240 V input volgens UPS, klopt dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgullstar
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Edit: oorspronkelijk wou ik alleen maar vragen of 240 uit de WCD normaal was, vandaar dat deze in BK staat. Misschien past hij toch beter ergens anders?

Onlangs een double conversion UPS gekocht om mijn PC te beschermen. (Power station met LiFePO4 overwogen, maar de aanschafprijs was te hoog voor me.)

Nu zie ik op het display en de software wat opvallende waarden en ik hoop dat iemand hier er verstand van heeft en me wil helpen:

input.voltage: 240.9 # zou dit niet 230 moeten zijn?
input.voltage.nominal: 230.0 # zoals de software verwacht?

output.powerfactor: 0.9 # Ik heb een 80 plus platinum PSU, heeft dat hier invloed op? Kan ik dit uberhaupt beïnvloeden?

output.voltage: 230.0 # dit is instelbaar. Is 230 optimaal voor een doorsnee PSU? (frequentie is ook instelbaar, standaard 50Hz.) Minder spanning, minder warmte, langere levensduur? Of doet de verhoging aan stroomsterkte dat weer teniet? Of ga ik te veel vragen van de buck boost converters als ik hem op bijvoorbeeld 100V zet?

battery.runtime: 2520 # deze stond dag 1 op 11640. Ik neem aan dat deze waarde niet goed verkregen wordt.

battery.voltage: 054.7 # Dit is hoger dan verwacht (i.e. 48). ±13.6V per accu tijdens opladen zou normaal moeten zijn¹.
battery.voltage.high: 52.00 # waarom is dit niet 13.6 * 4 * marge? TODO: Misschien moet ik dit zelf instellen.
battery.voltage.low: 41.60
battery.voltage.nominal: 48.0

¹ https://electronics.stackexchange.com/a/280814

[ Voor 5% gewijzigd door cgullstar op 13-11-2024 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 09:32
Geen verstand van UPSsen, hier, maar je netspanning zou in een ideale wereld inderdaad 230 V zijn. Daar zit alleen in de echte wereld 10% marge op, beide kanten op, waarmee het voor de netbeheerder tot 253 V acceptabel is en jouw 240 V vrij normaal is.

Ik geloof dat het in mijn vorige huis ook 242 V was, na verhuizing nu 237 V ofzo, net andere buurt. Het maakt bijvoorbeeld uit hoeveel zonnepanelen er in de buurt zijn etc., best kans dat je 's nachts dichter bij de 230 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:51
Ik dacht eerst altijd dat netbeheerder simpelweg 230V op het grid zetten, waarmee je voltage overal maximaal 230V zou moeten zijn. (ff zonnepanelen uitgesloten).
Het voltage is dan lager, naarmate je verder "op de lijn" zit.

Echter, recent heb ik gelezen dat netbeheerders doorgaans proberen te corrigeren voor het voltage verlies over afstand.
Dus zetten ze een hoger voltage op het beginpunt (maar wel binnen de 10%) op zo'n manier dat de gemiddelde spanning halverwege op 230V uitkomt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgullstar
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Bedankt! Ik heb het al eens eerder gelezen (wikipedia) en het is ook logisch. Ik zou dan verwachten om 230V±10% oid te lezen, maar ja, groep 1 wil het niet zo schrijven, groep 2 wil het niet zo lezen, en groep 3 weet dat het ±10% is. Gelukkig hoor ik (vooralsnog) niet meer bij groep 4.