Ervaringen met Spotta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 24-09 14:07
Spotta negeert tegenwoordig nee-nee stickers.
In plaats daarvan ‘moet jij’ via inmijnbus.nl aangeven dat je hun zooi niet wilt ontvangen.

Iemand ervaring mee en zijn stappen mogelijk?
Idioot bedrijf.

Dank

[ Voor 8% gewijzigd door rekeewt op 12-11-2024 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Lijkt te mogen.

https://www.bnnvara.nl/ka...-nee-sticker-toch-folders.

Probleem is dacht ik vooral dat de Nee/nee sticker zelfregulering is en er zelden tot geen boetes worden uitgedeeld, maar die sticker heeft zijn langste tijd gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:28
is dat ongeadresseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekeewt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rekeewt
Groningerkoek schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:53:
Lijkt te mogen.

Probleem is dacht ik vooral dat de Nee/nee sticker zelfregulering is en er zelden tot geen boetes worden uitgedeeld, maar die sticker heeft zijn langste tijd gehad.
Lekker dan, straks op 50+ sites je naam + adres gegevens omdat je geen zooi wilt ontvangen? Vervolgens een datalek en geadresseerde zooi in de brievenbus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Je kan je ook bij postfilter afmelden

https://postfilter.nl/

dat is het officiele digitale loket

dus dat hoeft niet bij 50+ sites

heb je dat al gedaan?

en je kan hier evt een klacht indienen:

https://www.reclamecode.nl/klacht-indienen/

[ Voor 22% gewijzigd door boyette op 13-11-2024 06:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 20:13
Groningerkoek schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:53:
Lijkt te mogen.

Eerlijk gezegd zie ik nergens in het verhaal terug waarom het toegestaan zou zijn.
Alleen dat ze nu zo werken.

Is het zelfde als een Jehova getuige zeggen dat hij niet binnen mag komen, toch loopt hij door, want je had op geenjehova.nl aan moeten geven dat dat niet mag...

Volgens mij zijn de regels duidelijk genoeg:
https://www.rijksoverheid...olders-in-mijn-brievenbus

[ Voor 13% gewijzigd door hfolkers op 13-11-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-09 20:24
Hier in Den Haag (waar expliciet al een aantal jaar een Ja-Ja sticker beleid geldt) krijg ik sinds deze zomer bergen ongeadresseerd reclamedrukwerk.
Die gaan hier ongelezen de papierbak in. Flikker op met die meuk; ik wil ze niet.

Ik ga mij niet bij inmijnbus.nl afmelden, ik heb mij nooit aangemeld. Ik meld het zelf sinds een paar weken bij de gemeente (https://www.denhaag.nl/nl/ongewenste-reclamefolders-melden/)

[ Voor 7% gewijzigd door H. Lal op 13-11-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat ik ervan begrijp is dat InMijnBus een overeenkomst sluit met lokale gemeentes, waarbij een gemeente kan kiezen voor opt-in of opt-out voor alle inwoners. Zie de onderste twee veelgestelde vragen op https://huishoudens.inmijnbus.nl/nl/local-government. In beide gevallen claimt InMijnBus de ontvangers eerst een aantal keer te informeren hierover.

[ Voor 15% gewijzigd door Foutlook op 13-11-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
boyette schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:20:
Je kan je ook bij postfilter afmelden

https://postfilter.nl/

dat is het officiele digitale loket

dus dat hoeft niet bij 50+ sites
Postfilter is alleen voor geadresseerde reclamepost en niet voor al die kilo's die we rond sinterklaas op de mat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
hfolkers schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:07:
[...]

Eerlijk gezegd zie ik nergens in het verhaal terug waarom het toegestaan zou zijn.
Alleen dat ze nu zo werken.
Het lastige is dat alles is toegestaan tenzij het is verboden. Ik kan je dus niet laten zien dat het toegestaan is.
Maar ik zie helemaal nergens iets wat wijst op dat dit verboden zou zijn. Die Nee/nee stickers zijn zelfregulering en je moet het als bedrijf wel heel erg bont maken wil je een straf krijgen voor het negeren van die stickers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
[b]rekeewt schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:13:[/b
Iemand ervaring mee en zijn stappen mogelijk?
In de PostNL bus gooien met tekst "retour afzender".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Groningerkoek schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:20:
[...]

Het lastige is dat alles is toegestaan tenzij het is verboden. Ik kan je dus niet laten zien dat het toegestaan is.
Maar ik zie helemaal nergens iets wat wijst op dat dit verboden zou zijn. Die Nee/nee stickers zijn zelfregulering en je moet het als bedrijf wel heel erg bont maken wil je een straf krijgen voor het negeren van die stickers.
Dit verschilt per gemeente. Er zijn steeds meer gemeenten die een opt-in systeem hebben ingevoerd (dus bijvoorbeeld met een ja-ja sticker).

