Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecvdbeek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-11-2024
Een vraag over Laowa en Canon.
Ik wil een goede macro lens kopen voor mijn Canon R camera’s, een R10 (cropsensor) en een R (full frame). Ik lees lyrische kritieken over de Laowa 100mm 2x macro APO 2.8.
Hij is er in RF vatting en in EF. De lenzen zijn voor handmatige instelling. Maar bij de eerste serie met EF vatting is er wel een stukje elektronica ingebouwd, te weten automatisch diafragma. Bij de latere series is dit niet gedaan. Waarom? Ik lees daar niets over. Wie weet daar iets van? Waren er problemen met die eerste serie?
Maar goed, ik aarzel dus tussen een lens met RF vatting (geheel handmatig, Canon heeft de RF electronische technologie nog niet vrijgegeven) en zo’n lens met EF vatting die met een rf/ef converter op mijn camera’s past en die automatisch diafragma heeft.
Het voordeel van dat laatste is m.i. dat je veel beter kunt scherpstellen omdat het diafragma pas sluit op het moment op het moment dat de sluiter afgaat en je dus niet met een donker beeld zit. Vooral bij macro opnames een groot voordeel
Gaat mijn redenering op? Dan zal ik voor de EF lens gaan of zitten er toch nadelen aan een automatisch diafragma?
Ik gebruik mijn “ouwe” EF L lenzen trouwens naar volle tevredenheid op de R camera’s. De tussenring heeft geen nadelig effect en ze zijn veel te mooi om weg te doen.
Ik hoor graag advies.
Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Heb deze vraag even verplaats naar zijn eigen draadje. Nergens voor nodig om een 3 jaar oud, ongerelateerd topic te gebruiken om deze vraag te stellen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear