Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRickvD
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-08 16:31
Ik wil graag een camera kopen voor fotografie van landschappen/gebouwen. Het moet een goede allrounder zijn die in veel verschillende situatie er goed uit komt. Mijn budget ligt +- rond de 2000 euro.

Ik had zelf deze combinatie gevonden:
https://www.cameranu.nl/n...rf-24-105mm-f-4-0l-is-usm

Is dit een goede optie/kan een van jullie mij iets beters/alternatiefs aanraden?

Alvast heel erg bedankt!

Beste antwoord (via JustRickvD op 13-11-2024 23:59)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
low-light prestaties en zoom gaan niet hand in hand.
Voor slechte lichtomstandigheden wil je een zo groot mogelijk gat om licht door te laten.
Om een idee te geven:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Lenses_with_different_apertures.jpg

Een diafragma van f/1.4 laat 2x zoveel licht door als f/2
f/2 2x zoveel als f/2.8, f2.8 2x zoveel als f/4 etc (zie plaatje)

Grotere sensor helpt ook (full-frame beter dan aps-c, aps-c beter dan MFT), maar een lens met zeg f/4 zou ik niet bepaald lichtsterk noemen. Voor mij begint dat bij f/2, liever nog wat beter.
Maar een zoomlens vindt je doorgaans pas vanaf f/2.8, en dat zijn dan al de duurdere.
zgn. primes (vast brandpunt/geen zoom) zijn vaak wel f/2 en lager.

Maar het voordeel van een systeemcamera/dslr is dat je verschillende lenzen kunt gebruiken.
Ik zou wel gewoon beginnen met een zoom, f/4 is voldoende voor normale lichtomstandigheden. En dan op een later moment een prime in de gewenste brandpuntafstand (waar je inmiddels ervaring mee hebt opgedaan met je zoomlens) voor slechtere lichtomstandigheden.

Zo'n beetje alle gangbare merken zijn zeer goed, zeker in het ~2k segment. Sony, nikon, canon, panasonic/lumix, noem maar op. Bediening en ecosysteem, gewicht, en hoe het in de hand ligt is belangrijker.
Ben zelf fuji-fanboy, althans van de XT en X100 series, vanwege de film-simulations, waardoor nabewerking zelden nodig is, retro design, en hoofdzakelijk de bediening met fysieke draaiknoppen om zaken als iso en sluitertijd in te stellen, en doorgaans een diafragma met fysieke aanduiding van het diafragma op de lens. old-school bediening dus.
Een nadeel van de fuji is dat het aps-c sensoren zijn, terwijl de meeste concurrentie full-frame is of aanbiedt in die prijsklasse (wel meestal meer gewicht). Maar wel met een behoorlijke 40megapixel (op mijn xt-5 en x100vi althans), en redelijk prettige ruis (lijkt wat meer op film-grain dan digitale ruis) als de iso toch wat hoger moet.

Als je in slechte lichtomstandigheden foto's moet maken, en het niet gaat om mensen of andere bewegende subjecten, dan is een camera met IBIS overigens zeer aan te bevelen (ik vermoed dat de meeste rond de 2k dat wel hebben overigens, maar goed om te checken). Dan kom je weg met veel lagere sluitertijden (ik schiet regelmatig met 1/8s, 1/4s of nog trager), en kun je dus met een zoomlens met hoog diafragmagetal de ISO/ruis alsnog acceptabel houden (of met een prime nog beter).

Lenzen gaan meer invloed hebben op de uiteindelijke resultaten dan het merk camera/sensor. Dat is misschien ook goed om zo snel mogelijk te realiseren.

Bedenk je ook eens welk formaat/gewicht je setup mag hebben. Een camera die je nooit mee hebt omdat die te groot/lomp is heb je niks aan. Voor run-and-gun is iets als een aps-c (kun je zien dat ik fuji-fanboy ben?) of compacte full-frame zoals een sony a7c(ii) en een kleine (pancake) lens wellicht beter.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 14-11-2024 00:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Ja.

