Hoeveel vebruikt een normale hydrofoor in een woonhuis?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als dit het verkeerde forum is, excuses! Dan kan ik de boel verplaatsen.

In ons pand (drie kleine appartementen: 1e/2e/3e verdieping, historisch pand) is een hydrofoor. Die zou niet al te lang geleden vervangen moeten zijn, dus hij moet redelijk nieuw zijn. Ik zou graag een vaag idee hebben van hoeveel kWu zo'n ding per jaar zou kunnen verbruiken onder normale omstandigheden.

De reden is dat mijn huisbaas onlangs de servicekosten voor "electra" met zo'n 200 euro per persoon per jaar heeft verhoogd, omdat het energieverbruik van het pand (buiten de appartementen) 2,45x zo hoog was vergeleken met het jaar ervoor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7OkC5LV.jpeg

Volgens de huisbaas wordt deze energie verbruikt foor de led-lampen in de gangen en de hydrofoor. (In elk appartement heeft elke huurder gewoon zijn eigen energiecontract voor alles buiten de gedeelde ganglampen en hydrofoor, dus dit verbruik is alleen voor de gedeelde dingen.)

Voor de led-lampen op de gangen kom ik op zo'n 526 kWu per jaar (berekening onder). Dan zou de nieuwe hydrofoor zo'n 1165 kWu hebben verbruikt in 2023. Is dat realistisch voor een normaal woonhuis in de binnenstad van Amsterdam? Ik neem aan van niet, aangezien we altijd al een hydrofoor hebben gehad, en het totale verbruik nu opeens ruim 1000 kWu hoger lag dan in eerdere jaren.

Overigens is te zien dat het energieverbruik in 2021 opeens 4677 kWu was, waarvoor de huisbaas ons niet heeft aangeslagen; dus volgens mij is er sowieso iets vreemds aan de hand.

Alvast dank voor wie dit leest!

10 led-lampen à 6 Watt = 60 Watt
0,06 kW * 24 * 365 = 525.6 kWu per jaar voor de lampen.

Wijziging: ik heb nog eens exact geteld, en het zijn maar 6 lampen in totaal, dus wordt het 6 * 0,006 kW * 24 * 365 = 315,36 kWu per jaar voor de lampen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cerberus_tm op 15-11-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:11
je rekent met led lampen die 100% van de tijd aanstaan?

Ik neem aan dat je met hydrofoor een hydrofoor pomp bedoelt om een leiding op druk te houden? Is dat voor besproeien van een tuin, drinkwater, ??

Een zoek actie levert op dat die er zijn van 500 tot 2000 Watt (vast ook nog wel hoger).
Afhankelijk van hoe vaak hij aan moet slaan en wat zijn standby verbruik is kun je redeneren naar wat het verbruik is.
Beter is om dat te meten over een bepaalde tijd, maar ik vraag me af of het de kern va je verhaal oplost.

Gezien de grafiek die getoond is de grafiek is die de huisbaas laat zien van het "pand-verbruik"?
Bijzonder inderdaad dat in 2021/2022 er zo'n stijging in zit. Ik zou ook eens kijken of er algemene stopcontacten zijn die bv gebruikt worden voor fietsen laden oid.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:19
soepah schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:42:
...
Gezien de grafiek die getoond is de grafiek is die de huisbaas laat zien van het "pand-verbruik"?
Bijzonder inderdaad dat in 2021/2022 er zo'n stijging in zit. Ik zou ook eens kijken of er algemene stopcontacten zijn die bv gebruikt worden voor fietsen laden oid.
Ik snap wat je bedoelt.
Maar een fietsaccu laden gaat geen 4000kWh per jaar aan extra stroomverbruik opleveren.
Een beetje fietsaccu is 500Wh.
Die zou je dan 8.000x moeten laden in 1 jaar om aan 4000kWh te komen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:11
Ik denk dat die 4000 ergens anders vandaan komt inderdaad, maar verwacht ge(mis)bruik van openbaar stroompunt.
Wel bijzonder dat de grafiek 3x een vergelijkbare waarde aangeeft (binnen 3kWh) en 2x een uitschieter.

- Zijn er openbaren stroompunten waar iedereen bij kan?
- Wat is de functie van de Hydrofoor in het gebouw,
- Zijn er significante wijzigingen in bewoners in deze periodes (bv alleenstaande vervangen door groot gezin)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

Reptile209

- gers -

Dat excessieve verbruik zou ook kunnen zijn voor een grote verbouwing/renovatie van het pand: keet voor de aannemer (met straalkachels), zware apparatuur, enz. Is er zoiets geweest in 2021/22?

