Belasting op (bedrijfs)hal door palletstelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-01 12:54
Hoi allemaal,

Binnenkort verhuis ik met mijn bedrijf naar een iets grotere hal, daar wil ik voor mijn voorraad palletstellingen gaan plaatsen. De pallets hebben een afmeting van 80 x 120 cm en zijn behoorlijk zwaar, zo'n 500 kg per stuk.

Omdat in het contract wordt verwezen naar de maximale vloerbelasting heb ik de gemeente gecontacteerd, zij geven aan dat de vloer een betonnen grondvloer is op zand, de constructeur van het pand houdt daarom 'slechts' 1000 kg/m2 aan.

Nu ben ik zelf bouwtechnisch gezien niet vaardig, maar klopt het dat ik hierdoor eigenlijk nooit twee pallets boven elkaar kan stapelen van 500 kg?

Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar zeer smalle liggers van 95 cm, waardoor het gewicht beter over de vloer zou worden verdeeld, maar ik twijfel of dit echt uitmaakt. De belasting van de pallets op de 'eerste' verdieping rust natuurlijk niet op precies dezelfde plek als de pallet daaronder, maar hoeveel ik er online ook over probeer te vinden, vrijwel niemand rept over de combinatie vloerbelasting - palletstelling.

Heeft iemand hier misschien ervaring of kennis van dit onderwerp? Ik ben bang dat als ik een palletstelling-boer ga benaderen, hij vooral een palletstelling wil verkopen en niet zoveel rekening houdt met eventuele schade aan de vloer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:22
Ik ben al aardig vaak verhuisd en heb nog nooit aan een gemeente gevraagd wat de vloerbelasting mag zijn. In mijn huidige pand heb ik palletstellingen laten plaatsen en ook een entresolvloer.

Ik bedoel daarmee te zeggen dat je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken alleen wel wat het max gewicht mag zijn voor de palletstellingen (en het max gewicht per M2 bij een entresolvloer).

Volgens mij mag ik 1500kg per legger maar ik kan dat in het systeem niet terugvinden. Kan morgen wel even kijken in het magazijn.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:59

Onbekend

...

Die 1000 kg/m² is natuurlijk wat de vloer gemiddeld over de gehele oppervlakte kan hebben.
Als je een puntbelasting van 800 kg op de vloer hebt staan, dan mag je op de rest van die vierkante meter ook nog maar met 200 kg belasten.

Dus met "iets" waarbij het gewicht van die pallets uiteindelijk op hetzelfde vloeroppervlak uit komt, blijf je altijd gelimiteerd aan de 1000 kg/m². Met een standaard oplossing gaan 2 pallets boven elkaar het gewoon niet worden.
Misschien dat je extra grote stellingen kan laten plaatsen die meer vloeroppervlak gebruikt en je daardoor net wel 2 pallets boven elkaar kunt zetten.

Op je zal moeten kijken naar andere mogelijkheden om gunstig gebruik te maken van de hoogte. Bijvoorbeeld dat lichtere voorraad de hoogte in gaat o.i.d.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Heb je de gemeente gevraagd en antwoord gekregen of heb je het volledige constructierapport opgevraagd?

Als je het rapport hebt kan je het beste even informeren bij een (beton)constructeur. Die kan best kijken wat er mogelijk is. Soms voldoet de praktisch uitgevoerde vloer ruim aan de aangenomen belasting in de berekening en is er marge.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
Onbekend schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:36:
Dus met "iets" waarbij het gewicht van die pallets uiteindelijk op hetzelfde vloeroppervlak uit komt, blijf je altijd gelimiteerd aan de 1000 kg/m². Met een standaard oplossing gaan 2 pallets boven elkaar het gewoon niet worden.
Misschien dat je extra grote stellingen kan laten plaatsen die meer vloeroppervlak gebruikt en je daardoor net wel 2 pallets boven elkaar kunt zetten.

