Middenspanningkabels op mijn kavel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
ybos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:49:
[...]

Volgens de norm is alles boven 1000V wisselspanning -> hoogspanning.
Dat de nederlandse netbeheerders hier weer een stukje onderscheid in gemaakt hebben:
0 - 1000V laagspanning
1001 - 25000V middenspanning
> 25000V hoogspanning

Er is volgens de norm weldegelijk hoogspanning aanwezig :Y
(OA NEN3840)
Oud topic, maar wel een vraag in dezelfde sfeer, dus dan de vraag maar hier:

Ik ontdek vandaag via een KLIC melding dat de laagspanning en ook middenspanning kabel van het trafohuisje hier in de wijk direct _onder_ ons huis door loopt.
Het trafohuis staat 7 percelen verder. De kabels lopen onder het fundament door van onze (bakstenen) garage, en verder in de achtertuin tweezijdig in een hoek onder onze pergola/overkapping.

Gaat om vrijstaand huis 1990, en buren zijn ook alle vrijstaande huizen. Directe buren laagspanning huisaansluiting is ook afgetakt op de kabel onder onze (stenen) carport, waar ook onze eigen aansluiting afgetakt is.

Op maaiveld niveau zie je hier niks van, gezien de doorgaande weg (straat, asfalt) gewoon voor alle huizen langs loopt.

Zijn hier normen voor, kan/mag dit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-05 20:43
Daar zullen vast normen voor zijn. En die zullen vast wel gevolgd zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door WEBGAMING op 12-11-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Get!em schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:51:
[...]

Oud topic, maar wel een vraag in dezelfde sfeer, dus dan de vraag maar hier:

Ik ontdek vandaag via een KLIC melding dat de laagspanning en ook middenspanning kabel van het trafohuisje hier in de wijk direct _onder_ ons huis door loopt.
Het trafohuis staat 7 percelen verder. De kabels lopen onder het fundament door van onze (bakstenen) garage, en verder in de achtertuin tweezijdig in een hoek onder onze pergola/overkapping.

Gaat om vrijstaand huis 1990, en buren zijn ook alle vrijstaande huizen. Directe buren laagspanning huisaansluiting is ook afgetakt op de kabel onder onze (stenen) carport, waar ook onze eigen aansluiting afgetakt is.

Op maaiveld niveau zie je hier niks van, gezien de doorgaande weg (straat, asfalt) gewoon voor alle huizen langs loopt.

Zijn hier normen voor, kan/mag dit?
Wat is precies je probleem? Naast die middenspanning lopen er waarschijnlijk ook gasbuizen, communicatiekabels…

Ik zou blij zijn met goede stroomvoorziening zo dicht bij de trafo ;P

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
_eLMo_ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:57:
[...]

Wat is precies je probleem? Naast die middenspanning lopen er waarschijnlijk ook gasbuizen, communicatiekabels…

Ik zou blij zijn met goede stroomvoorziening zo dicht bij de trafo ;P
Probleem is, het loopt niet naast t huis, maar onder het huis door, dwars door ons perceel . Gas en communicatie volgen gewoon de weg.

Bovendien had ik verwacht dat er een zakelijk recht en evt beperking bij kadaster bekend zouden zijn, maar dat lijkt niet zo te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 12-11-2024 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Get!em schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:27:
[...]

Probleem is, het loopt niet naast t huis, maar onder het huis door, dwars door ons perceel . Gas en communicatie volgen gewoon de weg.

Bovendien had ik verwacht dat er een zakelijk recht en evt beperking bij kadaster bekend zouden zijn, maar dat lijkt niet zo te zijn.
Maar dan rest nog steeds de vraag: wat is het probleem :?
Ik kan je geruststellen, de kabel is voorzien van een dikke loodmantel, dus je hoeft niet bang te zijn voor straling / magnetisch veld oid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:44
Wil je ze weg hebben? Wil je huur vragen voor de bodem onder je huis? Wat is je vraag?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-05 23:07

kujinshi

seven heroes

Tegenwoordig doet men het nooit meer, middenspanning onder kavels van particulieren, maar vroeger is het blijkbaar wel gedaan. Of het moet een bepaalde stadse situatie zijn waar het niet anders kan door ruimtegebrek. Maar dan nog wil de beheerder graag bij zijn MS kunnen komen.

Mooi laten zitten, en nooit daar diep de grond in boren, je wilt de rekening niet zien wanneer die doorgaat van de energiebeheerder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt een KLIC-melding gedaan, wat betekent dat je met een graafmachine de grond in gaat. De reden waarvoor je die melding doet is omdat een graafmachine in staat is om eventuele kabels en leidingen heel makkelijk te beschadigen dan wel doormidden te krijgen. Met de hand en je schepje moet je daar veel meer moeite voor doen. Daarom hoef je op dat moment ook geen melding te doen.