Wat de hydrofoor betreft: als je er bij kan komen, dan kan je op het typeplaatje het vermogen wel zien. Begin eens aan te nemen dat hij bijvoorbeeld 100% of 50% van de tijd draait en kijk wat dan het verbruik is, en of dat in de buurt komt van de stijging die je nu ziet.

[ Voor 41% gewijzigd door Reptile209 op 13-11-2024 11:30 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:20

ericplan

5180 Wp PV

Ik woon in Amsterdam Centrum op drie hoog. De waterdruk is inderdaad niet hoog, circa 1,6 bar. Maar om daar een hydrofoor voor te nemen, ik zou er geen cent voor overhebben. Het lijkt alsof de hydrofoor een gebrekkige installatie moet verhullen (veel fittingen in slecht gedimensioneerd kunststof leidingwerk).

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:36:
Ik woon in Amsterdam Centrum op drie hoog. De waterdruk is inderdaad niet hoog, circa 1,6 bar. Maar om daar een hydrofoor voor te nemen, ik zou er geen cent voor overhebben. Het lijkt alsof de hydrofoor een gebrekkige installatie moet verhullen (veel fittingen in slecht gedimensioneerd kunststof leidingwerk).
Maar zonder hydrofoor betekent het dat als jij staat te douchen en je buurman ook je vrijwel geen druk overhoudt. Een beetje appartementencomplex heeft dan ook hydroforen zodat iedereen normaal water kan pakken zonder elkaar tot last te zijn.

En met 1.6 bar betekent het ook dat als je buurman zes meter hoger woont zijn effectieve druk 0 is (lager dan 1 bar in de leiding)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:29

orf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlAO5mmnOJI9VBQOJxnfOMpinZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6VqZ9WZMiww1rz2TFbr3ng6P.png?f=fotoalbum_large

Dit is het verbruik van de hydrofoor in mijn huis. Dat is met 3 bewoners, drie verdiepingen en twee badkamers. Misschien kun je dat grofweg tellen als 2 appartementen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
soepah schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:42:
je rekent met led lampen die 100% van de tijd aanstaan?

Ik neem aan dat je met hydrofoor een hydrofoor pomp bedoelt om een leiding op druk te houden? Is dat voor besproeien van een tuin, drinkwater, ??

Een zoek actie levert op dat die er zijn van 500 tot 2000 Watt (vast ook nog wel hoger).
Afhankelijk van hoe vaak hij aan moet slaan en wat zijn standby verbruik is kun je redeneren naar wat het verbruik is.
Beter is om dat te meten over een bepaalde tijd, maar ik vraag me af of het de kern va je verhaal oplost.

De lampen staan inderdaad altijd aan, volgens de huisbaas lukte het niet met sensoren o.i.d. Maar ik heb nog eens exact geteld, en het zijn maar 6 lampen in totaal, dus wordt het 6 * 0,006 kW * 24 * 365 = 315,36 kWu per jaar voor de lampen.

De hydrofoor is neem ik aan voor het op druk houden van de waterleidingen boven.

Dit is inderaad het vebruik van het 'pand' minus het verbruik binnen de appartementen. We hebben ook elk een kleine kelderbox met een stopcontact; misschien dat dat erbij zit, maar die gebruik ik nauwelijks tot niet, dus daarvoor zou m.i. niet een groot bedrag betaald moeten worden.
GarBaGe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:11:
[...]

Ik snap wat je bedoelt.
Maar een fietsaccu laden gaat geen 4000kWh per jaar aan extra stroomverbruik opleveren.
Een beetje fietsaccu is 500Wh.
Die zou je dan 8.000x moeten laden in 1 jaar om aan 4000kWh te komen.
Dat denk ik ook. Ik kan niet zien wat er eventueel in de andere kelderboxen gebeurt, mochten die ook in deze rekening zitten; maar eerlijk gezegd vind ik niet dat ik voor het eventuele energieverbruik van andere kelderboxen zou moeten betalen.
soepah schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:17:
Ik denk dat die 4000 ergens anders vandaan komt inderdaad, maar verwacht ge(mis)bruik van openbaar stroompunt.
Wel bijzonder dat de grafiek 3x een vergelijkbare waarde aangeeft (binnen 3kWh) en 2x een uitschieter.

