aankoop advies 2de hands auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Hi,

Ik zag ik geen onderwerp hiervoor, dus dacht dat dit het beste past binnen mobiliteit.

Momenteel tijden we in een renault clio van alweer ruim 10jaar oud en deze begint steeds meer mankementen te vertonen en vraagt steeds meer onderhoud. Hierdoor aan het kijken naar een nieuwe (lees 2de hands) auto.

De wens is om over te stappen naar een stationwagon
0. Onderbouwing voor stationwagon. De hond ligt nu in de kofferbak en dan is er op de achterbank ruimte voor de bagage. Het is allemaal erg krap deze constructie. Meer ruimte zou daarom fijn zijn. Een dedicated kooi voor de in het bagage ruim + ruimte voor bagage en aanvullen kan dat nog op de achterbank ook.
1. Merk voorkeur: volvo v60, VW golf of Skoda octavia. Deze merken op basis van looks en op basis van degelijkheid, qua formaat/inhoud zijn ze gelijk. Een formaat v70 zou te groot zijn. Het is voor vervoer van ons 2en en de hond (labrador). Vakanties doen we met de auto in de alpen en Scandinavie 2-3x per jaar.z
Eerlijkheidsgehalve niet echt naar andere merken gekeken, omdat deze ons niet aanspreken
2. Verbruik is door de weeks primair voor het werk van mijn vrouw, zij maakt lange afstanden en dan de vakanties. Zelf werk ik primair thuis en gebruik ik de auto sporadisch.
3. Requirements. handgeschakeld, cruisecontrol, airco, navi op googlemaps, eigen muziek op spotify luisteren, digitaal afleesscherm voor wat betreft snelheid
4. km stand op de teller, ik weet niet wat redelijk is, ik neem aan dat dit per merk verschilt.
5. comfort is belangrijk
6. we willen max 15k uitgeven
7. de auto moet circa 5-6 jaar mee kunnen.
8. gemiddeld jaarlijks verbruik is circa 24.000 km. Totaal op de teller staat 240k en auto is 10jaar oud.
9. argumentatie van de boekhouder om niet zakelijk te rijden: " De bijtelling meer bedraagt dan de autokosten die ze maakt..."

is dit voldoende info of mist er nog wat?

Alvast bedankt.

NB, de huidige selectie is primair op we op de weg zien rijden en waarbij je dan denkt daar zou ik wel in willen rijden, omdat het mooi is en het betaalbaar lijkt. Als ik hier kijk, kom ik de modellen niet tegen bij de aanbevelingen: https://www.anwb.nl/auto/kopen/betaalbaar/stationwagen
uiteindelijk gaat het om een goede kwaliteit/prijs verhouding, maar voor het geld wil het oog ook wat.

[ Voor 73% gewijzigd door taurus0205 op 13-11-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:03

Jorissie87

No diggity

Los van het feit dat een aankoopadvies niet op het forum thuishoort is de vraag erg summier:
Wat vind je belangrijk, welke opties, waarom wil je vrouw A en denk jij aan B, welke brandstof, hoelang wil je ermee gaan rijden, etc etc.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Jorissie87 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:44:
Los van het feit dat een aankoopadvies niet op het forum thuishoort is de vraag erg summier:
Wat vind je belangrijk, welke opties, waarom wil je vrouw A en denk jij aan B, welke brandstof, hoelang wil je ermee gaan rijden, etc etc.
niet? elders bij hardware worden toch ook voortdurend topics aangemaakt voor desktop aankoopadvies, dat kan blijkbaar wel. Daar is ook een format welke je dient aan te houden.
Wil best antwoord geven op al je vragen hoor.

1. Zij heeft 15jaar terug tijdje een golf gereden en vond dat een fijne auto
2. voorkeur voor volo omdat het goed rijdt, veilig en degelijk is
3. er wordt veel mee gereden dus diesel zou mogelijk voordelig zijn, sws geen elektrische auto
4. we willen er toch weer een jaartje of 10 mee vooruit kunnen

[ Voor 30% gewijzigd door taurus0205 op 12-11-2024 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
taurus0205 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:58:
[...]

niet? elders bij hardware worden toch ook voortdurend topics aangemaakt voor desktop aankoopadvies, dat kan blijkbaar wel.
Volgens mij is het ook prima om het hier te vragen. Deze vragen komen wel vaker voorbij. Maar je zal wel iets meer info moeten geven. Wie/wat moeten er allemaal vervoerd worden, wordt de auto dagelijks gebruikt voor woon/werk, of alleen lange ritten. Wat voor opties moeten er in zitten, (must have's en de nice to haves), vind je het verbruik belangrijk, etc etc. bepaalde merken die je perse niet/wel wil...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:47

-tom-562

Oliesjeik

Waarom die 2 specifieke modellen? Benzine, diesel, gas, hybride? Waarom geen mooie Mazda 6 o.i.d.?
Iets meer info mag wel, dit is wel heel erg summier

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Zijn er kinderen in het spel? Voor met z'n tweeën heb je niet per se een station nodig.
Indien er kinderen zijn, hoeveel? En hoe oud? (Lees: moet er rekening worden gehouden met zitjes?).

Hoeveel km per jaar ben je van plan te gaan rijden?

