Hoe extra netwerkpoorten creëren achter modem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met onderstaand.

In ons nieuwe huis hebben we meer apparatuur met een netwerkkabel, het Ziggo-modem alleen is dus niet meer voldoende. Wat ik al heb geprobeerd: aan het Ziggo modem (Ubee) een TP Link switch met 4 extra poorten gehangen. Aan het modem hing dan een netwerkkabel naar de TP Link en aan het modem hingen de 3 Unifi AP's. Aan de switch had ik Philips Hue en Eufy verbonden.

Internet/wifi klapte er om de paar uur uit, dus ik dacht dat het modem in bridge-modus moest. Daarna helemaal geen internet meer, want geen router tussen modem en switch. Weer wat geleerd. :)

Wat is nu de oplossing als ik simpelweg meer netwerkpoorten nodig heb: kan ik het modem in standaardmodus (dus modem/router) houden, daarachter een switch met 8 poorten en daar alles aanhangen? Het wordt langzaamaan een beetje frustrerend dat ik als Tweaker het probleem niet verholpen krijg, zo moeilijk zou het niet moeten zijn.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:15

MsG

Forumzwerver

Het zou prima met een eenvoudige switch moeten kunnen. Dat de wifi/internet (dat is niet 1 en hetzelfde overigens) er vervolgens uitklapt lijkt me een opzichzelfstaand probleem.

Vermeld eens concreet welke apparaten je aansluit? Dus welk tp-link apparaat specifiek? En welke ziggo router heb je exact?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58

Mavamaarten

Omdat het kan!

Behalve welke apparaten je aansluit, kan je best ook even vermelden welke poorten je gebruikt op je router en je switch.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55
Je zou een simpel switchje bij de Action kunnen halen voor nog geen €10,-, die achter een van de LAN-poorten hangen (1-4) en je hebt 4 extra poorten.
Wat je daan aan de andere LAN-poorten op de Ziggo hangt of op dat switchje, zou niet uit mogen maken.

Je zou ook een grotere switch kunnen kopen met bijvoorbeeld 8 of 16 of 24 poorten en die als enige op een Ziggo-LAN-poort aansluiten en al je apparatuur op die switch.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dan zit het toch ergens anders in dan ik denk:

We hebben het volgende staan (inderdaad het vermelden waard):
  • Ziggo Ubee UBC1318
  • TP Link LS1005G
Daar achter hangt de volgende apparatuur:
  • Unifi AC LR
  • Unifi AC Lite
  • Unifi AC Lite
  • Eufy HomeBase 2
  • Philips Hue
  • Aqara Hub
Ik heb eerst op poort 1 een ethernetkabel naar de TP Link en daarachter de Eufy, Hue en Aqara. Op de overige poorten van het modem (2, 3 en 4) had ik de drie Unifi AP's.

Maar ik heb ook geprobeerd om het om te draaien, ook dat werkt niet. Het internet klapt er na een paar uur gewoon uit. De gedachte om dan maar zelf een router + switch erachter te hangen en het modem in bridge te zetten kwam later op, maar van iedereen hoor ik dat het niet nodig is. Ik voorkom dat dan ook liever.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Wat bedoel je met "het internet klapt eruit"?
Gaat je hele Lan down?
Gaat alleen de wifi down?
Gaat alleen de dingen achter de switch down?
Deze configuratie zou namelijk gewoon moeten werken.

Ga structureel testen door eerst alleen de switch zonder devices erachter aan te sluiten en als dat geen problemen oplevert je device een voor een toevoegen.

Een redenen waarom een netwerk down kan gaan is een IP conflict.
Heb je devices die je een fixed ip adres gegeven hebt, controleer of ze niet in de dhcp range zitten en of je ze niet twee keer hebt uitgegeven.

Een tweede reden is een loop in je netwerk, controleer of de Unifi AP's netje de wired backhaul gebruiken en niet de wifi backhaul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik mis nog PoE-voorzieningen in het plaatje, anders doen de APs niks.

Maar wat bedoel je nou met "internet klapt eruit", als je dan bekabeld een laptop o.i.d. aansluit op een van de modempoorten, werkt het internet dan ook niet? Gaat het modem in storing (lampjes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:23:
Wat bedoel je met "het internet klapt eruit"?
Gaat je hele Lan down?
Gaat alleen de wifi down?
Gaat alleen de dingen achter de switch down?
Deze configuratie zou namelijk gewoon moeten werken.

Ga structureel testen door eerst alleen de switch zonder devices erachter aan te sluiten en als dat geen problemen oplevert je device een voor een toevoegen.

Een redenen waarom een netwerk down kan gaan is een IP conflict.
Heb je devices die je een fixed ip adres gegeven hebt, controleer of ze niet in de dhcp range zitten en of je ze niet twee keer hebt uitgegeven.

Een tweede reden is een loop in je netwerk, controleer of de Unifi AP's netje de wired backhaul gebruiken en niet de wifi backhaul.
Het stap voor stap checken kan ik zeker doen, goed idee. Ik heb ook al wat kabels gecontroleerd, maar dat was geen oplossing.

Met 'internet klapt er uit', bedoel ik dat het modem nog prima werkt (er is dus internetverbinding naar buiten toe), maar de AP's geven geen verbinding meer met wifi. Ik heb ook geen wifi-signaal meer op mijn devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:29:
Ik mis nog PoE-voorzieningen in het plaatje, anders doen de APs niks.

Maar wat bedoel je nou met "internet klapt eruit", als je dan bekabeld een laptop o.i.d. aansluit op een van de modempoorten, werkt het internet dan ook niet? Gaat het modem in storing (lampjes)?
De AP's hangen aan een POE (die zwarte of witte dingen), die ethernetkabel gaat naar het modem (of switch, ook getest) en naar de AP's zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
THE_BASE schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:30:
[...]

De AP's hangen aan een POE (die zwarte of witte dingen), die ethernetkabel gaat naar het modem (of switch, ook getest) en naar de AP's zelf.
POE Injector is het woord wat je zoekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

THE_BASE schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:29:
maar de AP's geven geen verbinding meer met wifi. Ik heb ook geen wifi-signaal meer op mijn devices.
Dus je bedrade internet blijft wel werken (gezien je zoektocht naar switches)?

Want als de AP's niet meer "functioneren"; staat er niets in de Unifi-logging?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:34:
[...]

POE Injector is het woord wat je zoekt. :)
Mijn dank is groot!

Ik ga morgen alle aansluitingen eens stap voor stap aansluiten en kijken wat er dan gebeurd. Maar in principe zou het dus gewoon mogelijk zijn om volgens onderstaand schema aan te sluiten zonder complicaties:

Ziggo Ubee
Poort 1: LAN naar TP Link switch
Poort 2: AC LR
Poort 3: AC Lite
Poort 4: AC Lite

TP Link switch
Poort 1: Eufy HomeBase 2
Poort 2: Philips Hue
Poort 3: Aqara Hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:36:
[...]

Dus je bedrade internet blijft wel werken (gezien je zoektocht naar switches)?

Want als de AP's niet meer "functioneren"; staat er niets in de Unifi-logging?
Ik zou het even goed moeten checken, maar volgens mij geeft het modem van Ziggo gewoon internet door.

Ik heb zelf de controller niet in beheer, loopt via een vriend. Maar heb wel de app, zie daar alleen niets geks in staan.

[ Voor 13% gewijzigd door THE_BASE op 12-11-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Misschien heeft nog iemand een idee: ik heb ook met Ziggo gebeld en die vertelden mij dat er een update nodig was. Het werkte een paar minuten, ik hang op: de boel klapt er weer uit.

Het maakt niet uit welke stekker ik er eerst in doe. Als ik alleen de poorten van het modem gebruik is er niets aan de hand: switch van TP Link er tussen en de boel klapt er uit, modem start opnieuw op.

Ik weet nu even niet meer hoe ik verder kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-05 21:58
Kan je eens met een andere switch testen?
Iemand zei net dat er hele goedkope in de Action zijn.

Misschien is er wat mis met je switch van TP-Link.
Dan kunnen we dat al even uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:59
Asterion schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:06:
Kan je eens met een andere switch testen?
Iemand zei net dat er hele goedkope in de Action zijn.

Misschien is er wat mis met je switch van TP-Link.
Dan kunnen we dat al even uitsluiten.
TP Link LS1005G

Is hoogst waarschijnlijk de switch van de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Klinkt een beetje alsof de accesspoints opnieuw geprovisioned worden of opnieuw opstarten. Zet de controller app lokaal in je netwerk en koppel je access points, mogelijk staat er dan wel iets in de logging waar je wat mee kan. Is wel erg toevallig dat ze allemaal connectiviteit verliezen.

Neem aan dat de wifi van je router uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb nu zelfs alle poorten van modem leeg gehouden. TP Link van Action er aan, netwerkkabel naar Apple TV eruit en modem start weer opnieuw op.

Ook een UniFi Switch 8 Lite zorgt voor hetzelfde. Frustratie dat iedereen zegt dat het kan, maar bij mij niet werkt.

Valt dus ook uit zonder AP’s.

[ Voor 6% gewijzigd door THE_BASE op 12-11-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-05 21:58
Ben je nog zeker dat je router van Ziggo nog in orde is?
Of de voeding op zijn minst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Asterion schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:35:
Ben je nog zeker dat je router van Ziggo nog in orde is?
Of de voeding op zijn minst.
Tja. Zonder die switch draait hij als een zonnetje en Ziggo zag ook niets vreemds. Ik zou een nieuw modem kunnen vragen, geen idee of er inmiddels andere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Dus je hebt een Ziggo modem waar helemaal niets op aangesloten zit en zodra je daar een 5P TP-link of een 8P Unifi switch in steekt gaat het ding herstarten? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:59
THE_BASE schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:50:
[...]

Tja. Zonder die switch draait hij als een zonnetje en Ziggo zag ook niets vreemds. Ik zou een nieuw modem kunnen vragen, geen idee of er inmiddels andere zijn.
Heb je de kabel al vervangen tussen de modem en de switch. Klinkt bijna als of er sluiting zit in je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:41
jadjong schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:55:
Dus je hebt een Ziggo modem waar helemaal niets op aangesloten zit en zodra je daar een 5P TP-link of een 8P Unifi switch in steekt gaat het ding herstarten? 8)7
Dit...

Je hebt dan alles uitgesloten behalve het modem....
Logischerwijs is dan het modem of de niet gewisselde ethernet kabel defect.

Tenzij je nog iets hebt wat je niet gemeld hebt.
Even wat uittekenen in paint oid?
Misschien verduidelijkt dat eea.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Er is ook gezegd:

Met 'internet klapt er uit', bedoel ik dat het modem nog prima werkt (er is dus internetverbinding naar buiten toe), maar de AP's geven geen verbinding meer met wifi. Ik heb ook geen wifi-signaal meer op mijn devices.

Vandaar mijn reactie over de AP’s maar als het toch het modem/router is die herstart dan zou ik tegen Ziggo zeggen dat het ding regelmatig herstart zonder duidelijke reden. Zit er ook vast een nieuwe kabel voor naar de switch bij 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik ga morgen Ziggo eens bellen om te vragen naar een ander modem, wellicht lost dat het probleem wel op.

Het komt er op neer dat het modem zelfs herstart als ik er alleen een switch aanhang met een ethernetkabel naar een device. Of dat nou AP's zijn of een Apple TV of een Eufy. Morgen even de tijd nemen om andere kabels te checken, al heb ik er al meerdere getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
saaltink schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:22:
[...]

Heb je de kabel al vervangen tussen de modem en de switch. Klinkt bijna als of er sluiting zit in je kabel.
Ik heb ook verschillende netwerkkabels tussen modem en switch gehangen.

Pagina: 1