Wat zijn de ervaringen met leren stoelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
We hebben een relatief oude auto en zijn aan het rondkijken voor een nieuwe. Een model wat bijvoorbeeld in aanmerking komt, is de Peugeot 5008*

Wat me opvalt: ze hebben vaak (nep)leren stoelen. Tenminste de modellen die we wat vinden qua opties en omvang. Nu hebben we stof. Mijn partner zegt dan steevast: ik wil geen leren stoelen, die plakken zo als het warm is. Dat kan misschien kloppen, maar de laatste keer dat we in een auto zaten met leren stoelen is echt lang geleden. Misschien zit dat tegenwoordig heel anders. Wordt er kuntsleer gebruikt et cetera.

Bijvoorbeeld deze Peugeot, foto 5. Het zit m niet in dit type direct, maar we zoeken wel een grote auto.

* ná 2017; die schijnt de motorproblemen van de oude serie niet te hebben maar corrigeer me gerust ;-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja ... ik heb vroeger steeds stoffen zetels gehad en mijn laatste paar auto's hebben leren zetels gehad. Ik volg het plakken-argument wel, voor vrouwen met blote benen kan het inderdaad plakken (dixit de vriendin). Het is ook opletten met zonnecreme enz.

Voor de rest is het persoonlijke voorkeur. Ik vind leren zetels veel mooier en luxueuzer ogen. Qua comfort kan ik moeilijk zeggen dat ik het "beter" vind want ik kan het niet in woorden uitdrukken en dan zit het meestal tussen mijn oren. Meestal zijn de leren zetels een "upgrade" boven de standaardstoelen en zijn ze dus bijna per definitie beter gebouwd. Maar dat kan perfect verschillen tussen merken en modellen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:46
Leer gaat vaak eerder stuk dan stof.
Het begint te scheuren en bladderd af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:58

-tom-562

Oliesjeik

3dmazter schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:27:
Dat ligt er maar net aan hoe je het onderhoud

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
Zelf verkies ik leer boven stof.
Stof vind ik vaak viezig, sla er maar eens op, er komt een wolk stof uit. (maar ik heb ook stofallergie)

Leren stoelen kan je afnemen met een doekje, waardoor gemorste dranken geen vlekken achter laten.
Leer is steviger, waardoor zeker bij 2e hands auto's de stoel veel langer goed blijft.
Zeker met tweedehands auto's blijft het interieur er veel netter (minder afgeleefd) uit zien.

Nadeel, het word heet in de zomer, en het ventileert minder.
Tegenwoordig hebben ze daar stoelventilatie voor uitgevonden, maar ik betwijfel of dat binnen budget zit.

Je kan iets tussen je blote benen en de leren bank doen.
er zijn badstof stoelhoezen/doeken die ideaal zijn voor de zomer als je vrouw in bikini meerijd.
Dat is kunstleer.

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 12-11-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn autodealer zegt ook altijd dat leer voor bejaarden is. Dan is het makkelijk om de stoelen schoon te maken als er door incontinentie wat urine gelekt is :+

Maar ik vind het niks omdat het inderdaad te warm is in de zomer of te koud in de winter. En ik heb een hekel aan zaken aan producten die mensen premium vinden en het daarom perse willen hebben. Feitelijk stap je dan over nadelen heen van een bepaalde eigenschap van een product (plakken, te heet of te warm) omdat anderen het mooi vinden en daar pas ik voor.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dank voor alle antwoorden!

Het antwoord 'ja vroeger wel maar nu niet meer' hoor ik niet en verwacht ik ook niet te horen eerlijk gezegd ;-) En daarbij verkies ik praktische zaken boven luxe (een auto is voor mij gereedschap). Dus ik kan hier wel wat mee.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:17
Leer is veel mooier en chiquer, maar het kan inderdaad plakken als je er met blote benen op zit in de zomer. Zou bij leer ook zeker stoelverwarming nemen voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:52

ThunderNet

Flits!

Goed leer, enigzins onderhouden blijft langer mooi dan stof. Half-leder kan vaak ook een goed compromis zijn. Koud in de winter heb ik met stoel-verwarming en standkachel nooit last van gehad. Warm in de zomer, zelfs met zwart-leder nooit echt een probleem gehad, alleen jammer dat stoel-ventilatie hier in europa niet heel populair is.

Wat wel zo is, zeker met 2e hands. Je hebt leer, en je hebt premium-leer. Waarbij goedkoper leer eerder slijtage laat zien (vaak op de buitenste wang van de bestuurderstoel als eerste te zien).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

Barrycade

Through the...

Meeste "leer" is geen echt leer meer maar kunst leer. En dat is prut, na een aantal jaar verbrokkeld het en ziet het er niet uit.