Als je 10 jaar met de auto wilt doen, zul je iets verder vooruit moeten denken dan wanneer je hem voor bijv. 5 jaar aanschaft.

[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 12-11-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:03

Jorissie87

No diggity

taurus0205 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:58:
[...]

niet? elders bij hardware worden toch ook voortdurend topics aangemaakt voor desktop aankoopadvies, dat kan blijkbaar wel. Daar is ook een format welke je dient aan te houden.
Wil best antwoord geven op al je vragen hoor.

1. Zij heeft 15jaar terug tijdje een golf gereden en vond dat een fijne auto
2. voorkeur voor volo omdat het goed rijdt, veilig en degelijk is
3. er wordt veel mee gereden dus diesel zou mogelijk voordelig zijn, sws geen elektrische auto
4. we willen er toch weer een jaartje of 10 mee vooruit kunnen
Een vraag als: "Ik wil een nieuwe auto, het moet een station zijn wat een economisch en financieel slimme keuze is, welke kan ik het beste kopen?" Mag hier niet op het forum afaik. Dan krijg je hele discussies over ieders eigen ervaring of voorkeur. Als jij je huiswerk goed gedaan hebt waarbij je alle opties tegenover elkaar hebt afgewogen en je hebt een shortlist met 2 of enkele modellen waarover je een concrete vraag hebt kan natuurlijk wel. Het voelt nu alsof je op zoek bent en zonder onderbouwing 3 willekeurige populaire modellen noemt en ons vraagt wat er allemaal mogelijk is.

Vul het in ieder geval aan met welke opties je minimaal wenst. Wat voor brandstof de voorkeur heeft. Hoeveel ruimte heb je nodig (huisdieren, kinderen of racefiets achterin) hoeveel verwacht je er per jaar mee te rijden. Vind je comfort belangrijk of ga je liever voor een scherpe prijs Etc. Als je op Autotrack je wensen opgeeft krijg je vast meer opties dan alleen deze 3, waarom vallen die wat jou betreft (mogelijk af)

Ik ben in ieder geval benieuwd wat je specifieke wensen zijn en uiteindelijk keuze gaat worden. Ik zit deels in hetzelfde schuitje. Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken maar met maar 20K kms per jaar overweeg ik ook een mobiliteitsbudget en het kopen van een eigen auto. 2 kinderen dus ook voorkeur voor een station.

Zelf zat ik naar een iets jongere auto te kijken en heb ook Seat Leon en Kia Ceed op de shortlist, deze zijn wat goedkoper dan de modellen die jij noemt. Als je iets meer budget hebt dan kun je ook richting Volkswagen Passat/Skoda superb kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Jorissie87 op 12-11-2024 14:27 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Jorissie87 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:20:
[...]

Een vraag als: "Ik wil een nieuwe auto, het moet een station zijn wat een economisch en financieel slimme keuze is, welke kan ik het beste kopen?" Mag hier niet op het forum afaik. Dan krijg je hele discussies over ieders eigen ervaring of voorkeur. Als jij je huiswerk goed gedaan hebt waarbij je alle opties tegenover elkaar hebt afgewogen en je hebt een shortlist met 2 of enkele modellen waarover je een concrete vraag hebt kan natuurlijk wel. Het voelt nu alsof je op zoek bent en zonder onderbouwing 3 willekeurige populaire modellen noemt en ons vraagt wat er allemaal mogelijk is.

Vul het in ieder geval aan met welke opties je minimaal wenst. Wat voor brandstof de voorkeur heeft. Hoeveel ruimte heb je nodig (huisdieren, kinderen of racefiets achterin) hoeveel verwacht je er per jaar mee te rijden. Vind je comfort belangrijk of ga je liever voor een scherpe prijs Etc. Als je op Autotrack je wensen opgeeft krijg je vast meer opties dan alleen deze 3, waarom vallen die wat jou betreft (mogelijk af)

Ik ben in ieder geval benieuwd wat je specifieke wensen zijn en uiteindelijk keuze gaat worden. Ik zit deels in hetzelfde schuitje. Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken maar met maar 20K kms per jaar overweeg ik ook een mobiliteitsbudget en het kopen van een eigen auto. 2 kinderen dus ook voorkeur voor een station.

Zelf zat ik naar een iets jongere auto te kijken en heb ook Seat Leon en Kia Ceed op de shortlist, deze zijn wat goedkoper dan de modellen die jij noemt. Als je iets meer budget hebt dan kun je ook richting Volkswagen Passat/Skoda superb kijken.
goede piunten en ik ben bezig om het orginele bericht aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
@taurus0205 Maar hoeveel km rijden jullie nou per jaar? Je zegt dat je vrouw lange afstanden maakt, bedoel je dan meer dan 200km per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Twardt schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:59:
@taurus0205 Maar hoeveel km rijden jullie nou per jaar? Je zegt dat je vrouw lange afstanden maakt, bedoel je dan meer dan 200km per dag?
bijgewerkt

[ Voor 14% gewijzigd door taurus0205 op 13-11-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Hoeveel heeft die Clio gelopen en hadden jullie die nieuw? Delen door 10 en je hebt je jaarlijks gebruik.

