Upgrade gewenst i.v.m. boot/shutdown issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:36
Mijn huidige systeem is niet persee aan een upgrade toe, maar door problemen die ik ervaar voel ik de noodzaak om te upgraden. Het probleem dat ik ervaar is dat bij een shutdown mijn leds blijven branden en mijn ventilatoren allemaal op volle snelheid beginnen te blazen. Enige mogelijkheid om dit te stoppen is de aan/uit switch op de PSU. Dit gebeurd niet elke keer, maar het gebeurd vaker dan het goed gaat. De enkele keren dat het goed gaat zijn de leds uitgeschakeld en draaien de ventilatoren niet meer. Bij een boot moet ik meteen inloggen bij het Windows startscherm, wanneer ik dat niet doe valt de PC na een paar minuten "uit" met exact dezelfde symptomen (leds aan, ventilatoren max. snelheid, alleen te fixen door PSU switch uit/aan). Na het inloggen kan ik locken met WIN + L en is er niks aan de hand en blijft het systeem functioneren tot ik weer een shutdown uitvoer.

Uiteraard van alles geprobeerd, Windows herinstalleren, drivers updaten, BIOS up-/downgrade, verschillende (power) settings in de BIOS, uitschakelen fast boot en noem maar op. Laatste mogelijke optie was een andere PSU, ook dit heeft helaas niet geholpen. Ik denk dat ik elke suggestie op het internet wel heb geprobeerd. Mocht je toch denken dé oplossing te hebben, hoor ik dat uiteraard graag. Het liefst upgrade ik (nog) niet.

Het huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 307,59€ 307,59
1MoederbordenASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G€ 1.461,45€ 1.461,45
1BehuizingenCorsair Crystal 680X RGB Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 102,95€ 102,95
3VentilatorsCorsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm€ 59,90€ 179,70
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-64GTZN€ 146,05€ 146,05
1VoedingenSeasonic Focus GX-1000 ATX 3.0 Zwart€ 174,85€ 174,85
1SSD'sSamsung 850 Pro 2TB (retail)€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 870 QVO 2TB€ 146,06€ 146,06
1SSD'sSamsung 960 Pro 1TB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 116,02€ 116,02
Totaal€ 2.634,67

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Software development, niet al te zwaar, maar iig geen web development, Lightroom/Premiere Pro en triple A gaming op de hoogst mogelijke settings. Ik game nu op 3440x1440 maar dit gaat ooit nog 4k worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik doel op +/- 1000,-, indien nodig max. 1500,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uiteraard de videokaart, 6x SATA SSD's en 2x NVME. Processorkoeling/behuizing mogen mee, maar nieuw is ook wel leuk. Ventilatoren hoeven niet mee, zwarte Noctua's zijn ook welkom.

Prioriteit van deze upgrade is de combo processor, moederbord + RAM (DDR5).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord + RAM (DDR5). 64GB heeft de voorkeur.

Indien het budget het toelaat wil ik de processorkoeling vervangen met een zo stil mogelijke AIO. Huidige case voldoet, maar indien budget het toelaat een nieuwe behuizing. Ik dacht aan iets als uitvoering: NZXT H7 Flow (2024) Zwart Het liefst een behuizing die niet zo breed is als mijn huidige. Uiteraard wil ik een ATX build.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig heel erg naar een Intel CPU i.v.m. de issues die ik nu (inmiddels al jaren) heb. Hiervoor altijd Intel gehad en nooit problemen ervaren, maar indien jullie me overtuigd krijgen, sta ik open voor een nieuwe AMD build.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moederbord moet Bluetooth connectiviteit hebben. Het oog wilt graag een mooie case met hier en daar wat RGB (bijv. de componenten). Het liefst een zo stil mogelijke build dan één vol mooie lichtjes (zoals ik nu heb).

Ik sta open voor besparen op bijv. CPU door deze 2e hands aan te kopen.

Ga je overklokken?
Gezien de TDP van de processoren tegenwoordig, alleen als de temperaturen in combinatie met de beschikbare koeling dat toelaten.

Wat verwacht je van ons?[i]
De laatste jaren volg ik de ontwikkelingen (bijna) niet meer, dus ik sta open voor alle mogelijkheden. Het liefst een systeem met een goede prijs/prestatieverhouding.

Ik heb zelf het volgende samengesteld, maar weet niet zo goed naar welke processoren ik zou moeten kijken om niet achteruit te gaan op performance.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 433,99€ 433,99
1MoederbordenMSI PRO Z890-P WIFI€ 247,99€ 247,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J3636D32GX2-TZ5RK€ 169,97€ 169,97
Totaal€ 851,95

[ Voor 1% gewijzigd door LostInNight op 13-11-2024 10:24 . Reden: Videokaart ontbreekt in huidige specs ]

Beste antwoord (via LostInNight op 29-11-2024 17:29)

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Onder AMD enthusiasts is het wel gebruikelijk om de voltage curve op -30 te zetten als een undervolt. Als de geheugencontroller dit niveau niet aan kan, krijg je willekeurige reboots zonder bsod. Als dit het geval is zet dan de curve op -20, waarschijnlijk gaat het dan wel goed.

(ja heb hier evaring mee met een 7700x)

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 10:09
Klinkt alsof je moederbord fysiek iets mankeert en daardoor niet in de sleep powerstate kan gaan. Default gaat windows in sleep als je op shut down drukt. Dit kun je disablen, als je dat nog niet geprobeerd hebt: https://www.xda-developer...st-startup-in-windows-11/

Volgensmij is het default behaviour voor windows om in slaap te vallen na een tijdje als je na boot niet inlogt. Vandaar mijn vermoeden dat het daar iets mee te maken heeft.

