Regelmatig electrische panne zonder aanwijsbare reden [BE]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
Beste,

Sinds een aantal maanden heb ik regelmatig een volledige panne in mijn appartement zonder duidelijke aanwijsbare oorzaak. De zekeringskast bevat geen gesprongen zekeringen alles zou normaal moeten werken. De algemene zekering in de kelder is de enige die springt. Wanneer ik deze terug naar boven zet werkt alles terug. Dit is nu al maanden aan de gang met variërende intervallen van 1 dag tot 3 weken. Het is begonnen met een micropanne van 5 sec 2 à 3 keer ( 2 à 3 dagen 1 micropanne per dag) en is al gevolueerd nr 1 panne per dag tot een pauze van 2 dagen, 11 dagen 15 dagen en maxmimum 24 dagen waarna er altijd een panne volgt. Ik heb al alle toestellen getest, boiler, frigo, waterkoker al de toestellen in mijn appartement behalve de rooter (internet nodig voor mijn werk). Ik ga nu de laatste 2 toestellen testen kookplaat en oven. De panne gebeurt ook wanneer ik niet thuis ben. Ik komt thuis en de electriciteit is weg. Een electricien heeft mijn zekeringskast nagekeken in de kelder en die is ok.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kan ik hieraan doen?

Bedankt voor jullie hulp.

Lieve groetjes
Fatiha

Technische installatie dus schopje naar DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 12-11-2024 12:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij ons was het de waterkoker. Er bleek een mini-scheurtje in de bodem te zitten, waardoor deze af en toe een kortsluiting of aardlek veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
Ik heb alle toestellen getest behalve de oven en electrisch vuur en rooter.. De panne blijft. Bedankt voor uw antwoord.
groetjes
Fatiha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51

pistole

Frutter

Als het een huur appartement betreft dan zou ik dit melden bij de verhuurder zodat zij onderzoek kunnen doen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18

paQ

Met "algemene zekering" bedoel je de hoofdzekering?

Gebeurt het op momenten dat er (te) veel tegelijk aan is, en je de boel overbelast?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
Beste,

Ik ben eigenaar. Neen soms verbruik ik zelfs geen electriciteit want ik ben niet thuis en bij thuiskomst is er een panne. Ik begrijp het niet zo goed. Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
Ik bedoel de hoofzekering in de kelder. Deze klapt naar beneden bij een panne. De zekeringskast in mijn appartement is ok en er springen geen zekeringen ook niet bij een panne. Ik hoop dat dit wat duidelijk is. Ik bedank jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 13:27
Is het een hoofdzekering of is het een aardlek?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Misschien handig om foto's te maken van wat er precies uit valt, kan je sneller advies krijgen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wellicht handig om te benoemen dat dit België betreft (als dit het geval is) @Elea ? Er zijn namelijk wat andere regels en richtlijnen die in BE gelden die niet in NL gelden. Tevens worden in BE ook nog wel eens 3-fasen aangeboden zonder nul wat je in Nederland vrijwel nooit ziet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndyTS_LzfzjLtQXLn-nFDuM7a8I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pBWf7qfvE2ds1mBIEdunezUY.jpg?f=user_large zekering in de kelder klapt naar beneden bij panne. Nu is er geen panne voor alle duidelijkheid. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
1 Fase 63A, dubbel geschakeld? Dus fase en nul klappen eruit? En de zekeringen blijven erin?

Even iets betere en scherpere foto van het ding, zou helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door SkiFan op 12-11-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
Dit is in België voor alle duidelijkheid. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAE4Y06zpBKjTkJYMkTCP2CaWg8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xhfws5dgWqrssB0k8jxonq5M.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
IS dit beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:52

ralpje

Deugpopje

Begrijp ik dat het een appartementencomplex is, waarbij je een eigen zekeringenkast in je eigen appartement hebt en deze 'centrale' zekering zich buiten jouw appartement bevindt? Zijn er nog andere appartementen die achter deze 'centrale' zekering zitten?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Het is nog steeds met een aardappel geofotograafeerd, maar ik begrijp dus dat je fase en je nul er tegelijk uitklappen, wel zo veilig overigens, en dat je zekeringen heel blijven.

Dat kan m.i., en ik ben geen elektriciën alleen maar duiden op een sluiting in je meterkast of op de kabel tussen hoofdzekering en de meterkast, of en dat lijkt me waarschijnlijker, want bij sluiting ruik en zie je het wel, op een defecte automaat.