We kunnen vanalles aanbevelen maar met de informatie in je startpost kan ik heel weinig. Begin eens bij de pricewatch: categorie: Systeemcamera's
en ga eens wat reviews lezen, ga eens bij een winkel langs en kijk wat je fijn vind om vast te houden en te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
Zo'n beetje elke camera is wel geschikt voor landschap en gebouwen.
Kun je wat specifieker zijn?
Welke camera heb je nu en hoe gebruik je die? welke functies gebruik je? welke diafragma's schiet je op? schiet je altijd vanaf statief of liever vanuit de hand? Klim je een berg op voor een mooie foto of vind je de parkeerplaats ver genoeg? enz.

[ Voor 4% gewijzigd door wappiewappie op 12-11-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRickvD
wappiewappie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:52:
Zo'n beetje elke camera is wel geschikt voor landschap en gebouwen.
Kun je wat specifieker zijn?
Welke camera heb je nu en hoe gebruik je die? welke functies gebruik je? welke diafragma's schiet je op? schiet je altijd vanaf statief of liever vanuit de hand? Klim je een berg op voor een mooie foto of vind je de parkeerplaats ver genoeg? enz.
Ik ben een beginner! Wil al heel lang een professionele camera, maar schiet nu veel met mijn S24 Ultra.

Ik ga de camera vooral uit de hand gebruiken. Hij moet redelijk goed zijn bij low-light en een redelijke zoom hebben. (Ong x5)

Hopelijk geeft dit wat meer richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Begin eens hier zou ik zeggen: https://www.coolblue.nl/c...?guidedQuestionnaire=true

Toen je dit topic opende kwam een template langs met drie vragen, het was de bedoeling dat je die zou invullen. Dat zorgt er voor dat we niet zomaar in het wilde weg ideeën zitten te spuien en iedereen aan het handje mee moeten nemen.
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
om de summiere OP aan te vullen: Wat mis je nu?

en een enorme open deur: Een dure camera zorgt niet voor betere foto's. Het kan zo maar zijn dat de foto's qua kleur en scherpte tegenvallen vergeleken met jouw S24. Daarom zou ik niet zomaar 2000 euro kapotslaan op een camera. Ik heb ook geen idee waarom je met die Canon RP aan komt zetten. Komt deze het dichtst in de buurt van 2000 euro?

ga daarom naar MP, en selecteer een Fuji, Sony, Panasonic, Olympus systeemcamera. ben je voor 600 euro klaar! Heb je er plezier aan, dan kun je een vervolgstap maken. Je weet dan inmiddels ook wat je mist en wat de beperkingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRickvD
Archer_VC10 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:21:
Begin eens hier zou ik zeggen: https://www.coolblue.nl/c...?guidedQuestionnaire=true

Toen je dit topic opende kwam een template langs met drie vragen, het was de bedoeling dat je die zou invullen. Dat zorgt er voor dat we niet zomaar in het wilde weg ideeën zitten te spuien en iedereen aan het handje mee moeten nemen.

[...]
Hi! Excuus dat ik deze template niet volgde.
Dit omdat sommige niet van toepassing waren. Maar goed, dat kunnen jullie niet weten natuurlijk.

Daarom hierbij alsnog de beantwoording van de vragen.

Mijn vraag
Ik zoek een goede camera, waar ik van gevorderde telefoon fotograaf kan uitgroeien naar gevorderde fotograaf met een échte camera.
Ik maak nu vaak RAW foto's met mijn telefoon en bewerk deze in lightroom, maar ik merk dat ik meer behoefte heb aan iets professionelers wat een groter bereik geeft (betere foto's, ook in moeilijkere omstandigheden).

Dit is inderdaad erg breed, en daarom vraag ik jullie hulp.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op het moment gebruik ik een Samsung Galaxy S24 Ultra (smartphone) waar ik RAW foto's mee schiet en bewerk in lightroom.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals in mijn OP had ik deze combinatie gevonden, die mij wel aansprak:
https://www.cameranu.nl/n...rf-24-105mm-f-4-0l-is-usm

Dit omdat deze een goede apperture heeft op alle zoombereik, wat hopelijk de foto's ten goede komt, ook in low-light condities. Vergeef mij als ik niet de goede vaktermen gebruik.