Op je zal moeten kijken naar andere mogelijkheden om gunstig gebruik te maken van de hoogte. Bijvoorbeeld dat lichtere voorraad de hoogte in gaat o.i.d.
Ja, dat is waar ik ook bang voor ben, maar in principe komen de staanders van de stellingen natuurlijk niet precies uit op waar de eerste pallet staat, die zelf al precies 1m2 in beslag neemt. Het is dus dan de vraag of ik het kleine gedeelte van de staander wel kan belasten met een extra pallet die daar dan dus eigenlijk op rust, omdat die boven de andere staat.

Mijn idee was juist om smallere stellingen te nemen, waardoor je het gewicht over meer staanders verdeeld. Mijn inziens zou je dan de vloer zo min mogelijk belasten.

Helaas zijn vrijwel alle pallets ongeveer even zwaar, dus lichtere producten hoger stallen is vrijwel geen optie :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
blitzkrieg schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:55:
Heb je de gemeente gevraagd en antwoord gekregen of heb je het volledige constructierapport opgevraagd?

Als je het rapport hebt kan je het beste even informeren bij een (beton)constructeur. Die kan best kijken wat er mogelijk is. Soms voldoet de praktisch uitgevoerde vloer ruim aan de aangenomen belasting in de berekening en is er marge.
Ik heb inderdaad gewoon een vraag gesteld en antwoord gekregen. Is het constructierapport ook gewoon iets wat ik bij de gemeente kan opvragen? Dan ga ik dat zeker even doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
wodkabuikje schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:33:
Ik ben al aardig vaak verhuisd en heb nog nooit aan een gemeente gevraagd wat de vloerbelasting mag zijn. In mijn huidige pand heb ik palletstellingen laten plaatsen en ook een entresolvloer.

Ik bedoel daarmee te zeggen dat je je daar echt geen zorgen over hoeft te maken alleen wel wat het max gewicht mag zijn voor de palletstellingen (en het max gewicht per M2 bij een entresolvloer).
Als ik relatief lichte pallets zou opslaan zou ik me persoonlijk ook niet zo druk maken, maar wetende dat iedere pallet zo’n 500 kg weegt en ik toevallig in het contract het een en ander lees over de maximale vloerbelasting/wie mag de vloer betalen als ie stuk is etc, voel ik me er toch niet helemaal zeker bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kwibus_90 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:20:
[...]

Ik heb inderdaad gewoon een vraag gesteld en antwoord gekregen. Is het constructierapport ook gewoon iets wat ik bij de gemeente kan opvragen? Dan ga ik dat zeker even doen
Ja, alles wat bij de gemeente ingeleverd is bij de bouwaanvraag kan je opvragen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

Illusion

(the art of)

Je zal bij de verhuurder en gemeente alle tekeningen en berekeningen op moeten vragen.
Daar zal dan de gebruiksklasse van de vloer instaan en de bijbehorende belastingen en unity-check (marge).

De gebruiksklassen met bijbehorende belastingen staan in de eurocode, maar ook hier: https://vmrg.nl/kwaliteit...0%2F%20horizontaal%20vlak.

Let op 1kN is ca 100kg.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
blitzkrieg schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:42:
[...]
Ja, alles wat bij de gemeente ingeleverd is bij de bouwaanvraag kan je opvragen.
Top. thanx! Dat ga ik zeker doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
Illusion schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:12:
De gebruiksklassen met bijbehorende belastingen staan in de eurocode, maar ook hier: https://vmrg.nl/kwaliteit...0%2F%20horizontaal%20vlak.
De link gaat voor zover ik begrijp vooral over glazen oppervlakten, maar er zal ongetwijfeld iets soortgelijks voor 'normale' vloeren te vinden zijn. Ik begrijp alleen de twee verschillende kolommen niet, is dit puntbelasting en 'normale' belasting oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
In mijn zoektocht naar verdere informatie kwam ik ook dit artikel tegen, best wel interessant (vond ik):

https://groenewout.nl/wp-...apacity-nieuwe-layout.pdf

In het artikel staan wat berekeningen die mogelijk ook voor mij van toepassing zijn én is het lekker visueel gemaakt. Zo staat hier de volgende berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdMzbQsIKiclkkhhCssRoXJXcXU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/orwlPpNpU0ALM2C3ahMevH7w.png?f=user_large

Hier wordt uitgegaan van twee lagen boven de vloer en van drie pallets tussen iedere staander. In mijn geval zou ik genoegen nemen met één laag boven de vloer en een smallere ligger, waardoor er maar een of twee pallets tussen iedere staander komt.