Was je niet met de graafmachine aan de slag gegaan dan had je hier geen weet van. Nu je het eenmaal weet roept het vragen op. Op zich wel begrijpelijk. Zoals hierboven al gezegd: vroeger deed men minder moeilijk dan nu. In deze tijd zijn heel veel dingen aan regels gebonden en dient men zich daar ook aan te houden. Het kan best zo zijn dat in jouw wijk de grond en infra eerst bouwrijp zijn gemaakt en is daarna pas gekeken hoe de woningen er op moeten komen. Om welke reden dan ook heeft men de kabel op deze manier gelegd. Daar zal niks fouts aan zijn maar nu zou men dat anders doen.

Dus nee, niets aan doen, lekker laten liggen, vooral niet de kraan er in zetten... en vanavond weer lekker gaan slapen, net als altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:25
[...]

Is er niet gewoon een foutje gemaakt met het digitaliseren van de oude tekeningen door de netbeheerder?
Hoe lang duurt deze situatie al?

Als je gaat (machinaal) grondroeren: proefsleuven en voorsteken :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel360 op 13-11-2024 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-05 23:07

kujinshi

seven heroes

sypie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:54:
Je hebt een KLIC-melding gedaan, wat betekent dat je met een graafmachine de grond in gaat. De reden waarvoor je die melding doet is omdat een graafmachine in staat is om eventuele kabels en leidingen heel makkelijk te beschadigen dan wel doormidden te krijgen.
Je kan ook een KLIC orientatie melding doen, krijg je dezelfde gegevens maar gaan niet de bellen bij de kabelbeheerders af.

Voor iedereen die wilt weten waar de kabels rond hun huis liggen.

Aannemers doen vooral KLIC graafmeldingen omdat die echt buiten aan de gang gaan. Gemeenten etc. doen orientatiemeldingen voor ontwerpen van riool bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
ybos schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:36:
[...]

Maar dan rest nog steeds de vraag: wat is het probleem :?
Ik kan je geruststellen, de kabel is voorzien van een dikke loodmantel, dus je hoeft niet bang te zijn voor straling / magnetisch veld oid.
Straling ben ik op zich niet zo bang voor.
kujinshi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 03:09:
Tegenwoordig doet men het nooit meer, middenspanning onder kavels van particulieren, maar vroeger is het blijkbaar wel gedaan. Of het moet een bepaalde stadse situatie zijn waar het niet anders kan door ruimtegebrek. Maar dan nog wil de beheerder graag bij zijn MS kunnen komen.

Mooi laten zitten, en nooit daar diep de grond in boren, je wilt de rekening niet zien wanneer die doorgaat van de energiebeheerder.
Precies dat punt, de netbeheerder (Liander) wil mogelijk graag bij zijn MS en LS (met huisaansluitingen) kunnen.
Onderhoud, herstel, verzwaring**, noem het maar.

Mijn huis (1991) staat er bovenop, maar verder zijn op het trace, binnen 0,5m ook nog:
2x 30 jaar oude perenbomen, 1x 20 jaar oude appelboom, 1x grondwaterpuls, hele zooi oude coniferen van 5m hoog, wilgen van 7m hoog van meer dan 25 jaar oud (kan ik niet bepalen, zijn uit het zicht en bereik door de coniferen).
Een paar 30 jarige coniferen heb ik net met de hand gerooid (stamdiameter 30cm), stonden recht op het trace.

Dus moet ik allemaal rekening er mee gaan houden met zaken die ik op mijn perceel zet en plant? Krijg ik straks geen vergunning voor een verbouwing van het huis?

Mijn inschatting is dat het trafohuis best oud is, maar ik kan hem niet bezoeken, want die staat bij een ander in de achtertuin. De MS en LS volgen 2x oude boeren (onverharde) wegen, een is in 1932 weggehaald en de ander die in 1974 is weggehaald (bron topotijdreis). Mijn perceel en huis uit 1991 staat op de kruising van die oude wegen.

---

**verzwaring
Er is een compleet rapport met vooraankondiging congestiegebied, incl verwijzing naar onze postcode (en alle omliggende uiteraard) van Liander met werkzaamheden van 2020 t/m 2029 op het stuk tussen verdeelstation HS naar MS tot aan LS

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 13-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
kujinshi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:47:
[...]

Je kan ook een KLIC orientatie melding doen, krijg je dezelfde gegevens maar gaan niet de bellen bij de kabelbeheerders af.

Voor iedereen die wilt weten waar de kabels rond hun huis liggen.

Aannemers doen vooral KLIC graafmeldingen omdat die echt buiten aan de gang gaan. Gemeenten etc. doen orientatiemeldingen voor ontwerpen van riool bijvoorbeeld.
Ik ben bekend met KLIC, WIBON. Heb ooit zelf de eerste software ervoor gebouwd in 2006/7 en met kadaster de discussies gevoerd over de toenmalige standaard (PNG) en kleurenset per utility, png color-library, transparancy interlaced, smoothness, optimizers etc.

