Mijn volgende stap in home assistent | Zigbee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Beste allen,

Ik wil graag een volgende stap zetten met mijn domotica systeem, maar ik twijfel welke richting ik op ga. Vooral in wat ik nodig heb qua hardware.

- Ik heb Home assistent draaien op een mini-pc, zichtbaar op een tablet in de woonkamer
- Ik heb veel shelly's voor stopcontacten en verlichting
- Ik heb enkele slimme lampen via de Lidl hub. Het nadeel is dat ik ook alle bewegingssensoren via de lidl hub wilde laten lopen, maar die heeft Lidl niet meer.
- Ik heb maak gebruik van eco dimmers op zigbee (nog niet verbonden)

Nu wil ik graag om de wifi te ontlasten via het zigbee protocol verder uitbreiden. Ik wil o.a. deursensoren en bewegingssensoren plaatsen.

Mijn vraag is wat ik heb nu nodig om via zigbee aan de slag te kunnen?

Is dat bijvoorbeeld een Conbee stick of een Athom Homey Bridge? En kan ik dan mijn ecodim via een Conbee/Homey in Home assistent dimmen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 21:13
Een ondersteunde Zigbee stick is alles wat je nodig hebt.
Voor zover ik weet werkt ecodim prima met zigbee2mqtt met zha weet ik niet zeker.

Ik zou sowieso zigbee2mqtt aanraden. Volgens mij heeft die nog steeds betere/snellere ondersteuning dan ZHA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:24
Ze werken ook met ZHA bij mij. ZHA is wat vriendelijker voor de beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
@hfolkers @Pejdref volstaat het dan om een stick als deze in de mini pc te stoppen waar HA op draait? En dan in Home assistent de zigbee integratie installeren? Daarna zou ik al de eco-dim en andere zigbee sensoren kunnen vinden in HA?

[ Voor 9% gewijzigd door Pieter2 op 13-11-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:34
Na opnieuw te pairen inderdaad

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pieter2 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:58:
@hfolkers @Pejdref volstaat het dan om een stick als deze in de mini pc te stoppen waar HA op draait?
Deze stick is wel prijzig. Natuurlijk prima als je op die manier Nabu Casa en daarmee Home Assistant wil steunen (daarom heb ik zelf ook een abonnement bij Nabu Casa). Maar een vergelijkbare stick van Sonoff kost de helft.

Het is aan te raden de stick niet direct in je mini-pc te steken, omdat de usb-poort het radiosignaal kan verstoren. Gebruik daarom altijd een (kort) usb-verlengkabeltje.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Ik overweeg nu om volledig over te gaan op de Ikea lijn met domotica. Als ze Lidl lampen daar ook mee kunnen verbinden is dat mooi en anders laat ik de Lidl hub ook in de meterkast staan.

En als ik dan nog sensoren wil die niet met de Ikea hub kunnen verbinden kan ik altijd nog altijd de Sonoff stick kopen. Alleen dan krijg ik zoveel hubs, dat is een beetje jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 19:41
Pieter2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:51:
Ik overweeg nu om volledig over te gaan op de Ikea lijn met domotica. Als ze Lidl lampen daar ook mee kunnen verbinden is dat mooi en anders laat ik de Lidl hub ook in de meterkast staan.

En als ik dan nog sensoren wil die niet met de Ikea hub kunnen verbinden kan ik altijd nog altijd de Sonoff stick kopen. Alleen dan krijg ik zoveel hubs, dat is een beetje jammer.
Het hele idee van een Zigbee stick is dat alle hubs de deur uit kunnen.
1 stick voor alle merken Zigbee apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze vraag zou ook door mij gesteld kunnen zijn. Ik was vandaag ook aan het kijken voor een ZigBee oplossing. Ik zou dit dan doen door middel van een PoE stick omdat ik op iedere verdieping netwerk heb liggen wat ik PoE kan maken én mijn HA pc staat op zolder in een patchkast. Dat laatste werkt niet echt mee voor een USB-oplossing.

Ik heb gekeken naar een Zigbee Smlight SLZB-06/06M/06p7 stick via aliexpress. Dit gaat 'm denk ik ook worden, maar nu nog even niet. Toch ben ik wel benieuwd of dat een verstandige oplossing zou zijn om met ZigBee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
RedRayMann schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:08:
[...]

Het hele idee van een Zigbee stick is dat alle hubs de deur uit kunnen.
1 stick voor alle merken Zigbee apparaten
Dat zou ik inderdaad willen. Maar ik begrijp dat lampen nog wel flexibel zijn maar dat bijvoorbeeld ikea sensoren alleen maar op de eigen hub werken. Dat is wel jammer dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
Pieter2 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:17:
[...]

