Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkie95
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-08 10:55
Even het scenario schetsen: Ik werk op een middelbare school. We hebben op werk een aantal laptops met zeer beperkte mogelijkheden, zodat leerlingen die niet goed kunnen schrijven toch toetsen kunnen maken op een laptop. Deze laptops hebben twee lokale accounts. 1 Administrator account en 1 account dat ingericht is als gastaccount, zonder wachtwoord. De beperking zit hem er in dat de WiFi kaart uit staat in het configuratiescherm en het gastenaccount geen rechten heeft om daar bij te mogen, waardoor de leerling dus niet zo snel op internet zou kunnen.

Het probleem: Op de laptops draait Word uit de Office 365 suite. Deze heeft een licentie nodig. Na het opstarten van het gastenaccount vraagt Office om in te loggen met een account met een licentie. Dat is nogal een gedoe elke keer, doordat je vanaf het gastenaccount niet via WiFi op internet kan. Dit kost veel kostbare tijd en er is mij gevraagd te zoeken naar een oplossing.

De vraag: Is er een mogelijkheid om Office 365 zijn licentieaccount te laten bewaren, zonder daarvoor internetverbinding te hoeven hebben? Als dat niet via een gastenaccount kan, omdat er dus ook gegevens gewist worden na het uitloggen, wat is dan wel een goede oplossing om gebruikers te beperken tot internetconnectie zonder dat de licentie wegvalt?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11 Education op laptops van Acer (type irrelevant), met Word uit Office 365.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb geprobeerd oplossingen te vinden met behulp van vaste licentiecodes, maar dit gaat volgens mij niet werken als de verificatie via internet moet verlopen én als bestanden verwijderd worden bij het uitloggen van het gastenaccount.

Beste antwoord (via markkie95 op 18-11-2024 12:16)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Als bovenstaande niet wil Office LTSC inzetten of volumelicentie :)

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk dat je dan een device licentie nodig hebt, die verlopen na 90 dagen dus nog steeds af en toe inloggen met het admin account met internet toegang. Met shared computer activation moet elke gebruiker nog steeds licensed zijn en verbonden zijn met het internet dus daar heb je niks aan.

Zie: https://learn.microsoft.c...on/device-based-licensing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52
Heb je echt office 365 nodig, of zou iets als libreoffice een mogelijkheid zijn?
Standaard wordt er gewerkt met een ander bestandsformaat (b.v. .odt in plaats van .docx) maar het pakket kan redelijk omgaan met Word documenten, ook schrijven. Bovendien kan Word tegenwoordig ook .odt documenten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Ik denk dat je het beste eens kan kijken naar een KIOSK profiel voor laptops.

zie https://learn.microsoft.c...rate/kiosk-device-profile

Online vond ik nog deze site die een dergelijke constructie stap voor stap uitlegt: https://www.olastrom.com/...-365-kiosk-for-shared-use

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

WIFI aanzetten voor het gastaccount, en middels een firewall al het andere netwerkverkeer (behalve de licentiecheck dus) blokkeren?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkie95
Wat @wagenveld zegt was een oplossing geweest als de laptops vaker gebruikt zouden worden, helaas worden ze 2-3x in het schooljaar ingezet met wisselende aantallen, dus blijft de tussenstap van WiFi kaart heractiveren van toepassing. Die wil ik er eigenlijk gewoon uit hebben.

@kzin LibreOffice of varianten daarvan zijn een optie wat mij betreft, maar wil ik eigenlijk pas proberen als MS geen oplossing biedt voor dit probleem.

