Ervaringen sonische tandsteen verwijderaars?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 21:29
Ik heb altijd veel last van tandsteen. De mondhygienste stuurt dan ook altijd een flinke rekening (wordt per 5 min gerekend :| ). Ik gebruik zelf een tandartshaakje voor het ergste, maar ik zie nu ook "elektrische sonische tandsteen verwijderaars" op webshops verschijnen. Het zijn wel altijd "vage" merken, vandaar dat ik het toch even wil peilen hier op het internet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het, en/zoja maakt merk/kwaliteit/prijs nog veel uit?

Voorbeeld

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Kan het werken: Wellicht
Kan het goed mis gaan: zeker weten
Kan het ook goedkoper: yep

Je hebt het over een flinke rekening, maar over wat voor een bedragen hebben we het hier?

[ Voor 41% gewijzigd door niels88 op 12-11-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brammerd21
niels88 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:19:
Kan het werken: Wellicht
Kan het goed mis gaan: zeker weten
Kan het ook goedkoper: yep

Je hebt het over een flinke rekening, maar over wat voor een bedragen hebben we het hier?
Ging niet helemaal om de prijs, maar de tandartskosten zal tussen de 50 en 100 euro per keer liggen (gebitsreiniging, per vijf minuten €15,78). Deels betaald via de verzekering (waarvoor ik me dan ook weer extra voor verzeker).

Los van de rekening is me vaker een schoongebit is ook wat waard. De tandarts zelf gebruik ook een sonische tandsteenverwijderaar, uiteraard professioneel. Ik kan me voorstellen dat de techniek niet super complex is, en daarom prima toepasbaar op consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:38

Releases

Ja maar!

Ik heb zelf sinds kort van Philips een Waterflosser. Dat werkt al als een tierelier.
Wellicht dat eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13
Ik heb ook altijd last van tandsteen. Mijn (nieuwe) mondhygieniste adviseerde deze elke avond voor het poetsen te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/266705/files/296123418/interprox-interprox-plus-conical-phd-17-blauw-18-s.jpg
Interprox Plus, je moet alleen de juiste maat zoeken.
Geen idee of het geholpen heeft, volgende afspraak moet nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:51
Voorgestelde apparaten kunnen best werken, maar denk dat het nog behoorlijk gaat tegenvallen om zelf voor de badkamerspiegel met zo'n lomp ding overal bij te komen... Ik zie ook niet hoe je bij de achterkant van je tanden komt.

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is (eindelijk) het advies op te volgen twee keer per dag elektrisch te poetsen en één keer per dag een tandenstoker te gebruiken. Hierdoor zichtbaar bijna geen last van tandsteen meer. Belette de mondhygiëniste vorige keer niet om toevallig alsnog het volledige tijdslot bezig te zijn :') Dat is ook de reden dat ik niet zo vaak langsga, in ieder geval zeker niet elk halfjaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpbizkitnl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 12:04
Misschien kun je hier inspiratie uit halen: https://blueprint.bryanjo...s/my-oral-health-protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:35

Rmg

brammerd21 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:34:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de techniek niet super complex is, en daarom prima toepasbaar op consumenten.
De techniek van een tandartsboor is ook niet heel complex :+

Je kan gemakkelijk je glazuur beschadigden, en ook je tandvlees met een ultrasone tandsteenverwijderaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het nadeel van een sonische reiniger en een metalen haakje is dat verkeerd gebruik flink wat schade kan opleveren aan je glazuur.

Beste is gewoon een ragertje, als je die te duur vindt kun je dental picks gebruiken (van die driehoekvormige tandenstokers).
Als je een automatische oplossing wil dan kun je beter voor een water flosser gaan dan iets dat fysiek contact heeft, de kans op schade is dan veel minder groot en bij dagelijks gebruik werkt het ook goed.

Ik ben met tandenstokers begonnen en in een jaar tijd van een dikke rekening iedere keer naar 5-10 minuten controle en polijsten gegaan, als je het goed bijhoudt en gewoon dagelijks ieder spleetje 10x flink hard op en neer gaat (eerste week of 2 zal je mond helemaal vollopen met bloed, maar daarna niet meer) dan merk je dat verschil echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
Thanks voor alle reacties! ik ga sowieso niet zo'n ding halen.

Ik gebruik zelf ook (af en toe) Jordan tandenstokers, maar zodra er tandsteen is, laat dat zich niet zo makkelijk weghalen. Ik vemoed dat het met alle type ragertjes en Waterflossers het niet laat verwijderen. Het stoken gaat vooral tussen de ruimte bij het tandvlees en tanden. Hogere plekken kom je natuurlijk minder. zeker tussen mijn scheve tanden.

