B&O Beolab 8000 aansluiten op non B&O receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvb01
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-04 14:31
Hallo,

Mijn naam is Thijs en ik ben nieuw hier.
Ik ben opzoek naar advies mbt aansluiten van een set Bang & Olufsen Beolab 8000 speakers op een Yamaha RX-V775 receiver.
Ik heb de voedingskabels bij de speakers, maar (nog) geen powerlink kabels.

Ik zou graag willen weten welke kabels ik nodig heb, en op welke outputs ik deze moet aansluiten.
Of het mogelijk is om de speakers aan te sluiten zonder powerlink kabels.

Aansluitingen op mijn versterker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7zUyX4Wa-BQ21EGtsAr0l_FHxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4WvrbHad3SwQ9RKrqNlTDOQ.png?f=fotoalbum_large

Naar mijn weten moeten de Beolabs op de pre-outs aangesloten worden middels RCA.(speakers hebben ingebouwde versterker) Plus nog een trigger om te zorgen dat ze zichzelf niet uitzetten.

Vragen:
- Is een enkele RCA per speaker naar de FRONT pre outs voldoende? Ik zie online namelijk dat je 2 tulps nodig hebt voor stereo. Echter heb ik maar 2 rca aansluitingen voor FRONT. dus geen links en rechts. Dus moet ik dan 1 speaker op FRONT rood aansluiten en 1 speaker op FRONT wit? Of moet ik de linker speaker met 2 RCA op FRONT en rechter speaker bijvoorbeeld op SURROUND aasnluiten? (lijkt me niet)
- De trigger: Op de receiver zit een 12v trigger out minijack aansluiting. Hoe gaat aansluiten van 2 speakers hier in zijn werk? Welke kabel is nodig?
Ik zie bij gebruik ban powerlink kabels + adapter namelijk wel de optie om naar (dubbele) tulp te gaan inclusief een minijack voor de trigger. Echter voor aansluiting zonder powerlink kan ik geen geschikte kabel vinden.

Samengevat dus:
- Aansluiten met RCA kabels mogelijk op mijn receiver?
- Hoe trigger aansluiten?
- Of moet ik toch naar powerlink kabels met adapter naar RCA? (dan blijft vraag mbt enkel/dubbele RCA nog staan)

Alle hulp en inzichten zijn welkom. Zoals boven te lezen heb ik er niet heel veel verstand van :+

Vriendelijke groet,
Thijs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:08

FeaR

In GoT we trust

Tvb01 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:31:
Is een enkele RCA per speaker naar de FRONT pre outs voldoende?
Ja.
Ik zie online namelijk dat je 2 tulps nodig hebt voor stereo. Echter heb ik maar 2 rca aansluitingen voor FRONT. dus geen links en rechts.
Ik snap deze gedachtegang niet. Één RCA is mono, twee keer RCA is stereo. Voor stereo heb je dus twee keer RCA nodig, twee RCA die jouw receiver onder "Front" heeft. Rood is Rechts, Wit links.

RCA Wit = Links = Mono
RCA Rood = Rechts = Mono +
2x RCA = Stereo

Op de receiver zit een 12v trigger out minijack aansluiting. Hoe gaat aansluiten van 2 speakers hier in zijn werk? Welke kabel is nodig?
Normale trigger is mono 3,5 mm jack maar stereo werkt ook. Ik zie op de speakers zelf geen normale Trigger In. Hoe ziet die adapter eruit waar je het over hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 12-11-2024 13:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In principe zou ik idd zeggen: speakers via tulpkabel op je preouts front. Of je dan nog iets in moet stellen weet ik even niet, maar zie de handleiding van je receiver. Ik verwacht stiekem dat het out of the box werkt.

Trigger: De 8000 kun je aansluiten via tulp of powerlink. Bij powerlink is er een triggermogelijkheid. Er zijn /waren (verloop)kabels in de handel die met trigger werkte. Soundsheavenly in de UK had ze ooit, maar lijkt ze niet meer te hebben. Je zou ze kunnen mailen: https://soundsheavenly.com/12-bang-olufsen Maar zal niet goedkoop zijn.