-----

KLIC graafmelding was gedaan door de aannemer/netbeheerder Liander bij mij ivm het verwijderen van Gasleiding (die dus kruiste met de MS en LS op andere diepte).

Voor mijn gehele perceel al een orientatiemelding gedaan inderdaad om te weten waar die MS en LS nou helemaal langs lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:46

paQ

Betekent dat niet dat ze een nieuw tracé aanleggen buiten de percelen om?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:24
Maar weet je zeker dat deze MS leiding echt onder het huis doorgaat? zeker omdat deze zo oud is..
'Vroeger' met aanleggen van het systeem zijn er veel guesstimates gedaan om in kaart te brengen van het net.

Deel 1 van de KLIC melding is het opvragen om te controleren of je kunt vragen. Daarnaast bij afwijking of andere zaken die je tegenkomt ben je verplicht dit weer terug te melden (binnen x aantal afwijking) ik dacht een 50cm..

Dus weet je 100%zeker dat deze onder je huis (en bomen ect) doorgaat? of loopt over jouw kavel maar meer aan de rand? enige dat je 100%zeker weet is dat deze een update heeft gekregen in de afgelopen x jaar. of dat je een proefsleuf graaft.

Maar als liander binnekort ook het MS net wilt verzwaren dan kun je tocht een verzoek doen om deze om te leggen? Buiten het kavel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
epicfailguy23 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:07:
Maar weet je zeker dat deze MS leiding echt onder het huis doorgaat? zeker omdat deze zo oud is..
'Vroeger' met aanleggen van het systeem zijn er veel guesstimates gedaan om in kaart te brengen van het net.
Nee, weet ik niet zeker, maar gezien de rest van het trace, redelijk geloofwaardig, incl de hoek achterin het perceel , incl LS + huisaansluiting naar de buren (naar een huis uit 1950), die niet vanaf de straat komt.
De vanuit het dorp komende MS, buigt bij ons perceel van de straat af, en gaat niet door langs de (nu) hoofdstraat.
De LS lijkt als bron gewoon de trafo te hebben en splitst bij ons huis thv de straat naar links en rechts tbv overige huisaansluitingen.

Alleen graven zou eea 100% duidelijk kunnen maken.
Deel 1 van de KLIC melding is het opvragen om te controleren of je kunt vragen. Daarnaast bij afwijking of andere zaken die je tegenkomt ben je verplicht dit weer terug te melden (binnen x aantal afwijking) ik dacht een 50cm..

Dus weet je 100%zeker dat deze onder je huis (en bomen ect) doorgaat? of loopt over jouw kavel maar meer aan de rand? enige dat je 100%zeker weet is dat deze een update heeft gekregen in de afgelopen x jaar. of dat je een proefsleuf graaft.
Voor 100% zekerheid moet ik gaan graven (en dus eerst een aanvullende graafmelding doen).

Qua logica van ligging, hij ligt langs mijn perceelgrens, op 1 tot 2 meter binnen mijn perceel. Perceelgrens loopt niet haaks, maar schuin tov de hoofdstraat, en volgt de oude weg. Maar mijn garage staat tot op de perceelsgrens. En uiteraard de bomen dus ook allemaal (binnen 1m vanaf perceelgrens). Fundament van garage is 70cm onder maaiveld, gewoon baksteen op zand.

Ze zijn de MS in iedergeval niet tegengekomen bij het uithalen van Gas, want die lag 1 meter parallel ernaast.
Maar als liander binnekort ook het MS net wilt verzwaren dan kun je tocht een verzoek doen om deze om te leggen? Buiten het kavel dus.
paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:06:
Betekent dat niet dat ze een nieuw tracé aanleggen buiten de percelen om?
Ik weet niet zeker of ze specifiek deze MS willen verzwaren. In iedergeval wordt het bron verdeelstation wel genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Links mijn huis, rechts het huis van de buren.
Onderkant is hoofdstraat / asfalt / doorgaande weg.

Schuine lijn van MS + LS omhoog is ook trace van de oude weg.

