2e hands GPU geeft errors bij stresstesten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nykytosikbs
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-05 22:15
Hallo guys, ik heb een GROTE probleem.
Wees voorbereid op het lezen van een lange tekst.
Dus op 7 november kocht ik de videokaart die naar mij was gestuurd en ik ontving hem op 8 november 's avonds. Op 9 november, dat wil zeggen op vrijdag, heb ik het getest in het Furmark-programma en alles was in orde. Ik heb er 1 dag op gespeeld, en op zondagavond startte mijn computer op en deed zich een probleem voor.
Groene stippen verschenen op het scherm, als stippen. Dus met behulp van de methoden kwam ik erachter dat dit een probleem is met de videokaart, maar deze is pas 3 dagen oud??? ze kon niet breken. Toen ging ik naar internet en via het OSST-programma kwam ik erachter dat het probleem met de videokaart in de geheugenbanken zat. In 3:30 minuten had ik REEDS 6,6 MILJOEN FOUTEN. Ook werd mijn videokaart stopt met testen op 3:34 omdat beeld op het scherm reageert niet meer. Ik schreef naar de verkoper. hij weigerde het terug te retourneren en zegt dat ik het kapot heb gemaakt. wat te doen? gekocht op 2dehands via mail (hun mailsysteem)
Foto's van videokaart beneden, en ook van OCCT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nykytosikbs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2RpQdd1wmI5vGM33d_tx3_aHSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZMr9nY5MVDMWmzfyTgLJQG3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5n0MebqnkPvUbKkCPSktGswmRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vv573191E1yHPCQpZtf1pUxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POz1g4V4gG3JLzpk5Kg__4GFc38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhwJ0ArLDaxCJa5IchN52ytB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVolK7mZBimTciqQpaWH01JCwbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcrkxFvgMyGICeg0ppT77mPc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uLmSC_CfxS7K04ox3nYKnRA_wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBUioqjN6azAbsR8mHFYwYPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR-nIUfxeFvXluVr1N604aKHfKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u73o2ODh8xo70ci1STAuCSVL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj0Ye0h7rI5KikWVlIooy1cbgao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dy6zxx03Vqn9ByuEmp4SV5ml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa7c89vXLoPGlGG8pwgS45dFay4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxRCJrQbg8FWBpyHeAgRiqGG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:56

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Heb je de kaart nou bloot op de tapijt / grond gelegd?... :F

Daarom altijd je spul via VA kopen

Ps. Kan je bewijzen dat het voor dat je hem kocht ook zo was?

[ Voor 25% gewijzigd door Noob_Saibot op 12-11-2024 14:41 ]

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 09:34
okay, je hebt dus een RTX3060 gekocht die problemen geeft als je hem stresstest?
Werkt de grafische kaart naar behoren als je hem idle draait?
Kan je er mee gamen?

Heb je hem via marktplaats gekocht of bij een winkel?

En welkom bij tweakers trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
In welke staat werd deze videokaart je aangeboden (en tegen welke prijs)?
Welke verwachtingen kon je hebben?

Doet de kaart het wel tijdens 'gewone' taken? Wat is de rest van je setup?

[ Voor 26% gewijzigd door CappieL op 12-11-2024 14:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nykytosikbs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:32:
Ik schreef naar de verkoper. hij weigerde het terug te retourneren en zegt dat ik het kapot heb gemaakt. wat te doen? gekocht op 2dehands via mail (hun mailsysteem)
Foto's van videokaart beneden, en ook van OCCT.
Particulier 2ehands aankopen geeft je niet heel veel rechten. Garantie tot aan de deur. Zeker als je 'm werkend hebt gekregen, is het mogelijk gewoon pech.

Ik zou in dit geval de verkoper vragen of hij de factuur voor je heeft, en kijken of je garantie kan claimen bij de winkel/fabrikant kan claimen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 23:11
Klinkt niet alsof je bent opgelicht. Kaart deed het initieel prima, geef je ook aan.

Daarna is hij kapot gegaan, of nouja, je krijgt nu geheugenerrors. Kijk eens in de driver software of je hem niet per ongeluk iets hebt overclocked, dan kan dit gebeuren.

Zet handmatig de geheugensnelheid eens wat lager met Asus eigen tool, kijk of het dan goed werkt.

Leg je videokaarten NOOIT bloot op een tapijt! Daardoor kan hij al kapot zijn.
Garantie of good-will zou je bij mij ook naar kunnen fluiten nadat je een videokaart op die manier behandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 08:18
Hoezo van dat tapijt? Statisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Mja, gevalletje pech is dit. Je zal helaas een nieuwe moeten kopen. Ik noem dit geen oplichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
Yzord schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:59:
Mja, gevalletje pech is dit. Je zal helaas een nieuwe moeten kopen. Ik noem dit geen oplichting.
Furmark is ook een behoorlijk (onnodig) zware belasting voor een gpu die in het verleden nog wel eens een gpu kon slopen vanwege overbelasting/matige koeling.