Maar hij wordt dus zakelijk gebruikt gezien de boekhouder? Wordt ie zakelijk gekocht of privé?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:58:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb de vraag uitstaan bij haar boekhouder. Dan vul ik dat later vandaag aan.
Denk dat je sneller antwoord hebt als je het je vrouw zelf vraagt. :+

Boekhouder = eigen bedrijf = zakelijk rijden?

En dit is denk ik ook de reden waarom mensen moeite hebben met je vraagstelling. Bovenstaande lijkt me heel belangrijke informatie.

[ Voor 16% gewijzigd door MartijnA3 op 13-11-2024 08:13 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Waar baseer je op dat een Octavia of een V60 degelijk is? En wat versta je onder degelijk? Qua betrouwbaarheid zijn ze dat niet echt :P (nouja, er zijn auto's die een stuk betrouwbaarder zijn). Bouwkwaliteit kan ik niet over oordelen maar dat is dikwijls OK.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
MartijnA3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:12:
[...]

Denk dat je sneller antwoord hebt als je het je vrouw zelf vraagt. :+

Boekhouder = eigen bedrijf = zakelijk rijden?

En dit is denk ik ook de reden waarom mensen moeite hebben met je vraagstelling. Bovenstaande lijkt me heel belangrijke informatie.
gemiddeld verbruik bijgwerkt.
Volgens de boekhouder is het niet gunstig de auto op haar zaak te zetten. Leasen is ook niet handig met een hond daar wordt de auto dan heel smerig van en da moet je achteraf weer bijbetalen.

[ Voor 6% gewijzigd door taurus0205 op 13-11-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
-tom-562 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:57:
Waar baseer je op dat een Octavia of een V60 degelijk is? En wat versta je onder degelijk? Qua betrouwbaarheid zijn ze dat niet echt :P (nouja, er zijn auto's die een stuk betrouwbaarder zijn). Bouwkwaliteit kan ik niet over oordelen maar dat is dikwijls OK.
Puur op basis van mensen in onze omgeving die er goede ervaringen mee hebben. Maatje van me heeft autozaak en geeft weer aan dat volvo autos zelden terug komen voor reparaties. Zoals gezegd, ik ben verre van een auto kenner, zelf boeit het me niet zoveel en sta absoluut open voor goede argumenten voor een andere auto. Denk dat iedereen wel persoonlijke voorkeuren heeft, zou niet in een bmw of mercedes willen rijden, los van feit dat het ook boven budget zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Barrycade schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:02:
Hoeveel heeft die Clio gelopen en hadden jullie die nieuw? Delen door 10 en je hebt je jaarlijks gebruik.

Maar hij wordt dus zakelijk gebruikt gezien de boekhouder? Wordt ie zakelijk gekocht of privé?
clio heeft mijn vrouw destijds nog voordat we samen waren nieuw gekocht.
Goede, niet aan gedacht. Er staat 240k op de teler, dus dat is gemiddeld 24k per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:08:
[...]

Snap ik, maar ze heeft geen idee :( Boekhouder laat het me vandaag weten.
Volgens de boekhouder is het niet gunstig de auto op haar zaak te zetten.
Ken je de onderbouwing?

En de youngtimer regeling?
Leasen is ook niet handig met een hond daar wordt de auto dan heel smerig van en da moet je achteraf weer bijbetalen.
Ik weet niet wat jouw hond doet in de kofferbak maar je legt er een rubberen kofferbak insert in en je hebt nergens last van toch....

En auto's kun je schoonmaken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:10:
[...]

Puur op basis van mensen in onze omgeving die er goede ervaringen mee hebben. Maatje van me heeft autozaak en geeft weer aan dat volvo autos zelden terug komen voor reparaties. Zoals gezegd, ik ben verre van een auto kenner, zelf boeit het me niet zoveel en sta absoluut open voor goede argumenten voor een andere auto. Denk dat iedereen wel persoonlijke voorkeuren heeft, zou niet in een bmw of mercedes willen rijden, los van feit dat het ook boven budget zit.
Moderne (en ook oude :P) Volvo's zijn lang niet zo betrouwbaar als alle borrelpraatjes je doen geloven :P (en dat zeg ik als oud eigenaar van meerdere Volvo's)
Een goed startpunt is b.v. de occasiontests van de ANWB:
https://www.anwb.nl/auto/...52-4f8f-bbef-3b963cde7f5b
Verder zijn b.v. de automaten van het type Powershift met 6 versnellingen (ook wel Powershit genoemd) niet heel best.
Ik ben zelf gecharmeerd van Japanse auto's, bewezen betrouwbaar. Voor 15k koop je een behoorlijk knappe Toyota Avensis of Mazda 6
MartijnA3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:44:
[...]

Ken je de onderbouwing?

[...]

Ik weet niet wat jouw hond doet in de kofferbak maar je legt er een rubberen kofferbak insert in en je hebt nergens last van toch....

Wat denk je van de geur? Zeker een grote (natte) hond blijf je best lang ruiken in een auto. Als het te erg is krijg je mooi een rekening voor het schoonmaken door de leasemaatschappij

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
MartijnA3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:44:
[...]

Ken je de onderbouwing?

[...]