Wat ik graag van jullie wil is een bevestiging dat mijn keuze een goede is als allround camera, en om in te groeien als fotograaf, danwel alternatieven die jullie persoonlijk erg zouden aanraden voor mijn usecase. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRickvD
107mb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:52:
om de summiere OP aan te vullen: Wat mis je nu?

en een enorme open deur: Een dure camera zorgt niet voor betere foto's. Het kan zo maar zijn dat de foto's qua kleur en scherpte tegenvallen vergeleken met jouw S24. Daarom zou ik niet zomaar 2000 euro kapotslaan op een camera. Ik heb ook geen idee waarom je met die Canon RP aan komt zetten. Komt deze het dichtst in de buurt van 2000 euro?

ga daarom naar MP, en selecteer een Fuji, Sony, Panasonic, Olympus systeemcamera. ben je voor 600 euro klaar! Heb je er plezier aan, dan kun je een vervolgstap maken. Je weet dan inmiddels ook wat je mist en wat de beperkingen zijn.
Dank! Ik heb die check gedaan en dan raadt Coolblue mij een body aan van 2700,- euro haha!

Zie mijn reactie hier boven voor een wat uitgebreidere aanvulling op mijn vraag. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 11:50
Algemene tips:
1. Kijk naar het systeem waar je instapt: wat is de keuze aan objectieven, flitsers en andere accessoires. Eventueel groeipotentieel (grotere sensor, betere camera met dezelfde lens, etc.)
2. Laat je niet afleiden door sensorgrootte discussies. APS-C en Fullframe kunnen allebei de juiste plaat opleveren; jouw vaardigheden zijn belangrijker. Afhankelijk van hoe je je foto's gaat bekijken is ook micro4/3's goed genoeg.
3. Software! Als je met RAW wil fotograferen zul je moeten kiezen voor software om deze bestanden te bewerken. (Hardware hoort hier ook bij, maar is in eerste instantie waarschijnlijk snel goed genoeg.)
4. Loop door je foto's heen en kijk waar je het gevoel hebt dat dit beter had gekund met een 'betere' camera, en kijk dan naar wat je daarvoor nodig zou hebben gehad. Zoek niet meteen het schaap met 5 poten, maar wel de oplossing voor je probleem.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:31
Bijzonder,ik heb m'n camera's verkocht, maak nu alleen nog foto's met m'n S24 ultra.

Wat jij nu wil met een camera vooral bij weinig licht is de grote van de sensor van belang.

Ik zou eerst eens op MP kijken en zeker nog niet dit soort bedragen voor uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-09 08:21
Tldr: mijn advies: moderne systeemcamera (max 5-10 jr oud), statief, fotocursus dat je daar het maximale leert uithalen

Zelf liep ik afgelopen jaar tegen de zelfde zoektocht aan, toen had ik 1.5 jaar geschoten met een Sony nex-3 systeemcamera met de standaard kitlens. Als het duister was kon hij niet scherpstellen en waren de fotos vaak bewogen.
Toen heb ik een fotocursus gedaan om de techniek beter te begrijpen en de camera beter te bedienen. Tevens heb ik toen een nieuwe camera gekocht, de Sony a6600. Doordat de technologie een stuk nieuwer is, en ik beter weet wat ik doe, kan ik nu ook in duistere situaties beter fotos maken.

In de winkels werd mij in eerste instantie full frame aangeraden, want die zou iets meer licht kunnen verwerken door de grotere sensor, maar dan heb je een systeem waarbij de Lensen ook direct een stuk zwaarder, groter en duurder zijn. (En de camera vaak ook). En die stap komt voor mij pas als ik echt weet wat ik verder nog uit de full frame systeem cameras kan halen. En wat ik met mijn aps-c camera niet voor elkaar kan krijgen. Tot die tijd, draagcomfort boven "beste" techniek

Als je fotos wilt maken bij weinig licht, moet je je afvragen wat voor fotos je wilt maken.
Bij actiefotos wil je is het belangrijk dat de camera snel genoeg de foto maakt. Dan wil je een (systeem) camera van de laatste 5-10 jaar. Hun technologie geeft minder ruis bij hoge ISO, dan cameras van >10 jaar oud.
Modernere cameras hebben tegenwoordig vaak ook een 2e iso waarde waar de hoeveelheid ruis weer verminderd.

Bij fotos van stilstaande dingen (landschap, stadt etc.) kun je een statief gebruiken om de sluitertijd te verlengen en dan kan de iso weer omlaag. Dan heb je voor een paar tientjes een statief.

