Mijn huidige systeem is niet persee aan een upgrade toe, maar door problemen die ik ervaar voel ik de noodzaak om te upgraden. Het probleem dat ik ervaar is dat bij een shutdown mijn leds blijven branden en mijn ventilatoren allemaal op volle snelheid beginnen te blazen. Enige mogelijkheid om dit te stoppen is de aan/uit switch op de PSU. Dit gebeurd niet elke keer, maar het gebeurd vaker dan het goed gaat. De enkele keren dat het goed gaat zijn de leds uitgeschakeld en draaien de ventilatoren niet meer. Bij een boot moet ik meteen inloggen bij het Windows startscherm, wanneer ik dat niet doe valt de PC na een paar minuten "uit" met exact dezelfde symptomen (leds aan, ventilatoren max. snelheid, alleen te fixen door PSU switch uit/aan). Na het inloggen kan ik locken met WIN + L en is er niks aan de hand en blijft het systeem functioneren tot ik weer een shutdown uitvoer.
Uiteraard van alles geprobeerd, Windows herinstalleren, drivers updaten, BIOS up-/downgrade, verschillende (power) settings in de BIOS, uitschakelen fast boot en noem maar op. Laatste mogelijke optie was een andere PSU, ook dit heeft helaas niet geholpen. Ik denk dat ik elke suggestie op het internet wel heb geprobeerd. Mocht je toch denken dé oplossing te hebben, hoor ik dat uiteraard graag. Het liefst upgrade ik (nog) niet.
Het huidige systeem:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Software development, niet al te zwaar, maar iig geen web development, Lightroom/Premiere Pro en triple A gaming op de hoogst mogelijke settings. Ik game nu op 3440x1440 maar dit gaat ooit nog 4k worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik doel op +/- 1000,-, indien nodig max. 1500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uiteraard de videokaart, 6x SATA SSD's en 2x NVME. Processorkoeling/behuizing mogen mee, maar nieuw is ook wel leuk. Ventilatoren hoeven niet mee, zwarte Noctua's zijn ook welkom.
Prioriteit van deze upgrade is de combo processor, moederbord + RAM (DDR5).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord + RAM (DDR5). 64GB heeft de voorkeur.
Indien het budget het toelaat wil ik de processorkoeling vervangen met een zo stil mogelijke AIO. Huidige case voldoet, maar indien budget het toelaat een nieuwe behuizing. Ik dacht aan iets als uitvoering: NZXT H7 Flow (2024) Zwart Het liefst een behuizing die niet zo breed is als mijn huidige. Uiteraard wil ik een ATX build.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig heel erg naar een Intel CPU i.v.m. de issues die ik nu (inmiddels al jaren) heb. Hiervoor altijd Intel gehad en nooit problemen ervaren, maar indien jullie me overtuigd krijgen, sta ik open voor een nieuwe AMD build.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moederbord moet Bluetooth connectiviteit hebben. Het oog wilt graag een mooie case met hier en daar wat RGB (bijv. de componenten). Het liefst een zo stil mogelijke build dan één vol mooie lichtjes (zoals ik nu heb).
Ik sta open voor besparen op bijv. CPU door deze 2e hands aan te kopen.
Ga je overklokken?
Gezien de TDP van de processoren tegenwoordig, alleen als de temperaturen in combinatie met de beschikbare koeling dat toelaten.
Wat verwacht je van ons?[i]
De laatste jaren volg ik de ontwikkelingen (bijna) niet meer, dus ik sta open voor alle mogelijkheden. Het liefst een systeem met een goede prijs/prestatieverhouding.
Ik heb zelf het volgende samengesteld, maar weet niet zo goed naar welke processoren ik zou moeten kijken om niet achteruit te gaan op performance.
Uiteraard van alles geprobeerd, Windows herinstalleren, drivers updaten, BIOS up-/downgrade, verschillende (power) settings in de BIOS, uitschakelen fast boot en noem maar op. Laatste mogelijke optie was een andere PSU, ook dit heeft helaas niet geholpen. Ik denk dat ik elke suggestie op het internet wel heb geprobeerd. Mocht je toch denken dé oplossing te hebben, hoor ik dat uiteraard graag. Het liefst upgrade ik (nog) niet.
Het huidige systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 307,59 | € 307,59 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | € 1.461,45 | € 1.461,45 |
1 | Behuizingen | Corsair Crystal 680X RGB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S chromax.black | € 102,95 | € 102,95 |
3 | Ventilators | Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm | € 59,90 | € 179,70 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-64GTZN | € 146,05 | € 146,05 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-1000 ATX 3.0 Zwart | € 174,85 | € 174,85 |
1 | SSD's | Samsung 850 Pro 2TB (retail) | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 870 QVO 2TB | € 146,06 | € 146,06 |
1 | SSD's | Samsung 960 Pro 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | WD Black SN770 2TB | € 116,02 | € 116,02 |
Totaal | € 2.634,67 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Software development, niet al te zwaar, maar iig geen web development, Lightroom/Premiere Pro en triple A gaming op de hoogst mogelijke settings. Ik game nu op 3440x1440 maar dit gaat ooit nog 4k worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik doel op +/- 1000,-, indien nodig max. 1500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uiteraard de videokaart, 6x SATA SSD's en 2x NVME. Processorkoeling/behuizing mogen mee, maar nieuw is ook wel leuk. Ventilatoren hoeven niet mee, zwarte Noctua's zijn ook welkom.
Prioriteit van deze upgrade is de combo processor, moederbord + RAM (DDR5).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord + RAM (DDR5). 64GB heeft de voorkeur.
Indien het budget het toelaat wil ik de processorkoeling vervangen met een zo stil mogelijke AIO. Huidige case voldoet, maar indien budget het toelaat een nieuwe behuizing. Ik dacht aan iets als uitvoering: NZXT H7 Flow (2024) Zwart Het liefst een behuizing die niet zo breed is als mijn huidige. Uiteraard wil ik een ATX build.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig heel erg naar een Intel CPU i.v.m. de issues die ik nu (inmiddels al jaren) heb. Hiervoor altijd Intel gehad en nooit problemen ervaren, maar indien jullie me overtuigd krijgen, sta ik open voor een nieuwe AMD build.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moederbord moet Bluetooth connectiviteit hebben. Het oog wilt graag een mooie case met hier en daar wat RGB (bijv. de componenten). Het liefst een zo stil mogelijke build dan één vol mooie lichtjes (zoals ik nu heb).
Ik sta open voor besparen op bijv. CPU door deze 2e hands aan te kopen.
Ga je overklokken?
Gezien de TDP van de processoren tegenwoordig, alleen als de temperaturen in combinatie met de beschikbare koeling dat toelaten.
Wat verwacht je van ons?[i]
De laatste jaren volg ik de ontwikkelingen (bijna) niet meer, dus ik sta open voor alle mogelijkheden. Het liefst een systeem met een goede prijs/prestatieverhouding.
Ik heb zelf het volgende samengesteld, maar weet niet zo goed naar welke processoren ik zou moeten kijken om niet achteruit te gaan op performance.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 433,99 | € 433,99 |
1 | Moederborden | MSI PRO Z890-P WIFI | € 247,99 | € 247,99 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J3636D32GX2-TZ5RK | € 169,97 | € 169,97 |
Totaal | € 851,95 |
[ Voor 1% gewijzigd door LostInNight op 13-11-2024 10:24 . Reden: Videokaart ontbreekt in huidige specs ]