Touch slide dimmers met indicator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
Nou ben ik (dacht ik) toch best wel thuis in het smart schakelmateriaal, maar ik loop hier toch wel echt vast.
Ik heb nu 3,5 jaar een hele zut touch slide dimmers op het tuya netwerk.
Worden (uiteraard) onder diverse 'merken' verkocht, maar voornamelijk bekend onder moes.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JPp61VX1l1PK/550x557.jpg

het idee is dat je aan/uit schakelt door onderaan de knop (steekt wat uit) te pulsdrukken en dan met een veegbeweging kun je de lamp harder/zachter zetten.
Werkt te gek! maar zo rond de 2-3 jaar krijgen ze nagenoeg allemaal zowat dezelfde kuren.
Beginnen te flikkeren ongeacht welke stand, en/of de wifi gaat stuk.
Ze zijn niet duur dus intussen bijna allemaal vervangen, maar dat is natuurlijk eigenlijk geen doen na 3 jaar.

Aqara heeft de Z1 Pro, in zowel 1, 2, 3 als 3+1 gang.
Heul mooi ook kwa afwerking, echter paar issues:
- het is geen dimmer maar een controller
- het heeft een vierkante inbouwdoos nodig
- de 'indicator' is een bedrukking
Afbeeldingslocatie: https://www.aqara.com/wp-content/uploads/2024/03/Smart-Wall-Switch-Z1-Pro-1.png

Verder vind ik nog een Amerikaans merk wat een goede vervanging zou kunnen zijn, maar is alleen VS geschikt. Zowel kwa maat als elektra. Deze is er in diverse varianten.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S81c368f37f2f4b2c90206c89996cfc51G.jpg

Dan is de enige andere die ik nog kan vinden het Gira 3000 schakelmateriaal.
Maar, dimmer unit 86 euro, touch slide plaat met indicator 78 euro, raampje 9 euro.
x 8 dimmers is DUUR! :X
Afbeeldingslocatie: https://partner.gira.com/abbildungen/full/System_3000_Touch_n_2650x1440_21875_1607964671.jpg

Bestaat er dan behalve de TUYA / moes geen enkel ander alternatief dan Gira 3000 :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat zijn je vereisten? Moet dat sliden?

Of wil je een dimmer die je fysiek kunt aansluiten maar ook smart is?

Als ik hier kijk zijn daar wel een paar alternatieven, maar kost allemaal wel wat... Dimmers zijn sowieso gewoon best duur. Denk dat je de goedkoopste combi maakt met een inbouwmodule + pulsschakelaar maar ook dat is nog best kostbaar.

Ik ben ooit een andere weg in geslagen en heb nagenoeg alle lampen smart gemaakt zodat ik ze met draadloze schakelaars kan aansturen, en daar allemaal van die friends of Hue gira dingen aan gehangen (die we in de praktijk niet gebruiken trouwens :X ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Beekforel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:56:
Wat zijn je vereisten? Moet dat sliden?

Of wil je een dimmer die je fysiek kunt aansluiten maar ook smart is?

Als ik hier kijk zijn daar wel een paar alternatieven, maar kost allemaal wel wat... Dimmers zijn sowieso gewoon best duur. Denk dat je de goedkoopste combi maakt met een inbouwmodule + pulsschakelaar maar ook dat is nog best kostbaar.

Ik ben ooit een andere weg in geslagen en heb nagenoeg alle lampen smart gemaakt zodat ik ze met draadloze schakelaars kan aansturen, en daar allemaal van die friends of Hue gira dingen aan gehangen (die we in de praktijk niet gebruiken trouwens :X ).
Ik ben juist opzettelijk afgestapt van de smartlampen. Als ik alleen al kijk naar de hoeveelheid (74) lampen in huis dan is dat maar goed ook :+
Ergo: mijn schakelmateriaal is smart, de lamp zelf niet. Dat is echt veel (!) flexibeler.

kwa vereisten: sja de dimmers die ik heb werken eigenlijk exact hoe ik wil, alleen de duurzaamheid is prut.
En ik begrijp prima dat die Gira ws 10-15 zorgeloos mee zal gaan, maar ze zijn wel echt schreeuwend duur.
Maar dus slide met indicator is wel waar ik op uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ja ok die indicator is dus belangrijk. Dat is wel een specifieke wens, ik ken geen producten die dat goed kunnen.

Ik vind het voordeel van de lampen smart dat ik kan kiezen of ik 1, 2 of meer lampen op dezelfde draad aanzet. Ik heb vrij veel lampen met 3 of meer losse spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:53
We hebben hier vrijwel alle lampen smart, en de lampen die dat niet kunnen (gu10) op een zigbee dimmer gezet in de lamp/doos weggestopt.