Als je vanuit de hand met weinig licht wil fotograferen, met lage ISO, dan moet je goed trainen op een vaste hand. Zeker als je ook nog ver ingezoomd bent.
Bewegingsonscherpte maakt meer kapot dat een beetje ISO.

Met een spiegelloze systeemcamera zie je op het display vaak direct (een versimpelde) weergave van je eindresultaat. Als je zelf je sluitertijd, iso en diafragma aanpast kun je dus al zien hoe de foto eruit komt (qua belichting), voordat je hem neemt. Bij een DSLR camera is dit niet zo van zelfsprekend (sommige kunnen dit ook als je via het scherm kijkt ipv de viewfinder.

Soms hebben cameras het moeilijk met scherpstellen als het donker wordt, dan kan het soms meer helpen om te begrijpen hoe de camera focust dan de duurste camera te kopen. Als je focuspunt op een duidelijke lijn met een sterk licht-donker contrast ligt, gaat het veel makkelijker dan wanneer je op een vlakke, monochrome muur scherp stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:00
Je kan ook nog de Sony RX-100 serie compactcamera's kijken. Volledig instelbaar, compact, goede sensor en beestachtige autofocus voor een compact. Vind hem heerlijk naast m'n iphone

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
JustRickvD schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:33:
[...]

Wat ik graag van jullie wil is een bevestiging dat mijn keuze een goede is als allround camera, en om in te groeien als fotograaf, danwel alternatieven die jullie persoonlijk erg zouden aanraden voor mijn usecase. :)
oh, dat is een prima camera hoor. (zoals vrijwel elke camera van de afgelopen 10 jaar)
Kan alleen wel wat goedkoper: https://www.mpb.com/nl-nl/product/canon-eos-rp en https://www.mpb.com/nl-nl...05-mm-f-4-l-is-usm?page=2

Ga in ieder geval geen camera selecteren op basis van beeldkwaliteit. De verschillen daarin zijn simpelweg verwaarloosbaar klein.
"...ja maar low light performance en bladibladibla..." hoor je iemand roepen.
Dat is leuk totdat je een landschap fotografeert dat je van voor naar achter scherp wil hebben. Dan moet je het diafragma van die mooie lichtsterke lens op je dure middenformaat camera een flink stuk afstoppen en is de low light performance plotseling gelijk aan die van een goedkope mft camera met kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Wat voor landschapsfotografie gaat het over?
Meestal is het al snel licht genoeg om uit de hand te fotograferen, zodra de zon boven de horizon is.
Landschappen zijn relatief statisch, dus is een zeer snelle sluitertijd niet echt nodig.
Gebouwen zijn natuurlijk zeer statisch, dus is sluitertijd helemaal niet zo belangrijk, zeker met beeldstabilisatie.

Waarom kies je voor full frame? Dat betekent doorgaans ook grotere en duurdere lenzen. Voor zowel landschap als architectuur is een kleine scherptediepte helemaal niet zo gewenst en zul je al snel het diafragma verkleinen (groter getal).

Hoe fotografeer je? Zelf ben ik van het type "hit-and-run"; ik loop of fiets rond en kijk om me heen naar interessante onderwerpen, als ik iets zie, maak ik een foto en ga weer door. Soms neem ik wat meer tijd, maar dan is het vooral wachten op het juiste moment. Ik vind het belangrijk dat ik mijn instellingen makkelijk en snel kan aanpassen en heb daarom een camera van fujifilm. De belangrijkste zaken bedien je met fysieke wieltjes en knopjes, ipv via een menu.

Ben jij het type wat lange tijd op dezelfde plek blijft, op zoek naar de ideale hoek en instellingen, dan maakt het niet zoveel uit dat bepaalde dingen 3 lagen diep in een menu zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustRickvD
LA-384 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:23:
Wat voor landschapsfotografie gaat het over?
Meestal is het al snel licht genoeg om uit de hand te fotograferen, zodra de zon boven de horizon is.
Landschappen zijn relatief statisch, dus is een zeer snelle sluitertijd niet echt nodig.
Gebouwen zijn natuurlijk zeer statisch, dus is sluitertijd helemaal niet zo belangrijk, zeker met beeldstabilisatie.