Huisaansluiting van buren is bij hun keuken, voordeur van hen zit aan andere kant. Aftakking zit bij mij onder de (stenen) carport

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhkCQdikICRf_IgHfcYuAQ_7nWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xk1ZW7Oh4LM5bmoOn8bh6Fs4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Get!em op 13-11-2024 12:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
Je kan preventie graafschade contacteren om uit te laten zoeken of deze liggingen juist zijn via 0800-9009.
https://www.liander.nl/grootzakelijk/graafschade-voorkomen

Daarbij als je de kabels weg wilt hebben dan check of er een zakelijk recht op je perceel rust. Zo nee, dan kun je Liander verzoeken om deze kabels te verleggen naar openbaar perceel. Anders wachten totdat de wijkaanpak eraan komt en daar meeliften.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 22:52
Als ze gaan verzwaren, oftewel nieuwe kabels aanleggen, gaan ze die echt niet onder je huis door doen, maar dan zullen ze gewoon een nieuw tracé gaan aanleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 22:52
Overigens is een Klic-melding niet zo heel nauwkeurig vaak, zeker als het oude gegevens zijn die verwerkt zijn. Verbaasd mij niks als het een paar meter verder ligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
pvink schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:58:
Je kan preventie graafschade contacteren om uit te laten zoeken of deze liggingen juist zijn via 0800-9009.
https://www.liander.nl/grootzakelijk/graafschade-voorkomen

Daarbij als je de kabels weg wilt hebben dan check of er een zakelijk recht op je perceel rust. Zo nee, dan kun je Liander verzoeken om deze kabels te verleggen naar openbaar perceel. Anders wachten totdat de wijkaanpak eraan komt en daar meeliften.
Dank, het was uiteindelijk Liander 0881912211 die voor preventie graafschade gebeld moest worden.

MS kabel is van 1964, en ligging klopt zeer waarschijnlijk (geen redenen om eraan te twijfelen volgens Liander).

Levert verder geen beperkingen op. Gezien ons fundament op 70cm, zal de MS kabel nog dieper liggen.

In iedergeval rekening mee houden als er weer eens een boom gerooid wordt en de stobbefrees erin gezet wordt. (sowieso graafmelding....). Er staat nog een stobbe op het trace...

Inderdaad ook bevestiging dat bij eventuele uitbreiding MS, de situatie niet nogmaals zo gelegd gaat worden.

Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mankersmit
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-04 11:21
sypie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:54:
Je hebt een KLIC-melding gedaan, wat betekent dat je met een graafmachine de grond in gaat. De reden waarvoor je die melding doet is omdat een graafmachine in staat is om eventuele kabels en leidingen heel makkelijk te beschadigen dan wel doormidden te krijgen. Met de hand en je schepje moet je daar veel meer moeite voor doen. Daarom hoef je op dat moment ook geen melding te doen.
Dat is niet perse waar, want er bestaat ook een oriëntatie melding. Hoewel het zeker een feit is dat bij machinaal graven een klic verplicht is, zowel voor een bedrijf alsook voor een particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
kujinshi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:47:
[...]
Je kan ook een KLIC orientatie melding doen…
Mankersmit schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:35:
[...]
…er bestaat ook een oriëntatie melding…
Nope. Dat is een oriëntatieverzoek. https://www.kadaster.nl/producten/woning/orientatieverzoek

Dit topic gaat over een melding, dus er wordt machinaal gegraven.

[ Voor 20% gewijzigd door sypie op 13-11-2024 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Los daarvan: bij grond roeren, graven of anders is een graaf melding ook noodzakelijk voorwerk om bij eventuele schade de kosten netjes te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Probleem is, het loopt niet naast t huis, maar onder het huis door, dwars door ons perceel .
En dit is een probleem, omdat...?

Edit: ik had nog een paar posts gemist, pagina stond nog open.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 13-11-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:38:
[...]
Nope. Dat is een oriëntatieverzoek. https://www.kadaster.nl/producten/woning/orientatieverzoek

Dit topic gaat over een melding, dus er wordt machinaal gegraven.
Beide zijn gedaan:
Aannemer heeft een graafmelding gedaan ivm machinaal verwijderen gas.
Dat was een deel van mijn oprit.

Ik heb nog een oriëntatie verzoek gedaan voor groter deel van mijn perceel.
Op basis daarvan kon ik bij Liander meer info ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mankersmit
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-04 11:21
Get!em schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:04:
[...]

MS kabel is van 1964, en ligging klopt zeer waarschijnlijk (geen redenen om eraan te twijfelen volgens Liander).
Vaak klopt dit wel, je kan wel een ZRO laten afsluiten. Het is heel erg gewoon, helaas, dat de netbeheerder witte vlekken heeft (term die wordt gebruikt voor kabels die een zro zouden moeten hebben, maar deze niet hebben). Een LS kabel is veelal voor eigen nut en belang. De MS kabel is van algemeen nut en belang. Die zou ik zelf (heb zelf ook achteraf rechten laten vestigen) zeker in een overeenkomst laten opnemen. Dan heb je ook het recht de netbeheerder te verzoeken de kabel te laten verwijderen/verplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:36
Ik heb vroeger nog inspecties gedaan van trafohuisjes. Vooral de oudere staan op de meest onmogelijke plekken.

