Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-04 01:09
In 2014 heb ik een Canon EOS 6D met een Canon EF 24-105 mm F4.0 IS L USM objectief gekocht (+ wat accessoires en filters en in de loop der jaren nog meer speelgoed) ik had de ambitie om er wellicht op kleine schaal wat betaalde opdrachten mee te gaan doen, dat is door priveomstandigheden nooit van de grond gekomen, maar de ambitie is er nog steeds, of beter gezegd, weer terug.

Het is wel tijd voor wat (vooral lichter) nieuw spul, budget is max 2500 euro.
Ik heb mijn oog laten vallen op een van de volgende combi's
-De RP met een wat sjiekere 24-105 objectief (https://www.cameranu.nl/n...rf-24-105mm-f-4-0l-is-usm
of
-De R8 met een budget(?) 24-105 objectief https://www.cameranu.nl/n...24-105mm-f-4-0-7-1-is-stm

(voor de volledigheid, één van de redenen voor zoektocht naar iets nieuws is dat de Canon EF 24-105 mm F4.0 IS L USM uit 2014 onherstelbaar beschadigd is, anders zou een EF-RF mount nog een interessante optie zijn)

Voor nu zal ik me hoofdzakelijk op statische fotografie richten, portret, stilleven, productfotografie en landschappen.
Video heb ik geen plannen mee, maar wat nog niet is kan altijd veranderen..

Graag jullie mening voor welke jullie zouden gaan en waarom?

[ Voor 9% gewijzigd door Vuilnisauto op 12-11-2024 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 19:54
Geen direct advies maar alleen wat me opvalt:

- Full frame is voor mij een bewuste keuze, gereedschap dat je koopt omdat het nodig is voor jouw fotografie. Het is ook meteen het duurst, dus als je andere lenzen wilt (iets anders dan die F4 of F7.1 !) is dat dan betaalbaar?

- Die zoomlenzen lijken gericht op alles. Maar dus ook jack of all trades, master of none. De befaamde vage achtergrond wordt al lastiger. Misschien ben je met twee lenzen (zoom + prime) flexibeler in plaats van één die alles moet kunnen. En misschien kun je dat betaalbaar vinden buiten perse canon full frame.

- Gezien wat je wilt fotograferen lijkt mij beeldstabilisatie de meest nuttige feature in een camera.
Je beschrijft omstandigheden waarin jij het licht volledig controleert. Alle super AF-functies, superhoge ISO, 4K of 6K video, 30 beelden per seconde ... gebruik je allemaal niet.
Probeer iets te vinden waarbij je er dan ook niet voor betaalt.
Dat geld kun je gebruiken voor lenzen en licht.

Ik zou zeggen, 2/3e tot 3/4e van je budget voor lenzen, licht en een achtergrondje, en de camera als sluitstuk. Dan kun je een stuk meer dan wanneer je de camera voorop stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Vuilnisauto schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:34:
Voor nu zal ik me hoofdzakelijk op statische fotografie richten, portret, stilleven, productfotografie en landschappen.
Video heb ik geen plannen mee, maar wat nog niet is kan altijd veranderen.
Helemaal eens met @Tarquin, zo’n niet-lichtsterke zoomlens gaat je niets brengen. Kies voor een simpele body en een paar goede lenzen. Mocht je hobby toch niets worden, dan kun je de lenzen in elk geval nog goed verkopen.

portret -> 50/70/105 prime (bijv. een 50mm F1.4 is hartstikke leuk en kost geen drol)
stilleven -> kun je met bovenstaande lens
landschappen -> bijv. 10-24, f-stop niet zo relevant voor buiten
productfotografie -> kun je met bovenstaande lens, heb je alleen een booth en verlichting nodig

[ Voor 7% gewijzigd door ouweklimgeit op 17-11-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
Fijne tips! Bedankt… “food for thought”.
Ondertussen is de r6 ook in beeld gekomen (niet de mII) na wat gesprekken met mede enthousiastelingen.