Bediening ook vanalles geprobeerd. Uiteindelijk uitgekomen op twee dingen. De gewone normale schakelaar van gira, met daarachter een philips wallswitch zigbee module met batterij. Die friends of hue maakten veel te veel geluid en moest veel te hard drukken. Dus moest eigenlijk domweg het standaard schakelmateriaal worden. Wel slim gemaakt: drukken is gewoon aan of uit. Twee keer drukken/tuimel is lage stand. Drie keer felste stand. Na twee seconden is drukken weer gewoon aan/uit. Zeg maar dubbelklik met een normale schakelaar.

Voor de lampen die we echt vaak dimmen op verschillende standen gebruiken we nu zo'n phlips hue dimmer met vier knoppen en een draairing. Die plak je aan de muur en klaar is kees.

Alles zit er nu twee jaar zo in en batterijen zitten nog op 80%...

En we kunnen alsnog de smartphone pakken, daarop heb ik zelf een screen met widgets voor de belangrijkste lampen. Maar dat kan ook een wandpaneeltje zijn natuurlijk zoals van sonoff, google, shelly display, aqara wallpabel etc.

Belangrijkste voor ons was ook dat het "gewoon" altijd werkt en goed verkrijgbaar is van betrouwbaar merk qua kwaliteit. En dat doet het nu. Wellicht dat ik later nog eens die wallswitches ga vervangen door een type wat direct op stroom kan, maar tor nu toe nog geen noodzaak voor.

[ Voor 10% gewijzigd door barbarbar op 13-11-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Naja alleen al vanwege " het werkt ook zonder....[vul maar in]" is dat ik niet voor een remote zal kiezen. De Z1 Pro is dat in wezen ook, alhoewel hij hardwired de schakelaar gebruikt. Ik kan er met mijn pet niet bij dat de slide regelaar dan niet meteen een dimmer is maar slechts een remote |:(
Ze hebben verdorie zulk mooi design gemaakt, zelfs met backlight, en dan maak je de dimmer... geen dimmer! 8)7

Ik blijf maar moes dimmers vervangen tot ik wat nieuws tegenkom denk ik.
Of de gira 3000 moet plots halveren in prijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Als je voor de derde keer een 30 euro kostende dimmer vervangt ben je ook al 90 euro verder, en over twee jaar waarschijnlijk weer. Ik denk dat de realiteit is dat je voor 30 euro niet veel kwaliteit kunt verwachten.

Precies waarom we voor zigbee zijn gegaan, de ikea lampen erin, kwaliteit wallswitch en remote en voor minder geld werkt het over 10 jaar nog.

Dat het een remote is in die zin stoort me niet, het werkt net zo snel als een rechstreeks bedrade lamp en dimmen werkt sneller dan de inbouwdimmers die m'n ouders hebben. Dat er geen draad tussenzit merk ik echt niet.

Mocht er iets na een tijd kapot gaan, dan is dat ook goed te vervangen voor een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ja, heb ik nog steeds geen slide dimmer met indicator :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:37
Gek gedacht maar die dimmer hangt toch in dezelfde ruimte als de lamp? Het zal mij een worst wezen of hij op 34 of 37% staat als ik maar fijn licht hebt. En dat zie je direct aangezien de lamp in dezelfde ruimte hangt. Is een pulsdrukker die je ingedrukt houd en de lamp laat faden tot gewenste sterkte dan niet genoeg? Zo doe ik het tenminste met shelly dimmers en een pulse knop.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat heb ik boven op de overloop en ik vind het echt de hel!
Man wat duurt dat lang als je maar 5% wil en hij moet nog helemaal op en af. Dan tegen siri blehren een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Zo'n philips hue knop kun je op allerlei manieren instellen. Bijvoorbeeld draai naar links is beginnen bij fel, draai naar rechts is beginnen bij dim. 4 knoppen om een standaard instelling mee te doen, die je ook meermaals klikken kunt doen. Bijvoorbeeld 1 knop voor 5%, 1 voor 30% etc. 2, 3, 4x drukken kan weer andere vaste waarde hebben. Ik merk dat we eigenlijk maar een paar standen echt gebruiken, zoals helemaal dim, helemaal fel, en ertussenin nog een stand voor sfeerlicht. De rest doe je met de draairing precies afstellen. Je ziet het toch direct aan het licht.

Maar goed, als je perse die dimmer met swipe en knoppen en feedback wil, dan denk ik dat je keuze al gemaakt is.
Pagina: 1