Heel veel mogen aanbellen bij mensen met de vraag of ik aub even door hun tuin naar het trafohuisje mocht.
Ook al eens op de verdieping van een appartementsgebouw door een raam moeten kruipen en over het platte dak lopen om naar een cabine te kunnen, gaan zoeken in een oude leegstaande feestzaal, in de kelder van een kerk, een oude militaire bunker, op het erf van boerderijen (opletten voor de honden),... Ze staan overal en de kabels liggen dus ook overal.

Heel langzaam verdwijnen die oude dingen en worden vervangen door nieuwe prefabhuisjes meer toegankelijk langs de openbare weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:00

mjl

Ugh

Get!em schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:41:
[...]

Beide zijn gedaan:
Aannemer heeft een graafmelding gedaan ivm machinaal verwijderen gas.
Dat was een deel van mijn oprit.

Ik heb nog een oriëntatie verzoek gedaan voor groter deel van mijn perceel.
Op basis daarvan kon ik bij Liander meer info ophalen.
Beetje jammer dat die aannemer niet een groter gebeid voor je geslecteerd heeft, had je je oriëntatie verzoek niet ook nog gehoeven.

Bij graafwerkzaamheden hier bij huis heb ik destijds een groot gebied aangegeven waar ik de leidingen van wilde zien. Ik heb al menig buur kunnen laten zien waar een en ander ligt. Ik werd wel door een paar partijen gebeld (wat ik van plan was op de openbare weg qua graven) :)

Ik snap overigens nog steeds niet wat nu het acute probleem is. Er ligt een kabel in de grond… die ligt minimaal op 75 cm diepte, daar kom je niet zo snel en als je palen zou gaan slaan in de grond moet je het even uitmeten. Bij de melding heb je toegang gekregen tot de kaarten, in die tool kan je afstanden meten. Ik heb destijds een hele serie screenshots met die metingen opgeslagen, en die plekken kloppen aardig.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:41

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

KLIC gegevens uit die tijd mag je vaak met anderhalve meter nauwkeurigheid implementeren. Die kabel zal er dus inderdaad lopen.
Als het goed is, ligt deze op meer dan anderhalve meter diepte, vanwege de risicos bij schade. En daar een stukje boven zal een waarschuwingslint liggen als je geluk hebt.

Ik heb gezien wat een 10kV kabel kan doen met de bak van een graafmachine en de machinist heeft een paar weken overspannen thuis gezeten. Met een 10kV+ kabel maak je geen grapjes.

Daarbij kan een ms kabel van deze leeftijd best eens oliegekoeld zijn. Bij het doorklieven heb je naast een trauma en reparatiekosten ook nog milieuschade.

Staat jouw wijk op de nominatie om te verzwaren? Dan zal die kabel mogelijk enkel in spanning worden opgevoerd en gewoon blijven liggen waar deze ligt.

Ook hebben netbeheerders geen speciale overeenkomsten en bevindingen nodig; in de meeste eigendomsbewijzen wordt ergens aangehaald dat het perceel inclusief dit soort dingen is, al zijn ze niet expliciet benoemd.

Tot slot: als je wilt gaan graven of iets wilt bouwen kun je het beste even bellen met de beheerder. De willen bij hun spulletjes kunnen komen, maar onder jouw huis komen ze toch al niet. Dan wordt een nieuwe kabel aan snel de enige optie. En aanbouw of bijgebouw zal daarom moeten worden getoetst door de beheerder, maar een fundering op palen heeft nauwelijks invloed op de gronddruk dus zaak meestal worden goedgekeurd. Bij een stevige zanderige grond kan je vaak ook probleemloosop staal funderen boven en dergelijke kabel.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Spiff
  • Laatst online: 07:37
Mankersmit schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:41:
[...]

Vaak klopt dit wel, je kan wel een ZRO laten afsluiten. Het is heel erg gewoon, helaas, dat de netbeheerder witte vlekken heeft (term die wordt gebruikt voor kabels die een zro zouden moeten hebben, maar deze niet hebben). Een LS kabel is veelal voor eigen nut en belang. De MS kabel is van algemeen nut en belang. Die zou ik zelf (heb zelf ook achteraf rechten laten vestigen) zeker in een overeenkomst laten opnemen. Dan heb je ook het recht de netbeheerder te verzoeken de kabel te laten verwijderen/verplaatsen.
Euh, zonder ZRO heb je ook het recht om dit te verzoeken, maar bij een ZRO weet je zeker dat je dan voor 100% van de kosten moet betalen. Nu liggen ze mogelijk zonder een overeenkomst op jouw kavel, dan kun je nog de discussie aan wat je zou moeten betalen aan de netbeheerder.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiff
Waterbeesje schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:14:
KLIC gegevens uit die tijd mag je vaak met anderhalve meter nauwkeurigheid implementeren. Die kabel zal er dus inderdaad lopen.
Als het goed is, ligt deze op meer dan anderhalve meter diepte, vanwege de risicos bij schade. En daar een stukje boven zal een waarschuwingslint liggen als je geluk hebt.

