Bestemmingsplan wijzigen van bedrijf naar wonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Ik heb een huis op het oog waar de bovenwoning de bestemming wonen heeft en onder was een cafe.

Ik wil het cafe gedeelte ook naar wonen omzetten.

Het perceel is volledig bebouwd met aanbouw voor het cafe dus er is geen tuin.

Wat voor kans van slagen heeft dit? En kom ik een gedeelte dan af aan het breken omdat het perceel niet volledig bebouwd mag zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat denk je van de vraag stellen aan de gemeente waar je woont? Hoe kan iemand hier antwoord geven op deze vraag?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Wat heb je zelf al gevonden? Deze vragen zijn wel heel algemeen en in de categorie 'wild idee'.

Staat er in het bestemmingsplan al iets over een omzetting naar wonen - zoek dan o.a. naar 'binnenplans afwijken'? https://www.infomil.nl/on...ene/binnenplans-afwijken/

Of anders: wat staat er uberhaubt in het bestemmingsplan? (https://omgevingswet.over...catie?regelsandere=regels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-09 23:40
Qua gebruik kun je dit ook regelen met een Bopa-vergunning (omgevingsvergunning voor afwijkend gebruik). Alle ruimtelijke aspecten moeten dan worden meegenomen, maar is inhoudelijk hetzelfde als wijzigen van een omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan). Een vergunning gaat sneller en kost veelal minder, afhankelijk van de legesverordening van de gemeente.

Heeft de bovenwoning wel een woonbestemming of een bedrijfswoning behorende bij de horeca? Dat maakt wel een groot verschil. Indien je een hypotheek nodig bent voor de financiering, dan heeft dit ook gevolgen. Laat je goed informeren door een financieel adviseur. Maar dus eerst informeren bij de gemeente. En in veel gemeenten moet je eerst een principe verzoek indienen of een ‘verken uw idee’ zoals dit onder de Omgevingswet heet.