Veel makkelijker is gewoon een master/slave stekkerdoos kopen, je receiver als Master en de speakers op slave. Zou dan automatisch aan moeten gaan als je je receiver aan zet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 10:00

w00Dy

Make soap, not war

Pas wel op, Beolabs verwachten 5v trigger. Je kan makkelijk van 12v naar 5v via een voltage divider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvb01
Allright. Bedankt voor de reacties.
In principe zou ik idd zeggen: speakers via tulpkabel op je preouts front. Of je dan nog iets in moet stellen weet ik even niet, maar zie de handleiding van je receiver. Ik verwacht stiekem dat het out of the box werkt.
Ik snap deze gedachtegang niet. Één RCA is mono, twee keer RCA is stereo. Voor stereo heb je dus twee keer RCA nodig, twee RCA die jouw receiver onder "Front" heeft. Rood is Rechts, Wit links.
Ik dacht dat ik mogelijk per speaker een dubbele tulp in de receiver moest doen. Als ik kijk naar de powerlink>RCA adapters zie ik namelijk veel kabels die van powerlink naar dubbele tulp gaan.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ggt7izmf3tsa3c35sOD1Bca5GYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaGSOPQZLmGAvHYz5TQmQPek.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zoals ik van jullie nu begrijp is het gewoon enkele tulp per speaker. beide speakers op FRONT.
Zover is het me nu helder.

Zit ik alleen nog met die trigger.
Trigger: De 8000 kun je aansluiten via tulp of powerlink. Bij powerlink is er een triggermogelijkheid. Er zijn /waren (verloop)kabels in de handel die met trigger werkte. Soundsheavenly in de UK had ze ooit, maar lijkt ze niet meer te hebben. Je zou ze kunnen mailen: https://soundsheavenly.com/12-bang-olufsen Maar zal niet goedkoop zijn.

Veel makkelijker is gewoon een master/slave stekkerdoos kopen, je receiver als Master en de speakers op slave. Zou dan automatisch aan moeten gaan als je je receiver aan zet.
Die master/slave stekkerdoos is een top idee, echter staan de speakers beide een meter of 5 van de receiver af. Waar ze een eigen stopcontact hebben. Verder is die trigger volgens mij ook nodig om te zorgen dat speakers niet uitschakelen als je even geen muziek aan het spelen bent.

Dus volgens mij (let wel, ik heb er geen verstand van) heb ik bij RCA manier toch nog een olossing nodig voor de trigger. Alleen kan ik die geen vinden. (male RCA naar male RCA met een minijack voor die trigger)
Plus dan nog wat Woody aangeeft, zorgen dat die trigger naar 5v gaat.

Die powerlink naar RCA kabels met trigger zijn volgens mij nog steeds te koop. Echter gaan die adapters ook weer naar 2 RCA en 1 trigger jack. Ik snap niet waarom die niet naar een enkele RCA gaan..?
Ik kom dan uit op zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdneOd6TS86W2iZD3JV7U44d6yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbw1BOxUfPyTYW8Wn4TsXdzS.png?f=fotoalbum_large
Maar dat wordt dan een duur grapje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Powerlink is 1 DIN stekker waar zowel het linkse als rechtse signaal (dus stereo) op zit. Je kan Beolabs onderling linken dan moet je maar 1 kabel trekken. Misschien ben je daarom in de war? Er zit op je Beolab een keuze schakelaar welk signaal hij moet laten horen.

Edit: even snel een foto genomen van mijn Beolab's 6000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCUY-Z_AZ-bP9xSEWlFPXc1wqRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D28XRh81rcPjLCcZEMuIHId3.jpg?f=fotoalbum_large

Via Powerlink 2 kan je dus naar je andere speaker gaan.

FYI, wat jij wil doe ik met een Emotiva UMC-200 receiver op Beolabs 6000 als front, werkt perfect :)

[ Voor 54% gewijzigd door w00Dy op 12-11-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvb01
Ok. Prijzen van kabels vallen redelijk mee.