Waarom kies je voor full frame? Dat betekent doorgaans ook grotere en duurdere lenzen. Voor zowel landschap als architectuur is een kleine scherptediepte helemaal niet zo gewenst en zul je al snel het diafragma verkleinen (groter getal).

Hoe fotografeer je? Zelf ben ik van het type "hit-and-run"; ik loop of fiets rond en kijk om me heen naar interessante onderwerpen, als ik iets zie, maak ik een foto en ga weer door. Soms neem ik wat meer tijd, maar dan is het vooral wachten op het juiste moment. Ik vind het belangrijk dat ik mijn instellingen makkelijk en snel kan aanpassen en heb daarom een camera van fujifilm. De belangrijkste zaken bedien je met fysieke wieltjes en knopjes, ipv via een menu.

Ben jij het type wat lange tijd op dezelfde plek blijft, op zoek naar de ideale hoek en instellingen, dan maakt het niet zoveel uit dat bepaalde dingen 3 lagen diep in een menu zitten.
Ja, ik denk dat ik vergelijkbaar met jou ben qua foto's maken. Vooral snel een foto maken en door.

Ik zal even kijken naar Fujifilm. Welke camera heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Zeer goede tips, as always.
Nog een paar dingen die niet langsgeweest zijn:

De duurste camera's hebben de grootste sensors, zeer snelle intelligente autofocus en 4K video. Kijk daar eens naar in de spec. Jij gebruikt dat allemaal niet maar je betaalt er wel voor.
Een systeemcam is het mooiste maar full frame is wel het duurst. Ook met lenzen. Die canon is prachtig maar zwaar overkill en je stapt in in een duur systeem.

Andere cameras kunnen dit ook héél goed. Je kunt tweedehands kijken. Dat merk je dan bijvoorbeeld in autofocus. Je gaat geen onderwerpherkenning gebruiken.

Als je geld overhoudt kun je bv een fisheye of breedbeeld lens erbij kopen. Erg leuk bij architectuur en landschap!

Fotograferen bij weinig licht los je makkelijk op met beeldstabilisatie of een statiefje. Iedereen roept altijd meteen full frame, maar IBIS of een driepoot werken echt uitstekend.

Houd 60-100 euro over voor een basis-fotocursus. Gewoon leren wat het allemaal is, in plaats van op het knopje drukken in de Auto-stand.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voor slechte lichtomstandigheden wil je een zo groot mogelijk gat om licht door te laten.
Om een idee te geven:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Lenses_with_different_apertures.jpg

Grotere sensor helpt ook (full-frame beter dan aps-c, aps-c beter dan MFT), maar een lens met zeg f/4 zou ik niet bepaald lichtsterk noemen. Voor mij begint dat bij f/2, liever nog wat beter.
Maar een zoomlens vindt je doorgaans pas vanaf f/2.8, en dat zijn dan al de duurdere.

Maar het voordeel van een systeemcamera/dslr is dat je verschillende lenzen kunt gebruiken.
Ik zou wel gewoon beginnen met een zoom, f/4 is voldoende voor normale lichtomstandigheden. En dan op een later moment een prime in de gewenste brandpuntafstand (waar je inmiddels ervaring mee hebt opgedaan met je zoomlens) voor slechtere lichtomstandigheden.

Zo'n beetje alle gangbare merken zijn zeer goed, zeker in het ~2k segment. Sony, nikon, canon, panasonic/lumix, noem maar op. Bediening en ecosysteem, gewicht, en hoe het in de hand ligt is belangrijker.
Ben zelf fuji-fanboy, althans van de XT en X100 series, vanwege de film-simulations, waardoor nabewerking zelden nodig is, retro design, en hoofdzakelijk de bediening met fysieke draaiknoppen om zaken als iso en sluitertijd in te stellen, en doorgaans een diafragma met fysieke aanduiding van het diafragma op de lens. old-school bediening dus.
Een nadeel van de fuji is dat het aps-c sensoren zijn, terwijl de meeste concurrentie full-frame is of aanbiedt in die prijsklasse (wel meestal meer gewicht). Maar wel met een behoorlijke 40megapixel (op mijn xt-5 en x100vi althans), en redelijk prettige ruis (lijkt wat meer op film-grain dan digitale ruis) als de iso toch wat hoger moet.

