seagate hdd via usb converter niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyprz
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
ik heb een windows 11 laptop en een medion nas - 1 van de drives geeft fouten en ik kan deze nas niet meer bereiken. er zitten 2 drives in : seagate desktop hdd 2000gb die een mirror van elkaar zijn
ik zou graag de data recoveren van de drive (1 van de 2)
ik heb een all-in hdd docking station gekocht dat zich aansluit via usb naar laptop
de disk is een sata aansluiting
wanneer ik deze docking activeer zie ik in explorer : usb drive e: maar bij openen krijg ik boodschap : please insert disk voor adapter e: en dit voor beide disken
moet ik op mijn laptop soms iets installeren om deze disk te zien of ergens een setting aanpassen.
alle info/hulp is welkom.
alvast bedankt, Guy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-10 10:49
Heeft de dock enkel een USB aansluiting? Dat geeft meestal niet voldoende stroom om een 3,5'' HDD op te starten.

p.s. normaliter vervang je bij een mirror de defecte schijf en zorgt de raid setup voor een rebuild welke alles weer naar de nieuwe disk verplaatst.

[ Voor 40% gewijzigd door XelaRetak op 12-11-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 13:26
Als de drives een mirror van elkaar zijn (RAID1), moet de Medion Nas het nog gewoon doen en is de data gewoon bereikbaar: zie de manual van de NAS hoe dat evt.werkt met één werkende disk.
Maar als ik je probleem zo lees, denk ik dat je in de Medion NAS een RAID0 hebt en dan heb je pech gehad als je geen full backup van al je data hebt.
(Dit soort zaken zoek je meestal uit vóórdat je een NAS koopt / in gebruik neemt.)

Hoe zie je welke RAID-vorm erin zit?
- Als iedere harddisk even groot is als het totale opslagvolume, heb je RAID1
- Als iedere harddisk de helft is van je totale opslagvolume, heb je RAID0 (of JOBD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyprz
de dock zelf heeft ook een power aansluiting - powerlicht is aan.
als ik de drive insteek hoor ik wel dat hij begint te draaien, maar wordt niet herkend.
Bedankt Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:30
NAS'sen zijn vaak Linux dozen waarvan de structuur van de schijven niet door Windows herkend wordt ... Even iets opstarten met Ubuntu of zo ...

[ Voor 16% gewijzigd door Houtenklaas op 12-11-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyprz
ik heb wel een linux vm op mijn windows - misschien daar eens zien...of ik hem daar kan mappen
bedankt Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12

pistole

Frutter

Start ook even Disk Management in Windows. Rechtsklik op Start > Disk Management.
Als de disk herkend wordt, dan zie je 'm als fysieke disk. Of de partities leesbaar zijn is dan een vervolgstap.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-10 13:26
In dat geval heb je vanuit Windows de meeste kans als je de harddisk ergens in een desktop PC kunt aansluiten en op die PC ext2fsd.exe dowload van soundforge.net. hiermee kun je EXT2 en EXT3 partities aankoppelen op Windows.
Installer dat bestand, start het op, start in het menu ervan de service op en ken een driveletter toe aan de te lezen partitie. Daarna kun je in de verkenner aan je bestandne op die partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyprz
ik heb die driver/tool ext2fsd geïnstalleerd en na reboot opgeroepen
ik zie wel degelijk een f: disk van 1863 GB maar het filesysteem is raw en als je het probeert te benaderen zegt windows, dat je die eerst moet formateren, wat dus niet de bedoeling is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wj5QgZrs8I0pDyvWbVUkh5o9o6g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WMnGxmqJk75EuVwHEVJMvtTQ.png?f=user_large

ik heb een screenshot opgeladen
bedankt Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Grote kans dat er vanwege de mirror niet direct een EXT-bestandssysteem op staat (als het al EXT is, ook niet een vast gegeven), maar dat er een partitie staat die bijvoorbeeld met dm de juiste raid-configuratie opzet. Koppelen aan een Linux-apparaat (of VM, als dat lukt) geeft waarschijnlijk meer handige informatie in bijvoorbeeld GParted (om maar een handige tool met GUI te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyprz
ja - geprobeerd aan vm te koppelen - default mounted on /media
maar niets te vinden
een andere pagina zegt van disk drill te gebruiken
ok gedaan op windows : als je dan zegt check for lost files dan zegt hij : this disk is part of raid/1
some data may be lost
ja - er waren 2 disken van elk 2T en die stonden in mirror
dus nu diskdrill search lost files gestart en draaiende
duurt lang - maar disk is bezig
hopend dat er iets naar boven komt
bedankt Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyprz
diskdrill geeft files - maar de gratis versie is beperkt tot recovery van 500MB