Tenzij je in de premium merken zoekt daar zal full leder nog wel aanwezig zijn. Maar nadelen zijn dan wel: plakken in de zomer, langer koud in de winter. En tenzij sportstoelen, meer glijden als je gladde kleding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:26:
Meeste "leer" is geen echt leer meer maar kunst leer. En dat is prut, na een aantal jaar verbrokkeld het en ziet het er niet uit.

Tenzij je in de premium merken zoekt daar zal full leder nog wel aanwezig zijn. Maar nadelen zijn dan wel: plakken in de zomer, langer koud in de winter. En tenzij sportstoelen, meer glijden als je gladde kleding hebt.
Met mijn inkomen zit ik niet de regionen van kwalitatief excellent leer :-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Stoelverkoeling of - ventilatie is je vriend bij leren bekleding inderdaad

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Sensatec van BMW, een kunst leer, wordt anders echt als zeer goed beoordeeld en genoeg mensen die er geen klachten mee hebben, ook niet na jaren gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Leer is inderdaad warm(achtig) in de zomer, en koud in de winter. Net verkeerd om. Ik heb veel liever alcantara. Al heb je soms geperforeerd leer met stoelkoeling.

Dit ^^ is ook belangrijk om te realiseren; plastic nep leer ("Vegan Leather)" zie je ook bij duurdere auto`s steeds meer. En ook in bijv een BMW 7 serie is het leer niet meer van de kwaliteit die je 20 jaar terug zag. Dus als je spreekt over "leer" is het goed te realiseren wat voor kwaliteit en soort je spreekt.

Achteraf inbouwen is allicht een optie waarbij je meer grip op kwaliteit hebt.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Tja, leer heeft iets meer onderhoud nodig dan 1x per maand de stofzuiger erover. Leer moet je af en toe invetten en bewerken met conditioner dan blijft het jaren goed.

Mijn ervaring met half leren stoelen in mijn vorige auto is dat leer heel heet kan worden in de zomer en dat doet au, verder echt dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:46
-tom-562 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:31:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je het onderhoud
Klopt helemaal.
Maar dat is met stof net zo.
Maar we weten wel hoe dat gaat.
Nieuwe auto is elke dag poetsen.
Na een tijdje denk je, ach dat kan volgend weekend ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:58

-tom-562

Oliesjeik

3dmazter schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:13:
[...]

Klopt helemaal.
Maar dat is met stof net zo.
Maar we weten wel hoe dat gaat.
Nieuwe auto is elke dag poetsen.
Na een tijdje denk je, ach dat kan volgend weekend ook wel.
Dat ligt dan toch aan de gebruiker en niet aan het product...
Mijn stoelen van mijn oude Volvo zagen er bij 320k km als nieuw uit. Moet wel zeggen dat het behoorlijk dik en stevig leer was.

De lekkerste combinatie vind ik trouwens half alcantara/half leer. Alcantara op b.v. het zitvlak en de rug, en echt leer op de wangen e.d.. Vrij warm in de winter, koud in de zomer, en het is niet zo glad als leer. Plus het ziet er ook nog eens mooi en sportief uit

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb kunstleer in de auto, voor de winter heb ik stoelverwarming. In de zomer wordt het leer echt gloeiend heet, helemaal als de zon erop staat en als je erop gaat zitten met een linnen broek zijn de kreukels er direct uitgestreken. Met blote benen of een blote rug kun je je er echt aan branden en kunstleer gaat kapot en verkleurt inderdaad van zonnebrandcreme. Verder onverwoestbaar, het ziet er in mijn wagen na 13 jaar nog prima uit en als je een keer je Big Mac-menu laat vallen lap je dat er gewoon met een doekje en wat water weer af. Dat is dan wel weer makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@Eusebius
Veel van de ervaringen hierboven kloppen inderdaad.
Ben zelf ook naar een nieuwe auto aan het kijken, maar dan wel in het segment dat het leer van hoge kwaliteit is en mogelijk ook met stoelventilatie.
Zou persoonlijk eerder gaan voor stof dan voor goedkoop (nep)leer.

Eventueel kan je ook kiezen voor een stoelhoes: https://www.walser-shop.n...hoezen-voor-peugeot-5008/

Blijven de stoelen mooi voor toekomstige verkoop en zit je vrouw niet op plak leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook (kunst) leer in de auto, het was een import occasion voor een goede prijs met alle opties erop (pano dak, trekhaak , stoelverwarming voor en achter etc) en dus ook lederen bekleding. Zou er niet bewust voor gekozen hebben maar in het gebruik is het wel handig , voornamelijk met 3 jonge kinderen op de achterbank :+.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2024 22:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1