Ken je de onderbouwing?
Diverse mensen die skoda, VW of Volvo rijden geven dat ze nooit tegen problemen aanlopen, dat het betrouwbaar is en lekker rijdt. Tja heel persoonlijk dus. Mijn pa heeft jarenlang in een volvo gereden en de buren van wie ik de auto wel eens leende ook. Vind het zelf ook lekker rijden. Los daarvan heb ik zelf alleen in die clio gereden omdat ik mijn rijdbewijs pas heel laat gehaald heb. De clio rijdt prima, maar heeft het moeilijk in de bergen, vooral op de steile wegen gaat ie dan echt haast stomen. Dat is niet erg ideaal als je primair in de bergen op vakantie gaat.
Verder VW staat bekend om Duitse degelijkheid en Skoda zou goedkoper zijn maar heeft onderstel van VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:51:
[...]

Ken je de onderbouwing?
Diverse mensen die skoda, VW of Volvo rijden geven dat ze nooit tegen problemen aanlopen, dat het betrouwbaar is en lekker rijdt. Tja heel persoonlijk dus. Mijn pa heeft jarenlang in een volvo gereden en de buren van wie ik de auto wel eens leende ook. Vind het zelf ook lekker rijden. Los daarvan heb ik zelf alleen in die clio gereden omdat ik mijn rijdbewijs pas heel laat gehaald heb. De clio rijdt prima, maar heeft het moeilijk in de bergen, vooral op de steile wegen gaat ie dan echt haast stomen. Dat is niet erg ideaal als je primair in de bergen op vakantie gaat.
Verder VW staat bekend om Duitse degelijkheid en Skoda zou goedkoper zijn maar heeft onderstel van VW.
Ik doelde meer op de onderbouwing van de boekhouder. Waarom ze niet zakelijk rijft.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
-tom-562 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:50:

[...]

Wat denk je van de geur? Zeker een grote (natte) hond blijf je best lang ruiken in een auto. Als het te erg is krijg je mooi een rekening voor het schoonmaken door de leasemaatschappij
Een hond is niet altijd nat natuurlijk. En als dat een issue is kun je ook met een bench werken oid. Of afdekking in de kofferbak.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
MartijnA3 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:06:
[...]

Een hond is niet altijd nat natuurlijk. En als dat een issue is kun je ook met een bench werken oid. Of afdekking in de kofferbak.
Bench kan strkas bij stationwagen ja, in de clio past het niet en zit ie veilger in de kofferbak. Zelf vind ik dat ie niet stinkt, maar ik zal er wel aan gewend zijn.

Argument van de boekhouder:
De bijtelling meer bedraagt dan de autokosten die ze maakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dit klinkt als een ideale situatie om een youngtimer op de zaak van je vrouw aan te schaffen.

Aanschaf en kosten zakelijk aftrekbaar, bijtelling is 35% van de dagwaarde.
(heldere uitleg bij de ANWB: https://www.anwb.nl/zakelijk/informatie/youngtimer )

best een paar Volvo V70's (hoezo 'te groot'?) die zouden voldoen.

https://www.gaspedaal.nl/...5000&kmax=140000&srt=df-a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Sebas1979 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:24:
Dit klinkt als een ideale situatie om een youngtimer op de zaak van je vrouw aan te schaffen.

(heldere uitleg bij de ANWB: https://www.anwb.nl/zakelijk/informatie/youngtimer )

Nou dit dus inderdaad.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Sebas1979 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:24:

thnx goede tip. zie ook v50 als optie erbij staan. Bedankt dat je een link meestuurt met een pre selectie. Tja de v70 is wel wat groter langer toch? :P
Kan de boekhouder zich ook in vinden, geloof dat mijn vrouw altijd liever iets nieuw wilde. Ga dit zeker verder oppakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
TS rijdt een 10 jaar oude Renault Clio. Heeft de ballen verstand van auto's, moet alles laten doen, en dan ga je een auto van 15 jaar oud aanbevelen.

Ik rijd zelf inmiddels mijn derde youngtimer, je moet er echt geluk mee hebben en zelf ook handig zijn, anders kost het je gewoon klauwen vol geld. Leuk dat de kosten aftrekbaar zijn, maar vaak mag je eerst alle rotzooi van een ander oplossen voordat je een beetje zorgeloos kunt autorijden.
Er zit in mijn woonplaats een Volvo specialist die zo nu en dan wat knappe Volvo's te koop heeft als youngtimer, daar wordt gewoon de hoofdprijs voor gevraagd.

Overigens is de V50 geen "echte" Volvo, het is in de basis een Ford Focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
_JGC_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:40:
TS rijdt een 10 jaar oude Renault Clio. Heeft de ballen verstand van auto's, moet alles laten doen, en dan ga je een auto van 15 jaar oud aanbevelen.

Ik rijd zelf inmiddels mijn derde youngtimer, je moet er echt geluk mee hebben en zelf ook handig zijn, anders kost het je gewoon klauwen vol geld. Leuk dat de kosten aftrekbaar zijn, maar vaak mag je eerst alle rotzooi van een ander oplossen voordat je een beetje zorgeloos kunt autorijden.
Er zit in mijn woonplaats een Volvo specialist die zo nu en dan wat knappe Volvo's te koop heeft als youngtimer, daar wordt gewoon de hoofdprijs voor gevraagd.