Naar mijn idee wordt de berekening dan zo:

1 laag * 2 pallets * 5.0Kn (=500 kg) = 10Kn per juk, dus 5Kn per stellingpoot.

Zou het dan toch kunnen, of begrijp ik het gewoon niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:23
Nee, want die poot staat niet op een vierkante meter, en de pallet die er naast staat staat ook nog op (bijna) de zelfde plek.
Als ik het zo lees zul je de vloer moeten verstevigen, een andere loods moeten huren, of met één laag pallets genoegen moeten nemen. (je kunt niet op een magische wijze gewicht kwijt raken door een slimme manier van plaatsen...)

[ Voor 15% gewijzigd door hfolkers op 12-11-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
hfolkers schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:30:
je kunt niet op een magische wijze gewicht kwijt raken door een slimme manier van plaatsen...
Misschien is kwijt raken niet helemaal de juiste omschrijving, maar als ik het artikel goed begrijp kan dat dus juist wel:

https://groenewout.nl/wp-...apacity-nieuwe-layout.pdf

In het voorbeeld wordt geschetst dat er voor een klant voor een 2 x 3 opstelling ( 2 pallets x 3 lagen ) is gekozen ipv een 3 x 3 opstelling, omdat dit juist het gewicht beter verdeeld over de vloer en de tweede optie de vloer teveel belastte. Ik snap dat het dan (misschien) nog steeds niet kan, maar zoals ik het nu begrijp werkt het in je voordeel om zoveel mogelijk staanders te hebben, omdat er dan minder gewicht rust op iedere staander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kwibus_90 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:20:
Omdat in het contract wordt verwezen naar de maximale vloerbelasting heb ik de gemeente gecontacteerd, zij geven aan dat de vloer een betonnen grondvloer is op zand, de constructeur van het pand houdt daarom 'slechts' 1000 kg/m2 aan.

Nu ben ik zelf bouwtechnisch gezien niet vaardig, maar klopt het dat ik hierdoor eigenlijk nooit twee pallets boven elkaar kan stapelen van 500 kg?
De vloer is volstrekt niet bedoeld voor dit soort toepassingen. Tenzij jij een of andere magische manier weet om die pallets naar boven te krijgen, ga je ook daar een uitdaging krijgen.
Een heftruck voor 1000kg weegt zelf al gauw het dubbele. Als je voor een pallet stapelaar gaat, wat ondingen zijn, dan ben je zo 300kg verder.
Technisch gezien kun je dan hooguit een pallet op hoogte zetten (bijvoorbeeld om er onderdoor te kunnen), maar een pallet van de bovenste plek halen kan al niet meer als er een pallet onder staat.
En dat zijn ook nog eens dynamische belastingen, dus ze bewegen. Stel je pallet schommelt bij het erin zetten, dan kun je makkelijk > 1000kg belasting krijgen op 1 wieltje.

En je focust erg op de vloer, maar als de fundering verzakt en jij bent over de max gegaan (en dat ga je), dan ben je aansprakelijk voor een nieuwe loods.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 11:34
Hier is eigenlijk maar één goed advies: Bel een constructeur en laat het een en ander goed uitzoeken door de constructeur. Hij kan berekenen of de vloer en fundering de belasting aan kan. Hij zal ook vragen naar de huidige berekeningen van de huidige constructie. Daar vanuit verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannemannetje
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-04 14:24
Zoals je zelf aangeeft is het gewicht van één pallet 500kg/m2. Dan is het geen lastige optelsom dat het boven elkaar plaatsen van pallets zeer lastig is bij een maximale vloerbelasting van 1000kg/m2.
Wanneer je de bestaande berekeningen van de vloerconstructie hebt kan een constructeur je hierin adviseren.
Ook daarbij zal gelden hoe gerichter en specifieker de informatie hoe concreter het antwoord.