Wat ik dus wil doen:
2x powerlink kabel van speakers naar Y stekker (2x female naar male)
Deze Y stekker aansluiten op stereo adapterkabel met trigger. (Female din8 naar 2x RCA en trigger jack)
En de RCA dan op pre out FRONT en trigger in trigger.

deze:
https://www.powmascables.com/contents/media/l_AV-TRSDIN8.jpg

Deze kabel beschikt al over 12v to 5v stepdown, dus daar hoef ik me dan ook niet meer druk om te maken.

Dat moet werken toch?

In ieder geval bedankt allen voor de snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvb01
Via Powerlink 2 kan je dus naar je andere speaker gaan.
Dit hebben de 8000 niet. Er zit maar 1 DIN8 aansluiting op de speaker.
Werkt mijn bovenstaande plannetje wel? om middels een Y splitter de 2 speakers naar de RCA adapter te kirjgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Inderdaad, succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEHE
  • Laatst online: 14-01 21:49
De B&O Beolab 8000 luidsprekers kun je gewoon aansluiten met een audio tulip plug op een geregelde audio voorversterker uitgang. Geen Din pluggen en inschakel spanningen als trigger nodig.
De inschakel trigger maakt de Beolab 8000 zelf door een interne schakeling uit het audio signaal aan.
Zodra er audio signaal op de tulip plug staat, schakelt hij in en zo niet met vertraging weer uit.
Wel op het aansluitblokje het schakelaartje op tulip input zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

LEHE schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:53:
De B&O Beolab 8000 luidsprekers kun je gewoon aansluiten met een audio tulip plug op een geregelde audio voorversterker uitgang. Geen Din pluggen en inschakel spanningen als trigger nodig.
De inschakel trigger maakt de Beolab 8000 zelf door een interne schakeling uit het audio signaal aan.
Zodra er audio signaal op de tulip plug staat, schakelt hij in en zo niet met vertraging weer uit.
Wel op het aansluitblokje het schakelaartje op tulip input zetten.
Zou kunnen dat dat bij de 8000 mk2 het geval is, al dan niet wanneer ze voorzien zijn van een (bass) upgrade.
Van de mk1 weet ik dat ze out of the box geen in of uitschakeling doet op basis van de tulpaansluiting. En ja, I've tried ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEHE
Alle Beolab 8000 en 6000 luidsprekers ( en meerdere) zijn af fabriek voorzien van een autostart mode op de Phone ( tulp ) ingang.
Ook bij de eerste luidspreker versies type 6801 welke jij dan waarschijnlijk hebt.
Als dat bij jouw dus niet werkt is er iets niet in orde met de luidspreker of de aansturing.

Werkingsbeschrijving volgens de Service Manual ( en ook zo werkend bij mijn eigen luidsprekers ).
Als er een start Audio signaal op deze Phone ingang gezet wordt van circa 100 micro Volt zal na circa 0,8 seconden de luidspreker inschakelen.
Als dat signaal weer wordt weggenomen zal de luidspreker weer in stand-by schakelen na circa 2 minuten.

NB: Van deze autostart functie maken ook de aanvullend in de handel zijnde Bluetooth ontvangers gebruik, welke je dan gewoon aansluit op die Phone (Tulip ) ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEHE
Of je Beolab nog in orde is kun je als volgt testen.

220v spanning even van de speaker afhalen.
Alle audio kabels op de Beolab loskoppelen.
Schakelaar achterop op Line zetten.
220v spanning er weer op.

Het Ledje aan de voorzijde zal dan rood oplichten en de Beolab is stand-by.
Als hij eventueel door de inschakel aktie al groen oplicht zal hij na circa 2 minuten zich zelf weer uitschakelen

Als het Ledje aan de voorzijde dan rood oplicht, met een metalen pinnetje of staalnagel even in de plug van Line in steken en er weer uithalen. ( nabootsen van een audio signaal)
De Beolab zal inschakelen en het groene lampje aan de voorzijde zal gaan branden.

Na circa 2 minuten zal de Beolab zich dan zelfstandig weer uitschakelen en zal het rode lampje weer gaan branden.

Als het niet zo werkt als hierboven omschreven, heeft de Beolab een elektronisch gebrek en dient hersteld te worden.
Pagina: 1