Overigens is de V50 geen "echte" Volvo, het is in de basis een Ford Focus.
hoe lang rij je dan gemiddeld met elke youngtimer?
Zou in theorie me er wel in kunnen gaan verdiepen... mja kan niet alles doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Mijn start zou hier zijn: https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Zoek eens wat auto's die je wat lijken op op gaspedaal of op de website van dealers etc en voer je wensmodel in.

Bij de de te maken keuzes zal je zien dat er betrouwbare en minder betrouwbare modellen zijn met een weerslag in de autokosten. Het palet aan auto's wat ik te kiezen had met weinig onderhoud, had zulke hoge onderdelen kosten, dat de kosten ongveer gelijk op liepen met auto's met meer onderhoud en goedkopere onderdelen.

En ik blijf zeggen: auto's zijn geen duurzame aankopen. Ze zijn verbruikswaren die niet gemaakt zijn tegen redelijke kosten lang mee te gaan. Nee, ze worden vaak afgestemd op lease perioden met minimaal onderhoud van zo'n 5 jaar. Zo hebben VAG producten (VW, Skoda, Seat, Audi) vaak longlife olie die de onderhouds kosten laag houdt voor leasebedrijven. Met een vervangings interval van 30.000 kilometer! Nou ik rijd meer dan 30.000 kilometer en na ca. 18.000 kilometer begint de verkleuring naar zwart toch wel duidelijk zichtbaar te worden. Dus einde smeer eigenschappen. Bij onderhoud volgens de fabrieksnorm kan je motor dus al meer slijten dan je hoopte op deze manier. Schokdempers worden in Nederland bijna niet vervangen, of ze moeten echt totaal defect zijn. Dat is dan weg comfort. Goedkope Chinese banden = weg grip bij nat wegdek etc.

Ik durf te stellen dat je 2e hands auto's prima kan kopen en geluk kan hebben. De gouden uitvinding of gouden koop is er helaas niet. Onderhouds arme auto's zijn vaak duurder in aanschaf en onderhoud. Dus dat streept elkaar ook weer weg.

En ik sprak voor aankoop van mijn vorige auto's alleen maar lovende mensen over de (Bovag) garage die ik op het oog had en lovende mensen over hun auto. Na aankoop mopperde ik over deze garage en auto waarover ik totaal niet te spreken was, en toen kwamen opeens de verhalen bij deze mensen ook los. En Bovag stelt niets voor. Ze bellen bij klachten een keer met de garage om te vragen of ze iets kunnen bedenken als oplossing. Maar zegt de garage nee tegen de Bovag, dan stopt hun zogenaamde "bemiddeling".

Velen doen net of zij heel slim zijn en altijd ideale aankopen doen. Dus of advies hier je nu zoveel verder brengt? Nee. We kunnen hoogstens de dingen die je denkt bevestigen of tegenspreken.

Edit: doe ook een aantal proefritten in verschillende auto's. Hierdoor leer je te voelen wat je belangrijk vindt en wat voor jou prettig is en wat niet. Let bij iedere rit op comfort, geluid, bijgeluiden, tikjes, onregelmatige geluiden, zangerige geluiden, kraken uit je onderstel en ervaar hoe de auto's zich gedragen. Rijdt hij goed rechtuit, is het veer comfort in orde. Zit er speling op het stuur voor het reageert. Trekt de auto schuin als je heel hard remt (test noodstop daar waar veel ruimte is en geen tegenligger zijn). Werkt de versnelling soepel, of haakt deze.

Houd ook even je selfie camera onder de uitlaat om te checken op roest. Kijk bij VAG producten even goed naar de radiatoren van koeling en de airco (vaak steenslag schade of zelfs gerepareerde lekken). Kijk of je in de motor resten ziet van vloeistof lekkages (Roze voor koelvloeistof, olie, remvloeistof etc. Of zelfs fluoriserend voor een diagnose lekproef van de koeling van de airco).

Kijk voor je plezier eens wat "klokje rond" video's van autoweek. Soms zijn deze wel zuur gebracht, maar je ziet en leert wel het een en ander herkennen bij en over auto's en wat er mis kan zijn.

Check ook even het reserve wiel (als dit aanwezig is) op merk en droogtescheurtjes.

En tenslotte: check de auto op gebruikssporen. Een puntgave auto zonder 1 gebruiksspoor met 300.000 op de teller zal je niet snel vinden. Een versleten uitziende auto met tussen de 65.000 en 95.000 km op de teller wel. En zeker als dit import is, kan je er in veel gevallen bijna vanuit gaan dat het een opgelapte ex schade auto of een terug gedraaide teller is.

Bij onze huidige auto voelden wij enkele dingen die we niet onoverkomelijk vonden voor de prijs. Vervolgens hebben we elders een aankoopkeuring gedaan, waar deze zelfde dingen naar voren kwamen, maar dan met een raming van wanneer dit mis zou gaan, een onderhouds plan en de kosten er bij.

Dat bleek zoals wij verwacht hadden, dus kon de koop doorgaan. En zelfs een auto die niet perfect is, is met bijvoorbeeld nieuwe rubbers in het onderstel weer heel goed te maken, zonder dat het de wereld hoeft te kosten.