Bij verkoop was hij blijkbaar nog goed dus tja, idd dikke pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb je topic titel even wat neutraler gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
Groene stippen/strepen en aan ook aan de errors te zien is het VRAM kapot.

Als je geen afwijkende afspraken met de verkoper hebt gemaakt, dan is dit helaas pech, denk ik.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Laatst online: 01:06
Een tweedehands videokaart die pas drie dagen oud was? Dus het was een nieuwe?
Jij hebt hem pas drie dagen, maar hij is al ouder, toch? Je weet niet wat ervoor mee aan de hand was of niet. Misschien had de vorige eigenaar al problemen, misschien ook wel niet.
Feit is wel dat je zelf in ieder geval niet op de juiste manier omgaat met je videokaart. Zoals aangegeven hierboven: van zo op het tapijt liggen kan je de geheugenchips gefrituurd hebben door statische elektriciteit. Maar als je dat niet weet, dan heb je misschien wel meer dingen gedaan die niet horen, zoals eerst over dat tapijt lopen en dan zonder jezelf eerst aan iets wat geaard is te ontladen of zonder anti-statische elektriciteit armbandje de videokaart aanraken. Al heb ik ook wel eens soortgelijke problemen gezien doordat een kaart net iets te ver doorhing. Iets ter ondersteuning eronder hielp toen. Wel iets wat niet geleidt natuurlijk, anders maak je kortsluiting....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nykytosikbs
Jongens, ik geef antwoord op veelgestelde vragen
1. Videokaart 3 dagen vanaf de aankoopdatum.
2. Ik legde het op het tapijt alleen voor een foto, het stond alle 3 dagen op de computer.
3. Het probleem ligt bij VRAM, ik heb de videokaart niet gedemonteerd, ik heb hem niet laten vallen, ik heb letterlijk 1 dag Minecraft gespeeld en dat is alles.
4. De verkoper zei dat de videokaart in perfecte staat was, enzovoort, maar verdomd, hoe kon hij op de derde dag kapot gaan? Denk je niet dat de verkoper je iets niet vertelt? Of hij had problemen met haar en met hem En hij besloot gewoon te verkopen zonder te melden dat de videokaart kapot was.
5. Hoe kan het breken VRAM als de videokaart volgens hem als nieuw is? Het is complete onzin, ik kon VRAM niet breken door 1 dag Minecraft te spelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nykytosikbs
Ik ben het ermee eens, misschien was ik haastig met de naam Titel, het is ook mogelijk dat de verkoper zelf niet op de hoogte was van de storing en hem verkocht zonder hem zelfs maar op bruikbaarheid te testen. Dat begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nykytosikbs
nykytosikbs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:32:
Ik ben het ermee eens, het is ook mogelijk dat de verkoper zelf niet op de hoogte was dat videokaart kapot is en verkocht het zonder hem zelfs maar op te testen. Dat begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nykytosikbs
DannyXP1600 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:06:
Een tweedehands videokaart die pas drie dagen oud was? Dus het was een nieuwe?
Jij hebt hem pas drie dagen, maar hij is al ouder, toch? Je weet niet wat ervoor mee aan de hand was of niet. Misschien had de vorige eigenaar al problemen, misschien ook wel niet.
Feit is wel dat je zelf in ieder geval niet op de juiste manier omgaat met je videokaart. Zoals aangegeven hierboven: van zo op het tapijt liggen kan je de geheugenchips gefrituurd hebben door statische elektriciteit. Maar als je dat niet weet, dan heb je misschien wel meer dingen gedaan die niet horen, zoals eerst over dat tapijt lopen en dan zonder jezelf eerst aan iets wat geaard is te ontladen of zonder anti-statische elektriciteit armbandje de videokaart aanraken. Al heb ik ook wel eens soortgelijke problemen gezien doordat een kaart net iets te ver doorhing. Iets ter ondersteuning eronder hielp toen. Wel iets wat niet geleidt natuurlijk, anders maak je kortsluiting....
VRAM kan niet kapot gaan doordat de videokaart 10 seconden op het tapijt ligt. Dit klinkt niet slim..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:46
Wat heb je er voor betaald ?

En heb je de originele aankoopbon en was er gesproken over garantie ? Of wilde je dat niet ?

[ Voor 63% gewijzigd door boyette op 12-11-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nykytosikbs
boyette schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:41:
Wat heb je er voor betaald ?