Je indeling/plattegrond kan hierin ook leidend zijn door een 'verdieping' te maken die afsteund op plaatsen waar dit constructief wel mogelijk is of waar minder/geen pallets onder staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwibus_90
RonnieKo schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:26:
Hier is eigenlijk maar één goed advies: Bel een constructeur en laat het een en ander goed uitzoeken door de constructeur. Hij kan berekenen of de vloer en fundering de belasting aan kan. Hij zal ook vragen naar de huidige berekeningen van de huidige constructie. Daar vanuit verder werken.
Ja, als ik de uiteenlopende reacties lees zit er denk ik niets anders op, ik denk dat dit de enige manier is om erachter te komen. Ik zal het topic iig updaten wanneer ik meer info heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
Jannemannetje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:10:
Zoals je zelf aangeeft is het gewicht van één pallet 500kg/m2. Dan is het geen lastige optelsom dat het boven elkaar plaatsen van pallets zeer lastig is bij een maximale vloerbelasting van 1000kg/m2.
Dat zegt mijn boerenverstand ook, maar door het artikel kreeg ik toch hoop dat er meer mogelijk was. Ik ga iig een rapport opvragen en een constructeur contacteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
TheGhostInc schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:58:
[...]

De vloer is volstrekt niet bedoeld voor dit soort toepassingen. Tenzij jij een of andere magische manier weet om die pallets naar boven te krijgen, ga je ook daar een uitdaging krijgen.
Een heftruck voor 1000kg weegt zelf al gauw het dubbele. Als je voor een pallet stapelaar gaat, wat ondingen zijn, dan ben je zo 300kg verder.
Technisch gezien kun je dan hooguit een pallet op hoogte zetten (bijvoorbeeld om er onderdoor te kunnen), maar een pallet van de bovenste plek halen kan al niet meer als er een pallet onder staat.
En dat zijn ook nog eens dynamische belastingen, dus ze bewegen. Stel je pallet schommelt bij het erin zetten, dan kun je makkelijk > 1000kg belasting krijgen op 1 wieltje.

En je focust erg op de vloer, maar als de fundering verzakt en jij bent over de max gegaan (en dat ga je), dan ben je aansprakelijk voor een nieuwe loods.
Met een (elektrische) stapelaar zou het volgens mij prima moeten kunnen. Even wat achtergrondinformatie: ik ben geen logistieke dienstverlener oid, het zal eens in de x weken zijn dat er een keer een pallet omhoog of omlaag moet, dus als dat langer duurt omdat een stapelaar een onding is, dan maakt me dat niet heel veel uit.

qua dynamische belasting heb je wellicht wel een punt, ik ga het iig na door een rapport op te vragen en iemand te consulteren. Voor wat betreft de fundering heb ik begrepen dat dit een fundering op staal is zonder kruipruimte, naast de betonnen vloer is er dan niet heel veel te slopen lijkt me :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kwibus_90 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:06:
Met een (elektrische) stapelaar zou het volgens mij prima moeten kunnen.
Ok, dan spel ik het nog 1x uit:
Een pallet van 500kg, een stapelaar van 300kg, die een pallet boven een andere pallet houdt van 500kg, da's al 1300kg, dan nog een stellage & jezelf erbij.

En met 300kg zit ik laag:
https://www.lectura-specs...cks-still/ecv-10-11714863
600kg voor een stapelaar.

Simpel gezegd, zodra jij daarmee een volle pallet oppakt zit je boven de rating van je vloer.
Kwibus_90 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:06:
Voor wat betreft de fundering heb ik begrepen dat dit een fundering op staal is zonder kruipruimte, naast de betonnen vloer is er dan niet heel veel te slopen lijkt me :?
Het gaat er niet om of jij daadwerkelijk de fundering gesloopt hebt. Maar als jij de ruimte niet gebruikt waarvoor hij bedoeld is en de vloer overduidelijk overbelast, dan draait de bewijslast om.