Dat zou ik inderdaad willen. Maar ik begrijp dat lampen nog wel flexibel zijn maar dat bijvoorbeeld ikea sensoren alleen maar op de eigen hub werken. Dat is wel jammer dan.
alle sensoren die ik van Ikea heb, ( motion, deur, schakelaars en lucht kwaliteit) werken prima in HA met Zigbee2Mqtt ! Inclusief alle lampen( spots, E12/27 en de rechthoekige drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:57
sypie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:23:
Deze vraag zou ook door mij gesteld kunnen zijn. Ik was vandaag ook aan het kijken voor een ZigBee oplossing. Ik zou dit dan doen door middel van een PoE stick omdat ik op iedere verdieping netwerk heb liggen wat ik PoE kan maken én mijn HA pc staat op zolder in een patchkast. Dat laatste werkt niet echt mee voor een USB-oplossing.
Volgens mij kan je maar 1 coördinator hebben per instantie van zigbee2mqtt.
Dus als je bedoelt dat je voor elke verdieping een coördinator wil gebruiken gaat dat niet werken!
beste is om een stick in de computer te doen en dan voldoende routers in je netwerk gebruiken ( meeste bedrade devices of sticks geflasht als router ).

Zelf heb ik op zolder mijn patchkast staan met unifi/mini pc voor HA. Daarin zit een sonof stick.
Zowat alle lampen zolder/boven/beneden zijn zigbee ( Hue of Ikea ) en daarmee creer je een supersterk netwerk waar alle end devices zoals sensoren prima op werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik doe praktisch alles nog via wifi. De eerste ZigBee apparaten zou ik beneden gaan gebruiken, vandaar de PoE oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[...]

Supported Devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:20
Ik gebruik een Sonoff stick met ZHA en tot nu toe werkt alles gewoon, ook de Ikea spullen al heb ik geen sensoren van Ikea.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 19:41
Zoals hierboven al beschreven staat. Er is veel bruikbaar.
Kijk op de website van o.a.
https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/
Of
https://zigbee.blakadder.com/

Ik heb gekeken naar een Zigbee Smlight SLZB-06/06M/06p7 stick via aliexpress. Dit gaat 'm denk ik ook worden, maar nu nog even niet. Toch ben ik wel benieuwd of dat een verstandige oplossing zou zijn om met ZigBee te beginnen.
Heb de Smlight SLZB-06net binnen.
Deze wil ik begin komend jaar in productie nemen met een nieuw te bouwen server.
1 is vaak voldoende (wat al eerder gezegd is)
Ben zelf bewust voor de POE versie gegaan omdat mijn huidige usb stick in de meterkast van het appartement hangt. Ondanks de vele apparaten op voeding lijkt mijn mesh niet top te zijn.
Daarnaast een stukje verbruik, wil mijn server zo zuinig mogelijk maken (maar ga daarvoor naar het zuinige server topic)

Dus hoop met de POE stick centraal in huis mijn netwerk beter te maken, de server te ontlasten en alsnog een goed mesh netwerk te houden.
En stel dat je in een dikke villa of bunker woont, dan kan je er eventueel twee gebruiken. In router en in repeater mode.

Onder de streep;
1 controller is voldoende, "platformloos" heeft hierin de voorkeur. (Geen Ikea, hue, Lidl etc)
Controleer de sites van de controller, ZHA, Z2M of blackadder voor de comptabiliteit

In het algemeen, als het er nog niet op staat, volgt het snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dit gaat 'm denk ik ook worden, maar nu nog even niet.
Toch wel. Vandaag besteld, samen met een Aqara Cube T1 Pro. Kijken of we daar wat leuke dingen mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Mede gezien de BF aanbiedingen op Amazon heb ik onderstaand lijstje gemaakt:

- Sonoff stick met ZHA (19,30,-)
- ZigBee Sonoff SNZB-03 bewegingssensor (2 voor 25,42)
- Resideo R200 CO2 sensor (nog een goede deal zoeken)
- Aqara block (al in het bezit)
- Aqara Aanwezigheidssensor FP2 (57,99)
- Lidl lampen (al in het bezit)

@Tralapo @Ben(V)

Dit zou ook moet werken als ik kijk op de lijst van compatibele apparaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Pieter2 op 29-11-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Pieter2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:44:
Mede gezien de BF aanbiedingen op Amazon heb ik onderstaand lijstje gemaakt:

- Sonoff stick met ZHA (19,30,-)
[...]
Er staat geen ZHA op je Zigbee adapter (Sonoff stick). ZHA is de integratie waarmee Home Assistant met de Zigbee coördinator praat en is dus niet de firmware o.i.d. van de stick zelf. Overweeg trouwens nog om Zigbee2mqtt te gebruiken i.p.v. ZHA, dat heeft onder andere uitgebreide instelbaarheid en betere (snellere) support van apparaten en een duidelijke lijst hiervan.

Aan de prijs te zien heb je de Sonoff ZBDongle-E (met EFR32MG21) gekocht. Deze werkt tegenwoordig ook prima met Zigbee2mqtt (voorheen was deze experimental en werd de Sonoff ZBDongle-P met TI CC2652P aangeraden).
Pieter2 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:44:
- Resideo R200 CO2 sensor (nog een goede deal zoeken)
De Resideo R200 heeft geen wifi of zigbee (een 'dom' apparaat) of andere verbindingstechniek. Als je deze wilt integreren met je smarthome zal je aan de slag moeten met een esp32 of esp8266 (solderen/programmeren).

[ Voor 19% gewijzigd door Cadezo op 29-11-2024 22:33 ]

Pagina: 1