Warmtepomp in een 1923' appartement (renovatie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-05 07:44
Ik ben bezig met een volledige renovatie van mijn appartement en overweeg de installatie van een lucht/water warmtepomp. Graag ontvang ik advies over welke warmtepomp het beste past bij mijn situatie en welk boilervat geschikt is.
Situatieschets:
  • Type woning: Appartement met twee woonlagen (tweede en derde verdieping).
  • Totale woonoppervlakte: Circa 140 m² (70 m² per verdieping).
  • Bouwjaar: 1923.
Isolatie en constructie (gepland):
  • Voorgevel: Wordt van binnen geïsoleerd met 80 mm PIR (Rd 3,6).
  • Achtergevel: Wordt van buiten geïsoleerd met 80 mm PIR (Rd 3,6).
  • Dak: Plat dak van ~72 m², wordt van buiten geïsoleerd met 80 mm PIR (Rd 3,6).
  • Vloer tweede verdieping: Wordt gevuld met steenwol isolatie (Rd 2,7) in de woningscheidende vloer tussen mij en de benedenburen.
  • Zijmuren: Bakstenen muren, grenzend aan buren (geen isolatie).
  • Ramen:
    • Tweede verdieping:
      • Voorzijde: Drie ramen van ~1,2 m² per stuk, oude kozijnen met dubbel glas (circa 20 jaar oud) worden vervangen door nieuwe kozijnen met HR++ glas.
      • Achterzijde: Grote ramen met nu enkel glas in houten kozijnen, worden vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas.
    • Derde verdieping:
      • Voorzijde: Drie ramen van ongeveer 0,80 m x 0,80 m, voorzien van dubbel glas (circa 20 jaar oud). Overweeg vervanging naar HR++ glas.
      • Achterzijde: Drie ramen van ~0,80 m x 0,80 m met dubbel glas (20 jaar oud), overweeg vervanging naar HR++ glas.
Verwarming en warm water:
  • Hoofdverwarming: Droogbouw, watergedragen vloerverwarming.
  • Warm water: Huishouden voor twee personen met een regendouche en bad. De keuken heeft een Quooker, dus daar is geen extra warm water nodig.
Ventilatie:
  • Type ventilatie: Type C (natuurlijke toevoer via roosters, mechanische afvoer).
  • Luchtdichtheid: Alle kieren en tochtplekken ga ik proberen te dichten tijdens de renovatie, alleen gezien de leeftijd van het pand zal dit geen 100% resultaat opleveren
Warmteverliesberekening:
Op basis van de geplande isolatie en huidige situatie heb ik een warmteverliesberekening gemaakt om de benodigde capaciteit van de warmtepomp te bepalen.
1. Muren en dak (na isolatie):
  • U-waarde muren/dak: 1 / Rd = 1 / 3,6 ≈ 0,278 W/m²K.
  • Oppervlakte voor- en achtergevels (excl. ramen):
    • Voorgevel: Breedte 5 m x hoogte (2,8 m + 2,6 m) = 27 m².
    • Achtergevel: Zelfde als voorgevel = 27 m².
    • Totale oppervlakte gevels: 54 m².
  • Totale oppervlakte ramen voor- en achtergevels:
    • Voorzijde ramen: (3 x 1,2 m²) ≈ 3,6 m².
    • Achterzijde ramen (tweede verdieping): (2 x 3,0 m²) = 6 m².
    • Achterzijde ramen (derde verdieping): (3 x 0,64 m²) ≈ 1,92 m².
    • Totale raamoppervlakte: 3,6 m² (voorzijde) + 6 m² (achterzijde tweede verdieping) + 1,92 m² (achterzijde derde verdieping) ≈ 11,52 m².
  • Geveloppervlakte zonder ramen: 54 m² - 11,52 m² ≈ 42,48 m².
  • Warmteverlies gevels: Q = U x A x ΔT = 0,278 W/m²K x 42,48 m² x 21 K ≈ 249 W.
2. Ramen:
  • U-waarde HR++ glas: ≈ 1,1 W/m²K.
  • U-waarde oud dubbel glas: ≈ 2,8 W/m²K.
  • Warmteverlies ramen:
    • Nieuwe HR++ ramen (tweede verdieping): 9,6 m² x 1,1 W/m²K x 21 K ≈ 221 W.
    • HR++ ramen (achterzijde derde verdieping): 1,92 m² x 1,1 W/m²K x 21 K ≈ 44 W.