- Zijn er openbaren stroompunten waar iedereen bij kan?
- Wat is de functie van de Hydrofoor in het gebouw,
- Zijn er significante wijzigingen in bewoners in deze periodes (bv alleenstaande vervangen door groot gezin)?
Het lijkt inderdaad op iets van misbruik; ik ben dan ook verbaasd dat de huisbaas dat niet uitzoekt.

Ik keen geen openbare stroompunten, maar misschien is er ergens een stopcontact dat ik niet ken. De schoonmaker gebruikt een stofzuiger; maar die kan ook een accu hebben. In de kelderboxen zijn wel stopcontacten, maar het zou vreemd zijn als we daar gezamenlijk voor zouden moeten betalen.

De hydrofoor is neem ik aan voor het op druk houden van de waterleidingen.

Er zijn geen grote wijzigingen, in elk appartement woont 1 persoon, misschien dat eentje een vaste vriend heeft die er vaak is.
Reptile209 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:28:
Dat excessieve verbruik zou ook kunnen zijn voor een grote verbouwing/renovatie van het pand: keet voor de aannemer (met straalkachels), zware apparatuur, enz. Is er zoiets geweest in 2021/22?

Wat de hydrofoor betreft: als je er bij kan komen, dan kan je op het typeplaatje het vermogen wel zien. Begin eens aan te nemen dat hij bijvoorbeeld 100% of 50% van de tijd draait en kijk wat dan het verbruik is, en of dat in de buurt komt van de stijging die je nu ziet.
Er is geen verbouwing geweest, in elk geval niet iets waar ik wat van gemerkt heb. En dan zou dat m.i. sowieso niet door de huurders betaald moeten worden. Ik zie of hoor nooit ergens apparaten draaien in de openbare ruimtes, ik weet niet eens waar de hydrofoor zit. Misschien ergens in een luik onder de grond dat ik niet ken.
ericplan schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:36:
Hmm tja. Als de huisbaas dit nu eenmaal zo geregeld heeft, kan ik daar moeilijk tegenin gaan.
pagani schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:40:
[...]

Maar zonder hydrofoor betekent het dat als jij staat te douchen en je buurman ook je vrijwel geen druk overhoudt. Een beetje appartementencomplex heeft dan ook hydroforen zodat iedereen normaal water kan pakken zonder elkaar tot last te zijn.

En met 1.6 bar betekent het ook dat als je buurman zes meter hoger woont zijn effectieve druk 0 is (lager dan 1 bar in de leiding)
Goed om te weten.
orf schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:50:
[Afbeelding]

Dit is het verbruik van de hydrofoor in mijn huis. Dat is met 3 bewoners, drie verdiepingen en twee badkamers. Misschien kun je dat grofweg tellen als 2 appartementen?
Fantastisch, dank je wel!! Dat is dus iets van 90 kWu over het hele jaar? Dan zou wat ik hier op de rekening zie een onmogelijke hoeveelheid energie zijn voor een hydrofoor in een normaal huis. Wij hebben 3 (vaste) bewoners met 3 badkamers. Misschien kan ik jouw verbruik dan verdubbelen als ik een flinke marge neem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:16
Cerberus_tm schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:12:
[...]
.We hebben ook elk een kleine kelderbox met een stopcontact; misschien dat dat erbij zit, maar die gebruik ik nauwelijks tot niet, dus daarvoor zou m.i. niet een groot bedrag betaald moeten worden.

[...]

Dat denk ik ook. Ik kan niet zien wat er eventueel in de andere kelderboxen gebeurt, mochten die ook in deze rekening zitten; maar eerlijk gezegd vind ik niet dat ik voor het eventuele energieverbruik van andere kelderboxen zou moeten betalen.

Ik keen geen openbare stroompunten, maar misschien is er ergens een stopcontact dat ik niet ken. De schoonmaker gebruikt een stofzuiger; maar die kan ook een accu hebben. In de kelderboxen zijn wel stopcontacten, maar het zou vreemd zijn als we daar gezamenlijk voor zouden moeten betalen.
Best kans dat die kelderbox stopcontacten voor het gemak van de aannemer op de gemeenschappelijke groep zijn aangesloten. Zet er een oude koelkast neer en je bent zo een paar honderd kWh in een jaar verder.

Gewoon een keer testen door de hoofdschakelaar van je appartement uit te zetten en dan kijken of de kelderbox nog stroom heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Gebanned op 13-11-2024 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Gebanned schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:26:
[...]