Als je in slechte lichtomstandigheden foto's moet maken, en het niet gaat om mensen of andere bewegende subjecten, dan is een camera met IBIS overigens zeer aan te bevelen (ik vermoed dat de meeste rond de 2k dat wel hebben overigens, maar goed om te checken). Dan kom je weg met veel lagere sluitertijden (ik schiet regelmatig met 1/8s, 1/4s of nog trager), en kun je dus met een zoomlens met hoog diafragmagetal de ISO/ruis alsnog acceptabel houden (of met een prime nog beter).

Lenzen gaan meer invloed hebben op de uiteindelijke resultaten dan het merk camera/sensor. Dat is misschien ook goed om zo snel mogelijk te realiseren.

Bedenk je ook eens welk formaat/gewicht je setup mag hebben. Een camera die je nooit mee hebt omdat die te groot/lomp is heb je niks aan. Voor run-and-gun is iets als een aps-c (kun je zien dat ik fuji-fanboy ben?) of compacte full-frame zoals een sony a7c(ii) en een kleine (pancake) lens wellicht beter.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 14-11-2024 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
JustRickvD schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:38:
[...]

Ja, ik denk dat ik vergelijkbaar met jou ben qua foto's maken. Vooral snel een foto maken en door.

Ik zou eerst eens een fotografie cursus volgen. Dan kom je er achter dat aandacht, zorgvuldigheid en kennis van je camera veel meer doen dat de prijs van je camera.

"... snel een foto maken en door..." levert meestal een plaatje op dat gelijk de prullenbak in kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

Barrycade

Through the...

Prisma16 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:40:
[...]

Ik zou eerst eens een fotografie cursus volgen. Dan kom je er achter dat aandacht, zorgvuldigheid en kennis van je camera veel meer doen dat de prijs van je camera.

"... snel een foto maken en door..." levert meestal een plaatje op dat gelijk de prullenbak in kan.
Meestal wel als beginner ja. Zeker als je de door software ondersteunde foto's maakt met mobiel gewend bent.

Maar voor een goede foto hoef je echt niet voor iedere foto de tripod met draad ontspanner te voorschijn halen.

Maar zou als TS eerst of even goed inkijken op YouTube /inlezen of wellicht een cursus, maar een cursus met ILCs trekt denk ik niet volle zalen.

Mooiste is beginnen met een goedkoop setje van Marktplaats met een prime en zoomlens en kijken waar je tegenaan loopt.

Wellicht ligt er ergens nog wel een setje bij de familie in de kast stof te happen die je kan lenen. Ik ken namelijk ongeveer 3 mensen in de familie waar ik nu een dSLR op zou kunnen halen (nou ja morgen dan, nu wat laat :D). Maar dat is voor mij niet nodig liggen al 2 dSLRs hier en betrap me erop dat ik wel heel vaak mijn telefoon gebruik... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustRickvD
defusion schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:29:
Om een idee te geven:
[Afbeelding]

Bedenk je ook eens welk formaat/gewicht je setup mag hebben. Een camera die je nooit mee hebt omdat die te groot/lomp is heb je niks aan. Voor run-and-gun is iets als een aps-c (kun je zien dat ik fuji-fanboy ben) of compacte full-frame zoals een sony a7c(ii) en een kleine (pancake) lens wellicht beter.
Heel erg bedankt voor deze duidelijke toelichting! Dit heeft mij zeker een beter beeld gegeven en uitgangspositie om te weten wat ik precies wil.

Überhaupt erg verrast hoe behulpzaam iedereen hier is. Dus aan iedereen dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
JustRickvD schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:38:
[...]

Ik heb de xt3, maar ben begonnen met een kleinere xt20. Qua fotokwaliteit zijn de xt* en xt** series gelijk, je levert enkel in op een paar aspecten zoals iets minder draaiwieltjes, kleinere handgreep en minder fps in burst mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Goede tip idd, volg een fotocursus met een geleende camera.
Zo'n cursus is universeel, de principes werken voor elke camera.
Dan vraag je aan het eind wat je écht nodig hebt.
Pagina: 1