Tweedehands PIR en resol en wat als nat geworden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 16:09
Voor mijn verbouwing wil ik graag PIR of Resol gebruiken. Nu zie ik op marktplaats best veel tweedehands isolatiemateriaal. Zowel restjes als eerder gebruikt materiaal.
Wat is jullie visie op tweedehands isolatiemateriaal. Is het nog bruikbaar? Wat zijn dingen om op te letten?

Aansluitend daarop vroeg ik me af hoe het zit met resol. Ik lees dat dit kwetsbaarder is voor vocht. Hoe is dit op de lange termijn? Stel resol heeft in de regen gestaan, maar is vervolgens een tijd lang te drogen gelegd, is het dan nog bruikbaar?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
PIR absorbeert vocht. Ik heb veel gebruikte XPS geplaatst, dat werkte prima.
Elke isolatie producent geeft aan dat je het materiaal niet onbeschermd buiten moet opslaan.
De keuze in gebruikte of B keus materiaal is zo groot dat je altijd iets kunt vinden wat wel droog gestaan heeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12

Smurf

Detri

No Hands schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:27:
PIR absorbeert vocht. Ik heb veel gebruikte XPS geplaatst, dat werkte prima.
Elke isolatie producent geeft aan dat je het materiaal niet onbeschermd buiten moet opslaan.
De keuze in gebruikte of B keus materiaal is zo groot dat je altijd iets kunt vinden wat wel droog gestaan heeft.
Sorry maare:

https://www.pirisolatiexl...vlakte%20van%20de%20plaat.
We kunnen u geruststellen, PIR platen kunnen prima tegen vocht. Vanwege de gesloten cellenstructuur kan het materiaal namelijk geen vocht in zich opnemen. Het dringt niet door het materiaal heen en vocht blijft aan de oppervlakte van de plaat.
En alle andere zoekresultaten op de eerste pagina waren het hier mee eens.

Een deel van mijn partij B-keuze PIR heeft maanden buiten gestaan voordat ik het verwerkt had tijdens mn laatste isolatieproject. (andere kamer eerst afmaken + kind verhuizen voor ik verder kon met de rest isoleren) Dat was net zo droog als de delen die eerder verwerkt waren.

Ik zou vooral letten op de dikte (Beetje "duh" maar er is gewoon zoveel keuze op MP dat je precies tot op de juiste centimeter qua dikte kan inkopen), eventueel tong/groef als je platen op elkaar wil aansluiten, en het zou fijn zijn als een of beide zijde al met een ander materiaal bekleed zijn zodat je het (makkelijker) met alu-tape kan afplakken mocht je dit willen.

[ Voor 13% gewijzigd door Smurf op 13-11-2024 08:36 ]

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
Smurf schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:32:
[...]

Sorry maare:

https://www.pirisolatiexl...vlakte%20van%20de%20plaat.

[...]

En alle andere zoekresultaten op de eerste pagina waren het hier mee eens.

Een deel van mijn partij B-keuze PIR heeft maanden buiten gestaan voordat ik het verwerkt had tijdens mn laatste isolatieproject. (andere kamer eerst afmaken + kind verhuizen voor ik verder kon met de rest isoleren) Dat was net zo droog als de delen die eerder verwerkt waren.

Ik zou vooral letten op de dikte (Beetje "duh" maar er is gewoon zoveel keuze op MP dat je precies tot op de juiste centimeter qua dikte kan inkopen), eventueel tong/groef als je platen op elkaar wil aansluiten, en het zou fijn zijn als een of beide zijde al met een ander materiaal bekleed zijn zodat je het (makkelijker) met alu-tape kan afplakken mocht je dit willen.
En toch vin dik net zoveel bronnen die melden dat PIR niet tegen vocht kan, niet in de grond mag en wegrot van vocht.
Maar goed, punt is dat er zoveel aanbod is dat je platen die nat zijn of geweest zijn niet hoeft te kopen zoals je zelf ook al aangeeft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 16:09
Voor wie dit nog interessant vind, ik kwam zojuist een wetenschappelijk artikel tegen die onderzocht wat de invloed was van water op isolatiemateriaal, hoe snel en hoe veel water het materiaal kan opnemen en hoe snel het weer droogt. Ik vond het in ieder geval erg interessant:
https://www.researchgate....d_Good_Building_Practices

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DttI_i5ZVybePoZ9IYeeQqxraa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8uCuR0od6ub5h1xwFGQF1mE0.png?f=fotoalbum_large
Mattila, Hannu-Petteri. (2017). Moisture Behavior of Building Insulation Materials and Good Building Practices.