Ik heb gezien wat een 10kV kabel kan doen met de bak van een graafmachine en de machinist heeft een paar weken overspannen thuis gezeten. Met een 10kV+ kabel maak je geen grapjes.

Daarbij kan een ms kabel van deze leeftijd best eens oliegekoeld zijn. Bij het doorklieven heb je naast een trauma en reparatiekosten ook nog milieuschade.

Staat jouw wijk op de nominatie om te verzwaren? Dan zal die kabel mogelijk enkel in spanning worden opgevoerd en gewoon blijven liggen waar deze ligt.

Ook hebben netbeheerders geen speciale overeenkomsten en bevindingen nodig; in de meeste eigendomsbewijzen wordt ergens aangehaald dat het perceel inclusief dit soort dingen is, al zijn ze niet expliciet benoemd.

Tot slot: als je wilt gaan graven of iets wilt bouwen kun je het beste even bellen met de beheerder. De willen bij hun spulletjes kunnen komen, maar onder jouw huis komen ze toch al niet. Dan wordt een nieuwe kabel aan snel de enige optie. En aanbouw of bijgebouw zal daarom moeten worden getoetst door de beheerder, maar een fundering op palen heeft nauwelijks invloed op de gronddruk dus zaak meestal worden goedgekeurd. Bij een stevige zanderige grond kan je vaak ook probleemloosop staal funderen boven en dergelijke kabel.
Ik zou er absoluut NIET vanuit gaan dat deze op 1,5 meter dek ligt, ik zou er vanuit gaan dat dit 0,8 of minder is. Verder de KLIC met een hele grote korrel zout nemen als dit heel oud is. Afwijkingen van meerdere meters is heel normaal. Dus als je de grond in wil in de tuin extreem voorzichtig hierin zijn. Helemaal als je dit uitbesteed, want genoeg hoveniers, stratenmakers etc doen geen Graafmelding voor dit werk.

Verder hebben de netbeheerders echt wel een instemmingsbesluit, vergunning, gedoogmelding of iets dergelijks nodig om waar dan ook te liggen. Normaliter wordt er voor particulier eigendom een Zakelijk Recht gevestigd, en wordt dit opgenomen bij het Kadaster, echter in het verleden zijn er wel ander soort overeenkomsten gesloten met particulieren die dan bij overdracht van percelen niet overgedragen werden.
Dat in de akte van levering staat dat er mogelijk kabels en leidingen in het perceel liggen doet daar niks aan af.

Wil je bijbouwen dan zal de netbeheerder daar een mening over hebben, maar dan zal ten eerste de exacte locatie in kaart gebracht moeten worden. Dit kan relatief simpel door middel van Radiodetectie.
De eisen van de netbeheerders zijn wel strenger dan vroeger, en overbouwen op een hele oude kabel gaan ze echt niet meer zomaar toestaan. Te veel risico's in de uitvoering of zetting naderhand.
Als jouw wensen/ideeën voor bouwen niet zouden kunnen door de eisen van de netbeheerder vraag ik mij af of je niet de netbeheerder dwingend kan verzoeken om de kabel te verleggen, juist omdat er geen overeenkomst is tussen jou en de netbeheerder.

Leesvoer: https://www.cob.nl/wat-do...oeiboek-fabels-en-feiten/

• Spiff
mjl schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:05:
[...]

Beetje jammer dat die aannemer niet een groter gebeid voor je geslecteerd heeft, had je je oriëntatie verzoek niet ook nog gehoeven.

Bij graafwerkzaamheden hier bij huis heb ik destijds een groot gebied aangegeven waar ik de leidingen van wilde zien. Ik heb al menig buur kunnen laten zien waar een en ander ligt. Ik werd wel door een paar partijen gebeld (wat ik van plan was op de openbare weg qua graven) :)

Ik snap overigens nog steeds niet wat nu het acute probleem is. Er ligt een kabel in de grond… die ligt minimaal op 75 cm diepte, daar kom je niet zo snel en als je palen zou gaan slaan in de grond moet je het even uitmeten. Bij de melding heb je toegang gekregen tot de kaarten, in die tool kan je afstanden meten. Ik heb destijds een hele serie screenshots met die metingen opgeslagen, en die plekken kloppen aardig.
Een grondroerder zal altijd vanwege die belletjes met verzoek om uitleg een Graafmelding zo klein mogelijk houden. Voor handmatig graven is een Graafmelding niet verplicht!
Een Oriëntatieverzoek kan tot 2,5x2,5km en kost slechts 11,-.

Verder absoluut niet afgaan op de theoretische ligging van die kabel uit de KLIC. De KLIC geeft al aan dat je moet rekening houden met 1 meter afwijking, bij oudere kabels kan dit veel meer afwijken. Onlangs in mijn werk een afwijking van 7 meter geconstateerd!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Spiff schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:45:
[...]