Best kans dat die kelderbox stopcontacten voor het gemak van de aannemer op de gemeenschappelijke groep zijn aangesloten. Zet er een oude koelkast neer en je bent zo een paar honderd kWh in een jaar verder.

Gewoon een keer testen door de hoofdschakelaar van je appartement uit te zetten en dan kijken of de kelderbox nog stroom heeft.
Hmm als dat zo is, dan vind ik dat ik daar niet voor hoef te betalen als het veel geld kost? En zoiets als een ijskast zou niet deze enorme verschillen per jaar moeten geven?

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:16
Oude ijskast met rotte rubbers gaat hard. Uiteindelijk is 1000 kWh per jaar ook maar een continu verbruik van 114 Watt.

Overigens vindt je huisbaas waarschijnlijk ook dat hij er niet voor moet betalen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Gebanned op 14-11-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Gebanned schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:44:
Oude ijskast met rotte rubbers gaat hard. Uiteindelijk is 1000 kWh per jaar ook maar een continu verbruik van 114 Watt.

Overigens vindt je huisbaas waarschijnlijk ook dat hij er niet voor moet betalen ;)
Tja, dan zou iemand opeens een oude ijskast zijn kelderbox geplaatst moeten hebben? Dat lijkt mij toch wat minder waarschijnlijk, de buren hebben volle kelderboxen.

Het kan zijn dat mijn huisbaas dat vindt; maar bij servicekosten moet hij duidelijk maken waar ik voor betaal. Een plotselinge verhoging van het energieverbruik in de algemene ruimtes met 1000 kWu moet hij dan maar verantwoorden, anders mag hij dat volgens mij niet door huurders laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-05 21:22
Probleem met veel hydrofoor installaties is dat deze verkeerd staan ingesteld zodat de pompen 24u/d draaien en zijn vaak van type aan/uit.

Veel winst haal je door EC motoren toe te passen die ook alleen draaien als er water getapt wordt dus met betere regeltechniek.

Ik denk dat zo’n complexje al met 1 of 2 parallel Grundfos Scale 2 drukverhogingspompen kan worden voorzien. Die zijn extreem zuinig met stroom.

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 16-11-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:52:
Probleem met veel hydrofoor installaties is dat deze verkeerd staan ingesteld zodat de pompen 24u/d draaien en zijn vaak van type aan/uit.

Veel winst haal je door EC motoren toe te passen die ook alleen draaien als er water getapt wordt dus met betere regeltechniek.

Ik denk dat zo’n complexje al met 1 of 2 parallel Grundfos Scale 2 drukverhogingspompen kan worden voorzien. Die zijn extreem zuinig met stroom.
Kan me voorstellen dat dat uitmaakt. Ik heb geen idee hoeveel verbruik nog redelijk zou zijn. Maar het lijkt mij niet logisch dat het vervangen van de hydrofoor opeen het energieverbruik met 1000 kWu per jaar zou verhogen? Ik huur van een redelijk professionele organisatie, die hebben heus wel ervaring met hydroforen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-05 21:22
Cerberus_tm schreef op zondag 17 november 2024 @ 04:24:
[...]

Kan me voorstellen dat dat uitmaakt. Ik heb geen idee hoeveel verbruik nog redelijk zou zijn. Maar het lijkt mij niet logisch dat het vervangen van de hydrofoor opeen het energieverbruik met 1000 kWu per jaar zou verhogen? Ik huur van een redelijk professionele organisatie, die hebben heus wel ervaring met hydroforen.
Oh een professionele organisatie?
Dan hebben ze de hydrofoor, algemene verlichting en WCDs apart bemeterd en kunnen jullie als buren zo een uitdraai opvragen van de verdeling.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:26:
[...]

Oh een professionele organisatie?
Dan hebben ze de hydrofoor, algemene verlichting en WCDs apart bemeterd en kunnen jullie als buren zo een uitdraai opvragen van de verdeling.
d:)b
Aa ja, zo professioneel ook weer niet! Een soort mini-woningbouworganisatietje. Wat is WCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

Reptile209

- gers -

Cerberus_tm schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:22:
[...]

Aa ja, zo professioneel ook weer niet! Een soort mini-woningbouworganisatietje. Wat is WCD?
WCD = WandContactDoos, een stopcontact dus in gewoon Nederlands :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberus_tm
  • Niet online
Reptile209 schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:34:
[...]

WCD = WandContactDoos, een stopcontact dus in gewoon Nederlands :).
Aa okee, merci. Ik heb niet zo'n zin om te betalen voor het onbeperkt stroom afnemen van derden...
Pagina: 1