Wellicht helpt de waterflosser met voorkomen :) ik zal daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:54
brammerd21 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:53:

Ik gebruik zelf ook (af en toe) Jordan tandenstokers, maar zodra er tandsteen is, laat dat zich niet zo makkelijk weghalen. Ik vemoed dat het met alle type ragertjes en Waterflossers het niet laat verwijderen. Het stoken gaat vooral tussen de ruimte bij het tandvlees en tanden. Hogere plekken kom je natuurlijk minder. zeker tussen mijn scheve tanden.
Het probleem is denk ik het 'af en toe'... als je veel last hebt van tandsteen en dus ook tandplak, zal je vaker=iedere dag moeten stoken/ragen en daarna poetsen, dat helpt echt het beste, beter dan een waterflosser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:43
Ik heb ook aardig wat last van tandsteen.
Voor mij werkt als enige een combinatie van:
- goed borstelen
- stoken met houten driehoekige tandenstoker (voor de kleinere gaten waar de rager te groot voor is)
- flosdraad voor tussen de tanden
- ragers gebruik ik voor de grotere gaten, waar de stoker te klein voor is.

ragers en stokers zijn niet alleen goed tegen tandsteen, maar helpt ook tegen de bacterien die je tandvlees verzieken.

Uiteindelijk is het een strijd die ik altijd verlies op termijn.
Daarom ga ik 2x per jaar naar de tandarts voor schoonmaken.

Als tandsteen er "net" zit laat het zich nog vrij makkelijk verwijderen.
Dit wordt steeds lastiger, naarmate het langer zit.

[ Voor 9% gewijzigd door GarBaGe op 13-11-2024 11:06 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammerd21
@MicGlou @GarBaGe
thanks voor het meedenken!

Herkenbaar, zeker het verliezen op termijn! Ik ben zeker niet het meest gestructureerde persoon qua mondverzorging, dus het voorkomen kan zeker beter. Maar het kost een hoop focus en tijd al dat raggen, stoken en dat heel gronding blijven doen. Een slechte speeksel samenstelling is dan denk ik ook mijn pech. 1 lang weekendje niet opletten en ik kan al weer aan slag met een tandartshaakje.

Maar vandaar dat ik ook m'n interesse naar ervaringen over zo'n apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik ontwikkel heel snel veel tandsteen. Ik kan er niet zoveel aan doen behalve 2x daags poetsen en met de Waterpik mijn gebit extra schoonhouden. Ragers heb ik geprobeerd maar ik merk dat ik dat te vaak niet goed doe. Waterpik doe ik wel dagelijks.

Maar toch ga ik elke drie maanden naar de mondhygiëniste, het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:54
brammerd21 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:28:
@MicGlou @GarBaGe
thanks voor het meedenken!

Herkenbaar, zeker het verliezen op termijn! Ik ben zeker niet het meest gestructureerde persoon qua mondverzorging, dus het voorkomen kan zeker beter. Maar het kost een hoop focus en tijd al dat raggen, stoken en dat heel gronding blijven doen. Een slechte speeksel samenstelling is dan denk ik ook mijn pech. 1 lang weekendje niet opletten en ik kan al weer aan slag met een tandartshaakje.

Maar vandaar dat ik ook m'n interesse naar ervaringen over zo'n apparaat.
Ik vind het ook reuze irritant dat je constant eraan moet denken... maar je zal toch iets moeten om de hoge kosten te voorkomen en ter behoud van je gebit.

Overigens vormt tandsteen niet in een paar dagen, dus een keer een weekendje "vergeten" zou geen probleem mogen zijn. Het beste is echt de regelmaat en grondig doen... iig, dat is waar mijn tandarts en mondhygiënist op hamert :)

Overigens wat je eet en drinkt kan er ook invloed op hebben... dus na wat te hebben gegeten even goed de mond spoelen is ook bevorderlijk zegt mijn tandarts,

[ Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 13-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nog een tip:
Eet minder zacht voedsel zoals kaas, banaan en koek.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

brammerd21 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:53:

Wellicht helpt de waterflosser met voorkomen :) ik zal daar eens naar kijken.
Stokeren of met een ragertje ertussen moet je dan ook minstens 4-5 keer per week doen, 10-12x per spleetje op en neer.
Als je tandsteen hebt op je glazuur moet je al helemaaaal niet met iets hards gaan werken, dan moet je waarschijnlijk gewoon een andere tandenborstel of je tandenborstel beter vlak op je tanden zetten (zodat de borstel zelf heel gemeen tegen het randje van je tandvlees aan 'krast').

Ik zou toch eens navragen bij de mondhygiëniste of die niet een keer mee kan kijken. Dat was hier ook stap 2 bij de eerste afspraak (na het schoonmaken); ik moest mijn tanden poetsen zoals ik dat normaal ook deed, en werd toen bijna uitgescholden omdat het helemaal fout was. Geen fijne ervaring, maar wel erg leerzaam en sindsdien gaat het ook goed.
Juup schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:49:
Nog een tip:
Eet minder zacht voedsel zoals kaas, banaan en koek.
Als je gewoon iedere dag je tanden poetst en met een stoker of rager tussen je tanden door gaat moet dat geen probleem zijn
Pagina: 1