Advies om pendelen warmtepomp Viessmann te verminderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John57
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-05 19:33
Dag Tweakers,

Graag zou ik advies willen over het verminderen van het pendelgedrag van de all electric warmtepomp,
een Viessmann Vitocal 222-A Monoblock warmtepomp A10 10,1kW.

Info situatie:
- Vrijstaand huis uit 1970 van180 m2
- Na isolatie van spouw en dak en overal hr++ glas
- Verwarming middels radiatoren.
- In 2025 gaan we wandverwarming op de begane grond plaatsen (Had eigenlijk vòòr het plaatsen vd warmtepomp aangelegd moeten worden. Echter door prive omstandigheden verschoven naar volgend jaar)
- Daarnaast vrijstaande studio van 24 m2, zeer goed geisoleerd, verwarming dmv één grote radiator.
- Thermostaat in de woonkamer staat overdag op 19 graden en in de nacht op 18 graden.
- Parameters stooklijn op dit moment: Helling: 0.9 / Niveau: 4 (Betekent bij deze warmtepomp: bij 10 graden buitentemperatuur is de aanvoertemperatuur 36 graden)

Vanaf het plaatsen van de warmtepomp in 2022 tot een half jaar geleden waren er gemiddeld 3 starts per werkend uur van de compressor. De laatste tijd lijken er meer starts per werkend uur te zijn.
(Ik kan dit pas goed monitoren sinds een aantal maanden omdat ik toen pas de app kon gaan gebruiken, vanwege vertraging in het aanleveren en monteren van de connector voor de app.)

De oorzaak zocht ik in het feit dat we pas dit jaar klaar zijn met alle isolatie en er nog steeds geen lage temperatuurverwarming is aangelgd en daardoor de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan. De delta-t was/is vaak maar 0,2 graden. Door op de 1e verdieping de radiatoren helemaal open te draaien is de delta-t 3 a 4 graden. Beter zou je denken. Echter bij een delta-t van 0,2 ging de compressor in de avond minimaal aan. Na 2 dagen monitoren blijkt dat de compressor juist meer starts maakt met de radiatoren boven open. En dat begrijp ik niet zo goed.

Hopelijk gaat de warmtepomp gelijkmatiger werken wanneer de wandverwarming actief is. Tot die tijd probeer ik via betere afstellingen het pendelen te reduceren.

Ik hoor graag of iemand advies heeft om het pendelen te verminderen dmv het anders instellen van de stooklijn of misschien moet ik iets anders aanpassen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
Als je alle radiatoren open zet en er veel flow is, komt het water ook snel weer terug bij de warmtepomp. Die krijgt het water dan bijna op dezelfde temperatuur terug en stopt. Dat is inderdaad pendelen. Je kunt op een aantal manieren het pendelen verminderen, maar het hoofdthema blijft het verhogen van de afgifte:

Door de radiatoren wel allemaal te gebruiken, maar tegelijk ook te knijpen zodat het water in de radiator wat meer tijd krijgt om af te koelen, komt het water kouder terug bij de warmtepomp. Aan de andere kant: hoe lager de gemiddelde temperatuur van de radiator daardoor wordt, hoe lager de afgifte. Gaat je dus netto wellicht weinig opleveren behalve als je heel veel radiatoren open kunt zetten.

Verhogen van de watertemperatuur (stooklijn) zorgt er voor dat je radiatoren wat meer warmte gaan afgeven en je dus het vermogen van de warmtepomp beter kwijt kunt. Dit is minder zuinig, maar de vele starts zijn zeker ook niet zuinig. Echter: als het huis op temperatuur is, zal de warmtepomp nog steeds stoppen als het te leveren vermogen lager is dan het minimum van de warmtepomp. Bij een warmtebehoefte onder de 3,8kW zal hij dan toch echt uitgaan. In deze tijd van het jaar hebben veel warmtepompen nog wel eens te veel vermogen en gaan vaker aan en uit dan mensen zouden willen. Let wel: Pendelen is als de pomp afslaat omdat het water te warm terugkomt voordat de ruimte op temperatuur is. Dat is iets anders dan wanneer deze afslaat omdat de ruimte op temperatuur is. Natuurlijk zou je willen dat het minimumvermogen altijd lager ligt dan de minimumbehoefte van je huis, maar dat gaat nooit precies lukken, want die behoefte hangt af van de buitentemperatuur.

Wellicht is je huis te goed geïsoleerd voor de grootte van de warmtepomp. Weet je nog wat er in de warmteverliesberekening stond qua maximumvermogen wat je nodig had? Een warmtepomp die dat vermogen net kan leveren en tegelijk zo ver mogelijk terug kan moduleren is ideaal natuurlijk. En was die berekening gemaakt voor of na het isoleren? Als het hele jaar door (dus ook in de winter) het aantal starts rond de 3 per uur of meer zijn, dan is de warmtepomp duidelijk te zwaar voor je huis, of als je huis niet echt warm wordt, dan is je afgifte duidelijk ontoereikend.

Dus je kunt het pendelen wat verminderen door heter water te gebruiken, maar of het daardoor netto zuiniger gaat worden is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John57
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-05 19:33
Dank Coolmint voor je uitgebreide antwoord.

Een warmteverliesberekening is helaas nooit gemaakt. De berekening is gemaakt op basis van gasverbruik en aantal m2 en nog te isoleren maatregelen. Achteraf is dat geen hele goede berekening geweest en helaas wil de installateur nu niet meedenken, want alles staat op de fabrieksinstellingen en die zijn goed.