Hier de officiële bekendmaking van gemeente Den Haag:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-85877.html

Maar veel meer gemeenten hebben dat. Daarmee is het in die gemeenten dus verboden om ongeadresseerd reclamedrukwerk door de brievenbussen te schuiven zonder expliciete toestemming. Dus zéker verboden om een stapel reclamefolders door de brievenbus te stoppen met een briefje voor opt-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:39:
[...]

Wordt lastig zonder retouradres.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Compizfox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:34:
[...]

Ik denk dat het voorstel beter is dan je denkt >:) .
Als iedereen dit voor ongeadresseerd reclamedrukwerk doet loopt het hele postNL systeem vast met oud papier.
Dat zorgt voor meer druk om met deze onzin op te houden dan het netjes zelf bij het oud papier flikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:39:
[...]

Dit gaat niet via PostNL
Dus die hebben hier ook niets mee te maken
Dat is een ander bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Tja, daar zal PostNL dan idd iets op moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
boyette schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:10:
Dit gaat niet via PostNL
Dus die hebben hier ook niets mee te maken
Dat is een ander bedrijf
Klopt, toch zijn zij de enige waarmee een consument post retour afzender kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:13:
[...]

Tja, daar zal PostNL dan idd iets op moeten verzinnen.
Waarom het het probleem van PostNL maken? Zij hebben de folders niet bezorgd, ze hebben er niks mee te maken.

Dan kan je ook wel andere random shit die geen post is door de PostNL-bus gooien onder het mom "dan moeten zij er maar iets op verzinnen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Compizfox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:15:
Waarom het het probleem van PostNL maken? Zij hebben de folders niet bezorgd, ze hebben er niks mee te maken.
Omdat er geen andere manier is om post terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:23:
[...]

Omdat er geen andere manier is om post terug te sturen.
Als het geadresseerde post zou zijn, dan was ik het met je eens, maar kun je ongeaddreseerd reclamedrukwerk echt als post beschouwen?

Geen idee wat de juridische definitie van post precies is, maar dit gaat om foldertjes die helemaal geen bezorgadres hebben, noch een retouradres. Kun je dat echt post noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Compizfox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:28:
Als het geadresseerde post zou zijn, dan was ik het met je eens, maar kun je ongeaddreseerd reclamedrukwerk echt als post beschouwen?

Geen idee wat de juridische definitie van post precies is, maar dit gaat om foldertjes die helemaal geen bezorgadres hebben, noch een retouradres. Kun je dat echt post noemen?
Is het nog wel echt "ongeadresseerd" als je in een systeem kan aangeven dat je het wil of niet wil hebben?
Het adres staat dan weliswaar niet letterlijk op de folders, maar de bezorger moet toch ergens kunnen zien op welk adres hij moet bezorgen?

En met het oog op artikel 12 van de postwet is PostNL vervolgens verplicht om alle poststukken af te handelen, ook als die met een andere vervoerder zijn verzorgd.

Helaas laat de postwet in het midden wanneer een brief of poststuk "geadresseerd" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:54
Compizfox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:15:
[...]

Niet meer nee. Spotta was tot 2020 een dochter van PostNL :+ Die hebben het destijds echter verkocht aan een consortium van o.a. de grootste producent van deze brievenbusvervuiling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:14:
[...]

Klopt, toch zijn zij de enige waarmee een consument post retour afzender kan sturen.
Dit is geen geadresseerde post
Dus dat heeft hier niets mee te maken

Het is ook niet voor iemand anders bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05:46
Compizfox schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:34:
[...]

Er staan meerdere adressen op de site van Spotta; maar het hoofdkantoor lijkt me het beste. Postnl levert de post ook wel af zonder dat je (voldoende) gefrankeerd hebt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FredvZ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:13:
[...]

Is het nog wel echt "ongeadresseerd" als je in een systeem kan aangeven dat je het wil of niet wil hebben?
Het adres staat dan weliswaar niet letterlijk op de folders, maar de bezorger moet toch ergens kunnen zien op welk adres hij moet bezorgen?

En met het oog op artikel 12 van de postwet is PostNL vervolgens verplicht om alle poststukken af te handelen, ook als die met een andere vervoerder zijn verzorgd.

Helaas laat de postwet in het midden wanneer een brief of poststuk "geadresseerd" is.
OK, maar wanneer precies is iets een poststuk?

