Stereo toren upgraden?

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link385
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-04 23:24
Hallo allemaal,

Ik heb een Philips F880 stereo toren met bijbehorende speakers al sinds ik klein was. Sinds een paar maanden is de nostalgie van LPs en CDs weer bij mij opgekomen en ben ik ze met plezier aan het luisteren en verzamelen.
Aangezien deze toren best oud is en dit de enige vorm van luisteren is geweest voor mij, vroeg ik mij af of het waard is om mijn hardware te upgraden om mijn luister ervaring te verbeteren/vergroten.
Zo ja, hebben jullie dan aanbevelingen? En is het dan slim om eerst te beginnen met de speakers of de toren of zelfs beide?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 21:15
Het zou zeker de moeite lonen om de hele set te vervangen. Wat is het budget? En is tweedehands een optie? Een goede tweedehands set hoeft niet duur te zijn als je deze goed weet samen te stellen. Allicht heb je een goede kringloop in de buurt.

Welke speakers heb je nu? Die bij de Philips set zat? Ik zou het geheel vervangen dan. Deze was nieuw al van twijfelachtige kwaliteit.

Er is verder echt van alles mogelijk. Een goede set luidsprekers is het belangrijkste. Daarna kan je kijken voor losse componenten, versterker, CD speler, platenspeler,tuner. De versterker, tuner en CD speler zou je allicht kunnen combineren in een apparaat.

[ Voor 39% gewijzigd door Roderiktweaker op 11-11-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:38
Model uit 1988/89..... ja natuurlijk is het na 35 jaar nuttig om eens naar wat nieuws te kijken. Maar kan je zelf eens aangeven wat je zoekt/wil/al hebt overwogen? Nu kunnen we in het wilde weg allerlei zaken gaan roepen maar dat is niet heel constructief. Ga bijvoorbeeld eerst eens bij een HiFi Klubben winkel luisteren of bij een andere stereoboer bij jou in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 20:57
Ik heb ooit wel eens nieuwe speakers aan een oude Technics stereoset gehangen. Dat werkte op zich wel, maar de stereoset had er toch wat moeite mee. Je zult dus alles in een keer moeten vervangen. Het grootste gedeelte van je budget zou op moeten gaan aan de speakers. Ik zou ook voor tweedehands gaan. Er zijn genoeg Hifi winkels die tweedehands spullen aanbieden, kan je gewoon langs gaan en beluisteren. Voor een platenspeler heb je een (geïntegreerde) versterker met phono stage/input nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Renzmeister op 12-11-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:51
Wat @Renzmeister zegt.
Nieuwe / andere speakers gaat je meeste opleveren, maar meestal zijn versterker en speakers dusdanig op elkaar afgestemd dat je het ene niet kan vervangen zonder de ander.

Indien je stereo toren een "line-out" heeft, kan je kijken naar alleen een andere versterker en speakers en dan koppel je de stereo toren via de "line-out" aan je andere versterker.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
@link385 Een beetje random antwoord, maar als je voor tweedehands gaat dan heeft in mijn ervaring NAD een relatief goede prijs/kwaliteit. En zeker cd-spelers en tuners zijn inmiddels praktisch gratis geworden van dat merk omdat mensen steeds maar minimaliseren in ruimte en vaak geen behoefte meer hebben aan cd's. Voor versterkers kan je het zo gek maken als je wilt. Maar als je vooral graag muziek luistert en geen behoefte hebt aan surround en/of aan streaming direct via je versterker dan ligt er een goudmijn aan mooie en betaalbare versterkers voor je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@link385 Voor aankoopadvies moet je een topic openen in Beeld en geluid koopadvies Ik verplaats hem nu daarnaartoe.

Als je daar een vraag stelt krijg je het volgende format te zien. Hoe beter dat ingevuld is, hoe beter de antwoorden zullen zijn.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
toon volledige bericht
Om alvast een idee te geven: de meeste verschillen / verbeteringen behaal je door speakers te kiezen die je mooi vindt klinken. Als je nu helemaal tevreden bent met het geluid, heeft dat natuurlijk weinig zin, maar als je het gevoel hebt dat je klanken niet hoort, of dat het allemaal niet lekker klinkt, dan begint je zoektocht met nieuwe speakers.

Daarnaast kun je ook je geluidsapparatuur zelf upgraden. Daarvoor geldt dat belangrijk is dat je helder hebt wat je wilt kunnen afspelen en aansluiten. Wil je bijv 5.1 geluid of alleen maar LP's in stereo? Sluit je een spelconsole 4k mediaspeler en televisie aan of blijft het bij internetradiostations en cd's? Enfin, je wensen voor apparaataansluitingen, speakeraanslutingen en alle nodige opties, zet je op een rijtje.

Daar past dan een bepaald type apparaat bij zoals een soundbar; all-in-one audioset; all-in-one homecinemaset; een versterker; of receiver. Als je weet welk type het beste bij je past (dat is vooral een kwestie van de eerder genoemde wensen en de formfactor) dan ga je in de pricewatch aan de gang en volg je deze stappen Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Laat je in elk geval niet gek maken met lege kreten als "deze versterker klinkt beter dan deze receiver" of "deze speakers passen perfect bij versterker X of receiver Z" want dat zegt allemaal helemaal niks. Een stereotoren, versterker / receiver upgrade je omdat hij stuk is, aansluitingen mist, of opties mist. Niet voor de klank.

Als het goed is komen er dan verschillende apparaten uit én heb je concrete vervolgvragen. Die kan je dan hier in dit topic weer gebruiken om verder te komen.

Omdat je topic nu nog veel informatie mist sluit ik hem. Je mag mij dan een DM sturen ter heropening zodat je daarna alle gevraagde informatie en je wensen en dergelijke kunt invullen. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.