Vraagje over de logistiek bij aanleg fiber

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolandros
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-08 13:32
Ik zie dat er momenteel in de buurt bij mij veel fiber wordt aangelegd, soms zelfs meerdere netwerken. Top!
Het valt me echter op dat er gewoon sprieten tussen de tegels uit komen, op redelijk willekeurige afstand tot de huizen, en dat die niet netjes aan de huizen worden vastgemaakt. Ik heb ook al een goed aantal vertrapte fibers gezien, want mensen hebben niet door waar ze lopen, of ze weten niet waar ze op lopen, wat dan ook.
Nu heb ik een keer aan de jongens die ze aanlegden gevraagd waarom dat zo willekeurig gebeurt, maar de communicatie was helaas niet heel goed, ze konden nauwelijks Nederlands of Engels, en ik kreeg er enkel uit dat ze zo worden aangelegd omdat de installatie in het huis door de particulier moet worden bekostigd, daar gaan zij niet over. Klinkt als een redelijk goede manier om jarenlang overal fiber uit de grond te zien steken en het langzaam vertrapt te zien worden. Minder top. Mijn vraag is dus: waarom worden ze niet in ieder geval tot aan de muur getrokken ter bescherming, en hoe dan verder? Liggen de fibers allemaal met een extra stuk onder de tegels dat eruit kan worden getrokken bij installatie, of moet de installateur dan potentieel ook de tegels eruit wippen om een ongebroken uiteinde te vinden en daar aan te lassen? Ik heb het geluk gehad een huis te betrekken waar al fiber in zat, dus voor mij is het geen zorg, maar als ik deze uitrol zie lijkt het alsof het beter kon. Misschien kan iemand me geruststellen :)

Beste antwoord (via Lolandros op 13-11-2024 15:35)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
Lolandros schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:53:
Dat het lukt geloof ik wel, het ging me om hoe handig het wordt aangepakt.
Het is de meest praktische manier om straten in zo kort mogelijk tijd te voorzien van glasvezel. Er hoeft immers niet met de agenda van elk individueel aansluitadres rekening gehouden te worden.

De stukjes mantel die beschadigd raken zijn collateral damage en meegenomen in de overweging om deze werkwijze te kiezen. In de stad bij meerlaagswoningen zal in veel gevallen sowieso een las gemaakt moeten worden om voldoende lengte te hebben om binnen op de juiste plek aan te komen.
Het werk binnen is vaak complex, zeker als de woningen ouder zijn en er vele verbouwingen hebben plaastsgevonden.

Als je dat werk binnen moet gaan combineren met het graven buiten dan ligt de straten weeeeken open, terwijl het nu binnen een paar dagen gepiept is.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Er ligt inderdaad wat reserve lengte.

Als die uitsteekt kun je hem sneller vinden. Blijft zoals je aangeeft soms niet veel van over.

Gelukkig niet overal steekt het net boven de tegel eruit (het ziet er ook niet uit). In Helmond ligt het netjes onder de grond/tegel weggewerkt.

Tot aan de muur zou veel meer gedoe geven. Dan moet men met een raket de tuin door en daar oprollen. In de loopstraat is het dan sneller tot aan de erfgrens en alle tuinen worden niet omgeploegd tot aan de muur.

Verder kan het ook per gemeente verschillen wat er word afgesproken. Hier werd in dorp afgesproken overal naar binnen ook al word er geen glasabbo afgenomen.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbyTown op 12-11-2024 18:29 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Lolandros schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:08:
Misschien kan iemand me geruststellen :)
Natuurlijk kunnen we dat: Wees gerust, je buren krijgen een werkende glasvezelaansluiting en de monteurs weten straks prima in de grond te vinden wat ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:04
wat er uit de grond steekt is alleen een mantelbuis naar de eerste (ondergrondse)laskast.
Op het moment dat een huisaansluiting gerealiseerd gaat worden, verlengen ze de mantelbuis tot in de woning(meestal schieten ze die onder de tuin/oprit door) en worden er glasvezels door geblazen die aan de aansluiting gelast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolandros
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-08 13:32
Excuses voor de verwarring, de huizen waar ik het aangelegd zie worden beschikken niet over voortuinen. De fiber/mantel ligt dus vlakbij de muur, en moet hooguit een handvol tegels verder worden gelegd. Als het enkel de mantel is, dan moeten dus bij elke particuliere installatie de tegels gelicht worden om bij die laskast te komen? En de mantel vuil/watervrij blijven? Dat klinkt eigenlijk nog veel onhandiger, of mis ik iets?
FredvZ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:40:
[...]

Natuurlijk kunnen we dat: Wees gerust, je buren krijgen een werkende glasvezelaansluiting en de monteurs weten straks prima in de grond te vinden wat ze nodig hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Lolandros schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:53:
Het is de meest praktische manier om straten in zo kort mogelijk tijd te voorzien van glasvezel. Er hoeft immers niet met de agenda van elk individueel aansluitadres rekening gehouden te worden.

De stukjes mantel die beschadigd raken zijn collateral damage en meegenomen in de overweging om deze werkwijze te kiezen. In de stad bij meerlaagswoningen zal in veel gevallen sowieso een las gemaakt moeten worden om voldoende lengte te hebben om binnen op de juiste plek aan te komen.
Het werk binnen is vaak complex, zeker als de woningen ouder zijn en er vele verbouwingen hebben plaastsgevonden.

Als je dat werk binnen moet gaan combineren met het graven buiten dan ligt de straten weeeeken open, terwijl het nu binnen een paar dagen gepiept is.

Pagina: 1