Gevelisolatie icm crepi vochtgevaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-06 11:22
Wij zijn van plan om binnenkort onze gevels te laten isoleren en daarna met crepi te laten afwerken.

De spouwmuren zijn al deels geisoleerd met EPS-parels (6cm).

Heb al een offerte binnen waarin het bedrijf grafiet verrijkte EPS-platen gebruikt. Wij hebben gekozen voor 10cm.
Vanaf 10cm geeft recht op een premie plus we willen geen bunkergevoel (komt rechtstreeks op bestaande gevel) en aangezien onze woning direct grenst aan het voetpad mogen we hier ook niet te dik gaan kwa isolatie.

Nu hebben wij in de buurt last van opstijgend grondvocht (kruipruimte staat ook bodempje water).
Ik las dat EPS-platen niet echt dampopen zijn dus hoop dat we hiermee later geen problemen mee gaan hebben? Zeker in combinatie met de reeds aanwezig spouwmuurisolatie...Ventileren doen we ook en moest het nodig zijn kijken we later nog voor decentrale ventilatie units.

Zijn Resol hardschuimplaten een betere optie inzake vocht? Is kwa isolatie beter maar ook duurder natuurlijk.
Meeste bouwfirma's gebruiken hier ook de standaard EPS platen en toen ik hem erover aanspraak gaf hij ook toe hier geen ervaring mee te hebben..

Ubakus geeft idd minder condensvorming aan met Resol hardschuim. Bij normale vochtigheidgehaltes en temperaturen maakt het niet zoveel uit precies.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:45
Heb je nu vochtproblemen?

Bedenk goed of je echt niet dikker wil gaan met je isolatie, misschien niet aan de kant van het voetpad maar wel de rest van de woning. Er zijn nauwelijks meerkosten aan dikkere isolatie maar wel voor altijd de extra isolatiewaarde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 22:58

H-W

Als je nu geen vochtproblemen hebt, dan zou ik dit systeem zeker toepassen. Misschien kan je de bestaande gevelventilatie doortrekken in je nieuwe constructie? Alhoewel een reeds volledig geïsoleerde spouwmuur natuurlijk niet meer ventileert.
Op resolschuim stucwerk aanbrengen, volgens mij wordt dat niet door de fabrikant geadviseerd. Enkel systemen met grijze EPS. En bedenk wel dat je onder het maaiveld een ander soort isolatie dient te gebruiken, namelijk gewafeld XPS (de grotere hardere broer van EPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
No Hands schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:32:
Heb je nu vochtproblemen?

Bedenk goed of je echt niet dikker wil gaan met je isolatie, misschien niet aan de kant van het voetpad maar wel de rest van de woning. Er zijn nauwelijks meerkosten aan dikkere isolatie maar wel voor altijd de extra isolatiewaarde.
We hadden (hopen we toch :/ ) vochtproblemen op het gelijkvloers. Ik vermoed door een combinatie van een veel te hoge vochtigheid in de kruipkelder (loopt over ganse woonoppervlakte) en insijpeling van grondwater/regenwater thv terras. Kruipkelder heeft nu mechanische ventilatie en terras is volledig hernieuwd met ringdrainage/bitumen en cementering tot op de fundering.
Op de bovenverdiepen hebben we geen vochtproblematiek.
Ik zou het persoonlijk niet erg vinden om dikker te gaan kwa isolatie maar vrouwlief wilt liefst niet te dik gaan maar mss krijg ik er nog wel paar cm bij wie weet ;) Het zal alleszins een verbetering zijn tegenover nu :)
H-W schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:47:
Als je nu geen vochtproblemen hebt, dan zou ik dit systeem zeker toepassen. Misschien kan je de bestaande gevelventilatie doortrekken in je nieuwe constructie? Alhoewel een reeds volledig geïsoleerde spouwmuur natuurlijk niet meer ventileert.
Op resolschuim stucwerk aanbrengen, volgens mij wordt dat niet door de fabrikant geadviseerd. Enkel systemen met grijze EPS. En bedenk wel dat je onder het maaiveld een ander soort isolatie dient te gebruiken, namelijk gewafeld XPS (de grotere hardere broer van EPS).
Bedankt voor je input. Zie bovenstaande inzake vochtproblematiek. We zitten verder nergens met schimmels ofzo. Enkel soms wat beschadiging net boven de plinten maar kan ook het pleisterwerk zijn die tot onder de waterkering is aangebracht. Al de plinten gaan er binnenkort toch af want er komt een nieuwe gietvloer.
Er is nog geen bestaande gevelisolatie. Enkel dampopen baksteen :D