En heb je de originele aankoopbon en was er gesproken over garantie ? Of wilde je dat niet ?
Voor de videokaart heb ik 203 euro betaald (inclusief bezorging), dus de prijs is iets lager dan de markt. Meestal kosten ze 230-250, maar de verkoper gaf me korting
Ook zei hij dat de videokaart in perfecte staat is, er zit geen originele doos bij maar wel een “black box” van de videokaart. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.
Ik heb er niet eens aan gedacht om om de garantie te vragen, ik heb de afgelopen zes maanden al vijf keer videokaarten gekocht en nooit een probleem gehad... dus ik maakte me er op de een of andere manier geen zorgen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nykytosikbs
Noob_Saibot schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:37:
Heb je de kaart nou bloot op de tapijt / grond gelegd?... :F

Daarom altijd je spul via VA kopen

Ps. Kan je bewijzen dat het voor dat je hem kocht ook zo was?
Hoe kan ik dit bewijzen? De videokaart begon op de 3e aankoopdag (2e gebruiksdag) interferentie te produceren met VRAM, dit is al vreemd... want ik heb de videokaart eigenlijk niet laten vallen of gedemonteerd. Letterlijk heb hem perfect gebruikt en zorgvuldig geïnstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12

RvV

Hoe lang heb je Furmark op de eerste dag laten draaien waardoor je dacht dat hij wel in orde was?

Y'24

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Laatst online: 01:06
nykytosikbs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:37:
[...]

VRAM kan niet kapot gaan doordat de videokaart 10 seconden op het tapijt ligt. Dit klinkt niet slim..
Statische elektriciteit heeft maar een fractie van een seconde nodig om de boel te frituren.
Videokaart alleen aanraken wanneer je jezelf ontladen hebt aan aarde of continu geaard bent met een armbandje. Videokaart alleen wegleggen op het anti statische zakje waar normaal een nieuwe videokaart in zit en nergens anders op. Statische elektriciteit is geen grap.
Ik heb maar genoeg videokaarten en ram modules gezien die mensen zelf per ongeluk gefrituurd hadden omdat ze niet ontladen waren. En dat viel niet binnen de garantie, aangezien mensen er zelf onkundig mee omgegaan waren.
Jij kan het niet slim vinden klinken, maar het feit blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nykytosikbs
RvV schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:56:
Hoe lang heb je Furmark op de eerste dag laten draaien waardoor je dacht dat hij wel in orde was?
15-17 minuten, temp was 60 en niet hoger (al 5 minuten)
geen artifacten of zo iets, dus ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:56

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

nykytosikbs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:47:
[...]

Hoe kan ik dit bewijzen? De videokaart begon op de 3e aankoopdag (2e gebruiksdag) interferentie te produceren met VRAM, dit is al vreemd... want ik heb de videokaart eigenlijk niet laten vallen of gedemonteerd. Letterlijk heb hem perfect gebruikt en zorgvuldig geïnstalleerd...
Helaas bewijs je dat met het gpu bloot leggen op tapijt het wederzijds, zoals je aangeeft koop je vaker GPU's (handelaar?) dan had je dit moeten weten.... Lessons learned, move on & test je hardware goed. Scheelt beide partijen hoofdpijn :)

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 23:11
nykytosikbs schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:51:
[...]

15-17 minuten, temp was 60 en niet hoger (al 5 minuten)
geen artifacten of zo iets, dus ja
Dan kan je er dus zeker van zijn dat de geheugenproblemen er op dat moment niet waren. Hoe wil je dan beweren dat de verkoper jou met opzet een kapotte kaart heeft verkocht? Hij deed het immers prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-09 15:39

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

XelaRetak schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:38:
[...]

Dan kan je er dus zeker van zijn dat de geheugenproblemen er op dat moment niet waren. Hoe wil je dan beweren dat de verkoper jou met opzet een kapotte kaart heeft verkocht? Hij deed het immers prima.
Ik heb zelf ook wel eens een GPU gehad die wat sporadisch problemen had, al klinkt dit gewoon als echte pech, elektronica kan zomaar stuk gaan.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12

RvV

Blijft lastig. Ik heb 2x een defecte gpu gehad in zo'n 30 jaar tijd. De eerste keer was een nieuw bestelde 1070 die na een jaartje artifacts toonde. Via de webshop en garantie heb ik een nieuwe gehad.
Later een keer via V&A een 2e hands 1080ti gekocht. Hij was een paar tientjes goedkoper dan de andere advertenties, dus ik denk: mooi, "heb ik een keer mazzel".
Die kaart deed het eerst prima in windows, totdat je hem ging belasten. Dan kreeg je artifacts en geheugen errors. Van de verkoper kreeg ik te horen dat de post hem stuk gemaakt moest hebben en dat ik het zelf moest uitzoeken. Achteraf (op basis van foto's, serienummer) bleek het een kaart te zijn die door iemand anders in V&A als defect was doorverkocht.

Het kan zijn dat de verkoper al eerder wat vreemde glitches heeft gehad en hem zo spoedig mogelijk de deur uit heeft gedaan. Misschien ook niet. Je gaat het nooit kunnen aantonen en dat blijft toch echt een probleem van het 2e hands kopen.

Y'24

Pagina: 1