Ik zou er absoluut NIET vanuit gaan dat deze op 1,5 meter dek ligt, ik zou er vanuit gaan dat dit 0,8 of minder is. Verder de KLIC met een hele grote korrel zout nemen als dit heel oud is. Afwijkingen van meerdere meters is heel normaal. Dus als je de grond in wil in de tuin extreem voorzichtig hierin zijn. Helemaal als je dit uitbesteed, want genoeg hoveniers, stratenmakers etc doen geen Graafmelding voor dit werk.
Bij het handmatig graven vanwege een boom rooien, kwam ik hem op 80cm niet tegen. En dat was op het niet opgehoogde deel van perceel. Ijzeroer laag zat op 60-70cm

Gezien de geschiedenis hier --> ontginning --> weiland --> boerenpad --> kabel --> bouwrijp --> bouwen

Bij het bouwrijp maken is er een ophoging gedaan van minimaal 40cm. Mijn kruipruimte is 90cm van zand tot isolatie.

Er is inderdaad dus van alles mogelijk, qua diepte en afwijking, want we hebben hem simpelweg nog niet gezien.
Wil je bijbouwen dan zal de netbeheerder daar een mening over hebben, maar dan zal ten eerste de exacte locatie in kaart gebracht moeten worden. Dit kan relatief simpel door middel van Radiodetectie.
De eisen van de netbeheerders zijn wel strenger dan vroeger, en overbouwen op een hele oude kabel gaan ze echt niet meer zomaar toestaan. Te veel risico's in de uitvoering of zetting naderhand.
Als jouw wensen/ideeën voor bouwen niet zouden kunnen door de eisen van de netbeheerder vraag ik mij af of je niet de netbeheerder dwingend kan verzoeken om de kabel te verleggen, juist omdat er geen overeenkomst is tussen jou en de netbeheerder.

Leesvoer: https://www.cob.nl/wat-do...oeiboek-fabels-en-feiten/
ZR is niet rechstreeks op mijn perceel bekend, maar via een onderzoek naar het oude (weiland) perceel kom ik toch deze tegen.

Het vetgemaakte gedeelte is dus een van de zaken waarom ik hier achteraan aan het gaan ben. Ik wil niet dat we straks ineens tegen een beperking aanlopen als we een deel van het huis verbouwen. Als we tegen die tijd dan ineens nog in een uitzoekprocedure komen gaat het allemaal lang duren. Bovendien kan ik nu nog en verkoper en notaris van het perceel aanspreken, omdat het nog kort geleden is.
Indien bij latere bebouwing van de rondom het te stichten transformatorhuisje gelegen terreinen de eigenaar(en) daarvan of hun rechtverkrijgenden hinder mochten ondervinden van de aanwezigheid van der kabels dan dienen deze op kosten van de erfpachtster te worden verplaatst en wel zodanig, dat de bouw ter plaatste ongehinderd voortgang kan vinden. 13. Voorts wordt een gelijk zakelijk recht van kabellegging gevestigd ten behoeve van het in erfpacht uitgegeven gedeelte van het kadastrale perceel gemeente xxxx sectie X nummer XXX en ten laste van een strook grond ter breedte van ongeveer vijfenzeventig centimeter van gemeld kadastrale perceel gemeente XX, sectie X nummer XXX, op aangehechte situatietekening in blauwe kleur aangegeven, zulks gedurende de tijd, dat gemeld erfpachtsrecht voortduurt.".
Er is hier geen erfpacht meer, genoemde perceel bestaat niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 14-11-2024 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
Get!em schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:31:
[...]

Bij het handmatig graven vanwege een boom rooien, kwam ik hem op 80cm niet tegen. En dat was op het niet opgehoogde deel van perceel. Ijzeroer laag zat op 60-70cm

Gezien de geschiedenis hier --> ontginning --> weiland --> boerenpad --> kabel --> bouwrijp --> bouwen

Bij het bouwrijp maken is er een ophoging gedaan van minimaal 40cm. Mijn kruipruimte is 90cm van zand tot isolatie.

Er is inderdaad dus van alles mogelijk, qua diepte en afwijking, want we hebben hem simpelweg nog niet gezien.

[...]

ZR is niet rechstreeks op mijn perceel bekend, maar via een onderzoek naar het oude (weiland) perceel kom ik toch deze tegen.

Het vetgemaakte gedeelte is dus een van de zaken waarom ik hier achteraan aan het gaan ben. Ik wil niet dat we straks ineens tegen een beperking aanlopen als we een deel van het huis verbouwen. Als we tegen die tijd dan ineens nog in een uitzoekprocedure komen gaat het allemaal lang duren. Bovendien kan ik nu nog en verkoper en notaris van het perceel aanspreken, omdat het nog kort geleden is.

[...]

