderkant in het huis. Maar die zijn in mijn huis vervangen voor mooie stompe deuren die helemaal tot aan de grond komen. Dat is een stuk mooier, maar hierdoor is de ventilatie vanuit de kamers door de ventilatieroosters een stuk lager geworden.

Ik los dit op twee manieren op:
1. Ik lucht bewuster en langer. Ramen open en echt even zorgen voor voldoende frisse lucht
2. Tevens heb ik een luchtontvochtiger gekocht. Die zijn ongeveer 200 euro. Ik meet in de kamers en zet dit ding daar neer waar de luchtvochtigheid het hoogste is.

Voor mij is luchtvochtigheid iets belangrijks omdat ik al een keer met longontsteking in het ziekenhuis heb gelegen. Dat wil ik niet nog een keer meemaken daarom let ik goed op allerlei dingen die daar mee te maken hebben..

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:11
Als je in de hal al twee roosters hebt is het logische vervolg een afzuigunit installeren met een vochtsensor voor de badkamer, met eventueel ook nog een afzuigpunt in de bijkeuken.
Voor de woonkamer in ieder geval even kijken naar je afzuigkap, deze wil je naar buiten hebben als je nu geen enkele ventilatie hebt. Tevens kun je er ook aan denken om de luchtaanvoer van de kachel weer van binnenuit te maken. Dat is vaak makkelijk te realiseren. Dan heb je in ieder geval ventilatie als je aan het koken en aan het stoken bent. Als je geen roosters hebt in de woonkamer is het wel verstandig om de deur naar de gang dan een beetje open te zetten of te zorgen voor een spleet aan de onderzijde.
Of die twee roosters dan nog voldoende zijn ga je vanzelf ontdekken. Ik zou geen extra roosters meer installeren in de woonkamer maar op zoek gaan naar een oplossing in de vorm van gevelventilatie met WTW als de ventilatie dan nog niet voldoende is.

Engineering

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 14:57
Bij ons ook een probleem met een woning uit 2005 en wel voorzien van mechanische ventilatie (die continu draait). Wij hadden condens op sommige ramen + een luchtvochtigheid van >70%. Wij moesten nog helemaal niet stoken + een hoge luchtvochtigheid buiten zorgden hiervoor. Nu maar de kachel iets hoger gezet + een luchtontvochtiger neergezet. Ik merk het ook aan het gras in onze tuin. Zal straks met drogere buitenlucht verbeteren.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Zit er een kruipruimte onder de vloer? Zoja, is die erg vochtig of nat? Als de vloer niet luchtdicht is kan het vocht het huis binnen komen. De kruipruimte dient overigens ook geventileerd te worden.
Met een baby heb je ook extra vuile was die ook weer gedroogd moet worden. Als je de was in huis ophangt geeft dit ook veel extra vocht. De (vochtige) luchtafvoer van de wasdroger moet ook naar buiten. Gebruik je de afzuiger voldoende tijdens het koken?
De badkamer zou je het best meteen na het douchen droog kunnen maken, zeker als je daar nog geen afzuiging hebt.
Tenslotte zit er nergens een (kleine) lekkage in de waterafvoer? Laatst las ik een bericht dat de afvoer van de nieuwe keuken niet was aangesloten en het water rechtstreeks de kruipruimte inliep. Uiteraard gaf dat ook een groot vochtprobleem.
Zolang je nog geen mechanische ventilatie hebt dan is het zaak om 1 of ramen op een kier te zetten. Droge lucht warmt sneller op dan vochtige lucht en voelt sowieso comfortabeler aan zodat je 1 graadje minder warm hoeft te stoken.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
Kwestie van voldoende verwarmen en ventileren.
Denk ook eens aan een afzuig-box met CO2 meting.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Pieter van Ras
Aan die plattegrond te zien heb je een raam in de badkamer, kan die open? En anders het raam in de bijkeuken.
Dan lijkt me dat prima voldoende om te kunnen luchten na het douchen. Ja dan kan het tijdelijk wat frisser worden in de badkamer, maar dan gaat dat vocht in ieder geval naar buiten in plaats van de woning in.
Elm0 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:43:
Niet gemeld inderdaad, my bad, maar wij hebben de woning sinds afgelopen oktober (zie begin van deze comment). Ik kwam er achter na een gesprek over na-isolatie en dat ik toen pas naar mijn vochtigheidspercentage keek. We hadden diezelfde week wel net lichte schimmelvorming ontdekt op een muur (onderzijde van een muur), aangezien mijn vriendin nu ook nog ziek is voelde ik toch wat druk uiteraard ;). Ik heb niet meer data dan wat ik hierboven getoond heb helaas.
Hypothese: De vorige bewoners hadden ook al last van schimmel en hebben er snel even overheen geschilderd voor de verkoop? })

Toevallig zelf nog iets gedaan wat vocht in het huis brengt, stucen/schilderen etc, lang koken zonder afzuigkap vol aan?

Zoals gezegd als het pas sinds oktober is zou ik me er niet al te druk over maken, dan is het waarschijnlijk grotendeels veroorzaakt door het huidige vochtige weer en te weinig ventileren. Wat vaker een raampje open en wat zonneschijn/vorst buiten en het zou al gauw beter moeten worden.
Wel belangrijk om het in de gaten te houden en tijdig extra te ventileren wanneer nodig.

Voor wat historie zie bv dit: https://www.wetterzentrale.de/nl/weatherdata.php
Hier kan je de min/max relatieve luchtvochtigheid per dag zien. Scroll eens door de dagen heen en je zal zien dat we afgelopen tijd veel dagen hebben gehad met hoge luchtvochtigheid.
Eind oktober zaten we bijvoorbeeld op dagen met een max temperatuur van rond de 13-15 graden en een minimale luchtvochtigheid van over de 80% op dagbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 11-09 15:07
Tupolev schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:45:
... Tevens kun je er ook aan denken om de luchtaanvoer van de kachel weer van binnenuit te maken. Dat is vaak makkelijk te realiseren....
Dat lijkt me richting "als je een wondje hebt kan je je arm best afzetten, dan ga je er niet aan krabben". Kachel is een bron van ongezone lucht, als je die lucht van binnen trekt ga je keihard je huis afkoelen als de kachel werkt (enorme luchtstroom), heb je extra tocht als de kachel niet werkt, en loop je risico om rook in huis te krijgen (als je onderdruk krijgt door windrichting, of als je de dampkap inschakelt).

@Elm0 Overweeg toch eens goed of je geen ventilatie typeD wil, daar kan je je huis perfect mee ventileren, geen koudeval of tocht (geen raamroosters nodig), het zal de lucht drogen (indien te droog kan je een enthalpiewisselaar overwegen), minder buitengeluid en centraal gefilterde lucht. O ja, je recupereert nagenoeg alle warmte die je naar buiten blaast.
Voor je plat dak kan je meerdere kleinere buizen door het midden van de balken heen boren, of een koof tegen de muur voorzien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter van Ras
Ik ben wel benieuwd of de TS verbetering ziet met de huidige weersomstandigheden.
Er zijn diverse calculators hiervoor te vinden (bv https://www.lenntech.nl/c...relatieve-vochtigheid.htm).

Bijvoorbeeld 3 graden 100% relatieve luchtvochtigheid levert bij opwarmen tot 20 graden 34% luchtvochtigheid op. Hiermee zou het toch mogelijk moeten zijn de luchtvochtigheid in huis flink omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gebrek aan ventilatie door zo als reeds vermeld isolatie..

weet niet of je ook op GAS kookt maar ook daarbij komt een bak waterdamp vrij

404 Signature not found

Pagina: 1