[ Voor 6% gewijzigd door SkiFan op 12-11-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
@SkiFan bij een panne klapt het grijs hendeltje naar beneden. Bedankt alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
@SkiFan Een electricien heeft deze zekeringskast nagekeken die zou ok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
@ralpje Iedere bewoner heeft een eigen zekeringskast in het appartement + een hoofschakelaar in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Elea schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:00:
@SkiFan Een electricien heeft deze zekeringskast nagekeken die zou ok zijn.
Dan zou ik als eerste eens een dag je hele appartement uitzetten via je meterkast en als tweede deze hoofzekering eens laten vervangen.

Klapt ie er nou niet uit als je appartement uit staat, dan zit het dus duidelijk ofwel in de kabel naar boven, danwel in jouw meterkast.

[ Voor 17% gewijzigd door SkiFan op 12-11-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
@SkiFan Ik heb mijn appartement al eens volledig 'uitgezet' maar niet een volledige dag. Dit is niet voldoende volgens u? De hoofdzekering zou volgens de electricien ok zijn. Dit gebouw is ongeveer 14 jaar oud. Bedankt voor uw hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:11
Die automaten kunnen ook gewoon stuk zijn.
Dat kun je vanaf de buitenkant niet zien.

Ik zou hem laten vervangen door een nieuwe.
Wel van een goed merk, en niet zo'n B-Merk geval.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 12-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
@SkiFan Ik zou dan mijn appartment uit moeten zetten en dan kijken wat er gebeurt met het hendeltje van de hoofdschakelaar in de kelder? Indien het hendeltje uitklap dan ligt het aan de kabel naar boven of de meterskast in de kelder of in mijn appertement?
Wat als er niks gebeurt met het hendeltje? Bedankt alleszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:11
Ga hier overigens absoluut niet zelf aan zitten.
Na die 63A automaat ia al levensgevaarlijk, maar de ingaande kant is nog veel hoger afgezekerd.
Daar wil je echt niet per ongeluk tegenaan komen.

Dit is werk voor een professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
De hoofdzekering gaat eruit als er teveel stroom wordt getrokken of als ergens kortsluiting is. Al zou ik in het laatste geval verwachten dat de automaat voor de betreffende groep er eerst uit gaat.

Dus dan blijft over een overbelasting die verdeeld is over meerdere groepen, zodat de afzonderlijke groepen erin blijven. Dus ga eens kijken naar grote verbruikers. Warmtepomp, kookplaat, ovens, waterkokers/quookers, wasmachine, droger, vaatwasser. Als je daar teveel van gelijktijdig gebruikt, kan het zijn dat de hoofdzekering eruit gaat. Dat is dan geen storing, het betekent dat je teveel apparaten tegelijk gebruikt.

Als het noodzakelijk is om al die apparaten tegelijk te gebruiken, dan zou je kunnen overwegen om een zwaardere hoofdzekering te laten plaatsen. Maar dan heb je kans dat je ook de bedrading in je woning daarop moet aanpassen. Het is waarschijnlijk goedkoper om je verbruik wat beter te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:37
Als je niet thuis bent en hij klapt er alsnog uit, zou ik de oorzaak zoeken in apparaten die continu aanstaan. Als je een modern pand hebt is dat bijvoorbeeld de ventilatie, maar ook zaken als de koelkast/vriezer of andere apparaten die 24/7 aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
@PhilipsFan ik verbruik niet veel. De panne gebeurt zelfs wanneer ik niet thuis ben. Ik heb ook alle toestellen uitgezet om te testen en toch is er een panne... Ik moet de kookplaat en oven testen maar alle andere toestellen zijn getest. Daar ligt het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
Knul schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:22:
Als je niet thuis bent en hij klapt er alsnog uit, zou ik de oorzaak zoeken in apparaten die continu aanstaan. Als je een modern pand hebt is dat bijvoorbeeld de ventilatie, maar ook zaken als de koelkast/vriezer of andere apparaten die 24/7 aanstaan.
Ik heb alle toestellen nagekeken en dit is het niet. De koelkast heb ik bijna 3 weken uitgedaan en er was vooralsnog een panne. Het ligt niet aan de toestellen. Ik moet enkel de oven en kookplaat testen.. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Elea schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:22:
@PhilipsFan ik verbruik niet veel. De panne gebeurt zelfs wanneer ik niet thuis ben. Ik heb ook alle toestellen uitgezet om te testen en toch is er een panne... Ik moet de kookplaat en oven testen maar alle andere toestellen zijn getest. Daar ligt het niet aan.
Dan vermoed ik dat je een storing hebt in je bedrading of in je hoofdzekering. Die laatste is redelijk makkelijk te vervangen, maar de kans dat het probleem daar zit is ook het kleinst. De kans is het grootst dat het in je bedrading zit en daar is ook echt kans op een gevaarlijke situatie (brand).