Er is hier geen erfpacht meer, genoemde perceel bestaat niet meer.
Ik lees dat het Zakelijk Recht duurde zolang er een erfpachter was, die is er nu dus niet meer.
De kabel ligt er dus zĂłnder overeenkomst...

Mijn advies is om dat eerst de exacte ligging van de MS kabel in kaart te laten brengen.
Afhankelijk van de resultaten kun je daarna beslissen of je wilt gaan onderzoeken:
a) wat dit de netbeheerder zou gaan kosten om te verleggen,
b) én welke positie jij hebt juridisch gezien ten opzichte van de netbeheerder met betrekking tot deze kosten,
c) én/of na laten gaan bij de netbeheerder of er op korte termijn een verzwaring wordt verwacht waarbij de kabels zullen worden vervangen.

Bedrijven die hier mogelijk in kunnen helpen:

https://www.syntax-infra.nl/
https://www.goconnectit.nl
https://www.akson.nl/

Ik werk bij één van deze bedrijven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Spiff schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:07:
[...]

Ik lees dat het Zakelijk Recht duurde zolang er een erfpachter was, die is er nu dus niet meer.
De kabel ligt er dus zĂłnder overeenkomst...

Mijn advies is om dat eerst de exacte ligging van de MS kabel in kaart te laten brengen.
Afhankelijk van de resultaten kun je daarna beslissen of je wilt gaan onderzoeken:
a) wat dit de netbeheerder zou gaan kosten om te verleggen,
b) én welke positie jij hebt juridisch gezien ten opzichte van de netbeheerder met betrekking tot deze kosten,
c) én/of na laten gaan bij de netbeheerder of er op korte termijn een verzwaring wordt verwacht waarbij de kabels zullen worden vervangen.

Bedrijven die hier mogelijk in kunnen helpen:

https://www.syntax-infra.nl/
https://www.goconnectit.nl
https://www.akson.nl/

Ik werk bij één van deze bedrijven ;-)
Thanks. Ik heb nu de akte uit 1960 opgevraagd en ga die eens doornemen. Ik ga bij notaris nog even navragen of ook zij het lezen als: ZRO is niet meer van toepassing ivm erfpacht

Jouw bedrijf gevonden ;)
Een van de andere werk ik ook dagelijks mee samen.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Akte uit 1962 zojuist gekregen.
Er wordt eea duidelijker.

De hele akte en dus ook de uit de akte geciteerde tekst slaat op een perceel van de gemeente, en de pacht gaat over de grond van het transformator huisje door de Energiemaatschappij (toentertijd de provinciale energie maatschappij). De akte heeft een tekening, en die laat de tracé zien van de meerdere kabels die vanuit transformatorhuisje lopen. Daar staan allemaal (onverharde) wegen op, die nu niet meer bestaan. Ons huis staat, zoals eerder genoemd op een kruising van 2 van die wegen (langs de blauwe lijn). De genoemde ZRO (en voor een ander trace zelfs erfdienstbaarheid) is dus in die akte bedoeld voor allemaal buurpercelen van het gemeente perceel, waaronder nu dus de mijne.
Indien bij latere bebouwing van de rondom het te stichten transformatorhuisje gelegen terreinen de eigenaar(en) daarvan of hun rechtverkrijgenden hinder mochten ondervinden van de aanwezigheid van der kabels dan dienen deze op kosten van de erfpachtster te worden verplaatst en wel zodanig, dat de bouw ter plaatste ongehinderd voortgang kan vinden. 13. Voorts wordt een gelijk zakelijk recht van kabellegging gevestigd ten behoeve van het in erfpacht uitgegeven gedeelte van het kadastrale perceel gemeente xxxx sectie X nummer XXX en ten laste van een strook grond ter breedte van ongeveer vijfenzeventig centimeter van gemeld kadastrale perceel gemeente XX, sectie X nummer XXX, op aangehechte situatietekening in blauwe kleur aangegeven, zulks gedurende de tijd, dat gemeld erfpachtsrecht voortduurt.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Oh wacht, de netbeheerder is de pachter, ZRO zou er dan nog wel moeten zijn in theorie, maar volgens kadaster dus niet, en dan moet netbeheerder op eigen kosten verleggen als ik het goed lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
Get!em schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:35:
[...]

Jouw bedrijf gevonden ;)
Een van de andere werk ik ook dagelijks mee samen.... 8)
Wij zijn beter, dat weet je toch wel? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Spiff schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:18:
Oh wacht, de netbeheerder is de pachter, ZRO zou er dan nog wel moeten zijn in theorie, maar volgens kadaster dus niet, en dan moet netbeheerder op eigen kosten verleggen als ik het goed lees?
Ik lees het, nu ik deze acte heb, dus ook zo, maar voor de zekerheid de notaris nagevraagd of dat klopt.
Pagina: 1