Als ik bij jou iets door de brievenbus duw, is het dan automatisch post? Ook als het niet geadresseerd is, en er geen postbode aan te pas komt? En kan je dan van PostNL verwachten dat ze het retour kunnen/moeten sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:34
Gebanned schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:34:
[...]

Er staan meerdere adressen op de site van Spotta; maar het hoofdkantoor lijkt me het beste. Postnl levert de post ook wel af zonder dat je (voldoende) gefrankeerd hebt. >:)
Zou wel grappig zijn, dan puilt de brievenbus van Spotta vrij snel uit.
Strafport ook nog betalen :+

Ik zie online ook klachten over mensen die geen folder krijgen...pfft dat kan toch prima via een app.
Bezorgen gaat voor Spotta na de introductie van InMijnBus niet meer volgens de brievenbussticker maar door middel van een looplijst. Hierdoor zijn we in staat om op ieder adres een folderpakket naar keuze te bezorgen.
Alsof je daar als bezorger tijd voor hebt met een paar honderd adressen te doen. Elk adres weer kijken of die op de lijst staat 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Trichoglossus op 13-11-2024 23:28 ]

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 20:30
Trichoglossus schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:26:
[...]

Zou wel grappig zijn, dan puilt de brievenbus van Spotta vrij snel uit.
Strafport ook nog betalen :+

Ik zie online ook klachten over mensen die geen folder krijgen...pfft dat kan toch prima via een app.

[...]

Alsof je daar als bezorger tijd voor hebt met een paar honderd adressen te doen. Elk adres weer kijken of die op de lijst staat 8)7
Als oud-krantenbezorger kan ik je vertellen dat je na een maandje wel in je hoofd hebt zitten waar je moet bezorgen, dan hoef je alleen de wijzigingen in je wijk bij te houden.

• rekeewt
Leuk om jullie meningen te lezen en de inhoudelijke discussie te zien! Inmiddels ben ik er achter dat het enkel een kwestie van postcode-huisnummer en ‘opt-out’ is. Verder geen contactgegevens/ naam etc nodig. Ik heb het dus maar ingevuld en verwacht nu van die zooi af te zijn. Klacht bij mijn gemeente ingediend dat het een actieve opt-out is, m.i. zou dit een actieve opt-in moeten zijn. Ik heb hier nooit informatie over gekregen.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:34
J-roenn schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:08:
[...]

Als oud-krantenbezorger kan ik je vertellen dat je na een maandje wel in je hoofd hebt zitten waar je moet bezorgen, dan hoef je alleen de wijzigingen in je wijk bij te houden.
Vroeger wist je inderdaad wel wie geen krantje of zoiets wilde, was een enkeling.
Geef gemakkelijk op InMijnBus aan welke weken je jouw folderpakket niet of juist wel wilt ontvangen. Bijvoorbeeld geen folders tijdens je vakantie of juist wel folders tijdens de feestdagen.
Dit wordt meer een uitdaging.
Het blijft belachelijk uiteraard dat je het online zou moeten aanmelden.
rekeewt schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:36:
Leuk om jullie meningen te lezen en de inhoudelijke discussie te zien! Inmiddels ben ik er achter dat het enkel een kwestie van postcode-huisnummer en ‘opt-out’ is. Verder geen contactgegevens/ naam etc nodig. Ik heb het dus maar ingevuld en verwacht nu van die zooi af te zijn. Klacht bij mijn gemeente ingediend dat het een actieve opt-out is, m.i. zou dit een actieve opt-in moeten zijn. Ik heb hier nooit informatie over gekregen.
Ook handig dat je gewoon al je buren kan aan- of afmelden op zo'n site >:)

Ondanks een postfilter ook vaak nog spam in de brievenbus. Dat gaat allemaal retour afzender.

[ Voor 28% gewijzigd door Trichoglossus op 14-11-2024 08:31 ]

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 13:08
In Den Bosch gaan ze per 1 januari 2025 over naar een opt-in voor alle reclame post _behalve_ voor Spotta 8)7

https://www.s-hertogenbos...afzeggen.,-Wat%20kan%20ik

• H. Lal
SavageNL schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:52:
In Den Bosch gaan ze per 1 januari 2025 over naar een opt-in voor alle reclame post _behalve_ voor Spotta 8)7

https://www.s-hertogenbos...afzeggen.,-Wat%20kan%20ik
Lobbywerk wat lijkt op maffiose praktijken. Spotta krijgt een soort alleenrecht op ongeadresseerd reclamedrukwerk in Den Bosch. Dik lappen als lokale ondernemer als je eens huis aan huis zou willen adverteren…
Pagina: 1