Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 15:19
Ik ben gestart met oriënteren voor een nieuwe laptop, vooral omdat de huidige laptop inmiddels oud is en wel heel vaak aan de lader moet. Ik ben absoluut nog niet zo ver dat ik al modellen overweeg of hier advies vraag op laptop modellen. Wel zoek ik wat informatie om me een stap verder te helpen, zie onder.

Wat ga je met je laptop doen?
Vooral administratie, internet, lichte taken - daarom is de accu van belang dat hij niet telkens aan de lader moet. Af en toe een spelletje, steamdeck achtige power volstaat, net iets meer mag

Wat is je budget?
~ €900

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, alleen thuis maar ik wil hem niet telkens aan het stopcontact

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

In eerste instantie gekeken naar laptops met een GPU. De meeste tests daarvan richten zich op gamen en de accuduur tijdens gamen. Het lijkt er op dat al die laptops voor casual gebruik met een uur of 5/6 wel klaar zijn, en dat zou ik niet genoeg vinden. Zijn er echt geen laptops/laptop series met een (lichte) GPU die voor casual gebruik een langere accuduur hebben? door de GPU uit te schakelen bijvoorbeeld?

Las een voorbeeld hier van iemand die in de bios de GPU kon uitschakelen, maar dat scheelde weinig op de accuduur (ging bij lange na niet richting de 10 uur)

Daarna dus verder gekeken naar laptops met een geïntegreerde CPU/GPU. Accuduur is dan opgelost maar als ik de gaming testen zie op 720p dan halen ze vaak de 30 fps niet - dus onder Steamdeck performance. Ik weet dat de Steamdeck een bijzondere CPU heeft met extra grafische kracht (niet te vergelijken met traditionele iGPUs) maar zijn er in al die tijd sinds de introductie van de Steamdeck geen CPU's gekomen die meer die kant op gaan, of zit er zoiets aan te komen?

Ik zoek vooral een richting om verder op te zoeken, liefst een CPU of aankomende CPU die steamdeck achtige performance combineert met een prima accuduur (rond 10 uur).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-06 13:44
Het kan in principe wel, maar als je een discrete GPU wilt, zijn de laptops bij voorbaat niet echt gemaakt voor lange accuduur.

Kijk naar de laptops met een Ryzen 7 8000 serie - die heeft zo ongeveer de best mogelijke iGPU. Je moet eventueel je budget ietsjes oprekken richting 1000 euro, maar dan is er een hoop beschikbaar.

Ik heb even snel wat reviews van de modellen nagekeken en 6-10 uur batterij in real-life gebruik is zo'n beetje wat er uit komt. Daar ga je met iets anders dan een Macbook met M cpu zowiezo niet snel overheen.

Wat voorbeelden (note, ik heb gefilterd om laptops met 80wh+ batterij)

uitvoering: Skikk Green 6 AMD, Qwerty US
uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 14AHP9 (83D3002SMH)

Een snelle Youtube link met wat info over te verwachten FPS:
YouTube: 20 Games Tested On AMD's Most Powerful Mobile APU | Summer 2024 | Pr...

[ Voor 13% gewijzigd door XelaRetak op 12-11-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Dank! Ben aan het kijken naar de prestaties van de AMD Ryzen 7 8845HS / Radeon 780M en dat ziet er hoopvol uit. Precies het soort advies/richting waar ik op hoopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-06 17:19
neem dan zeker een laptop met ryzen processor
hier een ryzen 7 8840 hs met 16gb

https://www.lenovo.com/be...f4dc4a8ca66433#tech_specs

is wel een duurdere versie, maar ik heb deze voor de helft van de prijs kunnen kopen nieuw.

is een 16 inch 2.4k scherm met 16gb ddr5

en nvidia 4060

je kunt bij lenovo instellen hoe het energie wordt bepaald

stil , auto of prestatie gericht

ook kan je de nvdia uitschakelne op batterij en met de amd780m kaart werken als je een langere batterijduur wil,

ik heb met deze laptop 5u op 80%, hier en daar een tweakje

als je voor een 14 inch gaat, kan de batterijduur iets langer meegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
kurt71 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:52:
ook kan je de nvdia uitschakelne op batterij en met de amd780m kaart werken als je een langere batterijduur wil,

ik heb met deze laptop 5u op 80%, hier en daar een tweakje

als je voor een 14 inch gaat, kan de batterijduur iets langer meegaan
Dank, is die 5 uur met de Nvidia uit en je tweaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-06 17:19
is een ryzen 7 7840hs dat ik heb, sorry had verkeerd geschreven.

is met 80% batterij tussen 5 a 6 uur met nvidia kaart uit,
schermresolutie naar 1980x1200 gebracht
verversingssnelheid van 165 naar 60hz
een powerplan gemaakt met energie besparing gemaakt
alle toetsenbord verlichting uit
bij lenovo gebruiken ze lenovo vantage om dit te bepalen, maar ik heb 2 apps waar je veel meer kan instellen en tweaken
op batterij gebruik ik hem enkel voor te surfen, downloaden en streamen
ik heb een gebruik iets minder dan 12 w

[ Voor 4% gewijzigd door kurt71 op 13-11-2024 19:18 ]

Pagina: 1