low-light prestaties en zoom gaan niet hand in hand.
Voor slechte lichtomstandigheden wil je een zo groot mogelijk gat om licht door te laten.
Om een idee te geven:
Een diafragma van f/1.4 laat 2x zoveel licht door als f/2
f/2 2x zoveel als f/2.8, f2.8 2x zoveel als f/4 etc (zie plaatje)
Grotere sensor helpt ook (full-frame beter dan aps-c, aps-c beter dan MFT), maar een lens met zeg f/4 zou ik niet bepaald lichtsterk noemen. Voor mij begint dat bij f/2, liever nog wat beter.
Maar een zoomlens vindt je doorgaans pas vanaf f/2.8, en dat zijn dan al de duurdere.
zgn. primes (vast brandpunt/geen zoom) zijn vaak wel f/2 en lager.
Maar het voordeel van een systeemcamera/dslr is dat je verschillende lenzen kunt gebruiken.
Ik zou wel gewoon beginnen met een zoom, f/4 is voldoende voor normale lichtomstandigheden. En dan op een later moment een prime in de gewenste brandpuntafstand (waar je inmiddels ervaring mee hebt opgedaan met je zoomlens) voor slechtere lichtomstandigheden.
Zo'n beetje alle gangbare merken zijn zeer goed, zeker in het ~2k segment. Sony, nikon, canon, panasonic/lumix, noem maar op. Bediening en ecosysteem, gewicht, en hoe het in de hand ligt is belangrijker.
Ben zelf fuji-fanboy, althans van de XT en X100 series, vanwege de film-simulations, waardoor nabewerking zelden nodig is, retro design, en hoofdzakelijk de bediening met fysieke draaiknoppen om zaken als iso en sluitertijd in te stellen, en doorgaans een diafragma met fysieke aanduiding van het diafragma op de lens. old-school bediening dus.
Een nadeel van de fuji is dat het aps-c sensoren zijn, terwijl de meeste concurrentie full-frame is of aanbiedt in die prijsklasse (wel meestal meer gewicht). Maar wel met een behoorlijke 40megapixel (op mijn xt-5 en x100vi althans), en redelijk prettige ruis (lijkt wat meer op film-grain dan digitale ruis) als de iso toch wat hoger moet.
Als je in slechte lichtomstandigheden foto's moet maken, en het niet gaat om mensen of andere bewegende subjecten, dan is een camera met IBIS overigens zeer aan te bevelen (ik vermoed dat de meeste rond de 2k dat wel hebben overigens, maar goed om te checken). Dan kom je weg met veel lagere sluitertijden (ik schiet regelmatig met 1/8s, 1/4s of nog trager), en kun je dus met een zoomlens met hoog diafragmagetal de ISO/ruis alsnog acceptabel houden (of met een prime nog beter).
Lenzen gaan meer invloed hebben op de uiteindelijke resultaten dan het merk camera/sensor. Dat is misschien ook goed om zo snel mogelijk te realiseren.
Bedenk je ook eens welk formaat/gewicht je setup mag hebben. Een camera die je nooit mee hebt omdat die te groot/lomp is heb je niks aan. Voor run-and-gun is iets als een aps-c (kun je zien dat ik fuji-fanboy ben?) of compacte full-frame zoals een sony a7c(ii) en een kleine (pancake) lens wellicht beter.
[
Voor 7% gewijzigd door
defusion op 14-11-2024 00:00
]