Advies omtrent stoken vloerverwarming en/of airco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Hallo allemaal,

Wij hebben recent vloerverwarming in gebruik en morgen krijgen we onze 5 kW airco. Dit gaat om de woonkamer en keuken (open ruimte), ongeveer 42 m2.

De afgelopen weken heb ik de thermostaat via de Tado app ingesteld op 19 graden van 00:00 tot 17:30 en 20 graden van 17:30 tot 00:00 uur.

Dagelijks verbruiken we hiermee (incl. water natuurlijk) tussen de 4 en 6 m3 gas per dag (2 personen). Voor de maand november kom ik hierbij op gemiddeld 4,5 m3 per dag.

Het betreft een 2-onder-1-kap woning, met spouwmuurisolatie en vloerisolatie (Faber comfortvloer) Glas is overal dubbel glas, m.u.v. het raam in de keuken, die is HR++. Echter, momenteel hebben wij nog geen deuren tussen gang/woonkamer en keuken/serre, waardoor er toch veel kou/tocht binnenkomt vanuit de gang en vooral de serre. Zodra onze deuren geleverd/geplaatst zijn zullen we hier ook veel van gaan merken vermoed ik.

Ik heb verschillende topics/websites gelezen omtrent vloerverwarming: bij sommige staat dat het handig is om de thermostaat 1 à 2 graden te laten zakken 's nachts en overdag als er niemand thuis is, en bij sommige staat dat het het meest efficient is om de thermostaat constant op dezelfde temperatuur te zetten.
Morgen wordt onze 5 kW airco geplaatst.

Kan iemand ons wellicht adviseren hoe wij in onze situatie e.e.a. het meest efficient kunnen instellen/gebruiken? Is het handig om de airco mee te laten verwarmen of juist niet?

De temperatuur van de verdeler van de vloerverwarming staat momenteel overigens nog op 35. Kan ik deze best op 40 zetten of op 35 laten staan?

Alvast bedankt voor jullie adviezen/tips!

[ Voor 7% gewijzigd door Uhmazing op 12-11-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Airco is goedkoper dan stoken met gas, omslagpunt is cop 2 en dat is bij een beetje airco bijna -20.

Hier is het nu 7c en dan verwarmt 1.5 kWh net zoveel als een kuub gas.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

Ik heb ook vloerverwarming en een 2,5 kw aircon. Primair verwarm ik met de airco, trekt die het niet meer (wat echt -5 icm heel veel wind betekent) dan schakel ik de vloerverwarming bij in de woonkamer.
De vloerverwarming in de badkamer heeft een aparte lus, die staat wel altijd open. Ik heb een draadloze WiFI thermostaat die ik dus van de badkamer naar de woonkamer kan verplaatsen als ik daar ook wil verwarmen met de vloer.

edit: vloer is erg traag dus heeft verlagen minder zin, graadje is prima maar twee graden bijstoken duurt al lang. Airco kan 's nachts gerust flink lager, de warme lucht voel je al snel.
Het is wel een ander soort warmte, kan even wennen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 12-11-2024 18:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar