Werk/hobby/game pc budget €3000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:29
Beste mensen,

BESTELD:
Systeem besteld zoals nu in TS staat. Uiteindelijk nog paar kleine aanpassingen omdat op het moment van bestellen, deze onderdelen allemaal bij één shop vandaan konden komen tegen een goede prijs.

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen en wil nu toch jullie advies vragen. Ik heb al een tijd geen pc meer in gebruik, echter heb ik mijn laatste pc nog wel boven op zolder staan en eigenlijk gaat mijn eerste vraag daar over, zou deze build nog nieuw leven in geblazen kunnen worden om mijn onderstaande doelen te halen, of kan ik beter volledig nieuw bouwen?

spoiler: oud systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 209,10€ 209,10
1MoederbordenAsus Z170 PRO GAMING€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R2€ 0,-€ 0,-
1MonitorsSamsung S49A950UIU Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingZalman CNPS10X Performa€ 32,44€ 32,44
1VentilatorsFractal Design Silent Series , 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 0,-€ 0,-
1VoedingenXFX Pro 550W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,54

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit zal een zakelijke aanschaf zijn en de build zal primair ook zakelijk gebruikt worden. Ik ben software consultant/ontwikkelaar, gebruikte software is dus VS/VS Code en verder vaak veel webtabs open.
Hiernaast fotografeer ik een beetje hobby matig en wil Lightroom Classic gaan draaien. Dit is ook de grootste reden van deze build, aangezien mijn laptop hier vrij veel moeite mee heeft.
Buiten deze twee doelen wil ik ook weer gaan gamen, dit zullen voornamelijk single player games zijn, en ik wil comfortable 60fps kunnen halen met hoge settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen keihard maximum, maar vind zo rond de €3000 genoeg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn beeldscherm wil ik behouden, en 49" ultrawide. Samsung S49A950UIU Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn oude systeem komt nog uit een tijd dat Intel de performance kroon had en aangezien Intel ook werd aangeraden voor Lightroom, was dat mijn eerste insteek. Ik had dus een Intel systeem samen gesteld obv de Ultra 285k, maar kwam er gaandeweg achter, dat deze cpu enkel op specifieke taken sneller zou zijn, maar dat over het algemeen genomen de AMD 9950X de productiviteits kroon draagt. Zodoende heb ik daar een systeem omheen proberen te bouwen. Wel heb ik voor Lightroom het advies voor 2 SSDs over genomen.
Vervolgens kwam ik het concept van moederbord met back connectors tegen en dit vind ik wel een gaaf concept. Dit gaf ook direct de nodige filtering voor de moederborden (eigenlijk blijven er maar twee over). Het formaat maakt mij niet zoveel uit, maar aangezien de ATX variant een witte MB is en ik niet zoveel voel voor een witte build (voornamelijk vanuit financieel oogpunt), blijft de B650 van MSI over en die is micro ATX. Dit was dan ook weer bepalend voor de kast, aangezien die de back connectors moest ondersteunen.
Voor wat betreft het gaming aspect, heb ik nagenoeg 4k om aan te sturen, en als ik het allemaal goed begrijp is een 4080 super dan wel aan te raden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 699,-€ 699,-
1MoederbordenMSI B650M PROJECT ZERO€ 228,04€ 228,04
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 SUPER WINDFORCE V2 16G€ 1.071,68€ 1.071,68
1BehuizingenCorsair 2500D Airflow Zwart€ 119,12€ 119,12
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360€ 74,68€ 74,68
6VentilatorsArctic P14 PWM PST Zwart, 140mm€ 9,75€ 58,50
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 199,90€ 199,90
1VoedingenMSI MPG A1000G PCIE5€ 145,-€ 145,-
2SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 119,90€ 239,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.835,72

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven beschreven is voor mij de build onstaan vanuit een aantal praktische/esthetische eisen. De build hoeft niet muisstil te zijn, maar hoeft ook niet op te stijgen.
RGB heb ik liever niet, het mag een ingetogen strakke build zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Op basis van mijn beschrijving hierboven, ben ik benieuwd of mijn gedachtegang allemaal een beetje klopt.
- Kan ik mijn huidige systeem nog upgraden, of is dit de moeite niet waard?
- Is hier AMD de juiste keus en in het verlengde hiervan, is de 9950x de juiste keuze?
- Passen de gekozen componenten allemaal?
- Wat betreft SSD, welke zouden jullie hier aanraden?
- Heb ik extra fans nodig?
- Zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Pasman op 26-11-2024 08:09 . Reden: Systeem besteld zoals nu in TS staat. Uiteindelijk nog paar kleine aanpassingen omdat op het moment van bestellen, deze onderdelen allemaal bij een shop vandaan konden komen tegen een goede prijs. ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:53
Ik zou volledig nieuw beginnen.

Voor de prijs van die twee corsair fans heb je 5 betere arctic fans
uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm
Dezelfde als op je AIO, maar dan 140mm

6000MT/s is de sweetspot voor Ryzen AM5. Hoger levert vrijwel niets op. Dit kitje heeft ook AMD EXPO ipv Intel XMP, zoals de Corsair kit die jij uitgekozen hebt.
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
youridv1 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:13:
Ik zou volledig nieuw beginnen.

Voor de prijs van die twee corsair fans heb je 5 betere arctic fans
uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm
Dezelfde als op je AIO, maar dan 140mm

6000MT/s is de sweetspot voor Ryzen AM5. Hoger levert vrijwel niets op. Dit kitje heeft ook AMD EXPO ipv Intel XMP, zoals de Corsair kit die jij uitgekozen hebt.
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64
Super bedankt, dit zijn precies de dingen waar ik naar opzoek ben. Ik heb mijn lijst in de TS aangepast nav je tips!

• Pasman
Nu ben ik toch weer aan het twijfelen over de GPU, wat zouden jullie adviseren? Een 4080 super of een 7900 XTX?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
Pasman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:52:
Nu ben ik toch weer aan het twijfelen over de GPU, wat zouden jullie adviseren? Een 4080 super of een 7900 XTX?
wil je gebruik maken van ray tracing? is het antwoord ja, dan is het 4080, anders is een 7900xtx nagenoeg hetzelfde

• youridv1
Eens met @doebbalapoent11

De verschillen zijn verder niet echt noemenswaardig, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven1191
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 18:28

steven1191

Play fair, live longer.

Mijn vraag is eigenlijk ook, wat is je reden voor de Ryzen9?
Voor wat ik lees heb je aan de 7 toch ruimschoots voldoende?

Als je voor Best in Slot wil gaan snap ik het, echter kan ik maar weinig toepassingen bedenken waar je echt een R9 serie nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karebare
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 15:00
Ik ben zelf fan van de prijs/performance van AMD. Maar een veel gehoord argument waar ik me wel in kan vinden is: "als je toch al zo veel geld in een gpu steekt, wil je dan geen gpu die alles aankan"? En met een 7900 XTX zit je dan wel met een gpu die verdomd goed is in raster maar die echt slecht is in raytracing en waar je met veel niet-gaming gerelateerde taken enorm achterop hinkt tov bv de 4080 super.

Als je echt zeker bent dat je enkel raster nodig hebt om te gamen en dat je niet gaat experimenteren met andere use-cases van je gpu, dan is de 7900 XTX een veel betere keuze dan de 4080S.

Zodra je andere zaken overweegt, zou ik de meerkost voor Nvidia op tafel leggen. Anders ben je heel veel geld kwijt aan iets waar je op sommige vlakken gehandicapt zal zijn tov de 4080S.

Voor alle duidelijkheid: ik ben niet pro AMD of pro Nvidia maar ik vind het wel een argument dat gehoord mag worden als je 1000 euro gaat uitgeven aan een gpu, dan willen sommigen geen 'gehandicapte' gpu.
Voor de segmenten tot 600 euro bv. zou ik op bijna alle niveau's AMD aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Buiten raytracing kan ik me goed voorstellen dat je als software ontwikkelaar aan de gang wil gaan met Ai of iets via de cuda cores wil acceleren. Als dit zo is dan nVidia de beste keuze. In de aders gevallen moet je zelf overwegen wat het beste bij je past..

AMD heeft ook iets dergelijks daar heet het ROCm (ML, RML), maar nVidia is breder ondersteund op dit punt. Gek eigenlijk dat AMD zelf niet weet, of het project wat het onderhoud nog niet, hoe het moet heten:
Radeon™ Machine Learning (Radeon™ ML or RML) is an AMD SDK for high-performance deep learning inference on GPUs.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
steven1191 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:53:
Mijn vraag is eigenlijk ook, wat is je reden voor de Ryzen9?
Voor wat ik lees heb je aan de 7 toch ruimschoots voldoende?

Als je voor Best in Slot wil gaan snap ik het, echter kan ik maar weinig toepassingen bedenken waar je echt een R9 serie nodig hebt?
Ik weet dat je waarschijnlijk rationeel gezien gelijk hebt, maar als ik dan naar de productiviteit prestatiescores kijk en zie dat de eerst Ryzen 7 (9700X) een ruimte 42% lager scoort, dan kan ik het onder het motto "buy once, cry once" prima aan mijzelf verkopen om voor de 9950x te gaan.

Wat betreft de gpu neig ik toch naar de 4080s, het scheelt €100 (wat 3,5% van het totaal is), maar ik weet nu nog niet of ik van Ray tracing gebruik wil maken, dus vind ik het ook lastig om daar nu al een keuze voor te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:27
Ik denk dat het met deze machine wel moet lukken om wat code te compileren 😁 Hier en daar ruikt jet wel een beetje naar overkill, maar ik denk dat je dat wel beseft.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
spoonman schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:41:
Ik denk dat het met deze machine wel moet lukken om wat code te compileren 😁 Hier en daar ruikt jet wel een beetje naar overkill, maar ik denk dat je dat wel beseft.
kan nog tegenvellen. Project op werk duurt 3 volle minuten om te compileren op een 12900KS als je een clean build doet. En dat is met een veel snellere C++ compiler dan modern Clang of GCC
Pagina: 1