Eerlijk gezegd, die vloer gaat het allemaal prima houden en er gaat echt niets gebeuren. In de bouw zitten natuurlijk ook altijd (ruime) marges.
Maar als er ergens schade ontstaat, dan ben je daar verantwoordelijk voor. Als die potentiële schade lager is dan de besparing, dan kun je eventueel ook al wat begroten.

Bedenk trouwens wel of je de vloer wilt coaten oid. Pallet wagens hebben kneitert harde wielen die je vloer kunnen slopen. Een coating beschermt de vloer en bij schade kun je de vloer repareren en opnieuw coaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Je kan de belasting toch verder spreiden dan de oppervlakte van de pallets? Door bv een vloerplaat?

p=f/a

[ Voor 6% gewijzigd door Dinictus208 op 12-11-2024 13:10 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
TheGhostInc schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:07:
[...]

Ok, dan spel ik het nog 1x uit:
Een pallet van 500kg, een stapelaar van 300kg, die een pallet boven een andere pallet houdt van 500kg, da's al 1300kg, dan nog een stellage & jezelf erbij.

En met 300kg zit ik laag:
https://www.lectura-specs...cks-still/ecv-10-11714863
600kg voor een stapelaar.

Simpel gezegd, zodra jij daarmee een volle pallet oppakt zit je boven de rating van je vloer.
Sorry, dan begreep ik je niet helemaal goed. Die som is nu duidelijk, maar mocht dit op een gegeven moment nog het enige ding zijn wat een probleem vormt dan zou ik het geen probleem vinden om de pallet eronder eerst weg te halen, voordat ik er een pallet bovenplaats. Zoals hierboven ergens gemeld gaat het niet vaak gebeuren dat ik pallets ontvang, maar mijn palletplaatsen verdubbelen is natuurlijk een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
Dinictus208 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:09:
Je kan de belasting toch verder spreiden dan de oppervlakte van de pallets? Door bv een vloerplaat?

p=f/a
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat wil niets zeggen :P Ik ga er iig naar kijken, thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

p=f/a
Vloerplaten hebben ook een gewicht en dragen dus bij aan de totale belasting van je vloer.

De meest rechttoe-rechtaan belasting zou zijn: twee pallets op elkaar. Pallet is 1m2, gewicht is 1000 kg. Dat mag (net). Als je de belasting wil verlagen, moet je deze over een groter oppervlak uitsmeren, bijvoorbeeld over 2m2. Dat zou best kunnen met een stevige platenconstructie, maar die weegt dus ook wat. En het betekent dat je de ruimte met de lagere belasting niet meer voor iets anders kunt gebruiken, dus je kan nog maar de helft van je pallets kwijt. Dan had je ze net zo goed naast elkaar op de grond kunnen zetten.
Of je gaat die ruimte wel maximaal gebruiken, maar dan had je net zo goed je pallets op elkaar kunnen zetten en je de moeite van de stellage besparen.

Linksom of rechtsom gaat er niet opeens meer draagvermogen in de vloer ontstaan. Je hebt X (met gewicht belaste) m2 en daar wil je Y gewicht op zetten. Als Y/X > 1000 kg/m2 is, dan gaat het niet goed. En als de puntbelasting op enige plek groter is dan de vloer kan hebben, dan gaat het ook mis.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:32

p=f/a
Dit.

Zeker in het voorbeeld van de stapelaar of heftruck is er rondom de stelling met pallets de nodige vrije bewegingsruimte nodig waar alleen sprake is van belasting op moment dat je er een pallet aan het verslepen bent.