Het is natuurlijk ook een beetje mijn eigen fout dat ik de berekening van de installateur (op afstand, want corona) klakkeloos heb overgenomen en ook jammer dat de wandverwarming nog niet geplaatst is. Dat zal in mijn ogen zeker gaan schelen.

Waterzijdig inregelen zal beter zijn, echter de oude radiatoren op de begane grond (8 stuks) gaan volgend jaar allemaal weg. Dat inregelen kan ik niet zelf en zal ik moeten laten uitvoeren. Ik weet niet wat de kosten daarvoor zijn en hoe groot het nut nog is, wanneer over 7 maanden de wandverwarming komt? Vanaf dan laat ik nl alles helemaal goed inregelen.

De pomp heeft een vermogensbereik van 5,5 tot 12,6 kw. Het minimale van 5,5 kw is natuurlijk nog best veel voor deze tijd van het jaar. Ik ga in ieder geval de stooklijn in stapjes verhogen en kijken wat het effect gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-05 13:03

K van k

18x 400 wp oost-west

Is meer geschikt voor vloerverwarming, te groot voor radiatoren, dan blijft hij draaien lijkt mij hoor.
Zelf ook viessmann all electric 7.3 kw met 220 liter vat.
Je pomp is de groot voor paar radiatoren, heb er nog 1 in huis maar deze word practica niet warm/lauw. Vloer wel lekker warm. Altijd 23 a 24 graden.
Scop water 3.6 en voor warmte 4.5 op jaarbasis.
Kan wel beter nog als ik verwarming stuk lager zet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 11:32
Hi!

Ik heb geen tips voor John57, maar ik loop wel tegen iets soortsgelijks aan. Ben benieuwd of hier wat experts zitten die daar toch iets over kunnen zeggen.

- Hoekhuis huis uit 1935 van 190 m2
- Naisolatie (voorzetwanden met PIR bij buitenmuren, glaswol bij scheiding met buren), dakisolatie, vloerisolatie, overal hr++ glas en ook tussenvloer isolatie.
- Verwarming middels vloerverwarming (ingefrazed in brio platen) op begane vloer, 1 verdeler met 9 groepen die de hele benedenverdieping doet (ca 65m2)
- De rest van het huis wordt verwarmd met electrische radiator/airco)
- WTW
- Thermostaat in de woonkamer staat continue op 19 graden.
- Parameters stooklijn op dit moment: Helling: 0.6 / Niveau: -4 (Betekent bij deze warmtepomp: bij 10 graden buitentemperatuur is de aanvoertemperatuur 24 graden, bij 0 is het 29, -10 > 32 graden).
- Viessmann Vitocall 200 D08 8kW met 100l buffer. Daarnaast stuurt ie ook de DWH van 500 liter aan. Draait iets meer dan een jaar nu.

Via de vicare app kwam ik erachter dat de WP gemiddeld 4x per uur aansloeg om te verwarmen. Bovendien was het altijd een stuk warmer dan de ingestelde temperatuur: bijvoorbeeld 21 graden als ik hem op 19 had staan. Ik dacht dat dat kwam omdat het huis goed geisoleerd is. Maar 4x per uur aan slaan is niet ideaal, als ik de forums mag geloven.

Toen heb ik de stooklijn een stuk minder aggressief ingesteld dan de default setting naar huidige setting. Het aanslaan is nu terug naar gemiddeld 1x per uur, en de temperatuur komt bijna altijd in de buurt van de gewenste instelling.

Bijgevoegd een grafiekje van de afgelopen 24u. Let niet op de tijd tussen 12 en 14u, dan heb ik WP disabled en geef ik de boiler de kans om op te warmen (was gisteren niet nodig).

Wat mij opvalt:
- zodra de maximale supply temperatuur gehaald wordt (in deze tijd ca 28-30 graden) slaat ie af, ook al is de return temp nog niet hetzelfde
- hij stopt ook voordat de gewenste temperatuur bereikt is, kijk bijv naar de laatste paar uur in de grafiek... ik zie persoonlijk de noodzaak niet dat ie steeds uitgaat.

Kan het iets in de installatie zijn dat verkeerd is gedaan, bijvoorbeeld kwa sensors? (installateur zegt uiteraard dat alles OK is, en dat 1x per uur niet verkeerd is)

Bedankt alvast voor de enthousiasteling die hierin wil meedenken, of me kan verwijzen naar een andere plek waar ik ditzelfde kan voorleggen...

Ik stuur met alle liefde wat fotos van de installatie zelf, van bijvoorbeeld plaatsing van de sensors, mocht iemand daar verstand van hebben.
Dat brengt me nog op een kleine anecdote: deze WP kan ook koelen, en in de zomer bleek dat niet te werken > defecte printplaat voor het koel-onderdeel. Viessmann support kwam dit heel snel herstellen, en toen heeft de serviceman een sensor verplaatst want die zou op de verkeerde buis hebben gezeten. Je zou denken dat het geen rocketscience is, maar toch kan ik zelf niet achterhalen hoe het zou moeten zitten allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VSj_ryirrvDo_YRGxONEKjJWRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fSCfecKoFG2id7AFMAbbGXA7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Lightning502 op 31-12-2024 11:39 ]

http://tweakers.net/gallery/123027/sys