[ Voor 36% gewijzigd door ucsdcom op 13-11-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:40:
Terecht punt. Het blijft een afweging tussen kosten en gemak. Ik weet niet hoe lineair oplopend de hoeveelheid werk is tussen een auto van 5 en eentje van 15 jaar oud.

Garanties heb je toch nauwelijks bij 2e-hands auto's. Ook een kar van 5 jaar oud kan een zwart gat zijn qua kosten en tijd die je er aan kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ucsdcom schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:48:

Velen doen net of zij heel slim zijn en altijd ideale aankopen doen. Dus of advies hier je nu zoveel verder brengt? Nee. We kunnen hoogstens de dingen die je denkt bevestigen of tegenspreken.
100%, maar het geeft me nieuwe inzichten en dingen waar ik op letten kan. Het kan helpen met finetune in de zoektocht. Veel is persoonlijk en mensen zullen inderdaad niet negatief zijn over hun eigen auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
Sebas1979 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:50:
[...]

Terecht punt. Het blijft een afweging tussen kosten en gemak. Ik weet niet hoe lineair oplopend de hoeveelheid werk is tussen een auto van 5 en eentje van 15 jaar oud.

Garanties heb je toch nauwelijks bij 2e-hands auto's. Ook een kar van 5 jaar oud kan een zwart gat zijn qua kosten en tijd die je er aan kwijt bent.
Overigens is een Youngtimer een big no no voor mijn vrouw. Zij wil iets nieuws onder de kont, want ze rijdt veel dus ze moet comfort hebben zegt ze

[ Voor 10% gewijzigd door taurus0205 op 13-11-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:46:
[...]

hoe lang rij je dan gemiddeld met elke youngtimer?
Zou in theorie me er wel in kunnen gaan verdiepen... mja kan niet alles doen.
De eerste was een wrak bij aanschaf, die was binnen een jaar weg. De tweede zag er goed uit, was een nette auto, maar onderstel compleet versleten. Heb ik 3,5 jaar in gereden. Derde heb ik net 3 maand, alweer 6000km mee gereden. Hoop ik ook nog minstens 3 jaar mee te doen.

Ik rijd meestal auto's gewoon op. Dat deed ik al toen ik ex-lease kocht en dan gewoon 5-7 jaar mee doorreed tot 4 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Nu online
taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:56:
[...]

Overigens is een Youngtimer een big no no voor mijn vrouw. Zij iets nieuws onder de kont, want ze rijdt veel dus ze moet comfort hebben. Tja die logica volg ik dan niet helemaal, maar inmiddels ook wel geleerd dat je in relatie tot je vrouw niet alles hoeft te begrijpen :P
Hoe definieert je vrouw 'comfort'?

Rij-eigenschappen? Schakelen? (waarom dan handgeschakeld?)? Geluid (motor, windgeruis)? Stoelen? Info-tainment en bestuurders-ondersteuning (dode-hoek waarschuwing, lane-assist)?

Alleen bij dat laatste zie ik echt veel meerwaarde in een nieuwere auto.

Maar goed - als zij bepaalt, waarom moet jij dan het uitzoekwerk doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
_JGC_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:29:
[...]

De eerste was een wrak bij aanschaf, die was binnen een jaar weg. De tweede zag er goed uit, was een nette auto, maar onderstel compleet versleten. Heb ik 3,5 jaar in gereden. Derde heb ik net 3 maand, alweer 6000km mee gereden. Hoop ik ook nog minstens 3 jaar mee te doen.

Ik rijd meestal auto's gewoon op. Dat deed ik al toen ik ex-lease kocht en dan gewoon 5-7 jaar mee doorreed tot 4 ton.
was eea niet te vermijden door het doen van controles voor aanschaf? https://www.anwb.nl/auto/...ands-auto/dure-reparaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Sebas1979 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:31:
[...]

Rij-eigenschappen? Schakelen? (waarom dan handgeschakeld?)? Geluid (motor, windgeruis)? Stoelen? Info-tainment en bestuurders-ondersteuning (dode-hoek waarschuwing, lane-assist)?

Niks moet, maar kan het ook niet laten :P De wens haar te begrijpen op alle vlakken heb ik allang losgelaten. Ik geloof dat het een persoonlijke voorkeur is en mogelijk een afversie voor een oude bak. Toch denk dat zo een youngtimer voldoende comfort kan bieden, je zult alleen wat nieuwe features missen die nieuwe autos nu hebben. Aan andere kant zo een youngtimer was destijds een duur segment, duurder dan het segment waarin ze nu kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:31:
[...]

was eea niet te vermijden door het doen van controles voor aanschaf? https://www.anwb.nl/auto/...ands-auto/dure-reparaties
Je moet de auto's een beetje kennen voor je zoiets goed kunt controleren. Mijn eerste 206SW had het wiel
rechtsachter er scheef onder staan, maar ik was niet op de hoogte van die beroerde achterassen op dat model. De rubbers van de stabilisatorstangen achter waren compleet vergaan, dus ik was in de veronderstelling dat daar de geluidjes vandaan kwamen - niet dus.
Bij de 2e zat er een gereviseerde as onder, maar die was slecht gereviseerd (stond 0,5cm verschil tussen links en rechts, vetnippels op plekken waar vet geen zin heeft).