Ik zie nergens op de offerte XPS isolatie staan :? Er komen wel nieuwe blauwe gevelsteen plinten (30-40cm hoog). Volgens mij sprak hij van enkel te isoleren tot net boven de waterkering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je uberhaupt een vergunning voor de buitenzijdige isolatie? Ik zou even bij het omgevingsloket kijken of het mag. (of is het BE?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dat laatste kan ook, dan houdt je isolatielaag op net boven het maaiveld en heb je geen XPS nodig. Maar dan blijf je het vochtprobleem houden. Als je dat goed hebt aangepakt, en daar lijkt het wel op, dan zou ik het wel aandurven. En dan misschien toch op enkele plaatsen de mogelijkheid voor gevelventilatie toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 07:45
@Sunz, mechanische ventilatie in je kruipkelder, waar komt de aanvoer van lucht vandaan en waar gaat de lucht vervolgens weer weg? Die openingen moeten wel blijven bestaan als de nieuwe isolatie wordt geplaatst.
Als ik het goed begrijp wordt je fundering dus niet meegenomen in de isolatie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
pagani schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:17:
Heb je uberhaupt een vergunning voor de buitenzijdige isolatie? Ik zou even bij het omgevingsloket kijken of het mag. (of is het BE?)
Mee bezig, idd BE :).
Weigeren kunnen ze in principe niet doen. Soepele regels inzake isolatie. Gewoon zien aan de voorgevel hoeveel cm ik van de stoep mag innemen (dacht max 14cm bij voldoende ruimte).
Zie foto :)
H-W schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:19:
Dat laatste kan ook, dan houdt je isolatielaag op net boven het maaiveld en heb je geen XPS nodig. Maar dan blijf je het vochtprobleem houden. Als je dat goed hebt aangepakt, en daar lijkt het wel op, dan zou ik het wel aandurven. En dan misschien toch op enkele plaatsen de mogelijkheid voor gevelventilatie toepassen.
Volgens mij gaan ze isoleren tot het binnenvloerniveau (loopt net iets boven de waterkering geloof ik).
Met daaronder de nieuwe gevelplinten. Hoe bedoel je dat het vochtprobleem dan blijft?
Gevelventilatie adhv roosters? Dan heb je opnieuw toch een spouw nodig van een paar cm? Maakt het niet zo strak allemaal 8) en komen er weer paar cm bij :/
Mss heb je meer aan een foto :)
No Hands schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:26:
@Sunz, mechanische ventilatie in je kruipkelder, waar komt de aanvoer van lucht vandaan en waar gaat de lucht vervolgens weer weg? Die openingen moeten wel blijven bestaan als de nieuwe isolatie wordt geplaatst.
Als ik het goed begrijp wordt je fundering dus niet meegenomen in de isolatie?
Aanvoer van verse lucht komt door geboorde kanalen via gevel naar kruipruimte toe. Hadden in begin passieve kruipruimte ventilatie laten aanboren maar bleek onvoldoende. In de garage laten we het rooster naar de kruipkelder ook een cm open. Is van 100% luchtvochtigheid naar 70-80% luchtvochtigheid gegaan afh van het seizoen dus doet zen werk goed :D Afvoer loopt via 125mm diameter PVC pijp door fundering naar buiten toe.
Isolatie van de fundering zit er denk ik niet direct in. Wordt enkel gedaan bij nieuwbouw dacht ik?

Foto's huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qN6WfoBlkgXpodyQJCXQdEjjfqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zrfpj5xcuh7VlgcDI41KuFco.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VtmnSvX07myG7NSn9oPyySEMyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXgn8WMW7PsgnNt8sUYrM0At.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 20:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou meteen dat balkon afslijpen. Zit die koudebrug ook mooi achter de isolatie.

Of je moet er gebruik van maken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Het vochtprobleem zou je kunnen blijven houden, ook nu je een aantal zaken verbeterd hebt. Het trekt immers op in je bestaande gevel. Tegen grondwater doe je weinig, tenzij je het voor elkaar kan krijgen de gehele kelder waterdicht te maken.
De gevelventilatie kan je wel vergeten nu je de spouwmuur al hebt gevuld met EPS korrels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:32
AtomicShockwave schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:04:
Ik zou meteen dat balkon afslijpen. Zit die koudebrug ook mooi achter de isolatie.

Als hij blijft moet die betonplaat wel rondom ingepakt worden.
Ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
AtomicShockwave schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:04:

Wordt idd gesloopt 😀
H-W schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:14:
Het vochtprobleem zou je kunnen blijven houden, ook nu je een aantal zaken verbeterd hebt. Het trekt immers op in je bestaande gevel. Tegen grondwater doe je weinig, tenzij je het voor elkaar kan krijgen de gehele kelder waterdicht te maken.
De gevelventilatie kan je wel vergeten nu je de spouwmuur al hebt gevuld met EPS korrels.
Nope gaan we niet doen aangezien het een kruipkelder is. Maar fundering is beton. Hoop gewoon dat het volle betonblokken zijn 😅
Als buren ooit oprit laten herdoen willen we daar ook een waterdichte cementering laten aanbrengen. Daar bevindt zich de insijpeling nog jammer genoeg wel 🥲
Pagina: 1