Kijk ik hier on ons magazijn, dan is er tussen de stellingen ook zeker 250cm vrije ruimte en dat is het minimum met de heftruck een pallet op hoogte te kunnen zetten. In ons magazijn waar het gewenst is dat elke pallet direct bereikbaar is, is naar schatting ongeveer 1/3e deel daadwerkelijk bezet door stellingen met pallets. De rest bestaat uit gangpaden en een deel waar de orderpickers de orders klaarzetten voor verzending en/of geloste goederen tijdelijk neergezet worden.
Dan kun je in de stellingen zelf dus al 2500kg/m2 gaan plaatsen (rekening houdend met nog wat gewicht van pallets, heftruck en dergelijke wat niet in de rekken staat) voordat je aan de gemiddelde vloerbelasting komt. Wel zul je moeten nagaan of de vloer ook geschikt is om de puntbelasting van de staanders te dragen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
Ivow85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:14:
[...]

Dit.

Zeker in het voorbeeld van de stapelaar of heftruck is er rondom de stelling met pallets de nodige vrije bewegingsruimte nodig waar alleen sprake is van belasting op moment dat je er een pallet aan het verslepen bent.

Kijk ik hier on ons magazijn, dan is er tussen de stellingen ook zeker 250cm vrije ruimte en dat is het minimum met de heftruck een pallet op hoogte te kunnen zetten. In ons magazijn waar het gewenst is dat elke pallet direct bereikbaar is, is naar schatting ongeveer 1/3e deel daadwerkelijk bezet door stellingen met pallets. De rest bestaat uit gangpaden en een deel waar de orderpickers de orders klaarzetten voor verzending en/of geloste goederen tijdelijk neergezet worden.
Dan kun je in de stellingen zelf dus al 2500kg/m2 gaan plaatsen (rekening houdend met nog wat gewicht van pallets, heftruck en dergelijke wat niet in de rekken staat) voordat je aan de gemiddelde vloerbelasting komt. Wel zul je moeten nagaan of de vloer ook geschikt is om de puntbelasting van de staanders te dragen.
Hier hoopte ik stiekem ook op, maar zoals ik de reacties hier lees is de maximale vloerbelasting dus niet 'een gemiddelde' oid waarbij er het een en ander te smokkelen valt. Er blijft idd veel vrije ruimte over, ik heb immers ook loopruimte nodig voor een stapelaar oid als er een palletstelling komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:32
Tenzij anders gespecificeerd, gaat een vloerbelasting in beginsel wel degelijk over X kN per/m2 als gemiddeld.

Zo kun je in een woning gerust een volle boekenkast op een willekeurige plek in huis zetten, ookal overschrijdt die boekenkast als je alleen naar het eigen oppervlak van die kast kijkt ruimschoots de vloerbelasting van 175kg/m2 (de minimale eis voor een woning) Een boekenkast van 120cm breed en 40cm diep is maar 0,48m2 en zou op basis van de minimale norm dus niet zwaarder mogen zijn dan 84 kilo als je alleen naar de draagkracht van die 0,48m2 zou kijken. Als het een massief houten boekenkast is dan is het gewicht van de lege kast al bijna te zwaar. Laat staan als je hem vult met een stuk of 10 verhuisdozen aan boeken...
Maar nee, de getallen van xx per m2 gaan over de totale vloerbelasting.

De maximale puntbelasting ter plaatse van de staanders gaat in jouw geval mogelijk ook wel een rol spelen, maar die wordt doorgaans uitgedrukt in een last per cm2.

Voor de last per m2 kun je gewoon het totale vloeroppervlakte pakken en dat vermenigvuldigen met de opgegeven 1000kg/m2. Mits de lasten enigzins verspreid zijn. In een hal van 100m2 moet je niet 100.000 kg op één m2 gaan zetten bij wijze van spreken. maar je kan rustig 3000kg op één m2 zetten als links en rechts daarvan een vrije m2 zonder belasting is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwibus_90
Ivow85 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:29:
Tenzij anders gespecificeerd, gaat een vloerbelasting in beginsel wel degelijk over X kN per/m2 als gemiddeld...
Toevallig gisteravond een heel artikel gelezen op Logistiek.nl, waar dit onderwerp ook uitgebreid aan bod komt. Artikel vind je hier, maar zit achter een paywall: https://www.logistiek.nl/...loer-de-dragende-functies