Huidige 307 had ik de buurman mee, die sleutelt zelf ook veel. Hadden alleen wat zorgen over een olielekkage, maar dat is voor 7 tientjes opgelost met nieuwe klepdeksels en een carterstopring. Verder een kapotte thermostaat en een versleten multiriem spanner. Zijn de kosten niet - als je het zelf kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
_JGC_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:44:
[...]

Je moet de auto's een beetje kennen voor je zoiets goed kunt controleren. Mijn eerste 206SW had het wiel
rechtsachter er scheef onder staan, maar ik was niet op de hoogte van die beroerde achterassen op dat model. De rubbers van de stabilisatorstangen achter waren compleet vergaan, dus ik was in de veronderstelling dat daar de geluidjes vandaan kwamen - niet dus.
Bij de 2e zat er een gereviseerde as onder, maar die was slecht gereviseerd (stond 0,5cm verschil tussen links en rechts, vetnippels op plekken waar vet geen zin heeft).

Huidige 307 had ik de buurman mee, die sleutelt zelf ook veel. Hadden alleen wat zorgen over een olielekkage, maar dat is voor 7 tientjes opgelost met nieuwe klepdeksels en een carterstopring. Verder een kapotte thermostaat en een versleten multiriem spanner. Zijn de kosten niet - als je het zelf kunt.
Ja begrijpelijk, dat vind ik dan ook het gevaarlijke om het particulier te doen. Toch kan je ook zulke auto aan een anwb controle voorbij laten gaan voordat je de aankoop doet, dat zou dan mankementen naar boven moeten brengen.

In ons geval moet de clio ook nog wat opleveren, dus dan zouden we het via een dealer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Sebas1979 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:31:
[...]

Gewoon lekker zwaar op de weg liggen niet teveel ruis geluid
Geluid (motor, windgeruis)? Zo min mogelijk daarom ook een nieuwere auto
Stoelen?ja is wel fijn als die erin zitten
Info-tainment en bestuurders-ondersteuning (dode-hoek waarschuwing, lane-assist)? Hoeft niet mag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

En dat allemaal voor 15k? Nou vraag het anders eens de boekhouder want die wordt hoger aangeschreven dan ons advies.

Je boekhouder en je vrouw en een lekkere auto lijken mission impossible.

Hoe gaat het trouwens over een tijdje als je toch bij de dealer staat, gaat de boekhouder dan ook mee? Is hij de schoonvader figuur in jullie relatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:47:
[...]

Ja begrijpelijk, dat vind ik dan ook het gevaarlijke om het particulier te doen. Toch kan je ook zulke auto aan een anwb controle voorbij laten gaan voordat je de aankoop doet, dat zou dan mankementen naar boven moeten brengen.

In ons geval moet de clio ook nog wat opleveren, dus dan zouden we het via een dealer doen.
Garage of particulier maakt niet heel veel uit... de handelaar moet je maar op zijn blauwe ogen geloven.
Turk achteraf op een industrieterrein ook gedaan, dat was mijn vorige auto. Dan zijn de ogen niet blauw maar bruin en krijg je gewoon wat je ziet. Dashboard was een kermis tijdens de proefrit, maar we wisten beide welk stekkertje daarvoor los moest.
Na 4 van de 5 jaar ellende met een Peugeot 207 van 6700 euro bij een handelaar leg ik het budget lager en hecht ik geen waarde meer aan jonge auto's voor forse bedragen. Met de 206 van 900 euro en nu de 307 van 1500 euro is dat redelijk gelukt.

Verder qua inruil van de Clio, op Marktplaats krijg je er meer voor dan bij de handelaar, maar je moet zin hebben in dat gezeik van mensen die afspreken en niet op komen dagen of met onzin biedingen komen.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:51
Als je stationwagen zoekt die duidelijk ruimer is dan een Clio, dan kom je al vrij snel in het C-segment uit. Dat is het segment met de Golf, Octavia, Astra, Megane, Corolla. Daar is veel keuze dus dat is fijn. De vraag is dan vooral welke de beste keuze is.

Opel Astra Sports Tourer
Hier krijg je de meeste auto voor je geld. De Astra lijkt een beetje vergeten en is daarom relatief goedkoop. Het is echter een hele goede auto: de betrouwbaarheid is goed, er zit Apple Carply/Android Auto op en er is ruim voldoende keuze.
Deze bijvoorbeeld: bouwjaar 2020, kmstand 75.000, 14.750 euro: https://www.snipperling.n...ma-pdc-v-a-camera/2990179

Toyota Corolla
De meest betrouwbare auto in dit segment, bijzonder zuinig vanwege de hybride aandrijflijn. Geen optie als je perse zelf wilt schakelen want het is altijd een automaat. Je moet wel over je budget heen want ze zijn relatief duur vanwege de eerder genoemde voordelen en iedereen weet het. Toyota geeft, als je 'm netjes volgens schema voor onderhoud brengt, 10 jaar garantie tot 200.000km en zelfs met hoge kilometerstanden zijn ze nog best veel waard dus de hogere aanschafprijs verdien je (mogelijk) terug.
Deze ziet er best goed uit: 18.445 euro, bouwjaar 2019, 115.242 km: https://www.autotrack.nl/...lla-benzine-2019-56294145

- Volvo V60: leuk, maar een pak duurder dan bovenstaande opties. Vooral als je meer comfort en verfijning wil.
- Volkswagen Golf: rijdt fijn, maar minder betrouwbaar dan de Toyota en duurder dan de Opel.
- Skoda Octavia: alleen als de allermeeste ruimte je belangrijkste eis is. Verder relatief duur, minder betrouwbaar dan de Toyota en duurder dan de Opel.

