Mijn vraag
Beste mede Tweakers,
Ubuntu server novice hier
Ik zit met een groot probleem waar ik hoop dat jullie kunnen helpen, het verhaal is als volgt:
Sinds een aantal jaar heb ik een Ubuntu Server file server.
Deze bestaat simpelweg uit een oude dell prebuilt met NAS schijven erin.
Tot nu toe heeft deze altijd gedraaid met 5 (4TB) schijven in Raid6 (12TB bruikbaar).
Zoals altijd liep uiteindelijk de opslag vol dus heb ik deze gisteren geprobeerd op te hogen door een nieuwe SATA kaart te halen (Lenovo 430-16I) en 3 nieuwe schijven toe te voegen.
Eerst wilde ik echter checken of de nieuwe SATA kaart uberhaupt goed werkte dus heb ik al mijn bestaande schijven in de nieuwe kaart geplugged en opgestart.
De Raid werd niet opgepakt en 'sudo cat /proc/mdstat' gaf de volgende output:
"
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10]
unused devices: <none>
"
Aangezien ik gisteren geen tijd had het verder te debuggen heb ik de oude kaart terug gezet, maar tot mijn horror kreeg ik nog steeds dezelfde melding:
"
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10]
"
Mijn /etc/mdadm/mdadm.conf ziet er als volgt uit:
"
# This configuration was auto-generated on Mon, 01 Feb 2021 17:27:06 +0000 by mkconf
ARRAY /dev/md0 metadata=1.2 name=*Redacted*:0 UUID=ef50ed19:4a61412f:fffc13fd:c6f53dc3
"
Mijn fstab als volgt:
"
/dev/md0 /hdd ext4 defaults,nofail,discard 0 0
"
Wat ik al gecheckt heb:
1. sudo mdadm --assemble /dev/md0
Geen resultaat
2. sudo mdadm --detail /dev/md0
mdadm: cannot open /dev/md0: No such file or directory
Ik hoop dat jullie enige wijsheid hebben.
Beste mede Tweakers,
Ubuntu server novice hier
Ik zit met een groot probleem waar ik hoop dat jullie kunnen helpen, het verhaal is als volgt:
Sinds een aantal jaar heb ik een Ubuntu Server file server.
Deze bestaat simpelweg uit een oude dell prebuilt met NAS schijven erin.
Tot nu toe heeft deze altijd gedraaid met 5 (4TB) schijven in Raid6 (12TB bruikbaar).
Zoals altijd liep uiteindelijk de opslag vol dus heb ik deze gisteren geprobeerd op te hogen door een nieuwe SATA kaart te halen (Lenovo 430-16I) en 3 nieuwe schijven toe te voegen.
Eerst wilde ik echter checken of de nieuwe SATA kaart uberhaupt goed werkte dus heb ik al mijn bestaande schijven in de nieuwe kaart geplugged en opgestart.
De Raid werd niet opgepakt en 'sudo cat /proc/mdstat' gaf de volgende output:
"
"
Aangezien ik gisteren geen tijd had het verder te debuggen heb ik de oude kaart terug gezet, maar tot mijn horror kreeg ik nog steeds dezelfde melding:
"
"
Mijn /etc/mdadm/mdadm.conf ziet er als volgt uit:
"
# This configuration was auto-generated on Mon, 01 Feb 2021 17:27:06 +0000 by mkconf
ARRAY /dev/md0 metadata=1.2 name=*Redacted*:0 UUID=ef50ed19:4a61412f:fffc13fd:c6f53dc3
"
Mijn fstab als volgt:
"
/dev/md0 /hdd ext4 defaults,nofail,discard 0 0
"
Wat ik al gecheckt heb:
1. sudo mdadm --assemble /dev/md0
Geen resultaat
2. sudo mdadm --detail /dev/md0
mdadm: cannot open /dev/md0: No such file or directory
Ik hoop dat jullie enige wijsheid hebben.