    • Oud dubbel glas (derde verdieping): (Indien niet vervangen) 0 W (aangenomen dat deze behouden blijven).
    • Totaal warmteverlies ramen: 221 + 44 ≈ 265 W.
3. Dak:
  • Oppervlakte dak: ~72 m².
  • Warmteverlies dak: Q = U x A x ΔT = 0,278 W/m²K x 72 m² x 21 K ≈ 420 W.
4. Vloer tweede verdieping:
  • U-waarde vloer: 1 / Rd = 1 / 2,7 ≈ 0,370 W/m²K.
  • Warmteverlies vloer (naar benedenburen):
    • Temperatuurverschil (ΔT): 3 K (aangenomen).
    • Oppervlakte vloer: 70 m².
    • Warmteverlies vloer: Q = 0,370 W/m²K x 70 m² x 3 K ≈ 78 W.
5. Zijmuren:
  • Oppervlakte zijmuren: 2 x (13 m x (2,8 m + 2,6 m)) = 2 x (13 m x 5,4 m) = 140,4 m².
  • U-waarde bakstenen muur: ≈ 1,6 W/m²K.
  • Warmteverlies zijmuren (naar buren):
    • Temperatuurverschil (ΔT): 3 K (aangenomen).
    • Warmteverlies zijmuren: Q = 1,6 W/m²K x 140,4 m² x 3 K ≈ 674 W.
6. Ventilatie:
  • Inhoud woning: 140 m² x gemiddelde plafondhoogte 2,7 m ≈ 378 m³.
  • Ventilatievoud: 0,5 keer per uur.
  • Warmteverlies ventilatie: Qv = 0,33 x n x V x ΔT = 0,33 x 0,5 x 378 m³ x 21 K ≈ 1.309 W.
Totale warmteverlies:
  • Transmissieverliezen: 249 (gevels) + 265 (ramen) + 420 (dak) + 78 (vloer) + 674 (zijmuren) ≈ 1.686 W.
  • Ventilatieverliezen:1.309 W.
  • Totaal: ~2.995 W.
Met een veiligheidsmarge van 20% kom ik op een benodigde verwarmingscapaciteit van ongeveer 3,6 kW. Ik moet alleen zeggen... dat klinkt heel laag.
Vragen:
  • 1. Welke lucht/water warmtepomp raden jullie aan voor mijn situatie?
    • Zijn er specifieke merken of modellen die goed passen bij een appartement met deze kenmerken?
  • 2. Welk boilervat is geschikt voor een huishouden van twee personen met een regendouche en bad?
    • Ik overweeg een boilervat van ~200 liter, maar gezien de oude constructie twijfel ik of de vloer een verticaal boilervat kan dragen. Is een liggend boilervat een betere optie, of moet ik overwegen de vloer te verstevigen?
  • 3. Is het verstandig om de oude dubbele beglazing op de derde verdieping te vervangen door HR++ glas?
    • Hoeveel warmtewinst kan ik hiermee verwachten, en weegt dit op tegen de kosten?
Overige informatie:
  • Daktoegang: Het platte dak heeft directe en eenvoudige toegang voor installatie van de buitenunit.
  • Keuken: Warm water wordt geleverd via een Quooker; geen extra warm water nodig voor de keuken.
  • Ventilatie: Alle kieren en tochtplekken worden gedicht tijdens de renovatie.
  • Hoofdverwarming: Droogbouw, watergedragen vloerverwarming.
Warmtepomp
Een lucht/water warmtepomp lijkt me het beste, waarbij monobloc denk ik de voorkeur heeft gezien de eenvoud van installeren; installatie zal gedaan worden door een vakman, dus zo veel maakt het nou ook weer niet uit. Aangezien het om een volledige renovatie gaat, zijn vooral de kosten van belang. Ik ben iemand waar het gewoon moet werken, ik ga zelf niet de WP finetunen om 10kWh te gaan besparen op jaarbasis (om maar even een uiterste te benoemen).

Ik vond zelf de Itho Daalderop Amber wel interessant, zeker qua prijs, en hij lijkt te doen wat ik wil. Echter ken ik dit merk totaal niet. Ook de Itho Daalderop HP-S is qua prijs heel interessant (split unit).

De derde optie voor mij zou de Intergas Xource zijn, bekender merk voor mij en prijs-technisch ook nog netjes. Nu heeft deze wel een opvolger zover ik weet, maar die kon ik nog niet te koop vinden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door the-hyrax op 13-11-2024 09:17 ]