Beste mensen,
BESTELD:
Systeem besteld zoals nu in TS staat. Uiteindelijk nog paar kleine aanpassingen omdat op het moment van bestellen, deze onderdelen allemaal bij één shop vandaan konden komen tegen een goede prijs.
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen en wil nu toch jullie advies vragen. Ik heb al een tijd geen pc meer in gebruik, echter heb ik mijn laatste pc nog wel boven op zolder staan en eigenlijk gaat mijn eerste vraag daar over, zou deze build nog nieuw leven in geblazen kunnen worden om mijn onderstaande doelen te halen, of kan ik beter volledig nieuw bouwen?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit zal een zakelijke aanschaf zijn en de build zal primair ook zakelijk gebruikt worden. Ik ben software consultant/ontwikkelaar, gebruikte software is dus VS/VS Code en verder vaak veel webtabs open.
Hiernaast fotografeer ik een beetje hobby matig en wil Lightroom Classic gaan draaien. Dit is ook de grootste reden van deze build, aangezien mijn laptop hier vrij veel moeite mee heeft.
Buiten deze twee doelen wil ik ook weer gaan gamen, dit zullen voornamelijk single player games zijn, en ik wil comfortable 60fps kunnen halen met hoge settings.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen keihard maximum, maar vind zo rond de €3000 genoeg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn beeldscherm wil ik behouden, en 49" ultrawide. Samsung S49A950UIU Zwart
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn oude systeem komt nog uit een tijd dat Intel de performance kroon had en aangezien Intel ook werd aangeraden voor Lightroom, was dat mijn eerste insteek. Ik had dus een Intel systeem samen gesteld obv de Ultra 285k, maar kwam er gaandeweg achter, dat deze cpu enkel op specifieke taken sneller zou zijn, maar dat over het algemeen genomen de AMD 9950X de productiviteits kroon draagt. Zodoende heb ik daar een systeem omheen proberen te bouwen. Wel heb ik voor Lightroom het advies voor 2 SSDs over genomen.
Vervolgens kwam ik het concept van moederbord met back connectors tegen en dit vind ik wel een gaaf concept. Dit gaf ook direct de nodige filtering voor de moederborden (eigenlijk blijven er maar twee over). Het formaat maakt mij niet zoveel uit, maar aangezien de ATX variant een witte MB is en ik niet zoveel voel voor een witte build (voornamelijk vanuit financieel oogpunt), blijft de B650 van MSI over en die is micro ATX. Dit was dan ook weer bepalend voor de kast, aangezien die de back connectors moest ondersteunen.
Voor wat betreft het gaming aspect, heb ik nagenoeg 4k om aan te sturen, en als ik het allemaal goed begrijp is een 4080 super dan wel aan te raden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven beschreven is voor mij de build onstaan vanuit een aantal praktische/esthetische eisen. De build hoeft niet muisstil te zijn, maar hoeft ook niet op te stijgen.
RGB heb ik liever niet, het mag een ingetogen strakke build zijn.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Op basis van mijn beschrijving hierboven, ben ik benieuwd of mijn gedachtegang allemaal een beetje klopt.
- Kan ik mijn huidige systeem nog upgraden, of is dit de moeite niet waard?
- Is hier AMD de juiste keus en in het verlengde hiervan, is de 9950x de juiste keuze?
- Passen de gekozen componenten allemaal?
- Wat betreft SSD, welke zouden jullie hier aanraden?
- Heb ik extra fans nodig?
- Zie ik nog iets over het hoofd?
BESTELD:
Systeem besteld zoals nu in TS staat. Uiteindelijk nog paar kleine aanpassingen omdat op het moment van bestellen, deze onderdelen allemaal bij één shop vandaan konden komen tegen een goede prijs.