@Wylana Goeie suggestie, daar wil ik best nog wel induiken. Thanks

@Heroic_Nonsense Ik hoor de paniek al van de docenten die dan zeggen "Maar ze kunnen op internet want ik zie het wifi symbooltje". Kan uiteraard nog een optie zijn, maar ik denk dat het niet gewenst is vanuit de school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
markkie95 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:10:
@Heroic_Nonsense Ik hoor de paniek al van de docenten die dan zeggen "Maar ze kunnen op internet want ik zie het wifi symbooltje". Kan uiteraard nog een optie zijn, maar ik denk dat het niet gewenst is vanuit de school.
Dit heet opvoeden van je gebruikers. Als je duidelijke instructies/informatie geeft, dan zouden de leraren hier geen probleem mee moeten hebben. Leraren (en alle eindgebruikers) moeten accepteren dat IT beheer niet bij hun ligt, maar bij de IT afdeling.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:42

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

markkie95 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:10:

[...]
[...]
Wat @Wylana ook al zegt: dat is te managen met goede communicatie (/"opvoeding"). Desnoods zet je een bericht met een uitleg over het Wifi-icoontje (en dat er verder geen internettoegang voor de leerling uit volgt) in in de Interactive Logon van Windows (linkerdelink).

Of een kartonnetje tussen toetsenbord en scherm dat men tegenkomt als men de laptop uit de opslag haalt en openklapt.

By-the-by... als de laptops maar 2-3x per jaar aangaan, weet je dan wel zeker dat ze de laatste updates hebben?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik weet niet, maar zou je als (middelbare) school sowieso al niet een centrale internetopgang moeten hebben, waarbij op basis van user- of device-identiteit al dan niet toegang tot een set websites verleend wordt?

Dit soort restricties zou ik in elk geval zoveel mogelijk centraal willen regelen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkie95
nelizmastr schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:02:
JA! Kijk die zocht ik. Ik wist dat dit bestond maar wist de term niet, dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Thanks voor deze tip.
Question Mark schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:05:
Ik weet niet, maar zou je als (middelbare) school sowieso al niet een centrale internetopgang moeten hebben, waarbij op basis van user- of device-identiteit al dan niet toegang tot een set websites verleend wordt?

Dit soort restricties zou ik in elk geval zoveel mogelijk centraal willen regelen.
Uiteraard hebben we die, maar deze laptops worden sporadisch ingezet in bijzondere situaties, waardoor internettoegang gewoon totaal niet gewenst is. We zijn een vrij kleine school, vandaar dat voor deze situaties naar deze kleine aantal (5 stuks) laptops wordt uitgeweken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

markkie95 schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:16:
[...]
Uiteraard hebben we die, maar deze laptops worden sporadisch ingezet in bijzondere situaties, waardoor internettoegang gewoon totaal niet gewenst is. We zijn een vrij kleine school, vandaar dat voor deze situaties naar deze kleine aantal (5 stuks) laptops wordt uitgeweken.
Het nadeel van het disablen van een netwerkkaart is dat de laptop ook niet remote te beheren is, en de kans aannemelijk is dat er geen updates op komen. Dat geeft ook een risico.

Als je dan toch een standaardoplossing hebt, die het mogelijk maakt om (internet)verkeer selectief toe te staan, dan zou ik altijd daarvoor kiezen. Maakt beheer zoveel eenvoudiger. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01
Office LTSC is de enige variant die je offline kunt gebruiken zonder dat er na de initiele activatie een heractivatie nodig is online, of als je met gebruikers zit die geen licentie hebben.

MS heeft 2 maanden terug nog een nieuwe versie uitgebracht: nieuws: Microsoft brengt Office LTSC 2024 uit voor zakelijke en overheidsklanten . Let wel dat de support van deze versies niet langer 10 jaar bedraagt, maar tegenwoordig beperkt is tot 5 jaar. Eind 2029 is deze versie dus officieel ook al weer niet meer ondersteund.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkie95
@Question Mark Daar heb je wel een punt, is wel iets wat we ook wel meenemen nav dit topic, dus thanks daarvoor.

@Blokker_1999 Yes, dat zei @nelizmastr ook al. Ik was de term LTSC even kwijt en dan is het lastig te vinden wat je zoekt haha. De ondersteuning tot 2029 is opzich geen ramp. Tegen die tijd hopen dat er een 2029 versie uit komt en/of afwachten of de situatie dan nog zo is zoals hij nu is ;)
Pagina: 1