Ondertussen kwam ik dit tegen; https://www.bol.com/nl/p/...l-sensor/9300000141839650?

€999,- dat kan toch niet?! Moet wat mee zijn waar ik overheen lees…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@Vuilnisauto dat is waarschijnlijk een grijs import produkt.
Wordt ook via een externe verkoper op Bol aangeboden voor die prijs en niet door Bol zelf
Garantie en dergelijke zal dus eventueel lastiger worden.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
Ah duidelijk @GiLeX dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien wat je wilt gaan doen waarom op dit moment voor een nieuwe systeem camera gaan. Gezien je budget zou ik voor een 2e hands DSLR full frame gaan en mooi top glas 2e hands erbij kopen. Denk dat je eindresultaat erg fijn gaat zijn.
Zeker omdat het nieuwste glas erg duur is, ergens moet je dan keuzes maken, bijkomend voordeel ook je huidige camera kan je blijven gebruiken. Je zou zelfs daar eerst eens wat glas voor kunnen zoeken. Mooie L lensen bijvoorbeeld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:37
ouweklimgeit schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:56:
landschappen -> bijv. 10-24, f-stop niet zo relevant voor buiten
Ik ben zelf toch meer gecharmeerd van wat meer tele voor landschap. M'n 50-140 komt misschien nog wel vaker uit de kast dan m'n 10-24. Daarbij is van voor tot achter scherp ook niet iets wat je altijd wil hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 26-11-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:35

sapphire

Die-hard pruts0r

LA-384 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:19:
[...]

Ik ben zelf toch meer gecharmeerd van wat meer tele voor landschap. M'n 50-140 komt misschien nog wel vaker uit de kast dan m'n 10-24. Daarbij is van voor tot achter scherp ook niet iets wat je altijd wil hebben.
Landschap is ook nogal breed, dat gaat van wijds uitzicht tot detail van een landschap.

Ik gebruik zelf amper tele en heb al jaren niets langer dan 50mm meer dus het is maar net waar je voorkeur ligt.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Vuilnisauto schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:34:
In 2014 heb ik een Canon EOS 6D met een Canon EF 24-105 mm F4.0 IS L USM objectief gekocht (+ wat accessoires en filters en in de loop der jaren nog meer speelgoed) ik had de ambitie om er wellicht op kleine schaal wat betaalde opdrachten mee te gaan doen, dat is door priveomstandigheden nooit van de grond gekomen, maar de ambitie is er nog steeds, of beter gezegd, weer terug.

Het is wel tijd voor wat (vooral lichter) nieuw spul, budget is max 2500 euro.
Ik heb mijn oog laten vallen op een van de volgende combi's
-De RP met een wat sjiekere 24-105 objectief (https://www.cameranu.nl/n...rf-24-105mm-f-4-0l-is-usm
of
-De R8 met een budget(?) 24-105 objectief https://www.cameranu.nl/n...24-105mm-f-4-0-7-1-is-stm

(voor de volledigheid, één van de redenen voor zoektocht naar iets nieuws is dat de Canon EF 24-105 mm F4.0 IS L USM uit 2014 onherstelbaar beschadigd is, anders zou een EF-RF mount nog een interessante optie zijn)

Video heb ik geen plannen mee, maar wat nog niet is kan altijd veranderen..

Graag jullie mening voor welke jullie zouden gaan en waarom?
Nikon Z5 met een 85mm F1.8 en een 28mm F2.8

Blijf je ruim binnen budget en kan je in de toekomst upgraden als het allemaal bevalt, bijv de body en de 28mm door een 20mm prime

Nikon bezuinigd in tegenstelling tot Canon niet bij de budget bodies en daardoor heb je nog steeds IBIS en geen lenzen met VR nodig. Ook is de ergonomie van alle bodies gelijk dus een andere body pak je zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
Uiteindelijke is de keuze de EOS R8 met de Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM geworden.
Eerst eens bekijken hoe dit bevalt en dan evt nog wat ander mooi glas of attributen er bij.
Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1