Hier stond onder andere dit:
De beladen pallets, welke direct op de vloer of in een stellingpatroon worden gezet, kunnen een grote druk veroorzaken op de vloer. In een situatie waar bijvoorbeeld blokstapeling wordt toegepast waarbij 100 pallets zijn geplaatst met een hoogte in 4 lagen, geeft dat een bepaalde vloerbelasting. Indien we hierbij uitgaan van een palletgewicht van 850 kilogram en een palletmaat van 100 x 120 centimeter, zal dit opslaggebied een belasting ondergaan van 85.000 kilogram.
Inclusief de inzetspaties, zal dit opslaggebied een oppervlakte van 42 m2 gaan beslaan. De hierbij optredende vloerbelasting bedraagt: 85.000/42 = 2024 kg/m2.
De vastgestelde statische belasting per m2 is het uitgangspunt voor de constructieberekening van de vloer.
Uit dit voorbeeld haal ik dus dat de belasting van de vloer iig uitgaat van de oppervlakte van de stelling (puntbelasting even buiten beschouwing gelaten). Daarvan uitgaande zou mijn berekening ongeveer dit worden:

liggers van 180 cm, staanders van 10 cm breed en de gehele stelling is 110 cm diep. De gehele stelling wordt daarmee 580 cm breed en 110 cm diep en dus 6,38 m2. Als ik de hele stelling volduw met pallets van 500 kg zou dit in totaal 12 * 500 kg zijn = 6000 kg. 6000 / 6.38 = 940,43

De vloerbelasting is dan 940,43 kg.

Lees ik iets verder in het artikel dan lees ik dit:
Bij de berekening van de m2 - belasting onder het stellingpatroon is men nog wel eens de mening toegedaan, dat ook de gangpaden volledig bij kunnen worden betrokken bij de zogenaamde belastingveldberekening. Dit is echter geen juiste conclusie, het drukspreidend vermogen van betonvloeren is gering. Waardoor slecht een beperkte bijtelling (ca. 20 cm) mag plaatsvinden op de maat van het belastingveld, dat zich onder het stellingpatroon bevindt.
De vloerbelasting zou daarmee dus niet helemaal een gemiddelde zijn, maar er is idd wel degelijk wat drukspreidend vermogen. Bereken ik de m2 van de stelling inclusief het drukspreidend vermogen, dan wordt de som volgens mij zo: 600 cm breed en 130 cm diep = 7.8 m2. 6000 / 7.8 = 769 kg.

Zelfs wanneer ik met pallets van 600 kg reken kom ik dan zo uit: 600 x 12 = 7200. 7200 / 7.8 = 923 kg.

Ik ga uiteraard nog het een en ander toetsen bij een constructeur, zodra ik het rapport heb ontvangen, maar met deze info toch enigszins hoopvol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferry1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-05 20:15
Goedendag,

Een betonvloer (en zeker in een magazijn hal) is naast een gewicht per m² ook berekend op een bepaalde verandelijke puntlast. Dit is ook terug te vinden op één van eerste pagina's van de archief constructieberekening (onder kopje uitgangspunten).

hou ook rekening met de heftruck welke geladen is met een pallet. hieruit komen ook 4 puntlasen (wielen) op de vloer.

Daarnaast zou ik de poten van de stellingen voorzien van aanrijdbeveiliging daar waar de heftruck deze staanders kan raken. Aangezien het zware stellingen worden kan een aanrijding (menselijke fout) grote gevolgen hebben.

Ik zou als ik jou was in een plattegrond intekenen welke stellingen je waar zou willen hebben. erbij vermelden wat je erop zou willen zetten en de afmetingen van de rijdpaden ertussen. Vervolgens kan je dit plan bij een constructeur ter controle aanbieden samen met de archiefstukken.
Wellicht heb je zelf ook al een bepaalde type stelling op het oog. Voeg deze ook aan het setje stukken toe.

Mvg,

Ferry
Pagina: 1