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen en wil nu toch jullie advies vragen. Ik heb al een tijd geen pc meer in gebruik, echter heb ik mijn laatste pc nog wel boven op zolder staan en eigenlijk gaat mijn eerste vraag daar over, zou deze build nog nieuw leven in geblazen kunnen worden om mijn onderstaande doelen te halen, of kan ik beter volledig nieuw bouwen?
spoiler: oud systeem
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 209,10 | € 209,10 |
1 | Moederborden | Asus Z170 PRO GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Samsung S49A950UIU Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Zalman CNPS10X Performa | € 32,44 | € 32,44 |
1 | Ventilators | Fractal Design Silent Series , 120mm | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | XFX Pro 550W | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 241,54 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit zal een zakelijke aanschaf zijn en de build zal primair ook zakelijk gebruikt worden. Ik ben software consultant/ontwikkelaar, gebruikte software is dus VS/VS Code en verder vaak veel webtabs open.
Hiernaast fotografeer ik een beetje hobby matig en wil Lightroom Classic gaan draaien. Dit is ook de grootste reden van deze build, aangezien mijn laptop hier vrij veel moeite mee heeft.
Buiten deze twee doelen wil ik ook weer gaan gamen, dit zullen voornamelijk single player games zijn, en ik wil comfortable 60fps kunnen halen met hoge settings.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen keihard maximum, maar vind zo rond de €3000 genoeg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn beeldscherm wil ik behouden, en 49" ultrawide. Samsung S49A950UIU Zwart
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn oude systeem komt nog uit een tijd dat Intel de performance kroon had en aangezien Intel ook werd aangeraden voor Lightroom, was dat mijn eerste insteek. Ik had dus een Intel systeem samen gesteld obv de Ultra 285k, maar kwam er gaandeweg achter, dat deze cpu enkel op specifieke taken sneller zou zijn, maar dat over het algemeen genomen de AMD 9950X de productiviteits kroon draagt. Zodoende heb ik daar een systeem omheen proberen te bouwen. Wel heb ik voor Lightroom het advies voor 2 SSDs over genomen.
Vervolgens kwam ik het concept van moederbord met back connectors tegen en dit vind ik wel een gaaf concept. Dit gaf ook direct de nodige filtering voor de moederborden (eigenlijk blijven er maar twee over). Het formaat maakt mij niet zoveel uit, maar aangezien de ATX variant een witte MB is en ik niet zoveel voel voor een witte build (voornamelijk vanuit financieel oogpunt), blijft de B650 van MSI over en die is micro ATX. Dit was dan ook weer bepalend voor de kast, aangezien die de back connectors moest ondersteunen.
Voor wat betreft het gaming aspect, heb ik nagenoeg 4k om aan te sturen, en als ik het allemaal goed begrijp is een 4080 super dan wel aan te raden.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Boxed | € 699,- | € 699,- |
1 | Moederborden | MSI B650M PROJECT ZERO | € 228,04 | € 228,04 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4080 SUPER WINDFORCE V2 16G | € 1.071,68 | € 1.071,68 |
1 | Behuizingen | Corsair 2500D Airflow Zwart | € 119,12 | € 119,12 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 360 | € 74,68 | € 74,68 |
6 | Ventilators | Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm | € 9,75 | € 58,50 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Voedingen | MSI MPG A1000G PCIE5 | € 145,- | € 145,- |
2 | SSD's | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 119,90 | € 239,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.835,72 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven beschreven is voor mij de build onstaan vanuit een aantal praktische/esthetische eisen. De build hoeft niet muisstil te zijn, maar hoeft ook niet op te stijgen.
RGB heb ik liever niet, het mag een ingetogen strakke build zijn.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Op basis van mijn beschrijving hierboven, ben ik benieuwd of mijn gedachtegang allemaal een beetje klopt.
- Kan ik mijn huidige systeem nog upgraden, of is dit de moeite niet waard?
- Is hier AMD de juiste keus en in het verlengde hiervan, is de 9950x de juiste keuze?
- Passen de gekozen componenten allemaal?
- Wat betreft SSD, welke zouden jullie hier aanraden?
- Heb ik extra fans nodig?
- Zie ik nog iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Pasman op 26-11-2024 08:09 . Reden: Systeem besteld zoals nu in TS staat. Uiteindelijk nog paar kleine aanpassingen omdat op het moment van bestellen, deze onderdelen allemaal bij een shop vandaan konden komen tegen een goede prijs. ]