Heb jij je pc toevallig zo ingesteld staan in je power options dat hij nooit in sleep gaat? Zelfs als hij vergrendeld is. Dat zou verklaren waarom je het niet ervaart behalve bij afsluiten en niet inloggen na een boot.

Als het mijn eigen PC was zou ik letterlijk iedere stekker los trekken, CPU uit de socket, RAM uit de dimmslots en alles opnieuw erin. Gewoon om alle connecties te dubbelchecken. Dit soort gekke problemen zijn vaak bijna onmogelijk te vinden met gericht zoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door youridv1 op 12-11-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
LostInNight schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:55:
Uiteraard van alles geprobeerd, Windows herinstalleren, drivers updaten, BIOS up-/downgrade, verschillende (power) settings in de BIOS, uitschakelen fast boot en noem maar op.
Fast boot instellingen in bios of bij Windows power management?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Dit kan soms de meest vreemde problemen verhelpen, vooral op wat oudere systemen.

sluimerstand/hibernate mode kan je ook eventueel eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
youridv1 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:09:
Klinkt alsof je moederbord fysiek iets mankeert en daardoor niet in de sleep powerstate kan gaan. Default gaat windows in sleep als je op shut down drukt. Dit kun je disablen, als je dat nog niet geprobeerd hebt: https://www.xda-developer...st-startup-in-windows-11/

Volgensmij is het default behaviour voor windows om in slaap te vallen na een tijdje als je na boot niet inlogt. Vandaar mijn vermoeden dat het daar iets mee te maken heeft.

Heb jij je pc toevallig zo ingesteld staan in je power options dat hij nooit in sleep gaat? Zelfs als hij vergrendeld is. Dat zou verklaren waarom je het niet ervaart behalve bij afsluiten en niet inloggen na een boot.

Als het mijn eigen PC was zou ik letterlijk iedere stekker los trekken, CPU uit de socket, RAM uit de dimmslots en alles opnieuw erin. Gewoon om alle connecties te dubbelchecken. Dit soort gekke problemen zijn vaak bijna onmogelijk te vinden met gericht zoeken.
Uitschakelen van fast boot heb ik al geprobeerd, zowel in Windows als in de BIOS. Dat was helaas niet de oplossing. Slaapstand gebruik ik overigens niet, dus klopt dat power options daarop staan ingesteld.

Uiteraard alle connecties etc. nagelopen, laatst zelfs een nieuwe PSU in de hoop dat dit de oplossing zou zijn (was een oplossing voor anderen op de forums van Asus). Ik ben zo een beetje door wat ik nog zou kunnen proberen dat ik de noodzaak voel om gewoon maar te upgraden.
The_Doman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:35:
[...]

Fast boot instellingen in bios of bij Windows power management?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Dit kan soms de meest vreemde problemen verhelpen, vooral op wat oudere systemen.

sluimerstand/hibernate mode kan je ook eventueel eens proberen.
Beiden geprobeerd. Sluimerstand/hibernate maakt ook niks uit, is ook niet gewenst.

[ Voor 12% gewijzigd door LostInNight op 13-11-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
LostInNight schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:55:
Laatste mogelijke optie was een andere PSU, ook dit heeft helaas niet geholpen. Ik denk dat ik elke suggestie op het internet wel heb geprobeerd. Mocht je toch denken dé oplossing te hebben, hoor ik dat uiteraard graag.
Ik neem aan dat je dan ook dit topic had gevonden?
Dat lijkt namelijk wel heel erg op jouw probleem.
Asus Forum: ASUS ROG Crosshair VIII Hero - Fans and lights running constantly when powered off
Ook getest zonder die extra RGB verlichting aangesloten te hebben?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Onder AMD enthusiasts is het wel gebruikelijk om de voltage curve op -30 te zetten als een undervolt. Als de geheugencontroller dit niveau niet aan kan, krijg je willekeurige reboots zonder bsod. Als dit het geval is zet dan de curve op -20, waarschijnlijk gaat het dan wel goed.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 13:01
teun-v schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:48:

Verkeerde topic? TS heeft geen last van reboots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 10:09
Sorry to bump this old thread, but posting this here in case it helps someone like me.

During recabling, I removed the Addressable RGB Controller (powered via onboard USB header) Cooler Master MasterFan MF120 and connected the fans directly to Aura headers on my motherboard. I tested all good and shut down my system and I saw that the CPU fan was not running. I guess the RGB Controller kept my PSU powered on which kept the CPU fan also idling.
Dit is de oplossing van degene met een vergelijkbaar probleem @LostInNight is dat voor jou van toepassing?

Lijkt me dat jij een corsair icue controller hebt

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 13-11-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
Dank allen voor jullie reacties. De upgrade kan uitgesteld worden en daar ben ik aan de ene kant blij mee! Ik ben bezig geweest met jullie suggesties en vooral de onderstaande reactie was het pad naar een oplossing.

Ik heb alle settings om een hogere clocksnelheid te behalen aangepast naar default, waaronder ook de undervolt. De overclock op RAM (DOCP) heb ik wel laten staan. Ik heb nu bijna twee weken geen problemen meer gehad, ik kan wel met zekerheid zeggen dat het probleem is opgelost! _/-\o_

(helemaal vergeten, de reactie liet me wel bedenken dat het van waarde was geweest om te vermelden dat er één en ander getweaked was in de BIOS :X, ondanks dat deze settings eerst wel een hele tijd stabiel waren zonder problemen)

Wanneer ik weer tijd heb ga ik maar eens kijken wat ik kan tweaken om de laatste beetjes performance uit de CPU te persen zonder weer boot/shutdown issues te krijgen.
teun-v schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:48:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik kan mij voorstellen dit een poosje aan wil zien, dankjewel voor de terug koppeling.

Pagina: 1