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:59
@taurus0205

Kijk eens bij https://smilease.nl/auto-kopen?selectedStaten=Occasion

Heb hier eerder een auto geleased. Alle onderhoud kon ik ik gewoon bij de dealer in de buurt regelen. Werd ook niet op bezuinigd.

Als ik zelf een auto zou willen aanschaffen zou in daar ook kijken.
Alleen door mn eigen ervaringen.

• taurus0205
roel-online schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:40:

- Volkswagen Golf: rijdt fijn, maar minder betrouwbaar dan de Toyota en duurder dan de Opel.
- Skoda Octavia: alleen als de allermeeste ruimte je belangrijkste eis is. Verder relatief duur, minder betrouwbaar dan de Toyota en duurder dan de Opel.
bedankt voor het meedenken en de aanbevelingen.

Waar baseer je bovenstaande op? Kan je het onderbouwen?
Octavia is nou niet bepaalde hele lange auto. Overigens heeft men vrouw haar zinnen gezet op een volkswagen, iets met gevoel ofzo. Vind het zelf altijd leuk met in de dingen te verdiepen dus sws interessant topic.

• Twardt
taurus0205 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:52:
[...]

bedankt voor het meedenken en de aanbevelingen.

Waar baseer je bovenstaande op? Kan je het onderbouwen?
Octavia is nou niet bepaalde hele lange auto. Overigens heeft men vrouw haar zinnen gezet op een volkswagen, iets met gevoel ofzo. Vind het zelf altijd leuk met in de dingen te verdiepen dus sws interessant topic.
Maar de keus voor VW is dus al gemaakt begrijp ik hier uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Twardt schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:24:
[...]

Maar de keus voor VW is dus al gemaakt begrijp ik hier uit?
De auto is primair haar auto voor haar werk. Heb zelf geen auto nodig voor werk. Het is soms handig dat zeker.
Dit topic vooral gestart om wat meer van dingen te weten komen en waar mogelijk te ondersteunen om tot een betere aankoop te komen.

Aanstaande woensdag heeft ze enkele testritten gepland, dat kan mogelijk de mening dan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
eenhoorntje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:21:
@taurus0205

Kijk eens bij https://smilease.nl/auto-kopen?selectedStaten=Occasion

Heb hier eerder een auto geleased. Alle onderhoud kon ik ik gewoon bij de dealer in de buurt regelen. Werd ook niet op bezuinigd.

Als ik zelf een auto zou willen aanschaffen zou in daar ook kijken.
Alleen door mn eigen ervaringen.
dat zou dan private lease worden, met het aantal km per jaar wordt dat een forse bijtelling. Voordeel is dat je een nieuwe bak kan rijden, nadeel lijkt me dat je binnen 5jaar veel meer betaald hebt dan wat je nu 2de hands koopt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
_JGC_ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:46:
[...]

Garage of particulier maakt niet heel veel uit... de handelaar moet je maar op zijn blauwe ogen geloven.
Turk achteraf op een industrieterrein ook gedaan, dat was mijn vorige auto. Dan zijn de ogen niet blauw maar bruin en krijg je gewoon wat je ziet. Dashboard was een kermis tijdens de proefrit, maar we wisten beide welk stekkertje daarvoor los moest.
Na 4 van de 5 jaar ellende met een Peugeot 207 van 6700 euro bij een handelaar leg ik het budget lager en hecht ik geen waarde meer aan jonge auto's voor forse bedragen. Met de 206 van 900 euro en nu de 307 van 1500 euro is dat redelijk gelukt.

Verder qua inruil van de Clio, op Marktplaats krijg je er meer voor dan bij de handelaar, maar je moet zin hebben in dat gezeik van mensen die afspreken en niet op komen dagen of met onzin biedingen komen.
Klinkt goed. Vind het zelf een hoop geld voor iets dan snel in waarde afneemt. Primair zou ik letten op aantal must haves en verder dat het je van A naar B brengt.

Via marktplaats slechte ervaringen mee, dan komt er van dat vage volk langs dat vaak niet eens interesse heeft en je hard probeert te naaien ook. Kost veel energie en tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

taurus0205 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:56:
[...]

Overigens is een Youngtimer een big no no voor mijn vrouw. Zij wil iets nieuws onder de kont, want ze rijdt veel dus ze moet comfort hebben zegt ze
Leeftijd zegt natuurlijk niks over comfort. Een 15 jaar oude Volvo S80 of Lexus rijdt comfortabeler dan een nieuwe Golf

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
-tom-562 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:01:
[...]

Leeftijd zegt natuurlijk niks over comfort. Een 15 jaar oude Volvo S80 of Lexus rijdt comfortabeler dan een nieuwe Golf
tja maybe ben je zelf getrouwd en krijg jij wel in alles gelijk :P
Pagina: 1