PC Probleem dat mijn petje volledig te boven gaat :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeldm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 17:29
Beste medetweakers, alweer moet ik jullie gezamelijke hersencellen aanspreken met een probleem dat mijn petje te boven gaat. :)

In mijn vrije tijd ben ik bezig met elektronische muziek. Hiervoor gebruik ik 4 computers. 1 computer waar mijn DAW software (Ableton) op draait en 3 computers met GigPerformer als VST Host. Al deze toestellen zijn samen met de rest van de nodige hardware ingebouwd in een flightcase. Een voorbeeld van hoe deze er vroeger uitzag, ondertussen zijn er al wat dingen veranderd maar niets echt specifiek voor mijn probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REAhPLcu5d9s27_K3RKllW-CyTk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qwWvgXVIMRxsDZhEVki8q4Vg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGxXY2gulJDS4MDFXAj9Td33sGY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VZYoglKMIwFhBnEcToSQ6P4c.png?f=user_large

In de rack zitten ondertussen een Zyxell managed switch, een ESI planet 44X Dante soundcard, KVM switch en draadloze micro ontvanger. Geluid en midi gaat tussen de computers over het netwerk via Danté en RTPMidi. Momenteel zitten er 2 power distributors van Inox in.

Alle computers in de rack zijn Dell toestellen, I7 / 32 gb/ Win 11 voor de Gigperformers en i7 / 16 gb / Win 11 voor de DAW.

Een half jaar geleden begon het mysterie. Mijn DAW machine toen was een Optiplex 3060. Van het ene moment op het andere merkte ik dat deze ineens problemen had met starten. Als ik op de power toets drukte deed hij soms niets, soms pinkte de led vooraan wat amber, en achteraan op de voeding ook. Andere keren ging dat zonder problemen. Haalde ik de pc uit de case en sloot ik hem aan op een ander stroompunt, geen probleem. Zo heeft het enkele weken zen gang gegaan tot ik het beu was. De 3060 werd vervangen door nog een 5060 zoals de andere toestellen. De CPU en ram werden overgezet en het toestel ging de rack in...... om exact hetzelfde te doen ......

In de rack -> problemen, uit de rack -> geen probleem. Ondertussen heb ik alle stroomkabels vervangen, ze stroomkabels in de distributor verstoken, een 2de distributor bijgestoken waar ik enkel de computers op heb zitten, de stroomkabel naar de rack vervangen, alle aansluitingen en solderingen op de neutrik pluggen opnieuw gedaan, nog eens de stroomkabels vervangen ..... Om zot van te worden.

Het bizarrre is .... de 3 andere 5060 hebben NOOIT een probleem en starten altijd mooi zoals het moet. Ik zie dus maar 2 elementen die nog een probleem kunnen geven. CPU en RAM. Maar dit komt totaal niet overeen met de symptomen die het toestel heeft en die voor mij echt naar een stroomprobleem wijzen. Ik heb het toestel ook al gestresstest op CPU en RAM als ie uit de rack was, geen vuiltje aan de lucht.

Dus, als er iemand slimmer is dan mij. Ik zie het zo niet meer .......

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeldm
Even een update, ik zie nu pas dat hij nu ook vooraan via de powerled foutcodes geeft. 2 - 1 sequentie .... CPU error. Makes sense in dit geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 15:07

chromeeh

the Gnome

Is je rack goed(!) geaard en gebruik je ook een stopcontact welke randaarde heeft?
(En de PDU ook juist geaard)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• roeldm
chromeeh schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:01:
Is je rack goed(!) geaard en gebruik je ook een stopcontact welke randaarde heeft?
(En de PDU ook juist geaard)
Aarding zit goed (Penaarde hier in BE :)) Gisteren nieuwe CPU besteld, als die aankomt is dat ook weer iets dat ik kan uitsluiten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldm
Even een update,

Toestel is opnieuw vervangen waarbij als test de CPU en RAM zijn overgebouwd. Ik heb de extra videokaart er uit gehaald en de USB hub die werd gebruikt vervangen door 2 interne PCI kaarten. Momenteel draait het al enkele dagen stabiel zonder problemen.

Ik denk dat dit dus echt een geval was van toestel 1 om zeep, vervangtoestel 2 eigenlijk ook om zeep maar het eerst niet weten, toestel 3 in orde en waarbij dus alle externe factoren eigenlijk geen rol speelden ....