Wat je zelf kunt doen, is de bedrading controleren aan het einde. In jouw eigen groepenkast kun je controleren of de draden (voordat ze naar je eigen groepen gaan) goed vast zitten, geen breuk bevatten. Wellicht heb je zelf nog een hoofdschakelaar of aardlek voor je groepen, die zou je kunnen controleren of vervangen.

Mocht dat geen soelaas bieden, dan denk ik dat het voor de veiligheid tijd wordt om een electricien in te schakelen om je bedrading te controleren of vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 12-11-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
PhilipsFan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:29:
[...]

Dan vermoed ik dat je een storing hebt in je bedrading of in je hoofdzekering. Die laatste is redelijk makkelijk te vervangen, maar de kans dat het probleem daar zit is ook het kleinst. De kans is het grootst dat het in je bedrading zit en daar is ook echt kans op een gevaarlijke situatie (brand).

Wat je zelf kunt doen, is de bedrading controleren aan het einde. In jouw eigen groepenkast kun je controleren of de draden (voordat ze naar je eigen groepen gaan) goed vast zitten, geen breuk bevatten. Wellicht heb je zelf nog een hoofdschakelaar of aardlek voor je groepen, die zou je kunnen controleren of vervangen.

Mocht dat geen soelaas bieden, dan denk ik dat het voor de veiligheid tijd wordt om een electricien in te schakelen om je bedrading te controleren of vervangen.
Met bedrading bedoel je in het stopcontact zelf? of In mijn meterskast in mijn appartement (en niet die van de kelder)? Die van de kelder is nagekeken door de electricien en die zou ok zijn. Nadat ik al mijn toestellen getest heb ging mijn electricien mijn stopcontacten openmaken en de draden nakijken. Bedoel je dit? Wat als daar niet het probleem ligt of kan het enkel daaraan liggen? Bedankt allesins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Elea Als het probleem zonder load optreedt, is het ofwel de kabel naar je appartement, wat niet heel waarschijnlijk is, maar wat waarschijnlijker is, de hoofdzekering. Die zou ik veiligheidshalve maar eens voor een goede laten vervangen. Zoals hierboven geschreven, die dingen kunnen ook kapot gaan.

Pak een ABB of een Hager. Weet je zeker dat je goed spul hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-10 16:14
Elea schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:22:
Bij mij was het de oven enkele maanden geleden. Voordat ik daar achter was, was ik een week verder. Oven zelf vervangen en sindsdien geen problemen meer. Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik die zeker een dag of 2 even loskoppelen en kijken of het probleem dan weg is.

Aan de oven was overigens niets te zien, 6 jaar oud dus had verwacht dat die nog wel even mee zou gaan maar helaas.

edit: ik bedoel dan ook echt de stekker uit het stopcontact trekken, niet alleen uitzetten. Bij mij zat er een klok op dus hij verbruikte sowieso altijd wat stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door MiramarVTM op 12-11-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elea
MiramarVTM schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:01:
[...]

Bij mij was het de oven enkele maanden geleden. Voordat ik daar achter was, was ik een week verder. Oven zelf vervangen en sindsdien geen problemen meer. Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik die zeker een dag of 2 even loskoppelen en kijken of het probleem dan weg is.

Aan de oven was overigens niets te zien, 6 jaar oud dus had verwacht dat die nog wel even mee zou gaan maar helaas.

edit: ik bedoel dan ook echt de stekker uit het stopcontact trekken, niet alleen uitzetten. Bij mij zat er een klok op dus hij verbruikte sowieso altijd wat stroom.
Bedankt ik ga dat zeker proberen samen met de kookplaat. Bedankt voor je reactie. Dit duurt nu al maanden. De processie van Echternach is er niks tegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
SkiFan schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:43:
@Elea Als het probleem zonder load optreedt, is het ofwel de kabel naar je appartement, wat niet heel waarschijnlijk is, maar wat waarschijnlijker is, de hoofdzekering. Die zou ik veiligheidshalve maar eens voor een goede laten vervangen. Zoals hierboven geschreven, die dingen kunnen ook kapot gaan.

Pak een ABB of een Hager. Weet je zeker dat je goed spul hebt.
Ja, als je de hoofdzekering zelf kunt vervangen is dat een makkelijke test die je kunt doen. Maar je moet daar wel mee uitkijken, ga de hoofdzekering niet zelf vervangen als je daar niet zelf de stroom kunt uitschakelen.
Pagina: 1